En velvalgt reiserute

Delta har ikke lie flat beds, men det går an å sove likevel. Uten å ha prøvd skråsenger så tror jeg at jeg vil foretrekke en god lenestol, fremfor å sove i oppoverbakke. Komforten til Delta er laaangt over 340/330 på SAS biz-klasse, så håper de kommer med en oppgradering snart. Terningkast for stolene til Delta er en sterk 5-er.
 

Attachments

  • P1010382.JPG
    P1010382.JPG
    111.8 KB · Views: 22
På tide med litt mer mat. Hamburger og potetsalat. Ikke spennende, ikke veldig godt, men det var i det minste mat. Mer sjampis ble det også. Sjampisen trekker opp så det blir en 4-er. Maten alene var nok ikke mer enn 3
 

Attachments

  • P1010385.JPG
    P1010385.JPG
    125.8 KB · Views: 20
Innflyging til verdens mest traffikerte flyplass! Sentrum i bakgrunnen
 

Attachments

  • P1230390.JPG
    P1230390.JPG
    121.2 KB · Views: 21
En ganske bissi flyplass, og i typisk USA stil så er terminalene like og kjedelige.
 

Attachments

  • P1230394.JPG
    P1230394.JPG
    126.8 KB · Views: 21
Denne lille saken tok av like etter vi hadde taxet over en rullebane. Skulle gjerne sett den i Skandinavia!
 

Attachments

  • P1230401.JPG
    P1230401.JPG
    137.4 KB · Views: 8
Setet mitt. Et bra bekjentskap. Ville valgt DL over SK østover når soving har første prioritet, men trolig SAS vestover når mat er viktigere.
 

Attachments

  • P1230406.JPG
    P1230406.JPG
    101.4 KB · Views: 9
Delta har Crown Clubs i hver av terminalene. Ikke veldig koselig og lite utvalg av mat og drikke, men fikk meg i det minste en bud! Bedre å sitte der enn i boardingsonene. Flyet jeg skulle med videre hadde gått mens jeg sto og ventet på bagasjen, så ble ombooket til en senere flight. Fikk derfor en god time i en sofa med øl i hånden. Hadde forresten J-billett videre, men den ble omgjort til F boardingcard. Fikk vindusplass på rad to.
 

Attachments

  • P1230407.JPG
    P1230407.JPG
    84.2 KB · Views: 2
Ikke flighten min, dette var en md90, og jeg skulle ha en 88 videre.
 

Attachments

  • P1230411.JPG
    P1230411.JPG
    100.6 KB · Views: 3
Ikke all verden med benplass, men ok bredde på setet. Vin før avgang, og et par solide GT på turen. Flytid var ca en time.

Alt i alt en bra reise. Har ingen betenkeligheter med å fly DL igjen, spesielt over dammen. Air France var skuffende, men de prøver vel å spare penger som alle andre. Returen min er med Delta til ATL, så AF til Paris med 772 og 735 til OSL, men vurder å endre returen så jeg får en Delta 772. Setet og benplassen tror jeg funker bedre til soving på en redeye enn AF, dessuten har DL et sete mindre i bredden. AF er jo i gang med å installere nye seter i sine fly, så dersom de har begynt å bruke nye config og den får bra kritikk så hadde det jo vært moro å prøve.
 

Attachments

  • P1230424.JPG
    P1230424.JPG
    62.8 KB · Views: 3
Slett ikke ueffent .... gleder meg til aa brenne av mine 90.000 miles paa en SEA-OSL tur i samme kabin .... Kanskje til hoesten ..
 
Det blir ikke piper enda, det er ikke før jeg begynner på Seneca. Men på enmotor er det bare C172R og SP. Faktisk bra flypark, det eldste er fra 1999. Ikke se bort fra at det kommer en tripreport med litt bilder fra nærområdet. Har en video fra den første soloen liggende også:thumbup
 
Replying to Topic 'En velvalgt reiserute'

På tide å hente tilbake denne tåden. Returen er nå gjennomført, ikke helt uten komplikasjoner.

For det første, flighten DAB-ATL med DL som jeg var booket på, eksisterer ikke lenger. Dette hadde jeg et svare strev med å overbevise air france om, de påsto at flyet gikk som planlagt. Etter to tre telefoner fikk jeg endelig endret bookingen min til en Delta Connection flight. Det var jo også problematisk, siden jeg hadde sete i 1.kl og CRJ700 kun har Y. Første damen jeg snakket med sa at jeg ikke fikk lov, så jeg måtte dra med en MD88 som gikk tidlig på dag, og ga meg 7 timer venting i ATL. Ikke fristende, så jeg ringte tilbake og fikk snakket med en som visste hva han drev med. Litt svakt av AF å ikke informere passasjerer om rute-endringer. Jeg ba om å få tilsendt reiseruten min på mail, så jeg kunne printe den ut og ta med.... 4 ganger spurte jeg, til ingen nytte! Det endte med at jeg måtte printe ut siden fra checkmytrip.com og ta med på flyplassen

Så til selve turen. CRJ700 er et trangt fly. Flighten til ATL er ca en time, noe som var i meste laget. Seteavstanden er rett og slett latterlig. Vi tok av på rute, og landet på rute. Det ble servert pretzels og kopper med vann. Betjeningen var hyggelige og hadde en munter tone.

Utrolig bittert at jeg ikke hadde kamera, det er nemlig på rep i USA, for det var et nydelig syn etter take-off. Solen hadde akkurat gått ned, og det var fint og klart vær. Få ting slår flyging i solnedgang og soloppgang!!


Ingen jetbridge for CRJ, men så lenge det ikke tar mer tid går jeg gjerne 20 meter over betongen til terminalen. Bytte av terminal i ATL er en smal sak, og heldigvis er det "sterilt" område, dvs at om man bytter terminal slipper man ny TSA sjekk.

Jeg visste at ATL-CDG hadde stor mulighet for å være overbooket, og ville melde meg frivillig dersom det var behov og jeg fikk det jeg ville ha. Jeg gikk derfor rett til gaten i stedet for å sette meg ned i Crown Room. Klærne mine ga meg ikke mulighet for å drikke uansett, og jeg gadd ikke skifte før jeg hadde boardet. Ved gaten ble det opplyst om en forsinkelse, fra 2130 til minst 2245, noe som ble til nærmere midnatt før vi kom oss avgårde.

Jeg spurte om hva jeg fikk for å ta en flight dagen etter. Tilbudet var 400 dollar. Reglementet sier 600 euro, så jeg syntes 400 dollar var litt lite. Det var heller ikke mulig å få 1.kl dagen etter, så da sa jeg forløpig neitakk, i håp om at de ikke fikk nok frivillige og måtte heve kompensasjonssummen. De fikk nok frivillige, så da hadde jeg fortsatt mitt sete 5A.
Gateområdet var preget av mange fortvilte reisende. Mange trodde de hadde bekreftet plass på flyet, og ble veldig fortvilte når de fant ut at de ikke kom med. Jeg vet ikke helt hvorfor så mange hadde ubekreftede seter, men jeg misunte de ikke. Noen reiste til og med tilbake dit de kom fra. GA virket noe arrogant og lite pedagogisk, så jeg forstår frustrasjonen veldig godt.

Jeg hadde 1 time for å nå flyet fra CDG til OSL, og når flyet var forventet å bli minst en time sen ut fra ATL, så ble jeg allerede ved gaten booket om til en SK flight. Supert av AF!!! Dette gjorde også sitt til at jeg ikke var lysten på bare 400 dollars for å vente til neste dag, det er ikke hver dag jeg får prøve SK sitt intra-europeiske C-produkt. Dessuten er det jo mulig med et cockpit-besøk hos SAS.

Til slutt begynte boardingen for 1.kl, biz og eliter. Ikke alle skjønte dette med hvem som skule boarde når, så køen ble raskt veldig lang. Når de som ikke hadde noe i køen å gjøre, ble klar over det, så gikk de ikke ut av køen, de ble bare stående i ro og slapp folk forbi etter hvert.
Heldigvis var de som sjekka billetter strenge, så ikke-1.kl/biz/eliter ble avvist og fikk ikke boarde. Jeg misliker sterkt folk som rett og slett ikke kan eller vil skjønne priority boarding!

Vel ombord ble jakker og skjorter hengt på hengere før appelsinjus og vann ble servert. Smålig av AF å ikke servere sjampis, men det er vel et kostnadsspørsmål. Så vidt jeg har skjønt må alkohol som serveres før døren lukkes betales avgift på, mens etter døren lukkes kan duty-free sjampis brukes.

Jeg hadde sete 5A, som er andre rad av biz, i den fremste biz-kabinen. Jeg ville sitte så langt foran som mulig, for å høre minst mulig til motorene.

Her er et bilde av setene http://www.airliners.net/open.file/314817/M/

Setet er omtrent som CO sine bizfirst-seter, med samme pitch, 55". Ikke like bra som DL sine, men helt greit for en god natts søvn skulle det vise seg. Noen tommer til hadde gjort seg, siden det er vanskelig å gå forbi sidemannen når setet foran er lagt ned.
Jeg hadde bare sovet en time natta før jeg skulle dro, så når det nærmet seg midnatt begynte jeg å bli fryktelig trøtt. Jeg sovna faktisk når flyet taxet ut til rullebanen, men når GE90 våknet til liv, så gjorde jeg det også. God akselrasjon, selv med et fullt fly og drivstoff til over 9 timer.

Jeg tror jeg kutter her forløpig, og kommer tilbake med meny og den videre reisen i morgen.
 
Replying to Topic 'En velvalgt reiserute'

Etter takeoff ble det servert valgfri drikke, jeg valgte seff sjampis. Det var stort sett 3 FA som serverte vår del av flyet, og serveringen var hyggelig og effektiv. Dagens valg besto av:
Forrett: Ahi tunfisk med tilbehør eller skinke med melon
Hovedrett: Biff, turbot med kokonøttsaus eller kylling
Etter-rett: Ost og kake fra stort kakefat til dessert

Jeg valgte tunfisken og biffen, og bestemte meg for å gå gjennom hele vinkartet. Etter et par glass Duval Leroy Fleur De Champagne 1er Cru gikk jeg over til to glass Maconnais Saint-Veran, en hvit burgunder. Til Hovedretten prøvde jeg først en rød burgunder, cotes-de-Nuits-Villages 2003 Domaine Nicolas Potel, før jeg avsluttet med to glass rød Bordeaux, Saint-Estephe Prieur de Meyney2001.
Man har også en mulighet for ekspress-servering, for å få så mye søvn som mulig. Da får man et kaldt måltid servert på ett brett før resten får forretten sin.

Maten var av standard biz-kvalitet egentlig, omtrent som DL, men dårligere enn både CO og SK. Vinen derimot, er det beste jeg har smakt i luften. Spesielt var Bordeaux'n og Champagnen meget god. Vær så snill Continental, lær litt av AF her, så har dere et suverent produkt!! (hint hint Dag)

Til kaken ble det også servert kaffe og konjakk, selvsagt en meget bra konjakk. Jeg vet ikke helt hvilken det var, men regner med at det var en XO av en mindre produsent, det var iallefall en XO.

Etter en konjakk og ett glass til med rødvin falt jeg i søvn, og våknet ikke før frokost-serveringen var begynt. Det ga meg over 4 timer uforstyrret søvn!
Frokosten begynte litt vel tidlig synes jeg, vi var på cruise over en halvtime etter den var ferdig før nedstigningen begynte.
Til frokost kunne man velge mellom;
- internasjonal frokost med jus, kaffe, te, varm sjokolade, frisk frukt, varme bakervarer, youghurt og eggerøre med tomater og stekte poteter og pølse, eller pannekaker med lønnesiryp og krydret frukt
-kontinental frokost med jus, kaffe, te, varm sjokolade, frisk frukt, youghurt og varme bakervarer

Jeg gikk for full pakke, og dette er den klart beste frokosten jeg har fått over Europa på vei fra USA. Jeg ble faktisk mett, og det hele smakte bra.

Selvsagt fikk vi en remote stand, og måtte kjøre i buss ca 10 min før vi var inne i terminalen. Vel inne hadde jeg under 40 min til SAS flyet mitt gikk, fra en helt annen terminal. Bussturen over til den andre terminalen tok ca 15 min, og på toppen av det hele ble jeg sluppet av på feil pir. Det ga meg en 10 minutter lang løpetur før jeg på nytt måtte gjennom sikkerhetskontrollen. Bakerst i køen hørte jeg "last call scandinavian flight xxx to Oslo", og etter å ha vist boardingkortet til en vakt fikk jeg gå forbi hele køen.

Vel fremme ved gaten fikk jeg beskjed om at bookingen min var kansellert. Flyet var så sent ut fra ATL at Air France regnet med at jeg ikke rakk SAS flighten, og dermed booket meg tilbake til en senere AF flight. Heldigvis har det sine fordeler å ikke fly på billigbilletter, og vips var jeg tilbake på passasjerlista. Jeg mista vindussetet mitt, men jeg kunne ikke brydd meg mindre.
Som sistemann ombord på 73G noterte jeg at flyet var tilnærmet fullt, vi var 8-9 stk i C, 2-3 rader med Y, og resten var vanlig økonomi. Flyet ble ca 20 min sen fra gate, og i kø for take-off sto vi bak en 752 fra CO og en 773ER fra AF. GE90-115 buldrer bra!!

Etter takeoff begynte turbulensen. Kapteinen informerte om at den trolig kom til å vare ca en time, noe den også gjorde. I tillegg kom en forklaring på 5-6 minutter om turbulens, årsaker og hvordan det påvirket flyet. Meget bra! Sikkert mange passasjerer som setter pris på beroligende og forklarende ord. For kvinnen over midtgangen var det ikke nok, hun gråt hele tiden vi hadde turbulens.

Benplassen på sete 2D er ikke mye å skryte av, og setene er standard økonomi med ledig midtsete. Et godt hakk under 1.kl i USA.
Maten var derimot ganske bra. FA kunne opplyse om at C-klasse fikk en varmrett, Y fikk en kald-rett og økonomi kunne kjøpe drikke og snacks.
Varmretten ble servert etter drikke og nøtter, og besto av biff med ris og saus, ost og kake. Som drikke ble det en flaske SAS-sjampis, Nicholas Flauriette (eller noe lignende)
God mat, men jeg var ikke spesielt sulten lenger.

I havet utenfor Danmark ble jeg invitert på et besøk i cockpit. Der satt jeg frem til gate på OSL. Det er ikke mye som slår å fly inn Oslofjorden en klar vinterkveld når man har vært borte fra landet lenge. Vi kunne se skibakkene på Kongsberg, Drammen, Asker, Sandvika og Oslo fra lang avstand. Ruten tok oss rett inn til 01R, med høy fart ned til 3000fot. Vref på 131 og en myk landing.
Alt i alt så har SAS et Euro-C produkt som er på høyde med NW og CO sin 1.kl. Dette gjelder flighter på ca 2 timer i luften. Maten hos SAS er hakket over, mens setene er litt dårligere.

En ting er sikkert, når man har vært i utlandet i lang tid, så er det utrolig godt å gå ombord på et SAS-fly. Man føler seg nesten hjemme!! Dette er noe jeg også har merket tidligere, men denne gangen var det ekstra merkbart.

Fremme på OSL kom selvsagt ikke bagasjen min, det hadde jeg fått beskjed om ved boarding på CDG. Etter 40 min i kø ved skranken fikk jeg registrert det jeg skulle. Bagasjen kom på døra i Oslo 27 timer senere, og krav ble sendt til forsikringsselskapet. 10 dager senere var pengene for ekstrautgifter tilbake på konto.


En liten oppsummering:

Delta connection: En trang og vond flight, heldigvis kort og presis.
Air France: God service, ok seter, ok mat og veldig god drikke. Alt i alt på nivå med DL sin biz-klasse, men dårligere enn CO
SAS: Super service, god mat og drikke, trange seter og en flott tur i cockpit.
 
Back
Top