Emirates starter CPH-DXB - daglig flyvning fra 1. august - statustråd

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Re: Emirates starter CPH-DXB - daglig flyvning fra 1. august

Har sett den PP, men hvis du prøver deg på bookingmotoren til Emirates finner du ingenting om disse "tilslutningsflighter". Det bare viser hvordan en kommer seg til de(n) nærmeste flyplass(er) Emirates flyr fra og hvilke flyselskap som flyr på strekningen, riktig ille blir hvis du velger Denmark som land og helt går det hvis du velger Lithuania/Vilnius :colgate:

Helt klart er ikke denne Flashen oppdatert på slikt kort varsel, men selv om en ser bort fra det så har Flashen absolutt ingen funksjon som sender deg videre/linker deg til noe som virker.

Dette link er øjensynligt ikke opdateret nej - men pointen var nu også mere at Emirates rent faktisk benytter sig af interline aftaler til at feede og sælge gennemgående biletter. Som Janusk nævner så går det fint at bestille CPH-HAM-DXB, CPH-FRA-DXB m.v. på gennemgående biletter - booking-masken på Emirates.com kan blot ikke håndtere dette for off-line destinationer.

Det skulle således undre mig meget såfremt det ikke skulle blive muligt at bestille OSL-CPH-DXB-XXX, ARN-CPH-DXB-XXX på gennemgående biletter når CPH kommer online.

Hvad angår selve konceptet så har Qatar Airways jo allerede bevist at det kan fungere samt være et attraktivt og konkurrencedygtigt produkt for nogle. På deres ruter fra CPH og ARN har de en pæn del connecting trafik fra Norge, Finland. Sverige, Baltikum - og det er som udgangspunkt ikke folk som skal til Doho, men derimod videre til andre destinationer fra DOH. Med andre er det folk som flyve på gennemgående biletter med minimum to stop undervejs før de når deres slutdestination.

Bare for en god ordens skyld så har Emirates idag interline med SAS, og du kan sagtens booke eks. CPH-HAM-DXB, eller CPH-FRA-DXB eller CPH-FRA LHR
Der er ingen som helst grund til at tro at man skulle annulere interline aftaler fordi EK starter op fra CPH.

Har ikke SK og EK lignende avtaler utifra DXB?

Klar EK har mange gode desitnasjoner videre fra sandhaugene.
Men , for destinasjoner som dekkes mer direkte fra NordEuropa så er vel å foretrekke et kort og et langt strekk, en 2 middels lange/korte ...

Men igjen, hvor skal man , hvem betaler osv osv.

Er det klarlagt hvem som skal handle EK på CPH?
Eller pleier de å ha egne ansatte?

Klar EK har mange gode desitnasjoner videre fra sandhaugene.
Men , for destinasjoner som dekkes mer direkte fra NordEuropa så er vel å foretrekke et kort og et langt strekk, en 2 middels lange/korte ...

Men igjen, hvor skal man , hvem betaler osv osv.

Hvorvidt EKs løsning med stopp i DXB er å foretrekke eller ei er vel ikke så mye å diskutere. Suksessen til EK er vel et godt nok bevis på at det fungerer for så mange at de er en trussel for hvem som helst som opererer longhaul sør- eller østover ut fra Europa. Uten at jeg har noe statistisk grunnlag, så antar jeg at London er den byen i Europa med flest nonstop longhaulruter til fjernere himmelstrøk. Likevel flyr EK 6 avganger med 773 og 77W til LHR/LGW og 2 avganger med A388 til LHR hver eneste dag! Og det er ikke fordi britene er gærne etter å stå på ski innendørs…

Jeg håper virkelig at EK på CPH blir en suksess, på den måten er sjansene store for at de også utvider til andre steder i Skandinavia. Nær sagt hele verden med ett eneste stopp fra OSL hadde vært fantastisk!

Hvorvidt EKs løsning med stopp i DXB er å foretrekke eller ei er vel ikke så mye å diskutere. Suksessen til EK er vel et godt nok bevis på at det fungerer for så mange at de er en trussel for hvem som helst som opererer longhaul sør- eller østover ut fra Europa. Uten at jeg har noe statistisk grunnlag, så antar jeg at London er den byen i Europa med flest nonstop longhaulruter til fjernere himmelstrøk. Likevel flyr EK 6 avganger med 773 og 77W til LHR/LGW og 2 avganger med A388 til LHR hver eneste dag! Og det er ikke fordi britene er gærne etter å stå på ski innendørs…

Jeg håper virkelig at EK på CPH blir en suksess, på den måten er sjansene store for at de også utvider til andre steder i Skandinavia. Nær sagt hele verden med ett eneste stopp fra OSL hadde vært fantastisk!
Det har man vel idag. BA, Air France, KLM, Lufthansa, Continental og Thai skulle vel dekke det meste av verden med en stopp fra OSL..
Men det hadde selvsagt vært moro med et av ørkenselskapene på OSL

Last edited:

Det har man vel idag. BA, Air France, KLM, Lufthansa, Continental og Thai skulle vel dekke det meste av verden med en stopp fra OSL..
Men det hadde selvsagt vært moro med et av ørkenselskapene på OSL

Joda, men alternativer er ikke dumt. Jeg opplever at EK ofte har mer konkurransedyktige priser til Asia og Australia enn hva TG har med sin direkterute fra OSL, og dessuten har EK flere destinasjoner i Asia, Afrika og Midtøsten enn hva de europeiske selskapene flyr til.

Absolutt, om enten EK eller QR hadde kommet til OSL hadde det passet som hånd i hanske!

Check-in.dk har også fået med sig at Emirates i februar 2012 opgradere til 772ER - samt en lille kommentar fra CPH om dette.

Emirates opgraderer CPH før rutestart

"Opgraderingen til et større fly, viser hvor stærk efterspørgslen er til markederne i Indien og Australien, som Emirates er stærke på. Samtidig viser det også, at vores position som skandinavisk hub er ganske stærk," siger Københavns Lufthavns ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen til CHECK-IN.dk.

Dagens ord i CPH var tydeligvis "stærk" :p

Jamen det er da også er fint ord, som passer rigtig godt i denne sammenhæng - men må give dig ret i at der tilsyneladende er gået lidt inflation i det...:)

Dette link er øjensynligt ikke opdateret nej - men pointen var nu også mere at Emirates rent faktisk benytter sig af interline aftaler til at feede og sælge gennemgående biletter. Som Janusk nævner så går det fint at bestille CPH-HAM-DXB, CPH-FRA-DXB m.v. på gennemgående biletter - booking-masken på Emirates.com kan blot ikke håndtere dette for off-line destinationer.

Det skulle således undre mig meget såfremt det ikke skulle blive muligt at bestille OSL-CPH-DXB-XXX, ARN-CPH-DXB-XXX på gennemgående biletter når CPH kommer online.

Har lige tjekket nærmere på emirates.com og det er faktisk muligt at booke OSL-XXX-DXB, ARN-XXX-DXB, CPH-XXX-DXB via forskellige lufthavne med BA, LH, SK m.v. Priserne er godt nok ikke særlig gunstige, men det kan bookes online.

Har lige tjekket nærmere på emirates.com og det er faktisk muligt at booke OSL-XXX-DXB, ARN-XXX-DXB, CPH-XXX-DXB via forskellige lufthavne med BA, LH, SK m.v. Priserne er godt nok ikke særlig gunstige, men det kan bookes online.

Med Emirates kan det ofte betale sig at gå gennem rejsebureauerne som plejer at ligge inde med ganske "stærke" (sorry kunne ikke lade være) priser.

Med Emirates kan det ofte betale sig at gå gennem rejsebureauerne som plejer at ligge inde med ganske "stærke" (sorry kunne ikke lade være) priser.

Min fornemmelse er at Emirates i ganske stor grad satser på salg via rejsebureauer og at der her kan findes rigtig konkurrencedygtige priser - det er måske også derfor at Emirates har været på charmeoffensiv hos de danske erhvervsrejsebureauer inden ruten til CPH blev lanceret.

På den baggrund bliver det også rigtig interessant at se hvilken organisation Emirates påtænker at opbygge i DK. Konkurrenten Qatar Airways har så vidt jeg ved på nuværende tidspunkt 16-18 (!!!) fuldtidsansatte i tilknytning til deres CPH operationer og jeg vil ikke blive overrasket hvis det bliver et tilsvarende setup hos EK - dvs. masse af personer til at skabe gode relationer til rejsebureauerne og sikre det nødvendige salg.

Min fornemmelse er at Emirates i ganske stor grad satser på salg via rejsebureauer og at der her kan findes rigtig konkurrencedygtige priser - det er måske også derfor at Emirates har været på charmeoffensiv hos de danske erhvervsrejsebureauer inden ruten til CPH blev lanceret.

På den baggrund bliver det også rigtig interessant at se hvilken organisation Emirates påtænker at opbygge i DK. Konkurrenten Qatar Airways har så vidt jeg ved på nuværende tidspunkt 16-18 (!!!) fuldtidsansatte i tilknytning til deres CPH operationer og jeg vil ikke blive overrasket hvis det bliver et tilsvarende setup hos EK - dvs. masse af personer til at skabe gode relationer til rejsebureauerne og sikre det nødvendige salg.

Ja PP, der er ingen tvivl om at QR´s seriøse satsning har givet udslaget, og været med til at gøre ruten til deres mest succesfulde ruteåbning nogensinde. Og mon ikke Emirates vil gøre noget lignende?
Lad os håbe de brager igennem, og så derefter smider 300ERén til CPH, så hører man ikke mere brok herfra ;)

Jeg har også prøvd å booke billetter gjennom EKs hjemmeside. Men det er jo nesten håpløst. Maken til dårlig hjemmeside skal man lete lenge etter når det kommer til brukervennlighet på bookingbiten.
attachment.php

Kanskje de ikke vil selge billetter gjennom sin egen hjemmeside??

BF:cool2

Jeg har også prøvd å booke billetter gjennom EKs hjemmeside. Men det er jo nesten håpløst. Maken til dårlig hjemmeside skal man lete lenge etter når det kommer til brukervennlighet på bookingbiten.

Kanskje de ikke vil selge billetter gjennom sin egen hjemmeside??

Ja den lader meget tilbage at ønske hvad angår brugervenlighed og funktionalitet - jeg tvivler på at det er deres webside som ligger bag deres store succes... Der er vist andre salgskanaler inde over!

Artikel fra routesonline.com med lidt interessante tal for Skandinavien-Dubai trafikken.

Emirates Descends on Scandinavia

Interestingly, SAS accounted for just 32 per cent of the 50,000 passengers that travelled between Dubai and Copenhagen in the 12 months ending November 2010, according to IATA BSP data, with the remaining two-thirds travelling via another city. Austrian Airlines held the largest share of this market with 21 per cent of the total traffic routing via its Vienna base.

PASSENGER TRAFFIC BETWEEN UNITED ARAB EMIRATES (UAE) AND SCANDINAVIA

Destination / Passengers (Two-Way)

Sweden / 66,539

Denmark / 60,349

Norway / 41,427

Scandinavian TOTAL / 168,315

Source: IATA BSP for year ending November 2010

As the above table illustrates, Sweden is actually the largest market for O+D traffic between the United Arab Emirates (UAE) and Scandinavia, although the Dubai – Copenhagen route has largest city-to-city demand from the region.

Back