DATs nye operasjoner i nord

Som du også ser så står det heller ikke at utstyret er på plass fra 1. april.

Da er vi ved kjernen av problemstillingen; Hvordan kunne SD akseptere DAT når de vitterlig ikke oppfyller kravene i anbudet?

Regner med at NRK Nordland ikke gir seg sånn umiddelbart før de får SD i tale.
 
Da er vi ved kjernen av problemstillingen; Hvordan kunne SD akseptere DAT når de vitterlig ikke oppfyller kravene i anbudet?

Regner med at NRK Nordland ikke gir seg sånn umiddelbart før de får SD i tale.

Hvis du skal kjøpe en tjeneste så er det vel opp til deg å avgjøre hva du vil ha, og hva man vurderer til å være godt nok. Når SD har gitt anbudet til DAT, fullt vitende om opplegget, så betyr det vel at SD mener at de oppfyller kravene i anbudet.
 
Hvis du skal kjøpe en tjeneste så er det vel opp til deg å avgjøre hva du vil ha, og hva man vurderer til å være godt nok. Når SD har gitt anbudet til DAT, fullt vitende om opplegget, så betyr det vel at SD mener at de oppfyller kravene i anbudet.

Nå er ikke SD en privatperson som bare kan velge det billigste fordi de syntes at det er sånn nogenlunde i samsvar med anbudsutlysningen.

Kravene i anbudsteksten som har blitt referert flere ganger i denne tråden er ganske spesifikk på dette punktet; Det er krav til å kunne gjøre presisjonsinnflyging til Svolvær og jeg forstår ikke hvordan DAT skal kunne få dette til 1. april. Hvis de ikke kan gjøre det med det utstyret de har i flyet 1. april så oppfyller de ikke et av kravene i anbudet.

Å konkludere med at; "de må jo ha oppfylt kravene ellers hadde de jo ikke fått tildelt anbudet" er å gjøre Staten ufeilbarlig og er det noen Staten ikke er så er det nettopp ufeilbarlig.
 
Nå er ikke SD en privatperson som bare kan velge det billigste fordi de syntes at det er sånn nogenlunde i samsvar med anbudsutlysningen.

Kravene i anbudsteksten som har blitt referert flere ganger i denne tråden er ganske spesifikk på dette punktet; Det er krav til å kunne gjøre presisjonsinnflyging til Svolvær og jeg forstår ikke hvordan DAT skal kunne få dette til 1. april. Hvis de ikke kan gjøre det med det utstyret de har i flyet 1. april så oppfyller de ikke et av kravene i anbudet.

Å konkludere med at; "de må jo ha oppfylt kravene ellers hadde de jo ikke fått tildelt anbudet" er å gjøre Staten ufeilbarlig og er det noen Staten ikke er så er det nettopp ufeilbarlig.

SD kan ikke akseptere et tilbud som klart ikke svarer til kravene, men her kan nok tilbudet hevdes å tilfredsstille kravene. Som jeg har kommentert tidligere, kan konkurransegrunnlaget tolkes slik at tilbyderen ikke nødvendigvis må kunne fly faktiske presisjonsinnflygninger 1. april, kun at man innen denne datoen må ha mulighet til å benytte et presisjonsinnflygningssystem, og videre at man må benytte dette systemet dersom det samme systemet er installert på flyplassen. Så så lenge EGNOS-boksen sitter i flyet, og pilotene er sjekket ut på systemet, vil DAT ha mulighet til å benytte et presisjonsinnflygningssystem. Dersom EGNOS hadde vært installert på en eller flere av flyplassene ville de også måtte bruke det, men det er det altså ikke.
 
SD kan ikke akseptere et tilbud som klart ikke svarer til kravene, men her kan nok tilbudet hevdes å tilfredsstille kravene. Som jeg har kommentert tidligere, kan konkurransegrunnlaget tolkes slik at tilbyderen ikke nødvendigvis må kunne fly faktiske presisjonsinnflygninger 1. april, kun at man innen denne datoen må ha mulighet til å benytte et presisjonsinnflygningssystem, og videre at man må benytte dette systemet dersom det samme systemet er installert på flyplassen. Så så lenge EGNOS-boksen sitter i flyet, og pilotene er sjekket ut på systemet, vil DAT ha mulighet til å benytte et presisjonsinnflygningssystem. Dersom EGNOS hadde vært installert på en eller flere av flyplassene ville de også måtte bruke det, men det er det altså ikke.

Jeg ser poenget i det du påpeker angående konkurransegrunnlaget, MEN hvis det virkelig er slik SD faktisk tolker det så blir hensikten med kravet fullstendig ulogisk. Hvorfor kreve at flyet skal ha noe ombord som ikke kan brukes?

På den annen side; Hva hvis EGNOS-boksen faktisk ikke er installert i flyene 1. april? Vil du da tolke det som et brudd på anbudskravene?
 
Last edited:
Hvis du skal kjøpe en tjeneste så er det vel opp til deg å avgjøre hva du vil ha, og hva man vurderer til å være godt nok. Når SD har gitt anbudet til DAT, fullt vitende om opplegget, så betyr det vel at SD mener at de oppfyller kravene i anbudet.

Sånn er det!

Det er selvsagt mulig å angripe både prosessen og vurderingene i ettertid, ved domstolen og kanskje på andre måter (vet noen om det er klagerett på slike avgjørelser?), men essensen er at SD vurderer og avgjør selv om kravene et oppfylt. Ord kan vri og vendes på, og i denne diskusjonen har mange tolket vilkårene ekstremt strengt og i DATs og SDs disfavør, men jeg ser slett ikke bort fra at det er helt forsvarlig å tolke vilkårene slik SD gjør og dermed vurdere at DAT oppfyller vilkårene. At ikke alt er klart ved oppstart, trenger ikke nødvendigvis ha noe å si, så lenge alt er klart innen rimelig tid (hvor lenge det enn må være) og man ellers oppfyller de minimumskrav som lovgivningen og myndighetene ellers stiller, f.eks til sikkerhet.

En diskusjon om staten kan gjøre feil eller ikke, er forfeilet, da hva som er rett og galt ikke er et spørsmål om enten eller. I forvaltningsprosessen og domstolsprosessen ligger det inne en konstant forutsetning om at feil nødvendigvis skjer, og man antar at en omgjøringsandel etter klage på ca. 30 % betyr at man har en sunn og velfungerende forvaltning med størst statistisk sannsynlighet for at avgjørelsene er riktige. Forvaltningsjuss er jo en konstant avveining mellom politiske føringer, faglige vurderinger, sektorinteresser og samfunnsinteresser, noe som både er interessant og ofte veldig komplisert. I tillegg kan det være vanskelig å få tak på faktum (uten at det på noen måte kan brukes som unnskyldning for å ikke gjøre ting riktig!).
 
Last edited:
(vet noen om det er klagerett på slike avgjørelser?)

Ja, opptil flere. For det første er det adgang til å klage tildelingen inn for oppdragsgiver. Denne klagefristen er vanligvis ti dager, og vedståelsesfrist og kontraktsinngåelse settes normalt til etter utløpet av denne klagefristen. Denne "interne" klageadgangen gir vrakede tilbydere mulighet til å fremme anførsler om at oppdragsgiver har gjort feil ved tildelingen, og oppdragsgiver har i slike tilfeller mulighet til å omgjøre avgjørelsen uten å pådra seg erstatningsanvar for kontraktsinteressen.

For det andre er det adgang til å klage til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Denne klagefristen er atskillig lengre, mener å huske at den er seks eller tolv måneder fra kontraktsinngåelse, jeg husker ikke helt i farta. En fellende avgjørelse fra KOFA vil ofte innebære at tvangsgebyrer for oppdragsgiver, mulig ny anbudskonkurranse, samt erstatningsansvar overfor en eller flere tilbydere. Og så kan vel KOFAs avgjørelse bringes inn for domstolene som sivil sak.
 
Last edited:
For det andre er det adgang til å klage til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Denne klagefristen er atskillig lengre, mener å huske at den er seks eller tolv måneder fra kontraktsinngåelse, jeg husker ikke helt i farta. En fellende avgjørelse fra KOFA vil ofte innebære at tvangsgebyrer for oppdragsgiver, mulig ny anbudskonkurranse, samt erstatningsansvar overfor en eller flere tilbydere. Og så kan vel KOFAs avgjørelse bringes inn for domstolene som sivil sak.
Jeg fant litt om det i lov og forskrift om offentlige anskaffelser! KOFA treffer bare rådgivende uttalelser om regelverket er brutt eller ikke. De kan ikke stadfeste, omgjøre eller oppheve tildelingen. Klagefristen er 6 måneder. KOFA kan helt riktig treffe vedtak om gebyr for overtredelse av reglene om offentlige anskaffelser.

Jeg finner ikke noe om at domstolen kan overprøve KOFAs rådgivende uttalelser (men det ser ut som man kan gå direkte til tingretten for å få kjent tildelingen ugyldig) Jeg finner heller ikke noe om at tildelingen kan påklages til tildelingsinstansen eller en klageinstans. Vet du om noen hjemmel?
 
Klageadgang til oppdragsgiver følger av forskrift om offentlige anskaffelser § 22-3 (1) siste punktum.
Her står bare at oppdragsgiveren skal angi en klagefrist. Bestemmelsen sier ingenting om noen klagerett, hvem som er klageinstans eller hvilken klageprosess man skal følge. Hvis det er de allminnelige reglene om klage i forvaltningsloven som gjelder, er klagefristen 3 uker og klageinstansen Kongen i Statsåd.
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Vilken fly typ kommer DAT flyga med på de nya rutterna? Banan är väl för kort för ATR42 på dessa flygplatser?

Har hört om att de ska få Dash8 men var är dessa flygplan nu?

DAT fløy i dag RRS-OSL med et av sine nye Dash 8. Reg. 9H-AEW (http://www.airliners.net/photo/Meda...1880797/&sid=d1457dea9b7607b84ecd2fa5e5a55e7d)
Haleroret har fått DAT-logo, og "dat.dk" er på plass på kroppen, men de blå
stripene fra Medavia er ikke fjernet. Jeg går ut i fra at dette flyet får reg. OY-RUI, fordi
den andre maskinen har fått sin paint (OY-RUW).
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

DAT fløy i dag RRS-OSL med et av sine nye Dash 8. Reg. 9H-AEW (http://www.airliners.net/photo/Meda...1880797/&sid=d1457dea9b7607b84ecd2fa5e5a55e7d)
Haleroret har fått DAT-logo, og "dat.dk" er på plass på kroppen, men de blå
stripene fra Medavia er ikke fjernet. Jeg går ut i fra at dette flyet får reg. OY-RUI, fordi
den andre maskinen har fått sin paint (OY-RUW).

Nei, det er ikke OY-RUI, 9H-AEW er 9H-AEW det er en wet-lease maskin som flyver for DAT frem til DAT's Dash nr.3 kommer, OY-RUI er MSN335 som Cedlind sier nedenfor og var TF-JMA fra Air Iceland.

Du finner mere info om DAT's flåte her...
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99537
 
Last edited:
DAT og SAS inngår full interline-avtale til/fra Lofoten...

DAT kan i dag med stor glæde meddele at SAS og DAT har indgået aftale om samarbejde på ruterne til og fra Lofoten.

Der er tale om en fuld interlining aftale med billet samarbejde, gennemgangs priser, bagage gennemcheck, hjælp ved drifts forstyrrelser og ufrivillig overnatninger, fuld service til børn som rejser alene (UM) med videre.

Aftalen vil træde i kraft så hurtigt som muligt, men vil ikke blive klar til trafik start 1ste april.

”Dette er en milepæl for vore nye ruter på Lofoten og Narvik” udtaler Jesper Rungholm, Kaptajn og Direktør i DAT og han fortsætter ”SAS og vi har arbejdet intenst for at få denne aftale i hus og jeg er meget taknemmelig for den store indsats og vilje vi har mødt hos SAS”

Samarbejdet vil kunne blive sat i værk når SAS senere i denne måned skifter til nyt booking system. Det er derfor realistisk at samarbejdet vil kunne effektueres samtidigt med at den nye og forbedrede fartplan er blevet endeligt godkendt. DAT forventer at dette vil kunne ske i løbet af maj måned.

”Vi har arbejdet efter at få en aftale i hus så hurtigt som muligt. Vi er igen ramt af den meget korte frist vi har fået til opstart” siger Jesper Rungholm og fortsætter; ”Normalt tager det måneder at få disse aftaler på plads og vi må forvente at detaljer skal forbedres undervejs. Men det vigtigste har været at komme i gang og der har SAS været en kæmpe hjælp” slutter han.

------------------------------------------------------------------------------------
kilde: http://www.dat.dk/Pressemeddelelser-30949.htm

Kunne ikke finne dette noen andre steder, men er dette en duplikat-post om temaet,beklager jeg!
 
Re: DAT og SAS inngår full interline-avtale til/fra Lofoten...

Interline på plass, men ikke mulig å kjøpe billetter på noen av hjemmesidene. Her er det noe som ikke stemmer.
 
Re: DAT og SAS inngår full interline-avtale til/fra Lofoten...

Interline på plass, men ikke mulig å kjøpe billetter på noen av hjemmesidene. Her er det noe som ikke stemmer.

Det stemmer hvis du tar deg tid til å lese pressemeldingen...
 
Back
Top