Ebola i vestafrika

• Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date
Vi som flyr svært mye og ofte via store Hub`s eller lange strekk verden rundt krever at man gjør det man kan for å stoppe denne dævelskapen. Går gjerne gjennom både 2 og 3 kontroller for å være sikker jeg ja!

Kommer det en sjaber afrikaner hostende inn på et fly jeg tar fra Brussel, Frankfurt etc kan jeg garantere at jeg er av det flyet fort som f..., så får de bare booke meg om til en annen flight.

Panikk javel, men med slike ting som Ebola kan man bare ikke satse på at ting "går bra" uansett.. Skal flere turer til USA og England før jul, og her er det føre-var prinsippet som gjelder.

Hverken rasist eller "hater" jeg, men noen forhåndsregler kan være greit å ta i disse tider..

Kim

Nå er heldigvis ikke Ebola en luftveissykdom enda.
Symptoms of Ebola include

Fever (greater than 38.6°C or 101.5°F)
Severe headache
Muscle pain
Weakness
Diarrhea
Vomiting
Abdominal (stomach) pain
Unexplained hemorrhage (bleeding or bruising)
http://www.cdc.gov/vhf/ebola/symptoms/

Nå er nok en helsearbeider er smittet på samme sted, må det være noe galt med rutinene.

Hun fløy Frontier. Ser et par Frontier-desser freaker helt ut på en facebook-gruppe jeg er medlem av ...

Nå er nok en helsearbeider er smittet på samme sted, må det være noe galt med rutinene.

Pasienten ble lagt på et sykehus som ikke skulle vært brukt. De har hverken kunnskap eller fasiliteter til å behandle et slikt tilfelle. Tragisk, men vi får håpe dette var vekkeren som korrigerer dette.

Blir forsiktig på flytoalettene heretter .....

Nå er heldigvis ikke Ebola en luftveissykdom enda.

http://www.cdc.gov/vhf/ebola/symptoms/

Jeg blir faktisk litt usikker selv på hvor enkelt dette smitter. Når folk på sykehus som har på seg "fullt verneutstyr" blir smittet, ja da ser det ut for meg som at det kan være farlig å sitte ved siden av en ebolasmittet person på et fly.

Jeg blir faktisk litt usikker selv på hvor enkelt dette smitter. Når folk på sykehus som har på seg "fullt verneutstyr" blir smittet, ja da ser det ut for meg som at det kan være farlig å sitte ved siden av en ebolasmittet person på et fly.

Ja, men samtidig et det jo "bare" 8000-9000 som er smittet ila et halv år. Selv om det sikkert er store mørketall, så er det veldig få ser man f.eks i forhold til hva en vanlig influensa runde her klarer smitte.
Så virker som det krever litt mer enn bare og være på samme fly

Har uansett flere flyreiser med familien de neste par ukene og er overhodet ikke bekymret

Ja, men samtidig et det jo "bare" 8000-9000 som er smittet ila et halv år. Selv om det sikkert er store mørketall, så er det veldig få ser man f.eks i forhold til hva en vanlig influensa runde her klarer smitte.
Så virker som det krever litt mer enn bare og være på samme fly

Har uansett flere flyreiser med familien de neste par ukene og er overhodet ikke bekymret

Selvfølgelig. Med de tallene vi har i dag er det liten eller ingen grunn til bekymring. Men hvis utviklingen fortsetter med dobling av antall tilfeller hver tredje uke, og geografisk spredning i tillegg, da bør man begynne å ta sine forhåndsregler. Men nå: Business as usual.

Les denne, så skjønner du litt om hvorfor det er smitte utenfor kriseområdene. Kort og godt, de her i "vesten" som nå skal håndtere dette for første gang har rett og slett ikke rett/nok trening i å håndtere dette, eller er gitt feile forutsetninger. De som jobber med det mer eller mindre frivillig i kriseområdene i Vest-Afrika er der fordi de har bedre forutsetninger for å forstå viktigheten av dette, kan det se ut som.

http://www.telegraph.co.uk/news/wor...etter-trained-in-Sierra-Leone-than-Spain.html

Madrid Health chiefs appeared to pin the blame of contamination on the nurse herself even as medical staff complained that they had had insufficient training and substandard equipment to deal with Ebola patients.
One doctor said he had received only a 10-minute briefing and was shown some photos on a wall before being expected to treat the Ebola patient.

-A

Så vidt jeg vet har det kun vært et flyselskap som har hatt flygninger fra Norge ( og Skandinavia) til Vest-Afrika, og det er Thomas Cook til Banjul/Gambia. Alle flygninger dit er nå stoppet.
Trist for folket der nede at turismen stopper opp. De trengte ikke dette.

Tally-Ho

Nå skal det også sies at disse pasientene har problemer med oppkast og kraftig diaré.
Dette må sykepleierene vaske opp og med det utsetter seg for langt mer smitte og et lite hull i drakten, litt væske inn og vips....

Det er vel foreløpig ingenting som tyder på dette. Begge de smittede sykepleierskene hadde kontakt med tilsølet sengetøy og klær og hadde heller ikke skikkelig beskyttelsesutstyr.

Man spekulerte vel i om AIDS også var luftbåren isin tid ....

Tja. Er vel langt på vei bekreftet at dette kan smitte via aerosoler nå

http://www.cidrap.umn.edu/news-pers...ers-need-optimal-respiratory-protection-ebola

Det er vel langt på vei bekreftet at ebola ikke er luftbårent. Det er dråpesmitte. At helsepersonell smittes skyldes ofte dårlige rutiner. Spesielt når man tar av smitteustyr. Holder man 1meter+ avstand fra en smittet er smitterisikoen nærme null.

Om det skulle mutere og smitte via luft ville ffort en pasient på et fly smittet alle ila en tur på et par time.

Det er ikke verneutstyret det er noe i veien med, men folkene som håndterer de. Det er fort gjort å ta på feil sted med en skitten hanske når man skal ta av seg smittevernsbekledning. Da jeg var student ble jeg smittet av urent utstyr fordi jeg var uforsiktig under avkledning. Det var heldigvis ikke en ebolapasient jeg var inne hos. ;)
Ebola er forøvrig ikke smittsomt med mindre man har symptomer, men det er vel almenn kunnskap nå.

Det er ikke verneutstyret det er noe i veien med, men folkene som håndterer de. Det er fort gjort å ta på feil sted med en skitten hanske når man skal ta av seg smittevernsbekledning. Da jeg var student ble jeg smittet av urent utstyr fordi jeg var uforsiktig under avkledning. Det var heldigvis ikke en ebolapasient jeg var inne hos. ;)
Ebola er forøvrig ikke smittsomt med mindre man har symptomer, men det er vel almenn kunnskap nå.

I norge vil de som har kontakt med ebola smittede være under tilsyn når de tar av seg værneutstyr slik at man er sikker på at rutiner følges. Utstyr brennes også etter bruk.

Det vet jeg – jeg jobber på infeksjonsavdeling på et sykehus her i Norge, jeg har hatt opplæring i det aktuelle utstyret som brukes. Det betyr ikke at helsepersonell i Spania eller andre europeiske land har de samme rutinene som oss.

Brussels Airlines gir en klar advarsel til myndighetene i Sierra Leone, Liberia og Guinea. Om de slipper ombord ebolasmittede personer, vil flyvningene innstilles.

Tipper at det er vanskelig å få crew til disse destinasjonene. SN er så vidt jeg vet det eneste selskapet i Europa som flyr til disse 3 landene. Interessant artikkel fra news.sl

http://news.sl/drwebsite/publish/article_200526579.shtml

Back