Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Jeg kjenner litt til dette prosjektet og er sikker på at kvaliteten på dette blir bra!

Jeg tror også det vil komme ytterligere forenklinger når dette blir iverksatt og man høster erfaringer. Man kan si mye om OSL og Avinor, men på OSL er de særdeles i forkant av teknologiske innovative løsninger.

Tror deg. Godt å se at ting har endret seg .....

Vil passasjerer som kun reiser med hånbagasje kunne gå rett gjennom, eller må de også vente til hele flyet er klarert?

Vil passasjerer som kun reiser med hånbagasje kunne gå rett gjennom, eller må de også vente til hele flyet er klarert?

Svaret finner du om du kikker noen få poster over din egen ;)

Svaret finner du om du kikker noen få poster over din egen ;)

Hvis du referer til Discus sin post så skriver han kun at det er slik i SNN, ikke at det blir slik på OSL

Dette minner mye om US-preclearance i SNN. Har man transfer der må man vente med å gå gjennom tollen til flyet er klarert. Om man har håndbagasje så kan man gå gjennom med en gang.

Hvis man ser på meldingen fra AVINOR så står det

Alle passasjerer med connecting flights vil bli ledet fra flyet og ut i avgangshall utland, dersom flyet er omfattet av prøveordningen. De vil altså ikke gå opp på mesaninen og ned i bagasjehallen eller via transferpunkt ved gate 42 (TR42) som tidligere. Passasjerer som reiser utland – innland med to separate billetter kan ikke benytte ordningen. I det nye tollområdet i avgangshall utland, må passasjerene:

1. Avvente beskjed på monitorene om at bagasjen på flighten er klarert.
2. Gå til inngangen av tollfilteret hvor de scanner ankomstdokumentasjonen på en automat. Dette binder bilder av bagasjen til den enkelte passasjer.
3. Passere gjennom tollfilteret og fortsette videre inn i avgangshall innland.

Slik jeg tolker det vil det si at ingen fra flighten får gå gjennom før hele flyet er klarert, selv om man kun reiser med håndbagasje.

Er satt opp BP-lesere på rød og grønn sone nå.

20150715_171731.jpg

skal reise med kort connection (55 min) fra CPH til TRD 24 sept. så får håpe jeg blir med i prøveprosjektet :D

skal reise med kort connection (55 min) fra CPH til TRD 24 sept. så får håpe jeg blir med i prøveprosjektet :D

I første omgang er det flighter fra MXP som skal få prøve ut dette. Etterhvert vil det ble rullet ut fra flere destinasjoner, men ikke budsjetter med at du kan benytte deg av dette fra CPH 24/9

Nå som siste gruppe er i gang med sin test nå, så antar jeg munnkurven fint kan fjernes.

Som de fleste sikkert skjønte så var det denne nye ordningen vi som testpassasjerer fikk testet. Forstod jeg det rett så har de gjort litt endringer underveis slik at de forskjellige testgruppene sikkert fikk litt forskjelige opplevelser, så blir en veldig subjektiv kommentar

Sånn under et så vil jeg si det både er et bra tiltak, og vil nok funke, men at endel justeringer må gjøres underveis, for at dette skal gå knirkefritt. Informasjon og skilting er det første som bør justeres litt, da det for mange nok vil være vanskelig og forstå når man skal følge skiltene "Domestic transfer" og "Connecting Norway". Den ene sender deg ned i bagasjehallen, mens den andre ned i Pir Øst (Utland) også videre til den nye transfertollkontrollen mellom utland og innland. Samt og faktisk få med seg informasjonen om at dette faktisk er mulig. Her er også den største akilleshelen da man ikke kan passere her før bagasjen er klarert. Skal man handle taxfree eller annet går det sikkert greit, men hvis ikke kan man bli stående her og vente litt, så det er derfor viktig at de får dette til og gå effektivt. Når man så er i gjennom, så slipper man ut rett bak kaffebaren ved starten av innenrikspiren

OSL har nok innsett dette og det derfor startes veldig forsinktig. I første omgang kun for flighter fra Milano fra 1/9 og faktisk helt frem til 1/12. Det vil vel i praksis si omtrent en SK og en DY flight per dag i starten. Først fra 1/12 vil man starte utrullingen til flere destinasjoner, men det er ennå ikke besluttet eller offentligjort hvilke. Dette er delvis begrunnet i de ønsker få dette til og gå mest mulig knirkefritt, men også behovet for opplæring, spesielt på tolldelen av det

Og som nevnt i en annen tråd, mens vi er inne på transfer: Ved ankomst non-Schengen er det nå skiltet for non-Schengen til non-Schengen transfer ved ankomst passkontrollen

Har enda ikke helt forstått om man kan gå rett gjennom hvis man kun reiser med håndbagasje, eller om man må vente til hele flyet er klarert.
Vet du noe om dette @Someone ?

Det blir nok masse endringer, første gruppen var det rundt 10% som "klarte det". Personlig vet jeg ikke om jeg er begeistret at man nærmest "merkevare-gjør" en passasjerflyt, men det er nå meg. Men det er en fordel for selskapene som deltar og kan selge det inn som en fordel.

Personlig vet jeg ikke om jeg er begeistret at man nærmest "merkevare-gjør" en passasjerflyt, men det er nå meg. Men det er en fordel for selskapene som deltar og kan selge det inn som en fordel.

Dette må du utdype litt. Er ikke målet å få alle igjennom på denne måten, så lenge bagasje er sjekket hele veien?

Hej!
Jag undrar hur de löser detta på Arlanda. Där går ju bagaget direkt om man flyger med SAS. Tullen måste då vara nere i bagagehanteringen för att hitta något? På Arlanda måste man byta från Terminal 5 utrikes till Terminal 4 inrikes så då går man igenom tullen. Om de hittar något tar de personen vid gaten då?

De burde gjort som i resten av Europa - nesten bare "dritet" i hele greia. Er lett å fly FRA-MUC-verden og omvendt. Men dette har vel noe mer med våre tollmyndigheter å gjøre enn OSL og Avinor.

Hele bagasjestyret ved innenlands transfer på Gardermoen er bare tull og tøys, all bagasje burde gått direkte til destinasjon så måtte tollvesenet finne en løsning på det selv! Bare tull at man skal bruke år etter år med tester og varianter, bare å intruere dem om at slik er det, og det gjelder fra i morgen. Punktum!

Kom selv via OSL i går ettermiddag, og mistet flyet mitt videre til TRD på grunn av akkurat dette bagasjehelvetet. All bagasje virket IGJEN å komme på bånd 8, sammen med DY-flights fra Alanya, Dubrovnik, Split etc... Betyr igjen at båndet er fullt av kofferter slik at ny bagasje ikke kommer ned på båndet. Forbanna idioter og tølpere som planlegger dette, kan ikke DY og de charterkjerrene ha egne bånd der man kan spille litt dansebandsmusikk og selge paraplydrinker mens de venter da?

Så kan vi som har det travelt for helvete få koffertene våre kjapt?? Ventet over 45 min på kofferten med SK fra ARN, og da var min connection tapt..... En annen sak er at min koffert hadde Prioritytag og kom helt sist av all bagasje fra vårt fly. her har SAS noe å jobbe med for det er for dårlig!!

Så en bønn til de som styrer bagasjen på Gardermoen:

Egne bånd for flyselskapene SK og DY.
Lag RUSH-tags for de med under 1 time connection så stuerne vet de må på båndet kjapt.
Ansett noen av Norges 84000 arbedisledige til å fjerne de koffertene som chartemafiaen på taxfree aldri henter, så båndet ikke fylles opp og problemene forplanter seg!

Har med vilje fått ombooket flere flighter i dag for å unngå OSL på hjemreise fremover, og ikke si det blir bedre i 2017 når nydelen åpner. Den er nok allerede ved åpning underdimensjonert så problemene med bagasje fortsetter!

DER fikk jeg det ut... :)

Kim

Forbanna idioter og tølpere som planlegger dette, kan ikke DY og de charterkjerrene ha egne bånd der man kan spille litt dansebandsmusikk og selge paraplydrinker mens de venter da?

Med tilsvarende pisserenne ved SAS båndet da eller?

Back