Emirates starter CPH-DXB - daglig flyvning fra 1. august - statustråd

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Re: Emirates starter CPH-DXB - daglig flyvning fra 1. august

Egentlig så undrer jeg mit tit over, hvorfor nogen egentlig synes det er extremt vigtigt at
flyve f-class..
Ja det er bare min mening
Hilsen
Ole

For en deilig nyhet.. Denne ser jeg fram til. Kommer garantert til og bokke Thailandsturen i jula 2011 med EK ifra CPH.

Egentlig så undrer jeg mit tit over, hvorfor nogen egentlig synes det er extremt vigtigt at
flyve f-class..
Ja det er bare min mening
Hilsen
Ole

Ole, det er vel heller ikke "extremt vigtigt", men omvendt vil jeg for mit eget vedkommende sige at for mig er komforten på C-class vigtig. Jeg lider af en del rygproblemer, og når jeg rejser langvejs i arbejds øjemed, så kommer jeg frem frisk og veludhvilet og uden at have en smadret ryg.
Med Emirates kan jeg så ofte få al den luksus der hører med til første klasse og så til en pris der ligger under C-class hos SAS, Lufthansa, Thai, etc. etc.
Det tager jeg gerne med, og nyder i fulde drag :) Omvendt kunne jeg aldrig finde på at betale 75-80.000,- som man kommer til visse steder....

Flott nyhet for reisende til UAE.

For en deilig nyhet.. Denne ser jeg fram til. Kommer garantert til og bokke Thailandsturen i jula 2011 med EK ifra CPH.
Virkelig? Foretrekkker du to stopp på veien fremfor direkteruten fra OSL?

Det kommer vel an på om det er mulig med gjennomgående bookinger med fornuftige priser fra f.eks ARN og OSL med SK. EKs rute vil jo gå i direkte konkurranse med SK til DXB, så vi får se hvordan SK reagerer. Fordelen er at CPH er en bedre transferflyplass enn f.eks LHR og FRA og med hyppigere avganger til byer i Norge og Sverige, mao kortere connection.

SAS og Emirates vil selvsagt konkurrere på København-Dubai, men kanskje aller mest på andre interkontinentale ruter. De fleste som velger Emirates skal ikke til Dubai.

SAS flyr fire ukentlige avganger og har i dag connection-avtale med Emirates til flere destinasjoner videre. Skal bli spennende å se om Emirates trekker seg fra denne avtalen - eller om SAS vil samarbeide på samme måte ved å tilby videreforbindelser fra København.

Ellers er det veldig moro at Emirates ENDELIG kommer til Skandinavia - de har åpnet en rekke merkelige ruter, og det er nesten utrolig at de ikke har prøvd seg på Skandinavia tidligere.

Med tanke på prisene Thai tar for å fly direkte, og særlig i jula, så er det ikke sikkert at Thai er et alternativ engang.

Jeg kan ikke svare for grindsteins del, men jeg synes hvertfall det er mer spennende å ta to stopp for å prøve en av verdens beste flyselskap, enn å fly Thai direkte.

Last edited:

Ja jeg gjør det av to grunner.

1: Pris. Om TG skal klare og få meg med på direkteruta må de diske opp med en pris som er nede på et fornuftig nivå. Da jeg var i Thailand i Februar 2010 skulle TG ha 11000 for biletten. EK ifra London skulle ha knapt 4800. Selv med tilknytting til London og en natt på hotell var besparelsen så stor at TG ikke en gang var aktuelt, selv om at de flyr direkte.

2: Det er vannvitig deilig å kunne forlate flyet i Dubai og kunne strekke på føttene, gå til et normalt toalett der man kan få vasket seg litt uten å resikere at man dulter borti vegger, dør og speil pga av at toalettet på flyene er så trang som dem er.

Begynte faktisk å bli usikker på om de hele tatt skulle komme i år siden det tok så lang tid til de faktisk annonserte ruta. Men nå blir det blodig fra CPH til Midtøsten og jeg har vanskelig for å tro at hverken QR eller EK kommer til å gi etter med det første.

Der var en række småting som lige skulle på plads og afklares før en annoncering kunne blive offentliggjort - det er også årsagen til der er par småjusteringer i forhold til oprindelige plan.

Ja der bliver stort udbud af sæder til Mellemøsten, men forventningen er at markedet fra CPH vil være i stand til at absorbere dette i betragtning af at det åbner op for mange slutdestinationer i Asien og Afrika. Når det er sagt er der næppe tvivl om at der kommer et prispres anført af QR og EK.

Forøvrigt folyder det nu fra Emirates777(en EK insider) på Flyertalk at CPH nok bliver opgraderet til 777-200ER fra Feb 12 - se det ville være perfekt!

Ja alt tyder på at Emirates allerede fra 1. februar 2012 planlægge at opgradere ruten til 777-200ER (også tre-klasse). Det er endnu ikke bekræftet, men muligheden er blevet nævnt af flere kilder...

Vel vel! Nå får vi jo se om de kommer igang først! Det skal vel ikke mer en en liten Mohammed tegning til nede i Danmark før ruta blir lagt på is igjen! :rolleyes:

BF:cool2

Kunne forestille mig at TG er dem der kommer til at mærke mest til EK's introduktion på CPH.

Min personlige vurdering er at det evt. er Singapore som kommer til at mærke dette mest blandt IC operatørerne fra CPH - min og andres forventninger er dog at det mest vil flytte pax. der på nuværende tidspunkt flyver via FRA, MUC, AMS, LHR, CDG med LH, KL, BA og AF.

Singapore bør efter min vurdering overveje at styrke frekvensen på CPH-SIN til 5-7x ugentlig for at være konkurrence dygtige med QR/EK, samt tilbyde et bedre hard-produkt fra CPH i forhold til den 772 der benyttes pt.

Singapore bør efter min vurdering overveje at styrke frekvensen på CPH-SIN til 5-7x ugentlig for at være konkurrence dygtige med QR/EK, samt tilbyde et bedre hard-produkt fra CPH i forhold til den 772 der benyttes pt.

Nå er Emirates 3-klasse 332 og 772ER for en regional-konfigurasjon å regne, langt under det som tilbys på deres 380, 77L og 77W. Første klasse kan sammenlignes med en god business-klasse når det gjelder pitch, setebredde og privatliv. Jeg vil tro at mange av de som er villige til å betale premium, velger noe annet.

Skulle jeg flydd til Asia og hadde valget mellom EK eller SQ/TG, så hadde det blitt en lang og en kort flight i første eller business, men to mellomlange i økonomi, gitt at pris av avreisetider passer like godt.

Afrika og Australia blir også tilgjengelig 1-stop fra København via Dubai, noe som helt sikkert er med på å fylle flyene når ruta starter opp.

Min personlige vurdering er at det evt. er Singapore som kommer til at mærke dette mest blandt IC operatørerne fra CPH - min og andres forventninger er dog at det mest vil flytte pax. der på nuværende tidspunkt flyver via FRA, MUC, AMS, LHR, CDG med LH, KL, BA og AF.

For TG og SQ gjelder dette hovedsakelig reisende som skal til sørøst-asia, Australia og NZ. For menneskene som bor i nærheten av en europeisk EK-destinaskon er mange fjerne destinasjoner innen rekkevidde med 1-stop routing. Spesielt i Sør Asia med India i spissen og ett hav av destinasjoner i Afrika. Alternative routinger vil ofte kreve en 2-stop. Ser man dette som helhet har nok EK fått en betydelig andel av det europeiske markedet som før sognet til AF, KL, LH, BA...

Ja alt tyder på at Emirates allerede fra 1. februar 2012 planlægge at opgradere ruten til 777-200ER (også tre-klasse). Det er endnu ikke bekræftet, men muligheden er blevet nævnt af flere kilder...

Ja vores ven Emirates777 på flyertalk har nu bekræftet at DXB-CPH fra 1. februar 2012 opgraderes til 772ER i 3-class config. Dette indebærer at kapaciteten øges fra 237 sæder per flyvning til 303 sæder. Det ser ud til at EK mener det alvorligt med CPH denne gang...

Hyggelig nyhet, og EK kjører jo tidvis 2-for-1 i C og F-klasse så vi får satse på noen intro-tilbud. Mange som ikke vil via Duabi og få en ekstra stopp, men EK har også trafikk til en lang rekke plasser som ikke betjenes fra Europa, eks. Durban i Sør-Afrika m.fl. som kan bli enklere (og mer komfortabelt) via Dubai.

Har inte EK 2+3+2 seating i C på A330??Det låter trångt tycker jag...jämfört med tex TG & SQ som har 2+2 i C på den betydligt kabinbredare 772.
EK når en mycket större marknad från CPH än man gör från OSL. OM EK öppnar ytterliggare en linje till Skandinavien tror jag det blir ARN eller kanske tom GOT!

Blir dette eneste rute med F-klasse fra CPH da?

Så vidt jeg ved ja - det bliver vel i det hele taget eneste rute fra Skandinavien med F-Class.

Sjekk signaturen hans, så finner du nok svaret! ;)

Back