"DAT ser ingen specifikke krav til flyets utstyrsnivå på ruteområder 4, 5, 6, 7 samt 13 som ikke er oppfyldt. Vi kan oplyse, at der arbeides på, at EGNOS installeres i alle vore fly som alternativ til SCAT-1. Dette forventes implementeret løbende fra 2012 og fremadrettet."
Saken kommer i et merkelig lys.
Se spørsmål og svar i forbindelse med nettmøte som leserne av Lofotposten hadde med Rungholm.
Spørsmål fra leser "Gary"
"Jeg går ut i fra at DAT visste på forhånd at EGNOS ikke var godkjent på kortbanenettet i Norge, og hvordan kunne DAT da legge inn anbud uten å ha oppfylt kravet om Scat1 på sine fly? Blir DAT imøtekommet av myndighetene i Norge i forhold til at det viser seg at DAT likevel ikke oppfyller alle kravene? Vil myndigheten åpne opp for godkjenning av Egnos på grunn av DAT? Eller: Hva ligger til grunn for at du er så sikker på at DAT vil betjene Lofoten fra 1. april? "
Svar fra Rungholm:
"SCAT-1 i og EGNOS debatten er for kompliceret til dette forum og den korte tid jeg har til hvert svar. Men den korte version er at vores anbud har fra starten været baseret på EGNOS og blev godkendt af myndighederne allerede i november /december."
Jesper Rungholm
NB
Tekst er direkte kopiert fra Lofotposten.
Dette viser vel at SD,i løpet av anbudsprosessen,har godtatt Egnos.
Nå er det vel ikke SD som godkjenner Egnos,men Avinor i samarbeide med Luftfartstilsynet.
Kan det være slik at når utstyret er installert i flyet,uavhengig om det kan benyttes eller ikke,så er anbudsbetingelsene oppfylt?
I såfall en vri jeg ikke har hørt om før?
Jeg vet at NRK Nordland følger opp saken,men fortsatt har de ikke fått SD i tale.