Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Connecting Norway starter 1. september

Man må altså loke rundt i avgangshallen på utland til alle bagene er scannet før man kan gå gjennom tollen til innland og til sin gate. Hvor lang tid vil det ta før alle bagene er scannet, noen som tør å gjette?

Vil man kunne handle taxfree på den heinemann oppe i avgangshallen?

Vil det være mulig å henge i utenlandslougen helt til flyet ditt innenlands skal boarde og så gå rett derfra gjennom toll og til din gate?

Vil det være mulig å henge i utenlandslougen helt til flyet ditt innenlands skal boarde og så gå rett derfra gjennom toll og til din gate?
Er ikke "lounge on arrival" en av de nye fordelene for EBD (og kanskje også EBG)?

NYHET! Du har tilgang til SAS lounge i København, Oslo og Stockholm (unntatt innenlands-lounge) når du reiser i Europa og ankommer med SAS, Star Alliance, SAS partner eller codeshare flyvninger.
https://www.sas.no/eurobonus/om-eurobonus/medlemsnivaer/diamant/

Hvor lang tid vil det ta før alle bagene er scannet, noen som tør å gjette?

En forutsetning er at det skal være raskere enn det fungerer i dag. Det bør være klart senest 20 min etter ATA. Jeg tror nok heller etterhvert det blir mer styr med å komme seg gjennom slusene når flere fly kommer inn i programmet.

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Skjønner forsåvidt at det blir dyrt å tollklarere på alle flyplasser i Norge og at de derfor forsøker å få til et system på OSL. Men gitt et par delays på baggasjehandling og kø i slusene er det vel bare sikkerhetskontrollen en unngår. Tar ikke så mange minutt å gå opp, og gate 19 er det vel ikke noe shortcut til fra utland til.

Nei, dette var skuffende, hadde håpet på en større endring. Om OSL har tenkt å øke kapasisteten ytterligere ser jeg frem med gru til å bruke OSL på transit videre (unngår den så godt jeg kan nå også)

Kjære vene! I kjent norsk stil dømmer man dette nord og ned før det er satt i drift! Ja, det er tungvint for handling og tollvesen,men som passasjer har man da vitterlig tidkrevende transfer i andre land også. Se ann prosessen og tiden det tar nå før dere klager på noe dere ikke vet hvordan vil fungere.

Selvfølgelig er dette raskere enn å hente bag, gå gjennom toll og opp for ny runde i sikkerhetskontrollen.

Last edited:

Hvordan gjøres dette i andre land? Er det ett enklere system der?

Har bare vært på transfer innenlands i Mexico og USA og der måtte jeg plukke opp bagasjen og så levere den igjen på ett annet bånd.

Nå skal jeg som regel av i Oslo, men om jeg var i "målgruppen" for dette tror jeg jeg bare ville fortsatt å fly via CPH/ARN...

Selvfølgelig er dette raskere enn å hente bag, gå gjennom toll og opp for ny runde i sikkerhetskontrollen.

Betviles ....

- Hvor mange 'klareringsautomater' vil det være?
- Hva er 'ankomstdokumentasjonen'? Bagtag-kvittering?
- Hvor lang tid trenger hver passasjer for å få sine dokumenter scannet og registrert?
- Prøv å få forklart dette systemet til utlendingene. Instruksjonsvideo for dette vil nok bli en gedigen Youtube-hit .... :D

Betviles ....

- Hvor lang tid trenger hver passasjer for å få sine dokumenter scannet og registrert?
- Prøv å få forklart dette systemet til utlendingene. Instruksjonsvideo for dette vil nok bli en gedigen Youtube-hit .... :D

Dette vet vi ikke og derfor er det kanskje litt tidlig å dømme dette nord og ned... Det vil overraske meg dersom det nye systemet ikke blir enklere enn dagens løsning i det hele tatt da det er det som har vært motivet for hele prosjektet.

Ja, det blir selvsagt innkjøringsproblemer noe det alltid blir før tilpassninger gjøres. Og ja, det vil alltid være personer som vil synes hele prosjektet er fullstendig håpløst og idiotisk men jeg mistenker det handler mer om en generel misnøye med OSL og det er kunder du aldri vil kunne overbevise uansett. Hater are gonna hate.... Sier for øvrig ikke at du er en av de.

Betviles ....

Som sagt, greit å være skeptisk men man må gi det en sjanse.
Bagtag er en kvittering i dag og vil fortsatt være det. Kofferten merkes/fotograferes og linkes opp mot billetten som er ankomstdokumentasjon. Klarer ikke å se at det er særlig tidkrevende å scanne en billett som linkes opp mot bagasjen. Er det noe tull, blir man tatt ut i tollsona, og da går nok tiden ��

Jeg som utlending klarer da transfer i USA, Bankok, Paris osv med litt hjelp.. Hva får deg til å tro at OSL skal revolusjonere transfersystemet for noen millioner reisende da vi har et rigid avgift og tollsystem som skal ivaretas. Poenget er jo å linke bag og pax sammen, hvis ikke så har man problemer med å knytte beslag mot person.

Last edited:

Noen som vet om det er lagt ut bilder av nye området med automater?

Er avventende skeptisk, og forsiktig optimist. Alt er avhengig av hvor intuitivt og enkelt automatene og den prosessen er. Og selvsagt at bagasjen handles kjapt slik at en ikke må vente på å gå videre til innlands... Kan bli mange nervepirrende minutter om en har kort transfer!

Dette er et prosjekt som kommer ikke til å gi den tidsbesparelsen OSL og flyselskapene håper på. OSL bygger for lite og kronglete, flyselskapene underbemanner stuere som faktisk får mere arbeid pr fly(ikke at de har for lite å gjøre nå...). To negativer gir ikke pluss i dete tilfellet :headbang

Det skal bli en fornøyelse å se diverse presseansvarlige stå å beklage for at 50% av baggasjen ikke kommer med riktige fly :D

Dette er et prosjekt som kommer ikke til å gi den tidsbesparelsen OSL og flyselskapene håper på. OSL bygger for lite og kronglete, flyselskapene underbemanner stuere som faktisk får mere arbeid pr fly(ikke at de har for lite å gjøre nå...). To negativer gir ikke pluss i dete tilfellet :headbang

Det skal bli en fornøyelse å se diverse presseansvarlige stå å beklage for at 50% av baggasjen ikke kommer med riktige fly :D

Du sier at flyselskapene ikke får den tidsbesparelsen de håper på med forenklet transfer fordi flyselskapene underbemanner antall stuere? Da har jo flyselskapene løsningen på problemet selv; ikke underbemann.

Dette minner mye om US-preclearance i SNN. Har man transfer der må man vente med å gå gjennom tollen til flyet er klarert. Om man har håndbagasje så kan man gå gjennom med en gang.

Monitorer er på plass på OSL:

20150624_095844.jpg

20150624_095910.jpg

Du sier at flyselskapene ikke får den tidsbesparelsen de håper på med forenklet transfer fordi flyselskapene underbemanner antall stuere? Da har jo flyselskapene løsningen på problemet selv; ikke underbemann.

Jeg har fasiten ja [emoji6] Økt bemanning er svaret men det kommer nok dessverre ikke til å skje i stor nok grad. Handeling bransjen styres alt for mye av økonomiske grunner, og alt for lite av service grunner. Jeg håper jo at jeg tar feil og at de riktige grep tas.

Skal uansett bli spennende å følge med på den gradvise innføringen.

Jeg har fasiten ja [emoji6] Økt bemanning er svaret men det kommer nok dessverre ikke til å skje i stor nok grad. Handeling bransjen styres alt for mye av økonomiske grunner, og alt for lite av service grunner. Jeg håper jo at jeg tar feil og at de riktige grep tas.

Skal uansett bli spennende å følge med på den gradvise innføringen.

Men det er jo flyselskapene (SAS og DY) som har pushet for å få dette igjennom. Jeg kjøper absolutt ikke argumentene og stiller spørsmålstegn om det i det hele tatt er et problem flere mnd før vi faktisk har sett hvordan systemet kommer til å fungere. Dessuten så sier SAS og DY selv at de vil tjene på dette i kampen mot KLM, AFKLM (derfor de pushet på) så selv om de skulle få noe økte utgifter, noe jeg også stiller spørsmålstegn ved om de kommer til å få, så vil de hente inn dette ved flere pax som heller flyr med de i stedet for med konkurrentene.

Kanskje vi skal avvente å stille diagnose og presentere løsninger på antatte problemer med så lite info om hvordan dette vil fungere i praksis og flere mnd før dette i det hele tatt har startet...

Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

I handlingkontraktene er dette med bemanning temmelig detaljert beskrevet. Jeg er ikke sikker på at flyselskapene vil ta regninga for øket bemanning per turnaround. Handlingselskapet tar den ihvertfall ikke - marginene er små nok som de er ..,

Interessant, skal det bli ......

Nei vi får jo ta utgangspunkt i at et prosjekt og en prosjektgruppe som har samarbeidet med flyplasser og flyselskaper om dette i flere år, nok ikke har tenkt på disse problemstillingene i presentasjon av løsning:headbang

Hvorfor begynne nå ...,, :p

Hvorfor begynne nå ...,, :p

Jeg kjenner litt til dette prosjektet og er sikker på at kvaliteten på dette blir bra!

Jeg tror også det vil komme ytterligere forenklinger når dette blir iverksatt og man høster erfaringer. Man kan si mye om OSL og Avinor, men på OSL er de særdeles i forkant av teknologiske innovative løsninger.

Back