• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

En velvalgt reiserute

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Så er billetten booket.
På denne turen har jeg klart å få til 3 flytyper jeg ikke har fløyet med tidligere, ett nytt flyselskap, en ny flytype over atlanteren (totalt har jeg prøvd 6 ulike) og to nye flyselskap over atlanteren (når da 6 ulike totalt)

Forløpig plan er
OSL-CDG med AF 318 (eneste jeg mangler i 32X-serien)
CDG-ATL med DL 772
ATL-DAB med DL MD88 (og da har jeg vel prøvd de fleste MD, uten MD10.)

Dette er IKKE lenge til, og jeg håper jeg rekker å ordne alt jeg skal så jeg får dratt på planlagt dato. Og forresten, turen går i C-klasse. Returen blir med AF over dammen, resten er stort sett det samme.:cheers:

Høres ut som en spennende tur...og det skal bli gøy å lese referat og se bilder...(..for du tar vel fortsatt bilder?)

Det skal jeg gjøre. Kanskje jeg låner meg et digitalt videokamera også.
Litt spent på BizElite på 777, den har 10" mer pitch enn SAS sin biz-klasse. Dessuten bør 2x2x2 i en 777 være temmelig romslig, AA, UA og AF har 2x3x2, mens BA har 2x4x2

Skjønner ikke de som fortsatt kan ha 2-3-2 eller 2-4-2... Setene til BA er veldig bra når du er slank og skal sove - men bak/frem løsningen er etter min moden for utskiftning...særlig når crewet ikke er så høye at de ser de som sitter bak/frem i midten...

Ja, naa har jeg nesten nok Skymiles til en gratis Business Class billett til Oslo .. skal nok ogsaa faa meg en 777 eller to haaper jeg ... har ikke proevd hverken Delta's eller Air France's .. det blir nok min tur for aa faa noen oel med 'gutta', handle Pondus-bok, spise wiener i broed og lompe med rekesalat osv .... :up:

Edit: Har jo floeyet DL 777 - men det var fra Tampa til Atlanta ... i turist ...

Makan til OT da.... men det er greit!
Ser forresten ut at det blir dårlig med digitalt videocam, en bror stakk avgårde med det. Får klare meg med småsnutter fra digitalt stillbildekamera.

Da var alt ordnet. Venter bare på å få J-1 i posten:D
Noen som vet hva Z-klasse betyr? Det er på en DL flight som er codeshare med AF.

Her er ruten min:

Søndag 23. januar:
De /From :OSLO AIRPORT
A / To :PARIS CDG
Vol / Flight : AF1275
Class : C
Dep : 0655
Arr : 0920
Siege / Seat : 01A

De /From :PARIS C.GAULLE 2C
A / To :ATLANTA ATL
Vol / Flight : AF8998 opéré par/operated by DELTA AIR LINES
Class : Z
Dep : 1145
Arr : 1530
Siege / Seat :

De /From :ATLANTA ATL
A / To :DAYTONA BEACH
Vol / Flight : AF8536 opéré par/operated by DELTA AIR LINES
Class : J
Dep : 1723
Arr : 1841
Siege / Seat :

Returen er satt til mars, men trolig endrer jeg den til ca 20 desember.

:hi2

1AF*8998 J0 C0 D0 I0 Z0 Y4 B4 CDGATL 1145A 330P 777 0
K4 H0 T0 V0 L0
OPERATED BY DELTA AIR LINES INC

Listet foran Y, saa det er nok laveste C-klasse bookingklasse.

Kan stemme bra, var en utrolig billig billett til å være biz. Jeg hadde IKKE betalt 35 lapper som de andre selskapene skal ha.

Originally posted by Dag Viking
ATL-DAB med DL MD88 (og da har jeg vel prøvd de fleste MD, uten MD10.)

MD10???????? Er det noe utrolig gammelt noe. Trodde jeg visste mye om fly, men MD10 har jeg ikke hørt om . Det er vel ikke det samme som DC10?

Noen som kan hjelpe med en avklaring?

BF

Om jeg husker riktig i farten, så er det DC10 som er ombygd til MD11 cockpits. Brukes av FED-EX, mulig flere.

http://www.boeing.com/news/releases/mdc/96-231.html

Her står det du trenger å vite

FedEx....the one and only... De som dro i gang MD10-prosjektet sammen med Boeing. Mener å huske at prosjektet drøyde ut i det lange en periode før det første flyet ble konvertert til MD10.
Synes forøvrig det er litt rart at FedEx er villig til å legge såpass med grunker i så gamle fly...tyder vel på at flyene er i god stand og at de planlegger å fly MD10'erne en god stund fremover.

Da er det på tide å skrive resten her. Har ikke fått laget meg noe webside enda, så jeg lager heller mange poster med bilder som vedlegg. Håper dette er ok, ellers får moderator slette så skal jeg gjøre det på den "riktige" måten.

Sov bare et par timer natt til søndag 23. januar, måtte ta et flytog 05.20 om morgenen. Bodde heldigvis i Oslo sentrum så kunne gå til Oslo S. Kom til gardermoen ca 0545, dvs 70 min før avreise. Greit å ha god tid når man skal langt. Veldig mye folk der tidlig en søndag, flere charteravganger hadde innsjekk.
Innsjekk gikk greit, men dama var litt vel morgengretten.
Her er et bilde av kjerra, litt penere enn en en babygris

Attachments

• P1010331.JPG
    P1010331.JPG
    127.8 KB · Views: 93
Boarding begynte 5 min sent, og om jeg husker riktig så ble det boardet etter grupper, dvs at de som satt lengst bak gikk ombord først. Helt greit for meg å vente til slutt egentlig.
Jeg hadde sete 1A, og B og C var tomme. Det satt en kar på rekken bak, over midtgangen. I tillegg satt blandt andre Kristin Halvorsen og Torbjørn Jagland foran gardinen, mens Marit Breivik satt lenger bak. Setet var helt ok, og siden jeg hadde bulkhead var benplassen også bra.
Det ble ingen frokost på meg før avreise, så var veldig klar for en ok frokost på vei nedover. Denne karen ble skuffa gitt! Frokosten var dårligere enn det man pleide få på SAS innenriks for et par år siden. Bildet sier vel egentlig mer enn tusen ord. Tørt brød, dårlig med pålegg, litt jus og yoghurt, og heldigvis en ok kaffe. en klar toer på terningen! At folk gidder betale ekstra for biz innenriks i Europa fatter jeg ikke. Fløy forresten samme ruta med AF for tre år siden, og da var serveringen mye bedre i økonomi!

Attachments

• P1010338.JPG
    P1010338.JPG
    125.3 KB · Views: 93
Benplassen og komforten er helt fin på en 318, og støynivået helt ok. Det minner veldig mye om en 737 egentlig. Tror ikke jeg hadde merket så mye forskjell om jeg ikke gikk inn for det. Litt bredere kabin er det jo, men når man har raden helt for seg selv så spiller det ingen rolle.
Fin soloppgang på vei nedover!

Attachments

• P1010345.JPG
    P1010345.JPG
    91.6 KB · Views: 90
Back