Oversettelse til norsk bokmål:
Testarenaen ble etablert for å akselerere innføringen av null- og lavutslippsfly ved å redusere barrierer for operasjonell testing og demonstrasjoner. Luftfartsøkosystemet skal forberede seg på nye teknologier gjennom læring og erfaring fra demonstrasjonsprogrammer i en operativ luftfartsmiljø.
Det første testprosjektet er allerede i gang, og demonstrerer et bemannet batterielektrisk fly produsert av BETA Technologies og operert av Bristow Norway. Flyet utfører fraktoppdrag mellom Stavanger lufthavn og Bergen lufthavn over en periode på seks måneder.
Denne forespørselen (RFP) er en invitasjon til originalutstyrprodusenter (OEM), flyselskaper / flyoperatører eller konsortier om å teste og demonstrere null- og lavutslippsfly ved den internasjonale testarenaen, med start fra 2026.
Testarenaen tilbyr deltakerne én enkelt kontaktpunkt i Avinor og Luftfartstilsynet, og gir en koordinert prosess fra konsept til flydemonstrasjoner – inkludert tilgang til infrastruktur, luftrom, energiforsyning og regulatorisk tilrettelegging. Initiativet er åpent for både nasjonale og internasjonale partnere som ønsker å teste og demonstrere null- og lavutslippsfly i Norge.
Forespørselen markerer neste steg for Testarenaen
Mats Gjertsen Bye, sjef for Testarenaen i Avinor, uttaler: «Denne forespørselen markerer neste steg i arbeidet med å få null- og lavutslippsfly i operativ tjeneste. Vi ser etter partnere som er klare til å teste og demonstrere nye løsninger i en virkelig operativ setting, og Avinor står klare til å tilrettelegge for disse prosjektene gjennom dedikert infrastruktur og tett samarbeid.»
Jan Petter Steinland, direktør for strategisk analyse og transformasjon i Luftfartstilsynet, tilføyer: «Luftfartstilsynets rolle er å sikre at innovasjon og sikkerhet går hånd i hånd, med involvering av kritiske aktører i økosystemet. Denne forespørselen gjør at vi kan tilrettelegge for testing i virkeligheten av nye null- og lavutslippsteknologier innenfor en robust regulatorisk ramme. Kunnskapen vi får gjennom disse prosjektene vil veilede hvordan vi tilpasser regelverket for å støtte neste generasjons luftfart».
Frist for innsendelse av forslag er 31. oktober
Forslag bør inneholde informasjon om selskapet/konsortiet, flykonseptet, samt en overordnet plan for forberedelser, testing og demonstrasjonsaktiviteter ved Testarenaen. Forslag må sendes inn senest 31. oktober 2025, kl. 16.00, norsk tid.