Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

tecnam hadde problem med levetid på batteri man ikke får vekk. at et norsk selskap satser sier litt. men er nok drømmetenking av widerøe.
https://www.electrive.com/2023/06/19/tecnam-puts-plans-for-its-bev-aircraft-on-hold/

“The proliferation of aircraft with ‘new’ batteries would lead to unrealistic mission profiles that would quickly degrade after a few weeks of operation, making the all-electric passenger aircraft a mere ‘Green Transition flagship’ rather than a real player in the decarbonisation of aviation,” Tecnam says. The company adds that even if it considered the most optimistic forecasts for slow charging cycles and the possible limitation of the maximum state of charge per cycle, the actual storage capacity would fall below 170Wh/kg. Flights operators would then have to replace the entire storage unit after only a few hundred flights, leading to a “dramatic increase in direct operating costs” due to the battery replacement price.
 
Last edited:
Det har vært stille rundt elfly en stund synes jeg.
Ifølge Elflyportalen er målsettingen at verdens første kommersielle elflyrute blir etablert i Norge i løpet av 2026, så her begynner det virkelig å haste.

I 2017 kunne vi lese at Volocopter skulle begynne med elektriske førerløse droner for to personer "innen nyttår" det året.

https://www.nrk.no/urix/dubai-tester-ut-ubemannede-taxidroner-1.13634152

Syv år senere er de ennå ikke operative og prøvedriften som var planlagt under Paris-OL måtte kanselleres.
Ting tar tid i luftfarten, kravene til sertifisering er strenge og man må ikke gå ikke på kompromiss med sikkerheten.
Noe man kanskje gjorde da LN-ELA fikk norsk reg, til tross for at produsenten tydelig skriver dette:
 

Attachments

  • LN-ELA.JPG
    LN-ELA.JPG
    15.5 KB · Views: 1,019
Last edited:
Det er realiteten i bransjen og med dagens batterier. Det er kun en drøm for de aller fleste strekninger i kommersiell trafikk.
 
Det er realiteten i bransjen og med dagens batterier. Det er kun en drøm for de aller fleste strekninger i kommersiell trafikk.

Vi som er over gjennomsnittet interessert i fly er klar over det.

Men når jeg snakker med «mannen i gata» tror mange fortsatt at flytrafikken blir elektrisk innen få år.
Jeg hører argumentet stadig vekk når det snakkes om reising og miljø.
 
Avinor og Luftfartstilsynet starter prøvedrift med elfly.

Avinor har pekt ut Stavanger lufthavn og Bergen lufthavn som sine to første flyplasser som får elflytrafikk.

Allerede fra august neste år skal det første elflyet gå i prøvedrift mellom de to flyplassene.

Er det noen plan fra "Flyprat" at vi her inne kan få mer detaljert informasjon om flyet og om vi eventuelt kan teste det?
 
Når vi ser på det første innleggene i tråden her for snart 8(!) år siden kan vi trygt slå fast at utviklingen går sakte på dette feltet. Elektriske fly på kortbanenettet i 2025 har vi ikke sett noe til.
 
Når vi ser på det første innleggene i tråden her for snart 8(!) år siden kan vi trygt slå fast at utviklingen går sakte på dette feltet. Elektriske fly på kortbanenettet i 2025 har vi ikke sett noe til.

Jeg er selvsagt svært overrasket.
 
Når vi ser på det første innleggene i tråden her for snart 8(!) år siden kan vi trygt slå fast at utviklingen går sakte på dette feltet. Elektriske fly på kortbanenettet i 2025 har vi ikke sett noe til.

Og ikke kommer det i år heller. Derimot skal det testes fraktflyging (lette pakker?) fra Sola til Flesland i høst:

https://www.beta.team/
 
Harbour Air er kanskje de som har kommet lengst? De jobber systematisk med å utvikle og ikke minst lære seg å bruke elektriske fly. De har satt seg et ambisiøst mål:

Det er vel egentlig mye av samme grunn som hos Widerøe; det finnes knapt (ikke?) fossil-fly som kan erstatte dagens, og da er det like greit å prøve å hoppe videre til neste steg.
 
Back
Top