DY EI-FHH/LN-NOV - status

Re: LN-NOV - status

Tidlig ankomst i morgen ... 0627 ...

NAX8D/B738 has just filed a flight plan. It is scheduled to depart from KBFI (Boeing Field Intl) at 13:15 PDT heading for ENGM (Oslo, Gardermoen) for an estimated arrival at 06:27 CET.

Expected route: SEA J505 YVC J540 YYL J539 YYQ NCAE 07000W LAT9 05000W 04000W 03000W 02000W 01000W VIG UZ13

Ikke til forkleinelse av SAS i Norge - DY passerte dem for 12 måneders rullerende passasjermessig når SAS innførte den nye tellemåten i februar 2009 (månedsrapporten ble redesignet) - og på den tid var det bare 43 fly (inkludert MD80ene hos DY.se).

-KGL, jeg vet du er flink med tall, men her snakket vi vel om fly individer, og ikke pax ?

L/N 3215 C/N 31713 B737-8FZ LN-NOV NORWEGIAN AIR SHUTTLE
Dep BFI 13:51 PDT ETA OSL 07:03 Local
Call Sign NAX8D Hex Code 4786FD

-KGL, jeg vet du er flink med tall, men her snakket vi vel om fly individer, og ikke pax ?

Nei, jeg snakker om effektivitet og bedre utnyttelse av de flyene DY har til rådighet. Det er nesten ikke noen forskjell mellom utflydd leg-lengde mellom SAS og DY, og den lille forskjellen er fordel DY.

Å ja, kommentaren var bevisst myntet på deg P.A. VIKING ;)

Da får jeg bidra med litt mer matnyttig - tok en titt på tracking til FlightAware for NAX8D og der ser det ut til at NOV har havnet i et svart hull og dukket opp over de store sjøene (Lake Superior) på vei vestover på FL160. Med andre ord ser det ut som at Winnipeg Centre har gjort en forveksling med en turboprop.

NOV ligger nå an til å lande noen minutter etter kl. 07 lokal på OSL.

ETA OSL 07:03 Local

Skulle stemme sånn omtrent, ja ...

Leveringsflightene forsvinner som regel tidlg fra FAA's kontrollområde, så da mister Flightaware kontakten. Blir vel å se i havet utenfor Vigra ved sekstiden, tenker jeg ... ;)

Sjelden å se en DY i FL410. Men de må vel så høyt opp på delivery flight.
Velkommen LN-NOV. Ser deg på Osl neste uke

Hvorfor det?

De "må" så høyt som det lønner seg å fly. Jo lettere flyet er dess høyere vil det være lønnsomt å fly fordi lufta er tynnere og motstanden mindre. Og når flyet nærmer seg Norge, er en stor del av drivstoffet brukt opp og med svært få passasjerer ombord vil det være så lett at lønnsom høyde blir FL410.

Vanligvis flyr DY så korte ruter og/eller så tungt lastet at lavere flyhøyde både er økonomisk og nødvendig (man "klarer" ikke å komme så høyt).

Det er ikke fastsatt hvilke ruter den skal fly så tidlig. Vi vet det nok ikke før i morgen ettermiddag/kveld.

Back