DATs nye operasjoner i nord

Innholdet forklarer kanskje hvorfor Avinor har fortsatt utbyggingen av SCAT-1,til tross for en utvikling i retning av Egnos.
Det som kan bli resulatet er vel at vi får både SCAT-1 og Egnos på det norske kortbane nettet ?
Synes ellers at art. setter Rungholm sin argumentasjon i et litt merkelig lys.

Som diverse folk også har skrevet tidligere i denne tråden så er vel ikke "ulempen" med SCAT-1 nødvendigvis at det baserer seg på bakkekorrigeringer (GLS), men derimot at det baserer seg på proprietær teknologi der kun én leverandør (Universal) kan levere mottageren.

Synes ellers at art. setter Rungholm sin argumentasjon i et litt merkelig lys.

Egentlig ikke. Rungholm er en forretningsmann og argumenterer selvfølgelig på en måte som gavner hans bedrift og kommersielle interesser på best mulig måte. Vi må også anta at SD, Avinor og LT består av kompetente mennesker som klarer å se gjennom en ren kommersiell argumentasjon om så er tilfelle. Så får tiden etter 1.april vise hva som skjer videre. Jeg tror det blir bråk uansett hva som skjer, for jeg er ikke uenig i at noe er feil på et eller annet nivå.

Er vel ikke utdatert av den grunn?

Beskrivelsen av systemene er ikke utdatert, men i 2009 så man nok for seg en lysere fremtid for SCAT-1 enn hva som har vist seg å være tilfelle. Vi er nå i 2012 og Widerøe er fortsatt eneste operatøren på verdensbasis og Avinor har til og med en plan for å installere EGNOS. Det ryktes nå også at Avinor har gjort drastiske endringer i videre installasjonsplan for SCAT-1.

Det ryktes nå også at Avinor har gjort drastiske endringer i videre installasjonsplan for SCAT-1.
Er det et rykte som har oppstått i etterkant av at anbudet ble tildelt DAT?
Det er vel ikke særlig lenge siden Widerøe installerte SCAT-1 i sine sist 2 innkjøpte fly?

I følge et rykte på pprune.org ble følgende info lagt ut på intranettet til Avinor denne uken:

Justeringer i SCAT-1 programmet
Nye operative vurderinger innebærer at lufthavnene Sørkjosen, Honningsvåg, Sandane og Ørsta/Volda tas ut fra det opprinnelig SCAT-1 programmet. Videre arbeider med installering av SCAT-1 på Leknes og Røst er til vurdering. Bakgrunnen er at den nye operatøren på disse lufthavnene, DAT, ikke har eller vil få mottakerutstyr i sine fly. Alternative løsninger utredes.

Finner ikke infoen andre steder på nett, så regner med dette kun er interninfo i Avinor.

Egentlig litt tragikomisk dette her,Kleppa?
Du virker brennende engasjert i denne saken, jaas. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på om du har henvendt deg til SD for å få svar på dine spørsmål, eller forventer du å få svar fra SD her?

Last edited:
Du virker brennende engasjert i denne saken, jaas. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på om du har henvendt deg til SD for å få svar på dine spørsmål, eller forventer du å få svar fra SD her?

Er ikke alle på dette forum engasjert?

Jeg vil egentlig anbefale alle som føler seg snytt i den ene eller andre retningen (eller bare vil vite mer) om å be SD om innsyn i anbudsprotokollen.
I den så vil man kunne lese hele prosessen i anbudet.

Da kan jeg iallefall bekrefte at følgende står å lese i de offentlige anbudspapirene fra DAT (dvs tilbudet på ruteflygninger på kortbanenettet som DAT har sendt inn til SD) angående SCAT-1/EGNOS:

"DAT ser ingen specifikke krav til flyets utstyrsnivå på ruteområder 4, 5, 6, 7 samt 13 som ikke er oppfyldt. Vi kan oplyse, at der arbeides på, at EGNOS installeres i alle vore fly som alternativ til SCAT-1. Dette forventes implementeret løbende fra 2012 og fremadrettet."

Ergo, SD har vært fullstendig klar over DAT sin strategi på hva som skal benyttes for presisjonsinnflygning. All kritikk angående dette bør således ikke rettes mot DAT, som en del av oss her inne allerede har påpekt gjentatte ganger, men til SD.

"DAT ser ingen specifikke krav til flyets utstyrsnivå på ruteområder 4, 5, 6, 7 samt 13 som ikke er oppfyldt. Vi kan oplyse, at der arbeides på, at EGNOS installeres i alle vore fly som alternativ til SCAT-1. Dette forventes implementeret løbende fra 2012 og fremadrettet."

Flott med en avklaring på hva som faktisk sto skrevet!

Nå kan det se ut som om SD får et lite forklaringsproblem.

Kanskje, men hvorfor de har valgt å la Avinor få bygge ut et system som ikke kan brukes, tror jeg ikke du kommer til å få noe svar på.

Tja, spørsmålet er vel hvorfor de har latt Avinor holde på med SCAT-1 mens de egentlig burde ha begynt å se på andre løsninger. Det er vel ikke noe som tyder på at valget om SCAT-1 var feil når det ble tatt? Men snarere at verden har endret seg etter at valget ble tatt, og at man ikke har vært rask nok til å endre kurs.

Ellers så har man jo en lignende utfordring inne jernbanene. ATC er gamel og skal utfases. Men den nye løsningen ERTMS ikke er klar enda. Altså står man med valget om å bruke penger på en teknologi man ikke ønsker, men man har ikke noe alternativ klart enda. Artikkel i aftenposten.no

@TOS: Av ren nysgerrighet; var det mye som var sladdet i tilbudet? Jeg hadde nesten trodd at innsyn ville bli nektet på grunn av forretningshemmeligheter.

Saken kommer i et merkelig lys.
Se spørsmål og svar i forbindelse med nettmøte som leserne av Lofotposten hadde med Rungholm.

Spørsmål fra leser "Gary"
"Jeg går ut i fra at DAT visste på forhånd at EGNOS ikke var godkjent på kortbanenettet i Norge, og hvordan kunne DAT da legge inn anbud uten å ha oppfylt kravet om Scat1 på sine fly? Blir DAT imøtekommet av myndighetene i Norge i forhold til at det viser seg at DAT likevel ikke oppfyller alle kravene? Vil myndigheten åpne opp for godkjenning av Egnos på grunn av DAT? Eller: Hva ligger til grunn for at du er så sikker på at DAT vil betjene Lofoten fra 1. april? "

Svar fra Rungholm:

"SCAT-1 i og EGNOS debatten er for kompliceret til dette forum og den korte tid jeg har til hvert svar. Men den korte version er at vores anbud har fra starten været baseret på EGNOS og blev godkendt af myndighederne allerede i november /december."

Jesper Rungholm

NB
Tekst er direkte kopiert fra Lofotposten.

Dette viser vel at SD,i løpet av anbudsprosessen,har godtatt Egnos.
Nå er det vel ikke SD som godkjenner Egnos,men Avinor i samarbeide med Luftfartstilsynet.

Kan det være slik at når utstyret er installert i flyet,uavhengig om det kan benyttes eller ikke,så er anbudsbetingelsene oppfylt?
I såfall en vri jeg ikke har hørt om før?
Jeg vet at NRK Nordland følger opp saken,men fortsatt har de ikke fått SD i tale.

@TOS: Av ren nysgerrighet; var det mye som var sladdet i tilbudet? Jeg hadde nesten trodd at innsyn ville bli nektet på grunn av forretningshemmeligheter.

Alt av tall knyttet til ruteregnskaper osv. var sladdet, så det er ikke så mye interessant ut over denne avklaringen. Det eneste av tall var vel det overordnede tilbudet på de enkelte ruteområdene. Sender du meg en PM med epostadresse så sender jeg deg gjerne dokumentet.

Kan det være slik at når utstyret er installert i flyet,uavhengig om det kan benyttes eller ikke,så er anbudsbetingelsene oppfylt?
I såfall en vri jeg ikke har hørt om før?

Det kan vel se ut som om SD har godkjent opplegget som er skissert av DAT. SD er innkjøper, så jeg antar at de vet hva de vil ha og hva de kan akseptere. Som du også ser så står det heller ikke at utstyret er på plass fra 1. april.

Last edited:
Back