DY EI-FHF/LN-NOB - status

Re: LN-NOB er paa sin jomfrutur

De maa da fly som en kraake med slik lasting ... Proevde aa simulere den lastinga paa ATA's lasteprogram og falt utenfor 'konvolutten' med glans ... 14 seter mindre, men det skulle ikke ha saa mye aa si .. men uansett er det svaert uoekonomisk under cruise.

Hos Norwegian (dog -300) så lastes i hovedsak alt bak viss det er under 110kolli på utland og 120kolli på innland. Transfer lastes også fremme ved en viss bagasjemengde. Men bak viss det er lite bagasje. Dette gjelder i hvertfall for Norport. Regner med det er likt over hele fjøla.

De maa da fly som en kraake med slik lasting ... Proevde aa simulere den lastinga paa ATA's lasteprogram og falt utenfor 'konvolutten' med glans ... 14 seter mindre, men det skulle ikke ha saa mye aa si .. men uansett er det svaert uoekonomisk under cruise.

"Tailheavy Saves Fuel" var jo det store mantraet i alle fall da jeg fikk min utjsekk på loadcontrol, og på en 747 ARN-BKK var det snakk om flere tonn besparelse hvis trimmen var optimal.

Nå har vel Ryanair som standard å blokkere de fremste seteradene, og dermed oppnår de å kunne laste fullt i fremre lasterom for å få en så effektiv lasting og lossing som mulig, og de trimmer flyet ved å la alle pax sitte så langt bak som råd er. Widerøe bruker akkurat samme "teknikk" på kortbanenettet, ved at det plasseres x antall pax på de 2 siste radene for å være innenfor grensene balansemessig.

På de relativt korte turene Ryanair har vil det nok uansett være lønnsomt å fly litt framtunge så lenge dere finjusterte operasjon med 25 min bakkestopp etc fungerer så godt som det gjør. En ekstra rundtur om dagen er verdt mye!

Naa ble jeg enda mer inspirert til aa fly Ryanair .... brrrrr..... :8:

Før rute på sin første tur, spent på når den kommer nordover. I øyeblikket er ihvertfall LN-NOB Norwegians "NOOB"!:)

.... og selvfoelgelig var Boeing ute med en pressemelding!

http://www.boeing.com/news/releases/2008/q1/080125c_pr.html

K64272_lg.jpg

Har du sett Ryanair lande? *Humre*^_^

Ja, jeg har sett Ryanair lande utallige ganger, og jeg synes det er like vakkert hver gang! Og jeg har vært passasjer på 15-20 slike landinger. Men siden det tydeligvis er noe jeg ikke har fått med meg, så ville jeg sette stor pris på å få forklart hva som er så spesielt med disse landingene.:question:

En -800 skal snus på like mange minutt som en -300. Her på utestasjonene bruker vi trapp bak i motsetning til OSL.

Det er greit. Men "problemet" er at uten trapp bak på OSL så tar det mye lengre tid å få folk ut av XL maskinen enn en -300. Så med enda 9 flere PAX på -800 så lar det seg ikke gjøre på OSL med 1 dør foran å snu på like kort tid som en -300...

Kanskje på tide at noe gjøres der da? Håper inderlig Røros har flere trapper i bestilling. For de få brukelige de har nå brukes på fly som parkeres på innlands gate som kommer fra utland og omvendt.

En gledens dag for DY og alle ansatte i går, en nye epoke starter:D Angående snutider på OSL så blir de det samme som - 300. Røros har mange trapper i bestilling og det blir standard slik som på de andre større flyplassene DY trafikkerer. Snutiden på OSL forblir altså 25 minutter.

Skal bli spennende å se hvor trege PAX kommer til å være fremover, de er jo ikke kjent får å hoppe frivillig ut bak heller... Men jeg skak være flink gjeter jeg :)

Apropos bildene med herr Kjos på, i bakgrunnen står den alles stednærværende informasjonssjef Ellingsen og pinnholder på en boks fra Grainger Industry Supply. Er det fastners fra 787 linjen eller i tilfelle rottefelle? :)

http://www.grainger.com

Skal bli spennende å se hvor trege PAX kommer til å være fremover, de er jo ikke kjent får å hoppe frivillig ut bak heller... Men jeg skak være flink gjeter jeg :)

Aldri hatt det problemet, folk går gladelig ut bak, de vil gjerne raskt ut av flyet. Med værforbehold selvsagt. Spesielt i BGO byr det av og til på vanskeligheter...^_^

Norwegian will be taking delivery of 50 new Next-Generation 737-800s. In May 2007, the airline announced lease agreements for eight new airplanes followed by a direct purchase agreement with Boeing for 42 Next-Generation 737s, announced in August 2007. The latter is the largest order placed by any Scandinavian airline.

Trodde det var 11 fly som ble bestilt i utgangspunktet - og ikke åtte?

FR (som er Ryanair?) har også 20min på sine -800 mener jeg. KennetGS hva sier du? En full -800 med mye bag skal det mye til å klare å snu på 20min. I hvertfall viss sliding carpet er U/S

SK sine bakkestopp har vel LN-RRA et svar på?

Dette har jo blitt tatt opp tidligere, men......

SK har 25 min snutid på innlandsruter og 30 min innland/utland på linjestasjonene.
På -800 har vi 25 - 30 min avhengig av antall seter ombord og belegg.
SK har for tiden minst en -800 maskin med 150 seter som vi har 25 min på å snu.

Last edited:

Trodde det var 11 fly som ble bestilt i utgangspunktet - og ikke åtte?

Det er kun 8 som blir levert direkte fra Boeing, mens de 3 andre allerede er ut å flyr for andre selskaper før de skal til NAS.

Så for Boeing sin del har NAS egentlig bestillt 50 maskiner, ikke 53.

Back