DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

"Tilbake til Molde" burde han jo si...men det klinger kanskje ikke så godt?
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Her kan det vel ikke være penger å tjene? Hvor mange bor i HAU/MOL-området?
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Romsdal har ca 50.000 innbyggere. Aktuelle nordmørskommuner i nærheten (inkl Kristiansund) ca 35.000. Aktuelle sunnmørskommuner i nærheten ca 20.000. Altså i sum om lag 100.000 som potensielle brukere av Molde-ruta, litt optimistisk regnet.
 
Last edited:
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Men er det behov for 2 selskaper på de rutene? Jeg er bare redd begge to kommer til å blø...
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Norwegian, Cimber, SAS, DAT, Skyways..... og KLM.... til Sogndal og Sandane no og med ein gong! Hvis ikkje so vert eg sur, og lagar ein Facebook aksjon!!!!
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Hvis prisforskjellen mellom de to er representativ i den lille prisundersøkelsen jeg foretok i går kveld (onsdag) for alle flyturer ut fra OSL til alle innenlandsdestinasjoner førstkommende lørdag og mandag, så vil helt klart passasjerer til HAU og MOL kunne spare en god del ved å fly med Norwegian.

Når en fjernet alle landings-, sete-, betaling-, bagasje- (20 kg innsjekket), øvrige flyplassavgifter og fueltillegg og bare så på nettoinntekter så lå SAS i gjenommsnitt prisene 50% på lørdag og 64% på mandag høyere enn for Norwegian. Disse tallene er også balansert på utflydd distanse - gjennomsnitts distanse for SAS var 507km på lørdagen og 487km på mandagen, mens tilsvarende tall for Norwegian var henholdvis 542km og 528km. Det som i rene penger kan spares var mellom 300 og 400 kr.

Et par ting kan avklares:
  1. Om SAS hadde en konkurrent eller var monopolist, så lå prisene på samme høyere nivå i forhold til Norwegian.
  2. Likeledes så tar ikke Norwegian seg ekstra betalt som monopolist på BDU sammenlignet med nærliggende TOS og EVE.

Disse to valgte dagene har også to forskjellige kundemasser - lørdag med mest turister og mandager med mer forretningsfolk. Det en kan se at det ikke var den store forskjell i gjennomsnittspris disse dagene (forutsatt av en velger billigste billettpris da og ikke skal være "fleksibel").

Med disse resultatene kan det enkelt forklares hvorfor Norwegian tar markedsandeler fra SAS - folk er prisbevisste når de får muligheten.
 
Last edited:
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

En ting er vertfall sikkert, og det er at det kommer til å bryte ut priskrig på disse strekningene!
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

En ting er vertfall sikkert, og det er at det kommer til å bryte ut priskrig på disse strekningene!

Nei, det tror jeg ikke på (ikke etter en kort periode med introduksjonspriser). Hvis en tar en titt på tallene for Ålesund så viser det seg i hvert fall på mandag at det er den normale avstanden mellom SAS og Norwegian, mens det med lørdagens tall ikke sies noe definitivt med bare en flight hver.
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Det dummeste Norwegian kan gjøre er å starte opp OSL-MOL, det er absolutt ingenting å tjene på den ruten så det er m.a.o. bare "toillat"

De som bor i Molde og vil reise med Norwegian kan da reise fra Ålesund istede. Når disse knøttbyene er så tett til hverandre uansett så er det bedre å kun ha det i Ålesund. Det bli det samme som at Norwegian skulle startet opp Oslo-Røros, Oslo-Ler osv.

De FÅ som bor i molde kan nøye seg med å ha SAS på den såkalte stripa si i Årø.
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Norwegian stopper jo alle flyvninger uansett, hvis det ikke er penger å tjene på det.
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

YEPP, KNOW:D Men hvorfor vurdere Molde i det hele tatt da? -Når man vet at det alldri kan gå bra? :S
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Vet ikke om SAS flyr med bra tall på denne ruten?. kanskje de prøver å "ta over" ruten. At SAS kutter ut ruten hvis de mister mange passasjerer..
De har sikkert sine baktanker. Mange som synes det er rart at de ikke flyr til fks KSU og.
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Flott at de prøver seg... HAU kunne de vel like godt overta fra SAS - det ville vel være til det beste - og befolkningen i Haugesund ville blitt fornøyd. Ledig kapasitet kunne bli brukt på andre byer.
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Nå er Norwegian inne på de fleste større innenlandsruter, og dersom selskapet skal opprette flere ruter, er vel nettopp Haugesund og Molde mest naturlig på ruter fra Oslo. Det er vel imidlertid en grunn til at alle de andre rutene har kommet først - og det er vel nettopp disse to det knytter seg mest usikkerhet til. Norwegian skummer fløten på ruter som Oslo-Ålesund, Oslo-Kristiansand, Bergen-Stavanger og Bergen-Trondheim - og når SAS har seks daglige rundturer til Haugesund og fem til Molde, er vel i utgangspunktet kapasiteten god nok. Så hvis Norwegian går i gang med f.eks. tre daglige avganger, tipper jeg at SAS også reduserer noe slik de har gjort i Ålesund og Kristiansand.
 
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Spørsmålet må jo også stilles om et billigere tilbud er det samme som et bedre tilbud. 5 daglige spredt ut over dagen, vil jeg hevde er et bedre tilbud enn 2x3, hvor selskapene flyr vinge mot vinge på samme tidspunkt, selv om man sparer et par hundre kroner!
 
Last edited:
Back
Top