Ebola i vestafrika

• Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date

imm

ScanFlyer Crusty
De fleste har vel fått med seg at det er et stort utbrudd av det dødelige ebolaviruset i vestafrika. Det er først og fremst Guinea, Liberia og Sierra Leone som er rammet. Pr 2. August er 932 personer døde, og ca 1700 er smittet. Utbruddet startet rett over nyåret, og har økt kraftig i styrke.

Verdens helseorganisasjon har så langt ikke kommet med noe reiseadvarsel. Ei heller Folkehelseinstituttet. De ser ut til å følge WHO. Derimot har flere land innført reiseadvarsler, deriblant USA og Canada.

Flere flyselskap har stoppet flygninger til disse tre landene. Først ute var Arik Air og Asky Airways som stoppet flygninger til Sierra Leone og Liberia. Begge er afrikanske selskap. Så kom Emirates som første major carrier, og innstilte ruta til Guinea. British Airways fulgte på og har kansellert alle avganger til disse landene, i første omgang ut august.

To amerikanere har blitt fløyet ut av Liberia og tatt til en militærflyplass utenfor Atlanta. De ble fløyet i en Gulfstream 3, spesialinnredet med bl.a. Et slags telt som er lukket for å unngå smitte. En spansk statsborger skal nå flys ut fra samme område, og tas til Spania i en spesialinnredet militær Airbus 310.

Flyplassene i de respektive land er i høy beredskap, og man måler temperaturen på passasjerer før boarding. Feber er no go.

En passasjer fløy til Nigeria og tok med seg smitte til Lagos. To er smittet og døde, og man frykter hva som skjer hvis viruset spres i millionbyen Lagos.

Forleden dag var jeg på Gatwick, og det hadde da vært panikklignende tilstander etter at en passasjer som kom fra Sierra Leone kollapset og døde da hun gikk ut av flyet. Det viste seg å ikke være Ebola.

Mye mer har skjedd, og mer vil det nok bli. Trist og skremmende.

Kona og jeg driver barnehjemmet My Home i Sierra Leone. Så langt er alt vel med de 20 barna og de 5 ansatte. Men de er redde. Og det med god grunn.

Imm

Last edited:
Det positive er tross alt at sykdommen ikke spres via luften. Det betyr at man ved relativt enkle forholdsregler ikke vil kunne bli smittet. Den har en del til felles med AIDS på den måten. Man vil f.eks.ikke kunne bli smittet ombord i et fly med mindre man er i fysisk kontakt med den syke - og selv da skal det litt til.

Vel, asiater er skremt mye raskere enn oss vestlige... Min frue er asiatisk og hennes familie advarer oss mot vår tur til CPT i oktober.... Merk: Geografikunnskaper er på et maksimalt lavnivå. Afrika er vel et stort land.. Ingen har sett på atlaset..

Sist ble vi advart mot Koreaturen vår da atom/tsunamien i Japan ....:cry:

Last edited:
Neste til å stoppe trafikken tror jeg blir Kenya Airways. Tipper det vil skje i løpet av en dag eller to. Problemet for mange blir å komme seg ut av disse landene. Så en reportasje på TV om en norsk/liberiansk familie som slet med å komme seg ut av Liberia, og at billettne kostet 75.000 for de fire. Innsamlingsaksjon er igangsatt, og til og med kommunen har bidratt! Når jeg søkte litt på nettet, fant jeg billetter til langt under 75.000

Kenya Airways innstiller alle flyvninger til Freetown i Sierra Leone og Monrovia i Liberia fra 19. august. Beslutningen er tatt i samråd med Kenyas helseminister.
Gambia Bird innstiller alle flyvninger til Sierra Leone, Liberia og Guinea.

At så mange flyselskap kansellerer flyvningene til disse tre landene gjør ting vanskelig på mange måter. Ikke bare å komme seg til/fra landene. Men også varestrømmen som normalt kommer med fly, den stopper opp. Ebolaviruset sprer seg i stadig større omfang innenfor disse tre landene.

http://www.dagbladet.no/2014/08/17/nyheter/ebola/utenriks/sykdom/epidemi/34829238/
"Ebolasenter angrepet av rasende demonstranter."

"demonstrantene" viste seg å egentlig være ranere som stjal med seg utstyret på senteret, inkludert blodig sengetøy. Internasjonalt helsepersonell har også blitt avvist av flere landsbyer som påstår utlendingene kommer dit for å smitte dem. Stengte grenser og naturlig seleksjon er visst det eneste som fungerer der nede.

Air France ansatte kvier seg for å reise til land med ebola utbrudd melder flere aviser. Flere ansatte nekter å dra, og det sies at fly har gått med mindre crew enn normalt. La oss håpe det er i kabinen :) Hvis så er riktig, må de vel også hatt begrensninger på hvor mange passasjerer de kan ta med.
Air France har daglige avganger til Conacry i Guinea, og flyr videre til Freetown i Sierra Leone tre dager i uka, med samme rutenummer som Conacry flightene.

Så vidt jeg vet, er det bare Air France og Brussels Airlines av de store selskapene som fortsatt flyr til disse landene.

Jeg ser at SN fortsatt flyr fra BRU jeg sjekket prisen for en T/R BRU-Monrovia og det var 19000 i eko... Er SN de eneste som flyr til Liberia fortiden?

BBC melder at en britisk helsearbeider har fått ebola i Sierra Leone.
Like som USA og Spania, hentet også britene hjem den smittede.
Han (eller hun) ble i dag fløyet fra Freetown til London med en Royal Air Force C17

http://m.bbc.com/news/uk-28919831

Da er det klart at også Air France stopper flyvninger til Sierra Leone, etter oppfordring fra franske myndigheter. Så vidt meg bekjent, er det da bare Brussels Airlines som flyr til/fra Sierra Leones hovedstad Freetown.
Litt om dette finner man bl.a i denne linken fra globalpost.com

http://www.globalpost.com/dispatch/...ens-air-france-avoid-liberia-sierra-leone-ove

Edit: Kan i samme slengen nevne at Ving i Sverige innstiller charterreiser til Gambia på grunn av ebolafrykt. En rar beslutning synes jeg, i og med at Gambia ikke har hatt noen tilfeller av ebola.

Last edited:
Edit: Kan i samme slengen nevne at Ving i Sverige innstiller charterreiser til Gambia på grunn av ebolafrykt. En rar beslutning synes jeg, i og med at Gambia ikke har hatt noen tilfeller av ebola.

''Grunnen er frykt for smitte, kombinert med fall i etterspørselen.'' leser man i VG ... Så da kan man vel kanskje resonnere seg til at kundene er skremt vekk.

Back