Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Synes godt nok der er rigtigt mange såkaldte "havari experter" her på Forum....Hvad med lige at stoppe spekulationerne ???
Der er jo ingen, absolut ingen, der kender årsagen....
hilsen Ole
Er det ikke det som er meningen med ett diskusjonsforum. Hvis du kun er interessert i ren fakta er vel avherald bedre for deg.

Så akkurat en repotasje med en Pax fra ADD hvor flyet hennes dro med bagasjeb hennes mens hun stod i Boarding kø 🤭
Har ADD et dårlig rykte på sikkerhet og rutiner ??

Så akkurat en repotasje med en Pax fra ADD hvor flyet hennes dro med bagasjeb hennes mens hun stod i Boarding kø 🤭
Har ADD et dårlig rykte på sikkerhet og rutiner ??

Afrika generelt har vel sine utfordringer, både på kultur og sikkerhet. Og det gjelder ikke bare i luftfart.

Og Ethiopian Airlines har jo hatt sine problemer før, bl.a fløy de vel en 737 i havet utfor Beirut i 2010. Og så var det jo ein pilot som kapret sitt eget fly i 2014.

Et aspekt med denne hendelsen som skiller seg fra Lion Air er at det ser ut til å være strålende fint vær og dagslys på krasjtidspunktet. Med positiv thrust og positiv pitch så ville man i de fleste tilfeller med et fungerende fly klare å komme seg opp og vekk fra bakken kun ved å se ut av vinduet, forutsatt at de ikke var i en vedvarende stall de ikke selv oppfattet. Her ser det ikke ut til at de har greid å klatre i nevneverdig grad.

.. og MCAS skal vel heller ikke fungere med flaps ute, og det hadde de vel her i starten...

En incident bare for noen dager siden, i følge ett svar på Ethiopians tweet:

"On March 5th, ET502 dropped 10,000ft and had to turn back to #AddisAbaba because of what @flyethiopian calls a minor technical issue (apology on their twitter feed). Five days later, ET302 crashes after taking off, causing 157 deaths.
How safe is this airline, I wonder?"

https://twitter.com/aberouch/status/1104723729051979776

En incident bare for noen dager siden, i følge ett svar på Ethiopians tweet:

"On March 5th, ET502 dropped 10,000ft and had to turn back to #AddisAbaba because of what @flyethiopian calls a minor technical issue (apology on their twitter feed). Five days later, ET302 crashes after taking off, causing 157 deaths.
How safe is this airline, I wonder?"

https://twitter.com/aberouch/status/1104723729051979776

ET502 var en Dreamliner ADD-DUB

Er det noen som vet hvor mange -MAX som er levert til nå?

Får jo håpe for Boeing sin del at det kommer et svar fortest mulig, og at dette var andre og siste ulykke med tap av menneskeliv med flytypen på en god, god stund. Hadde dette vært et helikopter som flyr til/fra installasjoner offshore hadde nok begeret allerede vært fullt....

Jeg tenker at i forhold til generell sikkerhet på MAX, så ville det vel i grunnen være interessant å vite om de største MAX-operatørene pr. nå (bl.a. Southwest, American Airlines, Air Canada og Norwegian) har hatt problemer med typen, evt. hvilke problemer...

Norwegian flyet som stranded i Iran var vel også en Max.

Ser BBC rapporterer at kapteinen hadde over 8000 flytimer, men styrmannen visstnok hadde så lite som 200 timer... Kan dette stemme, eller er det en skrivefeil? Kan man virkelig fly kommersielt med passasjerer med så få timer?

Det er jo ikke umulig det er antall timer på flytypen som er oppgitt. Men ET har sitt eget akademi.

https://www.ethiopianairlines.com/EAA/aviation-training-schools/pilot-training-schools

Multi-Crew Pilot License (MPL)

MPL training at Ethiopian Aviation Academy aims to replace the traditional application of box-ticking, hours based prescriptive syllabi with competency-based training. Our training program guides students seamlessly from ab-initio training to airliner type rating, using simulation designed for multi-crew training. We also address the increased rates of loss of control in airline operations through Upset Prevention and Recovery Training (UPRT). In addition, we train our trainees to combat the continuing dominance of multi-crew human factors in accidents through Threat and Error Management (TEM) and Crew Resource Management (CRM)

We provide MPL training for an airline based on its own operating procedures. The graduates can perform as a co-pilot on any multi-engine multi-crew airliner without the need to go through extensive light aircraft experience, as the students are specially trained for the specific aircraft until they prove to be competent in all possible operational scenarios.

EAA is the only academy in Africa that runs the MPL program.

Synes godt nok der er rigtigt mange såkaldte "havari experter" her på Forum....Hvad med lige at stoppe spekulationerne ???
Der er jo ingen, absolut ingen, der kender årsagen....
hilsen Ole

Rolig nu kære Ole, det er en helt normal reaktion hos luftfartsinteresserede
mennesker! Det gjorde du og jeg jo også, da vi var i branchen; i min tid
var der bare ingen sociale IT- medier.

For eksempel:
Jeg var på vagt, da JU367 (1972) crashede 1 time efter starten i CPH. CPHKOSK
“Pedro” satte bl.a. mig i arbejde i den forbindelse! Den dag glemmer jeg
aldrig, og vi spekulerede som sindssyge i den efterfølgende tid .....

Rolig nu kære Ole, det er en helt normal reaktion hos luftfartsinteresserede
mennesker! Det gjorde du og jeg jo også, da vi var i branchen; i min tid
var der bare ingen sociale IT- medier.

For eksempel:
Jeg var på vagt, da JU367 (1972) crashede 1 time efter starten i CPH. CPHKOSK
“Pedro” satte bl.a. mig i arbejde i den forbindelse! Den dag glemmer jeg
aldrig, og vi spekulerede som sindssyge i den efterfølgende tid .....

Hva skjedde med JU367?
(Før min tid i bransjen)

Hva skjedde med JU367?
(Før min tid i bransjen)

Kjent for at den eneste overlevende er hun som skal ha overlevd det høyeste fallet (uten fallskjerm e.l.) gjennom tidene.

Ser BBC rapporterer at kapteinen hadde over 8000 flytimer, men styrmannen visstnok hadde så lite som 200 timer... Kan dette stemme, eller er det en skrivefeil? Kan man virkelig fly kommersielt med passasjerer med så få timer?

https://www.bbc.com/news/world-africa-47513508

er rapportert om at det var 8 crew om bord, noe som er mye til å være 737, kan det ha vært noe opplæring eller utsjekk mon tro?

Hva skjedde med JU367?
(Før min tid i bransjen)

Undskyld at jeg lige er OT et øjeblik:

@LN- RTP:

Ud over oplysningerne i den ovennævnte Wiki artikel kan jeg
tilføje, at der allerede var rygter i omløb om nedskydning to uger
efter styrtet!

En anden ting: Så vidt jeg husker, var en lille gruppe nordmænd stået
på flyet i CPH.

OT out

Back