Utføres kabinen på Embraerne i SAS' profil, eller bare videreføres det som allerede er der?
Det blir likt resten av flåten

Utføres kabinen på Embraerne i SAS' profil, eller bare videreføres det som allerede er der?
Forstår jeg det slik at først maskiner leveres i mars? Men når skal de egentlig i trafikk, eller er det fortsatt uvisst?
‘I løpet av mars’ var det jeg hørte, men det kan fort bety starten av sommerprogrammet.
Cirka 100 ansatte skal være piloter og kabinansatte for det nye datterselskapet SAS Link på en egen mannskapsbase ved Bergen lufthavn Flesland fra juni av.
SAS STYRKER SIN POSISJON I NORGE
January 31, 2022 12:37
SAS åpner en ny base i Bergen denne sommeren. Det gir bedre tilbud til kundene og styrker norsk infrastruktur med flere og bedre forbindelser til og fra Norges nest største by.
SAS gjennomfører store endringer i hele organisasjonen for å tilpasse seg markedet etter pandemien. Selskapet omorganiserer virksomheten for å være konkurransedyktig i et marked som ser veldig annerledes ut enn før pandemien – med færre forretningsreisende, høyere andel fritidsreisende og økt konkurranse. Det krever blant annet mindre fly med lavere kostnad og utslipp enn de SAS bruker på noen av innenlandsrutene i dag. Selskapet har derfor etablert SAS Link, som vil åpne base i Bergen med mindre jetfly av typen Embraer E195. Antall fly stasjonert i Bergen avhenger av fremtidig etterspørsel.
– Luftfart over hele verden er blant de hardest rammede næringene helt siden krisens begynnelse. SAS er intet unntak. Vi er derfor svært glade for å kunne tilby jobb i en bransje som fortsatt lider under mange oppsigelser og som har en lang vei til bedring foran oss. Åpningen av basen for SAS Link i Bergen er en del av vår strategi for å skape et konkurransedyktig og sterkt SAS som kan ivareta skandinavisk infrastruktur og eksisterende så vel som nye arbeidsplasser, sier norgessjef Kjetil Håbjørg i SAS.
Denne sommeren er det ventet at mange vil reise igjen når samfunnet etter hvert åpnes etter pandemien. For å møte denne etterspørselen vil SAS rekruttere 600 piloter, kabinansatte og bakkepersonell frem mot sommeren. Dette inkluderer ansettelser ved den nye basen i Bergen, hvor det skal ansettes om lag 100 nye medarbeidere lokalt for å sikre et omfattende nettverk på Vestlandet.
– SAS er det foretrukne flyselskapet for de som reiser til, fra og innenfor Skandinavia. Med ny base i Bergen får SAS' kunder et enda bedre tilbud på Vestlandet. Dette er viktig for hele landet og sikrer kritisk infrastruktur i et land som er helt avhengig av en velfungerende luftfart, sier Håbjørg.
– Vi ser på Bergen som en sterk region med stort potensial. Dersom etableringen blir vellykket og etterspørselen øker, vil vi vurdere flere ruter innenlands og utenlands. Dette vil knytte hele Norge tettere til resten av verden og bidra til økonomisk vekst, fortsetter Håbjørg.
SAS vil fortløpende vurdere markedsutsiktene og er åpen for en mulig utvidelse med flere baser i Norge.
Ble ikke BGO-basen lagt ned for mange år siden slik at det var SVG- og TRD-basene som forsvant da korona kom? I så fall lite pent ovenfor de som mistet jobben på TRD og SVG at det nå åpnes en base på BGO i steden...
Ble ikke BGO-basen lagt ned for mange år siden slik at det var SVG- og TRD-basene som forsvant da korona kom? I så fall lite pent ovenfor de som mistet jobben på TRD og SVG at det nå åpnes en base på BGO i steden....
Der våknet SAS ! Etter å ha mistet grepet innenriks på Vestlandet og nordover de siste årene har de oppdaget at WF har tatt over det som langt på vei historisk var et BU/SK domene. Det skal bli interessant å se siste halvdel av året om de greier å hamle opp med WF som nå har fått en betydelig posisjon her på Vestlandet og nordover.
De skal bløøøøøøøøøø .............
Vel, det var vel bare et tidsspørsmål. Vi får se hvordan det går ...
Der våknet SAS ! Etter å ha mistet grepet innenriks på Vestlandet og nordover de siste årene har de oppdaget at WF har tatt over det som langt på vei historisk var et BU/SK domene. Det skal bli interessant å se siste halvdel av året om de greier å hamle opp med WF som nå har fått en betydelig posisjon her på Vestlandet og nordover.
De snakket vel andre ruter "såvidt" opp i en artikkel som stod på DN:Det kan da likegodt være for eksisterende ruter og trafikk vel? De har vel noen CRJ-maskiner som kjører opp og ned vestlandet og delvis 737 på innenriks fra BGO -- ville egentlig anta det er mer det. Og at om de skulle lansere noe nytt stort i mars så ville de ha begynt å snakke det opp allerede.
– Det er en satsing på de nye trafikkstrømmene vi ser etter korona. Vi ser at det blir en større andel fritidsreisende som reiser på andre tidspunkter, gjerne i forbindelse med helg og høytider, og i større grad i sommerhalvåret enn om vinteren. Og disse kundene etterspør direkteruter, i større grad enn mange avganger via knutepunkt som Oslo og København, sier Håbjørg.
I første omgang skal nye og mindre jetfly tas i bruk på direkteruter innenriks og noen få steder i utlandet. Antagelig vil destinasjoner både i Nord-Norge og byer rundt i Skandinavia stå på kartet fra Bergen i første omgang.
De snakket vel andre ruter "såvidt" opp i en artikkel som stod på DN:
https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-...nytte-omstridte-danske-kontrakter/2-1-1159047 (abo)
Joda, noen få avganger i forbindelse med helg og høytid. Lavfrekvente ruter. Og så snakker de om innenriks (uten å si nye innenriks) og frister med Nord-Norge og Skandinavia (der jeg er skeptisk nok til å tenke Stockholm).
Tror E195 er for stor til fynske flyplasser fra BGO, så sliter med å se hvilke destinasjoner det skulle være annet enn GOT og ARN, evt. også CPH.
Dermed min skepsis og at jeg tenker dette blir mer av det samme, med mulig noen få mindre tillegg (TOS-BGO elns kanskje).
Dermed min skepsis og at jeg tenker dette blir mer av det samme, med mulig noen få mindre tillegg (TOS-BGO elns kanskje).