Midtiblinken
ScanFlyer Gold
Og få et el fly i ufta er en ting. Og få det sertifisert, brukbart for kortbaner og mulighet for og tjene penger på det er noe helt annet.
Folk sa sikkert det samme om Wrightgutta; «bare tull». Look who’s laughing now.
Og hvor skal disse flyene komme fra? Hvem skal sertifisere dette?
Er egentlig effektiviteten veldig relevant da? Og er den egentlig så mye større?
Jeg ser noen artikler om dette, men jeg sliter litt med å forstå poengene.
De kommer fra mange fabrikanter, her oppe i WOKE corner of the US er det 4 produsenter i full sving. Litt lenger nord er det naa 2 prototyper i gang med sertfiseringene, C-FJOD og C-FIFQ luftens Land Rover (DHC-2 Beaver) er vel underveis og jeg regner med aa fly eFly i 2024 eller tidlig 2025 fra British Columbia’s mest travle flyplass (regnet i avganger / ankomster).
Litt fra Harbour Air ePlane sider om Sertfiseringene:
Given the excellent performance so far, we have decided to move forward with a Hartzell and their 4-blade raptor composite propeller (Hartzell Propellers) . This is a prototype propeller and will be undergoing its own certification program concurrently. We decided on this particular propeller because it optimises the balance between improved performance and reduced noise. Investigation of the propeller governor and throttle control system is ongoing. We are designing it to include a reversing system for ground operations on this aircraft. We are also excited to let you know that magniX has made progress with their certification program, including gaining agreement from the FAA to classify their electric propulsion system as an aircraft engine. The Federal Aviation Authority (FAA) has also issued a Special Condition paper that will allow them to certify their system as an aircraft engine under FAA Aviation Regulation 14 CFR Part 33. This program is being run concurrently with Transport Canada, who is working on their own Special Condition paper to allow the same pathway to certification in Canada. Our battery partner, H55 has a pathway to certification with the European Union Aviation Safety Agency, however we are investigating what that looks like with Transport Canada as it is a path that has not been walked before. Preliminary meetings have been held with Transport Canada, who adopted the performance-based rules of FAA Aviation Regulation FAR 23 amendment 64 this fall, providing us the basis of certification necessary to approve this conversion.
Vi maa jo huske paa at naar forum medlem OJB pensjonerer seg blir jo totalt slutt paa all Olje ProduksjonLN-MOW maa kjoepe hest til aa trekke Corolla’en til Kroger’s (som paa den tiden kanskje vil ta Apple Pay
)
Spoek til alvor, her lokalt har et Vin&Fly hver maaned - litt begrenset fremmøte en Boeing Direktör og meg, men vi får en ytterligere Boeing Direktör i Mars (hmm mindre vin :angryog det er veldig interessant aa hoere om utviklingene fra en som har meget gode bekjente i eviation (A Plane Called Alice) og Heart Aviation.
Ja, da er det bare et par ting igjen. Som og kunne lande på kortbane og den lille detaljen om og kunne tjene penger på det.
Ja, da er det bare et par ting igjen. Som og kunne lande på kortbane og den lille detaljen om og kunne tjene penger på det.
Turtle:
Nå var tanken min el vs fosil.
Om du sammenligner vår familiebil med nesten 800 elektriske hester mot den gle amg med 800 bensinhester så får man større rekkevidde og mindre vekt med amg monsteret. EL har mer moment og absolutt kraft.
Jeg skal være forsiktig med for mye teknisk, har ikke nok kunnskap. Men jeg har fløyet elfly, der oppnås marsjfart med 30-35% powersetting. På en fossilmotor ligger det vanligvis rundt 65-75%.
Ja, hadde vært artig med ymse sosiale medier da, da hadde nok de "idiotene som bare klarte å lage et fly som fløy 100m" fått tyn. Så da var det bare å gi opp, først som sist![]()
https://simpleflying.com/sas-1st-all-electric-flight-2028-ticket-reservations/SAS åpner fredag for setereservasjoner på selskapets første kommersielle flygning med elfly i 2028.
The ES-30 is powered by four electric motors and an undisclosed battery system delivering 200 km (124 mi) of all-electric range. Although it may seem like a short distance, it’s perfect for regional air travel with 30 min fast charging to turn around flights quickly. In addition, Heart plans to double the all-electric range by the late 2030s.
Det flyet sas viser har jo ikke Rekkevidde for store byer i Norge engang.
OSL-BGO via TRF - KRS - SVG
https://electrek.co/2023/05/31/book-your-seat-for-sass-first-all-electric-flight/
https://heartaerospace.com/es-30/
Dette er PR. SAS kommer ikke til å operere 30-setere i overskuelig fremtid. De vil ta inn en prototype på wetlease for en rundflight eller to.
200km, er det alt batteriet har eller er det med reserver? Minimum reserve normalt i dag er 45 minutter og det er i godt vær. Vi lander stort sett med 60-120 minutter.