Ebola i vestafrika

• Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date
Det er klart, men er jo litt skumlere med en sykdom som har oppimot 90% dødelighet for vanlige friske personer.

Det er klart, men er jo litt skumlere med en sykdom som har oppimot 90% dødelighet for vanlige friske personer.

Ebola ligger på rundt 70% dødelighet. + at den ikker er supersmittsom. Og som noen nevnte, en vanlig runde med influensa tar livet av flere, enn det ebola har.

Til sammenligning tok spanskesyken livet av mellom 50og 100millioner. Den smittet ca 500millioner når den var aktiv i 1918. Så man trenger ikke krisemaksimere ebola helt enda.

Better safe than sorry. Jo flere smittede hvor større risiko for mutasjoner. Igjen dreper som ikke vanlig influensa så mye som 70%. Før eller siden dukker det opp ett ugreit virus. Feks. en lufbåren ebola variant eller en ny influensavariant.

Om man ser kynisk på det så er det på høy tid at det nedbefolkes i store deler av verden da vi har medisiner som tar knekken på det vi døde av før.

For jorda og de andre dyrene sin skyld er det nok ikke noe stort tap.
Problemet er vel heller oss her i vesten som bruker mange ganger flere ressurser enn en stakkars afrikaner i jungelen for å sette det på spissen.

Etter utallige episoder av "The walking dead" så føler jeg meg helt sheriff enda.
Og således er ebola bare blåbær.
Men muterer det, da blir det jegerprøve, lang permisjon og laaaang hyttetur tror jeg...

Robert:
Greit at man kan være symptomfri i ca 3 uker, men ebola kan vel påvises på ett tidligere tidspunkt?

Robert:
Greit at man kan være symptomfri i ca 3 uker, men ebola kan vel påvises på ett tidligere tidspunkt?
Jo, men uten symptomer er det i likhet med HIV ikke noe som kan gjøres raskt for en kø som skal på et fly. Det er stort set bare screening av temperatur som går raskt nok der.

Er visst på mailinglisten til flere av de som tilbyr safari etter at jeg spurte etter tilbud av flere på reiselivsmessen sist vinter. Nå få jeg nyhetsbrev hvor de forteller hvor stort Afrika er og hvor langt unna alle tilfeller av Ebola de er. Antar at de er blandt de reiseoperatørene som vil merke reduksjoner først og mest.

USA skal nå måle temperaturen på passasjerer som kommer fra de hardest rammede land. Dette vil bli gjort på noen få utvalgte flyplasser. Muligens vil dette også skje i England, etter det jeg har hørt.

Og på LaGuardia skal en del cleaning personell streike, angivelig på grunn av manglende sikkerhet med tanke på Ebola.

Tror det kan bli MYE greier fremover. Ja, tenk på folk med feber for eksempel. Som kommer reisende. Da blir det misstanke om ebola. Man tar ikke sjansen på at det ikke er ebola, så passasjeren settes i karantene intill han er testet. Og hvor mange er det ikke som har feber? De fleste i Vestafrika har malaria i seg. Og symtomene er nokså like ebola. Her er det duket for kaos.

USA skal nå måle temperaturen på passasjerer som kommer fra de hardest rammede land. Dette vil bli gjort på noen få utvalgte flyplasser. Muligens vil dette også skje i England, etter det jeg har hørt.

Og på LaGuardia skal en del cleaning personell streike, angivelig på grunn av manglende sikkerhet med tanke på Ebola.

Tror det kan bli MYE greier fremover. Ja, tenk på folk med feber for eksempel. Som kommer reisende. Da blir det misstanke om ebola. Man tar ikke sjansen på at det ikke er ebola, så passasjeren settes i karantene intill han er testet. Og hvor mange er det ikke som har feber? De fleste i Vestafrika har malaria i seg. Og symtomene er nokså like ebola. Her er det duket for kaos.

Mener Nigeria har gjort dette en stund allerede og om de får det til så tror jeg USA og UK skal klare det og.
Tror dette skal gå fint så lenge den ikke muterer og blir luftbåren da tror jeg det skal bli sirkus.

Tror dette skal gå fint så lenge den ikke muterer og blir luftbåren da tror jeg det skal bli sirkus.

Er det overhodet noe som tyder på at det er mer sannsynlig med luftbåren ebola enn en mutert sesonginfluensa med 50% dødelighet?

Once we landed in Punta Cana we were told by the flight attendants that there was a situation and that a passenger may have been in Africa and had Ebola. She was certain it was a hoax but they did not take any chances and had a full hazmat crew board the plane and take the passenger off. It was later confirmed that the passenger was never in Africa and after 2hrs we were finally able to get off the plane.

https://www.youtube.com/watch?v=LJhWVsx1U8c

Er det overhodet noe som tyder på at det er mer sannsynlig med luftbåren ebola enn en mutert sesonginfluensa med 50% dødelighet?

Ekstremt liten sansynlighet. Ebola er smittsomt, men siden det ikke er luftbårent er du safe så lenge du er 2meter fra en smittet person.

JEg mener å ha lest at en vanlig sesonginfluensa tar livet av 10-20k personer i usa. Så ebola har litt å gå på.

Norge tilbyr å sende et Herculesfly til Sierra Leone, for å hjelpe med transport av personell og utstyr.
Meg bekjent er det kun èn ordentlig flyplass i landet (med 6 millioner mennesker), men det trengs nok å få fraktet inn både helsepersonell og utstyr. For tiden er det kun to flyselskap som flyr til/fra Sierra Leone, så vidt jeg vet. Og det er Brussels Airlines med to ukentlige avganger, og Air Maroc. Alle andre flyselskap har innstilt sine flyvninger til/fra Sierra Leone.

Mer om saken i aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Norge-sender-fly-til-ebolabekjemping-7743321.html

Gambia Bird (3G, Banjul) is to resume scheduled direct services from London Gatwick to the Sierra Leonean capital, Freetown, with effect from Friday, October 17. The carrier said it had held extensive consultations with Sierra Leonean government agencies, the UK Department for Transport and Public Health Service, and concerned aviation authorities assuring them that it had put in place "extensive safeguards" to protect the health and well-being of passengers and crew against the deadly Ebola virus which has now claimed over 4'000 lives throughout West Africa.

“It is vital that humanitarian aid, and the experts needed to deliver it, have reliable access to Sierra Leone in order to deal effectively with the current situation. It is also extremely important that the country's economy is given every opportunity to recover and that international businesses are able to contribute to that recovery by being able to travel to and from Freetown," Gambia Bird CEO, Thomas Wazinski, said.

As part of precautions, the Germania (ST, Berlin Schönefeld) subsidiary says its aircraft will be subject to an intensive disinfection programme, both in-flight and on arrival.

Flights between the two countries were suspended in August when the outbreak began spreading to other regions in West Africa.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/31953-gambia-bird-to-resume-sierra-leone-uk-flights-this-week

Det var jo en god nyhet da. Det vanskeliggjør situasjonen i de rammede landene at det er liten mulighet for transport av personer og frakt.

Ellers er det mange som spør hvordan det går med barna på My Home, det lille barnehjemmet som min kone og jeg driver i Freetown i Sierra Leone.
Og det går bare bra med de så langt. Skolene i landet er stengt, og barna holder seg hjemme. Barnehjemmet ligger fint til med stor inngjerdet tomt (3 meter høy mur med piggtråd). Innenfor gjerdet er det god plass til å leke, spille fotball osv. Vi har egen brønn innenfor også, så man behøver ikke gå ut for å hente vann. Det eneste man må ut fra hjemmet for å gjøre, er å handle mat. Og det tar de voksne seg av. Og de er forsiktige.
Det gjør at faren for smitte er så liten som den kan være i Sierra Leone nå. Så får vi bare håpe at det ikke utvikler seg veldig mye mer enn det det har gjort til nå.

Bilde: Noen av barna spiller fotball, med drakter gitt av Runar idrettslag i Sandefjord + et strandbilde.

Attachments

• fotball.jpg
    fotball.jpg
    65.5 KB · Views: 297
  • my home.jpg
    my home.jpg
    82.3 KB · Views: 293
Om man ser kynisk på det så er det på høy tid at det nedbefolkes i store deler av verden da vi har medisiner som tar knekken på det vi døde av før.

Helt ærlig så synes jeg at slike holdninger ikke hører hjemme på Flyprat.
Det finnes nok av ekstremistiske nettsteder du kan frekventere hvis du har behov.
Dette er ikke noe som bidrar konstruktivt på et flyforum.

Mvh,

Trimmet opel ascona

Moderator

Hei, alle, fint om vi nå forsøker holde diskusjonen rundt Ebola til og i hvertfall delvis omhandle hvordan dette påvirker fly, reiseliv og andre aspekter som er relevant for Flyprat.

De store sosiopolitiske diskusjonen bes tas andre steder
/Moderator

Det var jo en god nyhet da. Det vanskeliggjør situasjonen i de rammede landene at det er liten mulighet for transport av personer og frakt.

Ellers er det mange som spør hvordan det går med barna på My Home, det lille barnehjemmet som min kone og jeg driver i Freetown i Sierra Leone.
Og det går bare bra med de så langt. Skolene i landet er stengt, og barna holder seg hjemme. Barnehjemmet ligger fint til med stor inngjerdet tomt (3 meter høy mur med piggtråd). Innenfor gjerdet er det god plass til å leke, spille fotball osv. Vi har egen brønn innenfor også, så man behøver ikke gå ut for å hente vann. Det eneste man må ut fra hjemmet for å gjøre, er å handle mat. Og det tar de voksne seg av. Og de er forsiktige.
Det gjør at faren for smitte er så liten som den kan være i Sierra Leone nå. Så får vi bare håpe at det ikke utvikler seg veldig mye mer enn det det har gjort til nå.

Bilde: Noen av barna spiller fotball, med drakter gitt av Runar idrettslag i Sandefjord + et strandbilde.

Det var godt å høre. Dere gjør en flott innsats.

Back