Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Det er vel par-tre som ser på elfly nå, så kanskje ikke helt utenkelig?
Og denne er jo grei å merke seg:
dersom disse blir tilgjengelige i løpet av kontraktsperioden
 
Fint det .. Hvor skal de komme fra?

Det ordner seg sikkert. Det er jo tross alt en bransje som er kjent for å komme opp med revolusjonerende løsninger på kort tid, og få de inn i passasjertrafikk på kort tid. No problemo, comprende?
 
Det ordner seg sikkert. Det er jo tross alt en bransje som er kjent for å komme opp med revolusjonerende løsninger på kort tid, og få de inn i passasjertrafikk på kort tid. No problemo, comprende?

HelMAX, Egon ... ;) :up:
 
Julenissen greier jo som kjent å reise fossilfritt på luftveiene , så dette går nok bra !? Er det i det hele tatt noe revolusjonerende ? :cool:
 
Widerøes direktør stod frem på det siste store flystevnet på Sola for få år siden og sa: Innen 2040 skal ALL innenlands flyging foregå elektrisk !!
 
Bare tull. Typisk norsk naiv regjering. Alt mulig kan kreves, men dette er tull.

Nei, nå må du gi deg! Regjeringen har satt ned et utvalg som skal følge nøye med på utviklingen og vurdere alternativer. Det ligger ute stillingsannonser til et eget direktorat på 200 ansatte, hvorav 50 direktører.
 
Her var det mye negativitet og surpomp, som seg hør og bør så fort enkelte leser om elektrifisering og klimatiltak… Ære være WF og regjeringen som tør å gutse, dette er den eneste vegen mot bedring. Folk sa sikkert det samme om Wrightgutta; «bare tull». Look who’s laughing now.
 
Tror vi alle er enige om at det kommer. Det er tidslinja man ikke helt enes om. 2040 er realistisk. 2024 faller på sin egen urimelighet. Bare sertifisering av et nytt passasjerfly tar lenger tid .. Og man har jo ikke engang produktet klart. Ei heller har man batterier som kan klare jobben. Ennå.
 
2024 faller på sin egen urimelighet.
Men det er det egentlig ingen som sier heller. Med unntak av NRK-journalisten.
Det de sier, er at de skal åpne for det i kontraktene som starter i 2024. Det er heller ikke nødvendigvis snakk om elfly, men også andre typer lav- eller nullutslipp.
 
Er litt vekt i batterier ja.For å erstatte 1tonn med jetfuel så må man med dagens batterier ha ca 50tonn.Sveitserne holder på å utvikle et som etter sigene skal klare 1kwh\1kg ,så da er man på 11x vekta av jetfuel pr kwh
 
Er litt vekt i batterier ja.For å erstatte 1tonn med jetfuel så må man med dagens batterier ha ca 50tonn.Sveitserne holder på å utvikle et som etter sigene skal klare 1kwh\1kg ,så da er man på 11x vekta av jetfuel pr kwh

Husk at effektiviteten til en el-motor er mye høyere enn en fosilmotor, så det blir feil å sammenligne antall kilowatt energi i jetdrivstoff med energibehovet i en el-motor. Men vekt er i høyeste grad et tema. Noen som har tall på vekt/effekt på hydrogen vs vekt/effekt i batterier?
 
En annen sak med batterier er at vekta er konstant, noe som gjør at skroget må forsterkes for å tåle høyere landingsvekt, i motsetning til i dag hvor fuelen brennes og skroget er konstruert for å tåle lavere landingsvekt.

Med mindre vekta på batteriene reduseres til veldig lett ..
 
Husk at effektiviteten til en el-motor er mye høyere enn en fosilmotor, så det blir feil å sammenligne antall kilowatt energi i jetdrivstoff med energibehovet i en el-motor. Men vekt er i høyeste grad et tema. Noen som har tall på vekt/effekt på hydrogen vs vekt/effekt i batterier?

Er egentlig effektiviteten veldig relevant da? Og er den egentlig så mye større?
Jeg ser noen artikler om dette, men jeg sliter litt med å forstå poengene.
 
Her var det mye negativitet og surpomp, som seg hør og bør så fort enkelte leser om elektrifisering og klimatiltak… Ære være WF og regjeringen som tør å gutse, dette er den eneste vegen mot bedring. Folk sa sikkert det samme om Wrightgutta; «bare tull». Look who’s laughing now.
Og hvor skal disse flyene komme fra? Hvem skal sertifisere dette?
 
Er egentlig effektiviteten veldig relevant da? Og er den egentlig så mye større?
Jeg ser noen artikler om dette, men jeg sliter litt med å forstå poengene.

Jeg skal være forsiktig med for mye teknisk, har ikke nok kunnskap. Men jeg har fløyet elfly, der oppnås marsjfart med 30-35% powersetting. På en fossilmotor ligger det vanligvis rundt 65-75%.
På elbiler tilsvarer energiforbruket 0,1-0,2 liter fossilt drivstoff pr mil, i praksis ca 25% av fossil drivstoffutnyttelse. Elmotorer i lokomotiv har 95-98% energieffektivitet, atskillig høyere enn diesel. Dreiemomentet er også atskillig høyere ift motorvekt og volum enn fossile motorer. Usikker på hydrogen, der må energien omdannes til elektrisitet før den kan brukes i en motor.
Mulig noen mer teknisk kyndige kan gi flere detaljer.
 
vekt på batterier er forklart her.
https://www.youtube.com/watch?v=VNvzZfsC13o
hydrogen er minste atomet(brennverdi/lekke gjennom alt) og har nok egne problemer i forhold til feks metan.


om jeg så på BGO-SVG ville sagt at en 9 seters elfly må ha 10 runder for den ene a220 som flyr nå. (ikke medregnet ekstra crew og sannsynligvis vedlikehold)

om vi ikke regner med denne. teknisk sett ikke et fly. https://www.nrk.no/rogaland/heilele...-alternativ-til-ferje-og-hurtigbat-1.16274156
Eit heilelektrisk luftfartøy kan om få år bli eit nytt alternativ for hyttefolk og pendlarar som skal reisa mellom fastlandet og mindre øysamfunn.


Nei, nå må du gi deg! Regjeringen har satt ned et utvalg som skal følge nøye med på utviklingen og vurdere alternativer. Det ligger ute stillingsannonser til et eget direktorat på 200 ansatte, hvorav 50 direktører.
samme folk som har denne websiden. https://www.elflyportalen.no/
 
Last edited:
Back
Top