Ebola i vestafrika

• Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date
Er det vanlige å isolere alle samlet? Altså den mistenkt syke sammen med mange som enda ikke er mistenkt for å være syke?

Er det vanlige å isolere alle samlet? Altså den mistenkt syke sammen med mange som enda ikke er mistenkt for å være syke?

Det ser ut som det er vanlig i flybransjen, skjedde også på Værnes med KLM (var det vel?). Men jeg synes kanskje ikke det høres så lurt ut. Prosedyrene ble så vidt jeg husker endret her hjemme etter det.

Tømming av flyet bør skje i samråd med kommunelegen og/eller Folkehelseinstituttets smittevernvakt.

Passasjeren som mistanken gjelder (indekspasienten) skal skilles fra de andre passasjerene.
...
Alle øvrige passasjerer kan forlate flyet og føres til et eget område for hånddesinfeksjon, kartlegging av eventuell nærkontakt med indekspasienten, registrering (passenger locator forms eller annet) og for å motta informasjon om hendelsen før de forlater flyplassen.
http://www.fhi.no/tema/ebola/raad-for-flyplasser

Prosedyren er først å isolere flyet, og deretter slipper/beholder man folk etter hva situasjonen tilsier.

Så lenge det ikke er luft smitte, men kontakt/dråpesmitte, så kan man jo enkelt isolere den personen en plass i flyet (Crew sete bak, toalett osv), og personer som har sittet i nærheten en annen plass, men resten av bølingen trykker seg mot andre enden...

Så lenge det ikke er luft smitte, men kontakt/dråpesmitte, så kan man jo enkelt isolere den personen en plass i flyet (Crew sete bak, toalett osv), og personer som har sittet i nærheten en annen plass, men resten av bølingen trykker seg mot andre enden...

Det hjelper jo ikke hvis den opprinnelig smittede igjen har smittet andre på flyet på turen.

Det hjelper jo ikke hvis den opprinnelig smittede igjen har smittet andre på flyet på turen.
Nei, alle er jo potensielt smittet, men kjangsen er jo liten at alle er, så hadde jeg sittet ett stykke ifra, ville jeg jo trukket lengst mulig unna. Mulig det bare er meg...

Back