Coast Air konkurs...

Re: BX konkurs...

Siste oppslaget i Dagbladet forteller vel langt på vei sannheten bak konkursbegjæringen til styret i Coast Air. Tapte 160 millioner - skylder på pilotene

Vildanden leide jo inn Coast Air en periode for oppstarten å fly mellom Skien - Bergen, men innså fort den gangen at dette ble langt billigere på andre måter da de skiftet til DAT som operatør for å unngå konkurs selv.

Coast Air har nok som selskap drevet seg altfor dyrt... det er i hvert fall min mening.
 
Last edited:
Re: BX konkurs...

Var ikke Vildanden en del av DAT / DOT ? Det var jo noe med gamle Air Lithuania?
Eller tar jeg komplett feil nå?
 
Re: BX konkurs...

På grunn av de mange ulykkene med Q400-maskinene i fjor besluttet SAS Gruppen å sette sine maskiner på bakken av omdømmehensyn. Widerøe hadde tre slike maskiner. For å løse et akutt problem leide Widerøe en periode inn maskin og mannskap av Coast Air.

- Dessverre gikk dette ut over fleksibiliteten vår. Vi hadde veldig høye utgifter med frikjøp av de ansattes fritid. Vi regnet nok feil på avtalen med Widerøe. Den kostet oss mer enn vi fikk betalt, og har bidratt til økte utgifter i siste kvartal, sier Seglem i dag.

------------------------------------------

Ha, ha og Seglem skylder på pilotene???
 
Re: BX konkurs...

Å skylde på pilotene her er rett og slett bullshit ja. Men det er som vanlig en enkel utvei.
 
Re: BX konkurs...

Var ikke Vildanden en del av DAT / DOT ? Det var jo noe med gamle Air Lithuania?
Eller tar jeg komplett feil nå?

Vildanden har prøvd diverse flyselskaper for å stå selve flygningene, men Coast Air sitt opplegg påførte dem lengre enn langt inn i skifteretten.

Virker som de nå har fått til et meget bra opplegg med Nextrans i Sverige, samt har begrenset sine egne ambisjoner noe.. Molde satsingen var jo ren idioti, som kostet nesten 2x daglig inntektene de fikk fra Stavanger/Bergens rutene, som de tross alt tjente og tjener gode penger på.

Dagens "satsing" på Bromma/Stockholm med fire ukentlige flyvninger på er nok litt mer dristig, men all den tid pilotene OG flyene er svenske, og de MÅ fly noe av dette, så vil det nok langt i fra være risikabelt å prøve på siden de tross alt må fly dette.
Opprinnelig hadde Vildanden en t/r Bromma hver tirsdag, fredag/søndag. Jeg vet at fredag/søndags ruten går med solid belegg. Men hvorfor de har startet med en t/r onsdag i tillegg synes litt mer mystisk for meg.

Dog, et enda mer mystisk spørsmål for meg, hvorfor annonserer/markedsfører ikke Vildanden denne Stockholm/Bromma ruten kraftigere ?? Kun i lokalradio og lokalaviser foreløpig, IKKE i de to fylkesavisene vi tross alt har.....
 
Last edited:
Re: BX konkurs...

Å skylde på pilotene her er rett og slett bullshit ja. Men det er som vanlig en enkel utvei.


At pilotenes lønninger koster... ja det gjør de.
På den andre siden har man en ledelse som gir dem dette og som går utover hele selskapet, og på lang vei mot konkurs ?!??

På den TRJEDE siden skal man vel ikke se bort ifra eiere, som tross alt har gardert seg og eier selve flyene i et annet selskap, Kystfly AS, og som kanskje øyner muligheten til å drive videre... på helt andre premisser; les dette spm til hr. Seglem med svar ovenfor lønnsgale piloter og/evnt. andre segmenter:
Er du fristet til å starte opp et nytt flyselskap med blanke ark og rutekart? - Vi får se, vi får se.
(det samme sa kjerringa også hu blei rævpult av naboen...)
 
Last edited:
Re: BX konkurs...

At pilotenes lønninger koster... ja det gjør de.
På den andre siden har man en ledelse som gir dem dette og som går utover hele selskapet, og på lang vei mot konkurs ?!??

På den TRJEDE siden skal man vel ikke se bort ifra eiere, som tross alt har gardert seg og eier selve flyene i et annet selskap, Kystfly AS, og som kanskje øyner muligheten til å drive videre... på helt andre premisser; les dette spm til hr. Seglem med svar ovenfor lønnsgale piloter og/evnt. andre segmenter:
Er du fristet til å starte opp et nytt flyselskap med blanke ark og rutekart? - Vi får se, vi får se.
(det samme sa kjerringa også hu blei rævpult av naboen...)

Nå har det vel heller vært smart av Seglem å ha flyene i et annet selskap. Og ja kystfly har gått med overskudd. Men så hva. Han har puttet jævlig mye penger inn i coast air. Garantert mer enn han tjener på kystfly.
 
Re: BX konkurs...

Nå har det vel heller vært smart av Seglem å ha flyene i et annet selskap. Og ja kystfly har gått med overskudd. Men så hva. Han har puttet jævlig mye penger inn i coast air. Garantert mer enn han tjener på kystfly.

Skal man hold epå med risikosporten det er å drive flyselskap så lønner det seg å sikre (hedge) nedsiden noe:)
 
Re: BX konkurs...

Nå har det vel heller vært smart av Seglem å ha flyene i et annet selskap. Og ja kystfly har gått med overskudd. Men så hva. Han har puttet jævlig mye penger inn i coast air. Garantert mer enn han tjener på kystfly.

Ja..
OGSÅ ?!??
Muligheter til å tjene på å opprette et helt nytt flyselskap ?!??

I hvert fall om han skulle slippe sin gamle gjeld (Coast Air), opprette f.eks Stord(nei...stord er for negativt ladetet...) Haugesund Air..., slippe sin gigantiske milliongjeld fra Coast Air. Men starte fra nye blanke ark ?!??

Har du tenkt den tanken ???
(fælt å måtte trekke det i den retningen, men konkursryttere i dette land har lovlig mulighet til å drive det i det uendelige.. bare de er smarte nok i forhånd, og har gjort sitt på forhånd....)
 
Re: BX konkurs...

Vi regnet nok feil på avtalen med Widerøe. Den kostet oss mer enn vi fikk betalt, og har bidratt til økte utgifter i siste kvartal, sier Seglem i dag.

Hvis de har saa daarlig styring at de ikke klarer aa tjene penger paa et oppdrag som dette, er det null styring i ledelsen. Wideroe var trolig desperate nok til aa betale blodpris og det kunne vaert en god mulighet for Coast til aa hente inn litt cash.
 
Re: BX konkurs...

Ja..
OGSÅ ?!??
Muligheter til å tjene på å opprette et helt nytt flyselskap ?!??

I hvert fall om han skulle slippe sin gamle gjeld (Coast Air), opprette f.eks Stord(nei...stord er for negativt ladetet...) Haugesund Air..., slippe sin gigantiske milliongjeld fra Coast Air. Men starte fra nye blanke ark ?!??

Har du tenkt den tanken ???
(fælt å måtte trekke det i den retningen, men konkursryttere i dette land har lovlig mulighet til å drive det i det uendelige.. bare de er smarte nok i forhånd, og har gjort sitt på forhånd....)

Å kalle Seglem for en konkursrytter er vel ganske bakmål. Samtidig så er det nå slik verden er er konstruert da. For Coast Air og de ansatte hadde det jo ikke vært noe forskjell om det var noen andre som eide flyene. Da skulle det ikke forundret meg om de hadde blitt slått konkurs før.
 
Re: BX konkurs...

Dessuten kan man heller ikke beskylde Seglem for å ha tømt selskapet for verdier, med tanke på hvor mange millioner han har brukt på å holde selskapet (hobbyen) flytende
 
Re: BX konkurs...

Da ser det ut til at Statoil har fiksa olje charteren fra TRD til KSU.
North Flying skal operere denne ruten midlertidig.

Det skal også være flyttet et helikopter fra BNN til KSU siden forholdene i BNN er litt for vanskelige for North Flying.

Kilde: Tidens krav
http://www.tk.no/nyheter/article3299468.ece
 
Re: BX konkurs...

Dagbladartikkelen gir inntrykk av at BX har jaget inntekter uansett hvor de kommer fra, uten å tenke på utgiftene til det. Kortbane her, charter der - uten å tenke på utgiftene til ferryflights, oppstart, pilotbasering etc.
 
Back
Top