Nå er saken en gang slik at det er mange flere aktører innen de virksomheter du nevner her enn det er på flytrafikk på norsk innenriks. Forsvinner en aktør innenfor la oss si bensinstasjonmarkedet så har ikke det i nærheten av samme negative effekt som om enten DY eller SK skulle forsvinne. Et monopol har ingen godt av og ingen skal fortelle meg at ikke flyprisene ikke har gått ned etter at EB forsvant på innland og DY kom på markedet. Før denne tid var man hensatt til SAS, lørdagsregel, ikke enveis billetter og generellt et høyt prisnivå. Dette kan til en viss grad også sees i dag på markeder der SAS ikke har konkurranse.
Er det noen markeder som virkelig ikke fungerer i dette landet, så er det jo bensinmarkedet og dagligvarehandelen.
Er det tilfeldig at bensinprisene over hele landet følger nøyaktig samme mønster gjennom uka, med topp-pris mandag morgen, jevn reduksjon gjennom uka og lavpris på søndag kveld? -På alle bensinstasjoner i hele landet, uavhengig av selskap?
Er det virkelig så mange aktører i dagligvarehandelen, eller er det egentlig bare 3-4 store konsern som driver med utstrakt prissamarbeid og markedsdeling bak lukkede dører? Er det ikke nettopp i dagligvarehandelen vi finner noen av de mest lønnsomme bedriftene i landet?
Og hvilke "fordelsprogram" de har! Er du den heldige eier av et Trumf-kort må du handle for ett hundre tusen kroner i Kiwi på hjørnet før du oppnår 1000 kroner i bonus. "Kjøp 100 handlevogner med mat og få den etthundreogførste gratis!"
Om joker går dukken er det i alle fall ikke på grunn av andre kjeders bonusprogrammer: De er like elendige alle sammen.
Går SAS dukken, er det ikke på grunn av Norwegians bonusprogram, enten det gjelder på norsk innenriks eller ikke. Og det samme gjelder andre veien. Men skulle så skje, vil det alltid være en ny aktør som ville etablere seg, ogå i norsk luftfart. Med eller uten bonussystem.
Det er kun Jørgen Lindegaard som er så korka at han trodde at SAS ville få monopol ved å kjøpe opp sin største konkurrent i Norge.
Men det ESA skal ta stilling til er om man har like konkurranseregler for selskaper i Europa. Og det har man altså ikke.
For øvrig har Lufthansa gått tilbake til tur/returbilletter.