DAT ferdig på Rygge

Re: DAT ferdig på Rygge

Hva skal de i så fall satse på fra Florø?

Med den kapasiteten de har etter 22. desember, tror jeg det blir mest sansynlig med FRO-SVG, evt å gå i direkte konkurranse med WF på SVG-FRO-KSU. Da er det også mulig med connections til Danmark videre fra SVG.

Tvilsomt. De la jo ned SVG-FRO da WF gikk inn om jeg ikke husker feil. Jeg tror sjansen er større for at vi ser de andre steder i Norge på oppdrag for DY, slik de flyr for DY i DK. Skal DY ta flere andeler i Norge i dag må de få feed fra ruter de ikke er i dag, samt kanskje gå inn med mindre materiell på ruter hvor 737 er for stor. Dette kan de få fra DAT om de utvider samarbeidet fra DK.

Braathens er vel kanskje en mulighet?

Om de ikke får inn en ny aktør på disse rutene, kan det være starten på siste kapittel for Rygge?

He? Siste kapittel for Rygge? Rygge er Norges femte eller sjette største flyplass med rundt 2 millioner reisende i året. DAT frakter kun noen få tusen av disse.

Håper det fort kommer inn en ny aktør på innenlandsrutene.

He? Siste kapittel for Rygge? Rygge er Norges femte eller sjette største flyplass med rundt 2 millioner reisende i året. DAT frakter kun noen få tusen av disse.

Rygge fungerer bra som Ryanairport for Oslodistriktet har jeg inntrykk av. Spørsmålet blir om de kan leve av det lille de klarer å skvise ut av Ryanair :drunk:
Har det skjedd noe med taket på flybevegelser ennå? Hvis ikke åpner jo dette noen hull i taket til ekspansjon for FR (og evt. DY).

Rygge fungerer bra som Ryanairport for Oslodistriktet har jeg inntrykk av. Spørsmålet blir om de kan leve av det lille de klarer å skvise ut av Ryanair :drunk:
Har det skjedd noe med taket på flybevegelser ennå? Hvis ikke åpner jo dette noen hull i taket til ekspansjon for FR (og evt. DY).

Det var akkurat det jeg tenkte når jeg skrev det jeg skrev.

Jeg tror ikke DAT (med 40.000 årlige passasjerer) har gjort den enorme forskjellen i økonomien på Rygge. På Rygge handler det ikke om hva man klarer å skvise ut av FR i form av landingsavgifter, men hva man klarer å svise ut av lommeboken til 2.000.000 passasjerer. Parkering/tax-free/overprisede hamburgere osv.

Taket på flybevegelser er vel noe den nye gjengen i regjeringen ser på nå...

Ser ut som Stord - Molde også legges ned til jul. Hva har DAT igjen i Norge da? Kun Stord - Oslo?
Om jeg ikke tar helt feil så skal vel den ruta kuttes i uke 51 og 52. Så starter den opp igjen rett over nyttår. Fra 1. april skal det vel også settes inn en rundtur på onsdager.

Ryanair har en helt annen posisjon i det norske markedet enn DAT. Det er nok veldig få som reiser fra Oslo til RYG for å fly med DAT. FR derimot, kunne nok trukket til seg en del reisende fra Oslo hvis de fløy innenriks fra RYG. Hvem vet, kanskje et par innenriksruter med lav frekvens hvor man "skummet fløten" kunne funket?

Skal bli spennende å se om det skjer noe. Tror Widerøe sliter i direkte konkurranse med Norwegian på Sandefjord - Bergen/Trondheim. Kanskje WF flytter noen basefly over fjorden...?

En ting er sikkert, Widerøe gir ikke opp på Torp.... de fyller opp flyene sine og har flere avganger, DY fyller ikke opp flyet sitt og går bare to ganger... og Widerøe har flere ganger vist makt og hvem som hører hjemme, ovenfor DY på BGO/TRD-TRF ruetene...

Om jeg ikke tar helt feil så skal vel den ruta kuttes i uke 51 og 52. Så starter den opp igjen rett over nyttår. Fra 1. april skal det vel også settes inn en rundtur på onsdager.

Finner ingen billetter etter nyttår

Det er jo ikke så lenge siden(noen mnd) DAT og Rungholm ble observert nord i landet. Kan det være der han vil prøve seg?

Har ikke Widerøe et par -200'er stående, som de ikke får brukt på kortbaneplassene..?

Finner heller ingen Dat-billetter på CPH-RNN (Bornholm) sommeren neste år.
Skal de re-brande helt?

Har ikke Widerøe et par -200'er stående, som de ikke får brukt på kortbaneplassene..?

Her har du missforstått litt, -200 er helt lik -100 bare at motorene er mye sterkere og greier seg bedre enn -100 på kortbanenettet...

Tvilsomt at Widerøe setter inn Q400 på Rygge ved et eventuelt inntog, Q300 eller -100...

Finner heller ingen Dat-billetter på CPH-RNN (Bornholm) sommeren neste år.
Skal de re-brande helt?

DAT legger ikke ut billetter for så mange måneder fram i tid, kommer nok billetter her om ikke alt for mange uker(måned/er).. :)

Last edited:

Her har du missforstått litt, -200 er helt lik -100 bare at motorene er mye sterkere og greier seg bedre enn -100 på kortbanenettet...QUOTE]

Jeg vet det. Men; Jeg hørte at WF for noen år siden, kjøpte 2 eller 3 -200 maskiner (fra Midt-Østen..?) for bruk på sitt vanlige rutenett, men så viste det deg at disse ikke kunne brukes, da de manglet "ground-spoilers". Det er i hvertfall det jeg ble fortalt fra en jeg kjenner i WF... Om disse fortsatt er i selskapet vet jeg ikke.

Jeg vet det. Men; Jeg hørte at WF for noen år siden, kjøpte 2 eller 3 -200 maskiner (fra Midt-Østen..?) for bruk på sitt vanlige rutenett, men så viste det deg at disse ikke kunne brukes, da de manglet "ground-spoilers". Det er i hvertfall det jeg ble fortalt fra en jeg kjenner i WF... Om disse fortsatt er i selskapet vet jeg ikke.

De både er i selskapet og brukes

De både er i selskapet og brukes

Mulig jeg misforstod, eller bare husker feil. Men jeg fikk i hvert fall inntrykk av at de ikke kunne brukes slik de stod. Vet du om de er blitt modifisert eller brukes med visse restriksjoner, eller noe sånt..?

Back