Embraere til "SAS Link"?

Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Tsja. Som passasjer? E195 er bedre enn 737 om du spør meg. Like greit som A320. Tosetere fremfor 3, god kabinkomfort… flyr lett heller en e195 med estisk personale enn en CRJ med norsk personale. Det er servicen som er viktig. Ikke språket. Og det er jo ikke sånn at norsk personale automatisk er blidere, vennligere og mer servicerettet. Det varierer.

3+3 vs 2+2 er et tveegget sverd. Med 2+2 har man større sjanse for å få noen i nabosetet enn ved 3+3. Heldigvis vil man da garantert slippe midtsete selv om flyet er fullt og man er den siste som booker. Erfaringsmessig tror jeg at jeg hadde valgt 3+3.
Valgte som regel et F sete i tiden med DC-9 og MD-80 også, nettopp for å satse på ledig midtsete.

Når det gjelder lyd og vibrasjon så synes jeg E-2, NEO og 737 er ett fett. Så lenge jeg har propper er det kun Dash 8 som utmerker seg på kortere turer.
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Ja der er lidt deja vu over det der sker nu ;-) Lad os håbe de får mere succes denne gang end tidligere.

Så lenge de ikke kommer med SAS SnowFlake ... DA gir jeg opp .. :stir
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Kanskje de tørker støv av NorLink igjen også :D
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Hva er forskjell mellom E1 og E2? Har googlet etter og finner ikke noe info om det.
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Ny motor, ny vinge, høyere understell, mer rekkevidde og plass til mer pax....sånn i grove trekk.....
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Hvis jeg har forstått det riktig går SAS for E1. Korrekt oppfattet?

Espen
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Det er korrekt, ja.

Kan det være en del av en avtale ala det SAS gjorde når de begynte å ta inn 320CEO for noen år siden, E-1 med planlagt overgang til E-2? Det virker litt spesielt å gå inn for forrige generasjon på permanent basis.
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Kan det være en del av en avtale ala det SAS gjorde når de begynte å ta inn 320CEO for noen år siden, E-1 med planlagt overgang til E-2? Det virker litt spesielt å gå inn for forrige generasjon på permanent basis.

Nei, det er det nok ikke. Denne avtalen har nok kommet i stand som følger av at det er billige E1 maskiner tilgjengelige i markedet. Det koster ikke mye å starte opp med 13-14 år gamle E1-maskiner nå, og ryktene sier at SAS skal ha fått en god deal på de 6 første maskinene. Skulle jeg satt penger på det, så er det nok disse 6 som står i NWI som skal til SAS Link: G-FBEF/G/H/I/J/K
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Hvor mange E1 -195 er produsert? Virker på meg som om E1 -190 som blant annet KLM benytter er langt mer populær.
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Hvor mange E1 -195 er produsert? Virker på meg som om E1 -190 som blant annet KLM benytter er langt mer populær.

172 E195 og 565 E190, i følge wiki. Som nok er ganske nøyaktig her

Ellers er de veldig like, E195 er 2,4m lenger og tar dermed litt flere passasjerer. I bytte mot litt kortere rekkevidde og litt dårligere ytelse (kan ikke brukes på LCY)

KLM, Finnair og Air France gikk for E190, mens Austrian, Air Dolomiti og LOT er de store E195 operatørene her i Europa
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Så, for oss med t-skei-behov:

SAS Link: Halv-store maskiner. Tenk SAS commuter med jetfly?
SAS Connect: "Vanlig-SAS"? Merge av det som var NO/DK/SE og flyge alt av A320?
SAS: "Store-SAS" og flyge intercont? Eller blir det noko av "vanleg SAS" her også?

Pluss innleigde divs. Er det sånn det blir?
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Så, for oss med t-skei-behov:

SAS Link: Halv-store maskiner. Tenk SAS commuter med jetfly?
SAS Connect: "Vanlig-SAS"? Merge av det som var NO/DK/SE og flyge alt av A320?
SAS: "Store-SAS" og flyge intercont? Eller blir det noko av "vanleg SAS" her også?

Pluss innleigde divs. Er det sånn det blir?

Har forstått at det blir mer sånn:
SAS Connect: A320 på ruter hvor det er høy konkurranse/lave marginer, altså sånn som SAIL opererer i dag, bare i en større skala
SAS: A320 på resten av rutenettet + long haul

Trolig vil det vel være en viss fleksibilitet på hvilket selskap som flyr hvilke avganger, litt på samme måte som det gjøres i dag med innleieselskapene
 
Back
Top