DY IC i 2011

Status
Not open for further replies.
Men det er vel ingen her inne som vet hva DY allerede har klart? Hva om de allerede har crew, fly og slots klare for en lansering i 2011. Det er vel info de kan holde hemmelig om de ønsker?

Er nok flere her inne som vet ganske så mye, men som ikke kan si noe. Du skal ikke se bort fra at denne diskusjonen her inne er ganske så fornøyelig lesning for de som faktisk vet. :)

EDIT: Og før noen nye spekulasjoner starter, så vet jeg absolutt ingenting!

Litt tilbake til diskusjon om to klasser, flatbed, BOB og forretningsfolk

Det er mange som i dag reiser i jobbsammenheng som først og fremst er ute etter et godt sete der man kan jobbe, slappe av, sove eller se en film.
Jeg tror segmentet "forretningsfolk" i dag hovedsaklig er folk som ønsker et komfortnivå som gjør at man er nogenlunde uthvilt og klar til å gå rett i møte/jobb ved ankomst.

Min klare oppfatning er at svært få er avhengig av å spise tre-fire retter til middag, drikke champagne før avgang og tre ulike viner til maten samtidig som man tar en avec til kaffen. Men pr i dag er dette en del av pakken, hvorfor ikke tenke litt nytt?

Og jo mer man reiser, jo mindre interesant blir det med alkohol og masse mat. De fleste har da virkelig mulighet til å spise og drikke det man vil, uten at dette nødvendigvis skal skje ombord i et fly.

Det viktigste er å få skvist inn mest mulig arbeidstid innenfor ett gitt tidsvindu. Direkteflyvninger med jobbmulighet og gode soveforhold!

Min melding til Kjos: kjør på med gode flatbed, internetttilgang, mulighet til å kjøpe noe å spise og drikke, OK underholdningsprogram og tilgang til lounge ved ankomst. Da får du forretningsfolk som er villige til å betale for komforten og er ute etter effektive jobbreiser.
Det er mange av oss!

Med Norwegians rutenett kan du også tilby et interessant lojalitetsprogram der man kan ta ut fritidsreiser til svært mange feriedestinasjoner i Europa.

Blir litt forbauset når jeg hører Kjos på pressekonferansene, han omtalet at han vil ha 1/2 kostnadsnivået som konkurenten , tror han at IC blir like lett som den kampen han har hatt mot en skadeskutt SK her i Scandinavia ?

Konkurenten i det store å hele her er US/UA/CO/SK den ene veien og i stor grad SK/TG den andre veien, konkurenten her er *Alliance , som vel kan sette opp dette spillet slik at Kjos desverre må pisse rødt veldig lenge.

Rødt tror jeg foresten er ordet her for å få til rimelige operasjone, om det blir noe, jeg tror på Wetlease med Kina crew.

Blir litt forbauset når jeg hører Kjos på pressekonferansene, han omtalet at han vil ha 1/2 kostnadsnivået som konkurenten , tror han at IC blir like lett som den kampen han har hatt mot en skadeskutt SK her i Scandinavia ?

Kjos har neppe brakt DY til det vi ser i dag med manglende kunnskap om markedet og konkurrentene. Det er mange konkurrenter også på Europatrafikken (direkte og indirekte). Så er også tilfellet for IC naturligvis. Jeg tror ikke Kjos og DY er så enkle at de ikke skjønner hvem de konkurrerer mot.

Konkurenten i det store å hele her er US/UA/CO/SK den ene veien og i stor grad SK/TG den andre veien, konkurenten her er *Alliance , som vel kan sette opp dette spillet slik at Kjos desverre må pisse rødt veldig lenge.

Rødt tror jeg foresten er ordet her for å få til rimelige operasjone, om det blir noe, jeg tror på Wetlease med Kina crew.

Jeg tror den største konkurrenten til DY blir KLM, siden det er de som først og fremst konkurrerer på pris og ikke på produkt. De har vunnet mer og mer av det pris-sensitive markedet fra Norge, og KLM er ofte det billigste alternativet fra flere byer i Norge.

Jeg tror den største konkurrenten til DY blir KLM, siden det er de som først og fremst konkurrerer på pris og ikke på produkt. De har vunnet mer og mer av det pris-sensitive markedet fra Norge, og KLM er ofte det billigste alternativet fra flere byer i Norge.

Mulig du har rett, selv om Kjos peker på SAS .

Anyway så har også KL/AF muskler og ønske om å både beholde og øke sin bit av den Norske IC kaka. Ingen tvil om at hvem som helst kan fylle maskiner til NYC bare det er billg nok, men hverm har råd til det i lengden.
Mtp at man sier at IC operasjoner typisk må opp i >=13-15 maskiner , det koster å kommer dit om man skal blø hele veien.

Det er mange som i dag reiser i jobbsammenheng som først og fremst er ute etter et godt sete der man kan jobbe, slappe av, sove eller se en film.
Jeg tror segmentet "forretningsfolk" i dag hovedsaklig er folk som ønsker et komfortnivå som gjør at man er nogenlunde uthvilt og klar til å gå rett i møte/jobb ved ankomst.

Min klare oppfatning er at svært få er avhengig av å spise tre-fire retter til middag, drikke champagne før avgang og tre ulike viner til maten samtidig som man tar en avec til kaffen. Men pr i dag er dette en del av pakken, hvorfor ikke tenke litt nytt?

Og jo mer man reiser, jo mindre interesant blir det med alkohol og masse mat. De fleste har da virkelig mulighet til å spise og drikke det man vil, uten at dette nødvendigvis skal skje ombord i et fly.

Det viktigste er å få skvist inn mest mulig arbeidstid innenfor ett gitt tidsvindu. Direkteflyvninger med jobbmulighet og gode soveforhold!

Min melding til Kjos: kjør på med gode flatbed, internetttilgang, mulighet til å kjøpe noe å spise og drikke, OK underholdningsprogram og tilgang til lounge ved ankomst. Da får du forretningsfolk som er villige til å betale for komforten og er ute etter effektive jobbreiser.
Det er mange av oss!

Med Norwegians rutenett kan du også tilby et interessant lojalitetsprogram der man kan ta ut fritidsreiser til svært mange feriedestinasjoner i Europa.

Jeg tror du har svært rett i din beskrivelse over. Kjenner meg igjen i din virkelighetsbeskrivelse.
Jappetiden var på åttitallet , for noen få her på Forumet eksisterer den enda.
Dagens jobbreisende har forlengst inntatt en mer pragmatisk holdning til reising med fly i en hverdag som blir mer og mer mobil.

Jappetiden var på åttitallet , for noen få her på Forumet eksisterer den enda.
Dagens jobbreisende har forlengst inntatt en mer pragmatisk holdning til reising med fly i en hverdag som blir mer og mer mobil.
Nå synes jeg du er ganske respektløs i din omtale av medforumister.
Å ønske seg en matbit og kanskje et glass vin og en cognac har veldig lite med "jappetid" å gjøre.
God mat og vin er heldigvis ikke lenger noe som blir regnet for snobbete.
Vanlige mennesker med vanlig inntekt unner seg dette i dag. Det er på ingen måte ekstravagant.

Nå synes jeg du er ganske respektløs i din omtale av medforumister.
Å ønske seg en matbit og kanskje et glass vin og en cognac har veldig lite med "jappetid" å gjøre.
God mat og vin er heldigvis ikke lenger noe som blir regnet for snobbete.
Vanlige mennesker med vanlig inntekt unner seg dette i dag. Det er på ingen måte ekstravagant.

La oss si som et eksempel at DY flyr til NYC for 12' i C-klasse, og SK flyr for 18' (som nevnt ovenfor). Om nå DY flyr daglig på destinasjonen, hvordan skal man kunne rettferdiggjøre overfor oppdragsgivere og/eller arbeidsgiver å betale f.eks. 6 tusen ekstra for å få gratis servering & god mat/drikke? Hyppigere frekvens for f.eks. SK med partnere har selvsagt en verdi, men kanskje i noe mindre utstrekning enn for intra-europeiske flygninger. For de fleste forretningsreisende vil muligheten til å jobbe ombord, samt å kunne hvile ordentlig, er det som har verdi. Jeg tolker vel OJB i den retningen.

La oss si som et eksempel at DY flyr til NYC for 12' i C-klasse, og SK flyr for 18' (som nevnt ovenfor). Om nå DY flyr daglig på destinasjonen, hvordan skal man kunne rettferdiggjøre overfor oppdragsgivere og/eller arbeidsgiver å betale f.eks. 6 tusen ekstra for å få gratis servering & god mat/drikke? Hyppigere frekvens for f.eks. SK med partnere har selvsagt en verdi, men kanskje i noe mindre utstrekning enn for intra-europeiske flygninger. For de fleste forretningsreisende vil muligheten til å jobbe ombord, samt å kunne hvile ordentlig, er det som har verdi. Jeg tolker vel OJB i den retningen.
Jeg tviler på at en prisforskjell på 6000 kroner vil forekomme. DY er jo selvsagt også interessert i å legge prisnivået så høyt de kan. Hvorfor skulle de legge seg på 12.000 når konkurenten klarer å selge til 18?
Nå vil jeg faktisk si at 18.000 også er svært billig i C klasse. SAS tar vel mer enn det i gjennomsnitt?

Jeg tviler på at en prisforskjell på 6000 kroner vil forekomme. DY er jo selvsagt også interessert i å legge prisnivået så høyt de kan. Hvorfor skulle de legge seg på 12.000 når konkurenten klarer å selge til 18?
Nå vil jeg faktisk si at 18.000 også er svært billig i C klasse. SAS tar vel mer enn det i gjennomsnitt?

SK kan selge sitt produkt med codeshare med CO og andre *-alliance partnere. Det har en merverdi og gir en viss fleksibilitet som har verdi. Det betyr at DY sannsynligvis normalt sett vil ligge noe under SK i pris. Poenget er at DY må legge seg så lavt i forhold til SK og andre konkurrenter at det blir vanskelig å rettferdiggjøre å betale ekstraprisen SK tar. Om smerteterskelen er på 3000 så legger man seg 3000 under (som en litt forenklet regel) osv. Jeg tror at det er vanskelig å rettferdiiggjøre noe særlig ekstra for god mat/drikke. Arbeidsrom & muligheter for å sove godt er det som (jeg tror) vil bety noe. Fleksibilitet har selvsagt også en verdi. Disse faktorene må DY naturligvis ta inn over seg (og dette skjønner de meget godt).

For egen del trenger ikke prisforskjellen være spesielt stor for evt velge DY med nye fly og et produkt som beskrevet over til fordel for SAS.
Ekstra kostnaden ved å fly SAS ville gitt tilgang på alkohol, mat og Eurobonus poeng. Det blir opp til den enkelte å sette verdien av disse godene.
Et godt måltid før avgang og avkall på alkohol er enkelt match for min del, og de inflasjonspregede Eurobonus poengene avstår jeg like gjerne. Kommer DY opp med eget bonusprogram slik jeg foreslår er saken grei.

Edit: jeg har hele veien tatt forbehold om at vi snakker om direkteflyvninger, dersom transfer med codeshare / alliansepartnere kommer inn i bildet stiller saken seg naturligvis helt annerledes

Last edited:
Nå tror jeg at de bedriftene som har mye reisevirksomhet har gode avtaler og betaler en god del mindre enn annonsert pris uansett.
Når det gjelder de fritidsreisende som ikke er så prissensitive, og som gladelig betaler 20.000 eller mer til New York, ja så tror jeg faktisk at det er andre ting enn bare pris som påvirker de til å bytte selskap/allianse.
Mange er faktisk så irrasjonelle at de velger etter kriterier som bl.a mat og service.
Fast track og lounge og arrival lounge er vel så viktig i så måte som selve flyturen.
I tillegg til at du selvsagt opptjener poeng og miles i en allianse.

Nå tror jeg at de bedriftene som har mye reisevirksomhet har gode avtaler og betaler en god del mindre enn annonsert pris uansett.
Når det gjelder de fritidsreisende som ikke er så prissensitive, og som gladelig betaler 20.000 eller mer til New York, ja så tror jeg faktisk at det er andre ting enn bare pris som påvirker de til å bytte selskap/allianse.
Mange er faktisk så irrasjonelle at de velger etter kriterier som bl.a mat og service.
Fast track og lounge og arrival lounge er vel så viktig i så måte som selve flyturen.
I tillegg til at du selvsagt opptjener poeng og miles i en allianse.

Om DY f.eks. starter med direkteflygninger til New York så skal du vel ikke se bort fra at bedrifter/organisasjoner som sender folk dit ofte inngår avtale også med DY.

Om det er snakk om å bruke egne penger så er det klart at saken er en helt annen - da velger man det som passer egen smak, egen pengebok og behov/ønsker om bonuspoeng. For arbeids-/oppdragsgivers regning, derimot, er det langt mindre enkelt å rettferdiggjøre å betale mye ekstra for god mat & drikke (om andre aktører har et no-frills business produkt).

Om DY f.eks. starter med direkteflygninger til New York så skal du vel ikke se bort fra at bedrifter/organisasjoner som sender folk dit ofte inngår avtale også med DY.
Da vil selvsagt bedriften shoppe rundt, men det er ikke sikkert at det bare er pris som betyr noe. Det er vel enda viktigere at selskapet har et nettverk som passer til bedriftens behov. I så måte er det jo en fordel å være i en allianse.
Apropos mat, så er jeg heller ikke enig i at det er uviktig. Mat er essensielt for faktisk å være i bra slag. For å kunne yte bra er både hvile og næring viktig.
Greit å slippe å kjøpe mat ombord, synes iallefall jeg.

Det er mange av oss!

Jeg kan ikke tenkte meg at den "myke" delen av produktet koster noe særlig med penger. To glass billig champis, litt konjakk, litt under en halv flaske vin 110 g biff kan ikke koste allverden i innkjøp. Det som er dyrt er vel heller at du kan dytte inn tre-fire eco seter på plasen til ett C-sete?

Icelandair har vel i praksis litt gode Eco+ seter i sin business, men serverer ordentlig mat. Dette får du for 11 000 nok til NYC og Boston. Har tro på at det er dette Kjos har sett, og at han klarer å spre dette bedre ut til Oladunk-sjef enn Iceland air.

Det er jo en gevinst til med å dytte inn en del biz seter. Det blir da færre ombord, og mindre vekt. Denne vekten kan selges som cargo, formodentlig til gode priser.

La oss si som et eksempel at DY flyr til NYC for 12' i C-klasse, og SK flyr for 18' (som nevnt ovenfor).

Hvis DY selger en typisk business billett til 12.000kr og SAS til 18.000kr så kommer økonomien i denne ruta og bli svært dårlig for begge. 18.000kr er ca det SAS tar for en Z-fare business billett idag, og ikke det den typiske business billetten koster

Det er jo en gevinst til med å dytte inn en del biz seter. Det blir da færre ombord, og mindre vekt. Denne vekten kan selges som cargo, formodentlig til gode priser.

Dog så spises deler av gevinsten opp av vekten på businessetene....de er tunge!

Hvis DY selger en typisk business billett til 12.000kr og SAS til 18.000kr så kommer økonomien i denne ruta og bli svært dårlig for begge. 18.000kr er ca det SAS tar for en Z-fare business billett idag, og ikke det den typiske business billetten koster

Som det står i min post: "La oss si som et eksempel.....". Mao. kun ment som en illustrasjon, og ikke som et forslag til pris. Det som betyr noe er differansen, ikke absolutte størrelser, for valget mellom de ulike selskapene.

Status
Not open for further replies.
Back