Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Lars Kobberstad (Luftfartstilsynet) og Yngve Carlsen (Norsk flygerforbund) deltok i Dagsnytt 18 nå nettopp, og diskuterte flyforbud for 737 Max. Kan vel spoles tilbake på NRK nett-TV og radio. Carlsen oppfordret til å ikke trekke forhastede slutninger om årsakssammenhenger.

Forståelig at mennesker er skeptiske til å sette seg i en MAX-maskin på nåværende tidspunkt. Likevel tror jeg det er lurt å ha litt is i magen her og ikke trekke forhastede konklusjoner.

Virker som om angivelige vitner ikke er helt enige. En sa til BBC at det var ingen synlige flammer, før flyet traff bakken. En sier i Dagsrevyen at det kom flammer fra halen. En sier til CNN at det kom røyk.

Forståelig at mennesker er skeptiske til å sette seg i en MAX-maskin på nåværende tidspunkt. Likevel tror jeg det er lurt å ha litt is i magen her og ikke trekke forhastede konklusjoner.

Hva med de 2 i front? Er de helt sikre på at maskinen de sitter i ikke plutselig gjør noe uventa.?

Virker som om angivelige vitner ikke er helt enige. En sa til BBC at det var ingen synlige flammer, før flyet traff bakken. En sier i Dagsrevyen at det kom flammer fra halen. En sier til CNN at det kom røyk.

I den del av verden er det vel fortsatt veldig gøy å komme på TV, bare se hvor mange som har samlet seg rundt han som blir intervjuet. Dra i armen på en vestlig journalist og si at ''du så noe'' og du er på direkte i beste sendetid.

Hva folk har sett vil avhenge av avstand og vinkel.

Hva med de 2 i front? Er de helt sikre på at maskinen de sitter i ikke plutselig gjør noe uventa.?

Det er vel opp til en hver fartøysjef å avgjøre om han/hun synes det er trygt å ta flyet opp i lufta.

Enhver fartøysjef setter inn i flyets tilstand før hver eneste avgang. Det er hans jobb og ansvar.

I den del av verden er det vel fortsatt veldig gøy å komme på TV, bare se hvor mange som har samlet seg rundt han som blir intervjuet. Dra i armen på en vestlig journalist og si at ''du så noe'' og du er på direkte i beste sendetid.
Jeg har en del med folk fra den delen av verden å gjøre. Mange av dem kommer heller opp med en skrøne en å fortelle sannheten, selv om sannheten hadde vært en helt grei unnskyldning og den skrønen de presenterer er en dårligere unnskyldning. Jeg forventer at folk kan ha sett at en mann stod på vingen å puttet noe inn i motoren, når det fløy. At den kan ha flydd inn i en flokk med flyvende elefanter eller at den eksploderte i luften. Selv politifolk står i retten å sier de har sett ting som en film senere beviser at ikke har skjedd.
Selv tror jeg på feil håndtering av en situasjon, av pilotene, og drømmer om nok en tur med DY i Max8 til DXB

Det er vel opp til en hver fartøysjef å avgjøre om han/hun synes det er trygt å ta flyet opp i lufta.

Det er et poeng. Men flysikkerhetsarbeid går nettopp ut på å gi crew minst mulig eventualiteter å tenke på.
Da jeg var med på mine første CRM kurs på tidlig 90 tall ble det illustrert med en kurv som man kastet baller opp i. Hver ball skulle være et moment man måtte forholde seg til. Jo flere baller i kurven, jo større muligheter for avvik. Det har man sett har vært en faktor i veldig mange havarier. For de som ikke har hørt om CRM så betyr det Cockpit resource management.

Det er desverre mange krefter som settes i sving i et selskap etter at flytypen du opererer utsettes for et havari. Særlig hvis det er tvil om årsak.
Det er selvopplevd med en fortid i operativ ledelse.

Boeing 737 har tidligere en historie med runaway rudder på 90 tallet.
Det skjedde noen havarier i USA. Kan noen huske om flytypen ble grounded på et tidspunkt?

:fly

. Enten gjennom at rotate call kommer fordi pilot monitoring oppfatter feil hastighet, 80 kts check misforstås som rotate,

Er det årsaken til styrtet så er det kriminell uduglighet. :cry:

Enhver fartøysjef setter inn i flyets tilstand før hver eneste avgang. Det er hans jobb og ansvar.

Ikke lett å være pilot å ta den avgjørelsen da to fly har gått tapt, dine sjefer sier det ikke er noe problem men sjefene i andre selskaper sier at dette flyet bruker vi ikke til vi veit mere..

Utrolig trist for alle dem som rammet av dette.

Jeg setter meg uansett ikke i en sånn 737 Max balje før jeg hører mer. Har gått igjennom alle bookinger i helgen og justert.

Skjønner at det kanskje er statistisk dumt, og har ikke avbestilt Ethiopean flighter (enda). Men man gambler jo ikke unødvendig.

(ref ADS-B rådata). Allerede før flap retraction og MCAS evt ville dyttet nesen ned har chain of events begynt å akkumulere beyond possible recovery.

'Beyond possible recovery?" Hvis du først skal feste så mye lit til data fra FR24 , så er det jo tydelig at de kom seg langt forbi dette stadiet. De var jo i lufta i flere minutter før de havarerte.
Tror jeg venter til det kommer flere informasjoner.

Det er et poeng. Men flysikkerhetsarbeid går nettopp ut på å gi crew minst mulig eventualiteter å tenke på.

:fly

Helt klart. Og pågående etterforsking av denne (og Lion Air ulykken) vil tidsnok gi svar på hva som er årsaksforhold til disse ulykkene. Noen mener at det er uansvarlig av andre selskap som f.eks DY å fly med Max 8 nå, men jeg synes det er klokt å avvente hva eventuelt luftfartsmyndighetene vil komme med av anbefalinger og pålegg etterhvert.

Er det årsaken til styrtet så er det kriminell uduglighet. :cry:

Kriminell udugelighet eller ei, så vet vi ikke så mye mer om crewet enn at den ene hadde 8000 timer og den andre 200 timer. Vi vet ikke i hvilken fatigue state de har vært i, ei heller øvrige eventualiteter. Som du sikkert vet, så er det vel ingen tvil om at linetraining med en helt skolefersk styrmann er en krevende oppgave som krever ekstra årvåkenhet. Spesielt om denne styrmannen ikke tidligere hadde flydd MAX så er oppgaven til kapteinen stor, og den blir ikke akkurat mindre av evt failures underveis

'Beyond possible recovery?" Hvis du først skal feste så mye lit til data fra FR24 , så er det jo tydelig at de kom seg langt forbi dette stadiet. De var jo i lufta i flere minutter før de havarerte.
Tror jeg venter til det kommer flere informasjoner.

På ett eller annet tidspunkt må den nødvendigvis ha gått fra å være mulig å redde til tapt... de seks minuttene med flyging gir ikke meg et inntrykk av at de var i ferd med å få kontroll på noe som helst stadie. Med alle forbehold om at data kan være feil, men jeg har hittil ikke sett noen annen eller bedre informasjon enn ADS-B dataene.

de seks minuttene med flyging gir ikke meg et inntrykk av at de var i ferd med å få kontroll på noe som helst stadie.

Slik du først skrev forstod jeg det slik at du mente det var håpløst allerede når de roterte, men det gir ikke nødvendigvis noen mening for meg. 6 minutter er lenge uten å ha kontroll på flyet.

Kanskje Boeing trenger å ta en telefon til Airbus og få noen tips om pilot support systemer? Airbus har jo drodla med dette, med suksess, siden 1987. Rart at Boeing skal bomme på nesten første forsøk.

Back