DY EI-FHH/LN-NOV - status

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Da var c/n 31713/3215 LN-NOV rullet ut av fødestuen. Dette er en Babcock&Brown-eid -8FZ som skal testflys som BOE122.
 
Re: LN-NOV - status

Den står nå i malerhangaren på Renton og vil derfor være malt før jomfruturen.
 
Re: LN-NOV - status

Dette er en Babcock&Brown-eid -8FZ som skal testflys som BOE122.

Please elaborate!

(hvorfor, hvordan, hvornårhvem osv...)

Babcock&Brown eier flyet og det er de som vel har bestilt flyet fra Boeing, for så å leie det ut til Norwegian. Babcock and Brown Aircraft Management og Babcock and Brown Air er blant de store leasing selskapene og administrerer totalt 300 fly, itillegg til å eie 62

http://www.babcockbrownair.com/contentDetail.asp?id=9030

http://www.babcockbrownair.com/contentDetail.asp?id=9013
 
Last edited:
Re: LN-NOV - status

Det som også er interessant er at B&B har flere leveringssloter utover hvor operatør ikke er annonsert .. Man skal kanskje ikke bli forbauset om DY skal ha noen av disse ..
 
Re: LN-NOV - status

Babcock&Brown eier flyet og det er de som vel har bestilt flyet fra Boeing, for så å leie det ut til Norwegian. Babcock and Brown Aircraft Management og Babcock and Brown Air er blant de store leasing selskapene og administrerer totalt 300 fly, itillegg til å eie 62

Du glemte det viktigste: hvorfor?

Er det enklere å lease et fly, slik at man slipper å sitte igjen med et gammalt fly som må selges etter noen år? Er det flere økonomiske fordeler med dette?
 
Re: LN-NOV - status

Du glemte det viktigste: hvorfor?

Er det enklere å lease et fly, slik at man slipper å sitte igjen med et gammalt fly som må selges etter noen år? Er det flere økonomiske fordeler med dette?

Det handler mye om finansiering. Skal man kjøpe et fly så krever det at man enten sitter på nok kapital eller kan låne nok penger. Norwegian har da ikke nok kapital til å finansiere alle 737-800 de ønsker seg så da må de lease noen (NOx serien f.eks), mens noen kjøpes (DYx serien)
 
Re: LN-NOV - status

Du glemte det viktigste: hvorfor?

Er det enklere å lease et fly, slik at man slipper å sitte igjen med et gammalt fly som må selges etter noen år? Er det flere økonomiske fordeler med dette?

Nå har jeg ennå ikke levert min oppgave om flyleasing... Men skatt og avskrivning er stort sett hovedmotivasjon for leasing - B&B har antagelig "større nytte" av å være juridisk eier i forhold til skatt. I tillegg er det rimelig å anta at B&B er mer spesialiserte til å håndtere risikoen som oppstår ved å eie fly - og dermed bør de ha lavere kapitalkostnader enn NAS ville hatt dersom de hadde hentet finansiering selv - vi har jo sett at det var en smule problematisk uten Ex-Im-garantiene (de kjøper altså også noen fly). Norwegian har alle sine leasede fly(og det er jo omkring 85 % av flåten) på operasjonelle leasingkontrakter - hvis du leser årsrapporten vil du altså ikke finne fly eller leasingavtaler i balansen.

Antar disse nye 738-ene leases på avtaler med ca 10 års løpetid - og det gir dermed også flåten en viss fleksibilitet i forhold til utskiftninger når leasingavtaler "expires" på ulike tidspunkt.

(Videre har jeg mange fine teorier om bruksintensitet i block hours osv, men det blir kanskje litt off-topic...)
 
Re: LN-NOV - status

Ikke glem tilgjengelighet ... og i dette tilfellet mistenker jeg at det er hovedmotivet siden det stadig dukker opp 'nye' fly på kort varsel. Det er ikke mulig å få disse så fort direkte fra Boeing. Kostnadene er høyere, men du får kjerra på kort varsel.
 
Re: LN-NOV - status

MSN 31713 er opprinnelig bestillt av Delta Airlines. Kommer likevel a bli solgt videre til BBAM som leier flyet ut til NAX. DL tjener fett pa dette.
 
Re: LN-NOV - status

Da er maskinen malt og står på flightline på RNT.

Boeing bruker rundt tre dager på jobben. Ettersom det kun dreier seg om påføring av maling går det litt kjappere enn det Olav nevner. Med stripping osv blir det nok nærmere 6-7 dager ja.
 
Re: LN-NOV - status

Boeing bruker rundt tre dager på jobben. Ettersom det kun dreier seg om påføring av maling går det litt kjappere enn det Olav nevner. Med stripping osv blir det nok nærmere 6-7 dager ja.
Selvsagt...

*Sjekke nakken for å se om hodet er skrudd skikkelig sammen...* :p
 
Re: LN-NOV - status

Her er du ikke helt korrekt MOW.

Primer Green er selvsagt stripped för lakking. Deretter kommer grundering pa og sa fölger lakken.

Hvor lenge dette tar bestemmer til sist kunde. Du kan har en billig-versjon av lakk, som har mindre antall spray-overs enn den luxus-versjon. Der finnes ogsa en lakkerings-variant hvor du har en strip-lakk-layer. Jo mere layers, jo lengre tar dette.

Boeing og NAX hadde lagt en video av LN-NOB hvor du ser det ganske fint at Primer-Green blir stripped bort. Likvel ser du ikke hvor mye layer lakk DY har valgt a ha pa sine flyene...
 
Re: LN-NOV - status

Njaa .. primeren er mer en voks enn maling, så det går raskere å fjerne enn om maskinen er malt fra før.

Men både NOV og RNW sto i malerhangaren under i 72 timer.

Den videoen du viser til er vel forøvrig en generic Boeing-video hvor man bare klipper inn kundens fly på strategiske steder. Har sett dette gjort med flere selskapers fly.
 
Re: LN-NOV - status

Kors og hvitløk! :wow:

Hehe --- spørs vel det - Etter DYx og NOx kommer sikkert NAx ....
 
Back
Top