Where everybody knows your name - The USA East Coast Tour 2012, with a dash of Europe

Blåhvalen bruker Virgin Clubhouse og en lounge kalt "The Oasis". Husker ikke helt hvordan, men de fordeler C-pax, F-pax og egne statuspax mellom de på en eller annen måte. Ingen av de er *A-lounger, så jeg får klare meg med Swiss-loungen. Ser den åpner 14:30.

Jeg trodde blåhvalen var Korean Air. Hvalen er vitterlig hvit..

Etter å ha "booket seg" til FRA, begynte jeg å fundere på hvordan jeg skulle komme meg hjem derfra. I utgangspunktet var SQ-flighten booket på bakgrunn av et tips om at SAS skulle ha rett under en halv tusenlapp for å fly til Oslo. Den dagen skulle de derimot ha rett under tre tusenlapper. Jeg endte først opp meed å bruke flere Avios og booket en BA-bonusbillett hjem via London helt til jeg kom på noe annet...

Tom Petty var jo på denne siden av dammen. Hvordan så turnelisten hans ut, mon tro? Köln den 25/6? Hvor lå Köln? To timers togtur fra Frankfurt? Jeg bestemte meg, kansellerte ansjosbilletten hos BA, booket noe helt annet, samt hotellrom i Köln og konsertbillett. Den kom forøvrig med TNT, så det sier vel sitt om ha jeg "ofret"? ^_^

Etter en bedre frokost i Frankfurt, var det å sjekke ut og komme seg et par etasjer ned. Toget skulle bruke et par timer. Jeg mener det var et alternativ som brukte ca. halve tiden, men jeg valgte den lengste siden det sikkert "var mer å se". Det var slettes ikke et dumt valg. Toget dro nemlig nedover Rhindalen (med forbehold om retningsfeil. Det så ut som om vannet rant samme veg som oss), og forbi en drøss av små tyske landsbyer og masse trafikk på elven.

Toget var av den typen som hadde en smal korridor langs den ene veggen, og små seks-seterskupeer på den andre. Jeg endte opp med å dele kupe med en familie på 5. Kjempegøy med koffert og gitar. Minstejenta i familien fikk dog plass på pappas fang, så gitaren min fikk eget sete (etter farens forslag, altså).

84793b28.jpg

Kupeen etter at de andre gikk av i Koblenz. Derfra hadde jeg den for meg selv den siste timen til Köln.

Vel framme i Köln var det å finne fram til Hilton, som lå rett ved Hauptbahnhof. Ble ønsket velkommen av en frøken, som bekreftet en dobbel upgrade (til King Junior Suite).

35a7f075.jpg

40f50169.jpg

5ff3c2b9.jpg

Siden jeg skulle på konsert, var eneste planen en kjapp middag, så jeg siktet på hotellrestauranten. Den var stengt. Jeg visste de hadde en HRC i byen, så da tenkte jeg at fikk sikte på den. Den var åpen.

7d18ff6a.jpg

Chicken Marsala

Vel tilbake på hotellrommet, hadde jeg fått to flasker vann og et brev (i tillegg til en gratis vannflaske som stod der fra før):
8db6e342.jpg

Så, et par minutter etterpå oppdaget jeg at det jeg trodde var en bordpynt som hadde stått der hele tiden, var noe helt annet:
4f44d318.jpg

e1cf4e1b.jpg

Lillebjørn fikk plutselig en voldsom interesse for klatring.

Senere på kvelden fannt jeg vegen til Lanxess Arena, og så nok en bra konsert med Tom Petty, samt at jeg fant vegen tilbake etterpå. Fikk en godd natts søvn, og en bedre frokost før utsjekk i ti-tiden i dag morges.

DUS-CPH.gif

26. Juni 2012
Dusseldorf Flughafen. (DUS) – København Lufthavn Kastrup (CPH)
Scandinavian Airlines 626
McDonnell Douglas MD-87
OY-KHU
Sete 22F
Economy Class

Våknet relativt tidlig, sto opp litt senere. Fikk i meg frokost, og sjekket etterhvert ut. Fant vegen til Hauptbahnhof, og fikk kjøpt en billett til til Düsseldorf Flugplats, og hoppet på et såkalt RE-tog som skulle bruke ca. 40 minutter. Tror vi var forsinket, for det tok nærmere timen. Vel framme skulle det gå et Skytrain til terminalen, men det var erstattet av en buss.

Vel framme der, var det å finne ut hvor man kunne sjekke inn.
Dette stedet så fint ut til det:
d5abda5c.jpg

Forøvrig var innsjekk foretatt på nettet dagen før. Siden jeg fløy fra Tyskland måtte jeg sjekke inn på lufthansa.com, men der fikk jeg kun velge sete for første flighten, men en pdf-print av boardingkortet avslørte at jeg hadde sete 33C på neste leg. Jo, ellers takk du :rolleyes:. Det kunne jeg derimot endre på sas.no 22 timer før den flighten. Et passe idiotisk opplegg, om jeg får si min mening.

Anyway. Vel fremme ved F-innsjekken på DUS observerte jeg *G-logoen, så jeg gikk inn, og kunne velge fritt blant begge de betjente skrankene. Ble kjapt ekspedert og her fikk jeg heller ikke ta med gitaren ombord. Den ble tag'et, og jeg fikk beskjed om å levere den ved spesialbagasjebåndet. Samsoniten med fire hjul og integrert navnelapp i håndtaket ble sendt på båndet.

Med både koffert og gitar vel av gårde var det å finne security. Her kunne jeg også bruke en egen del skiltet med stort, rødt "First"-skilt samt *G-logoen. Det var her jeg oppdaget at det også var en egen dør fra F-insjekksområdet som ledet rett til den køen. Den "gikk jeg glipp av".

I security ble det først et pip, og jeg ble henvist til en fyr med håndholdt detektor og etter litt scanning med den var jeg godkjent. Deretter var laptopveska mi tatt til side. Jeg ble dog bare bedt om å åpne den, og etter et kjapt blikk oppi fra en tredje kontrollør var den heller ikke farlig.

Så var det å følge skiltene:
4ae9dd44.jpg

cb5e77d6.jpg

På bildet ser vi en annen Senator på veg inn i heisen. Jeg tok trappen og var oppe før han.

Det ble et par matbiter og litt cola og ellers litt avslapping i Senatorkantina, og etterhvert ble det boarding fra gate A85. OY-KHU stod klar, selveste EM-maskinen til Danmark. På veg ned igjen observerte jeg nok en Senator som nettopp hadde "mistet" en heis, da noen oppe hadde kalt den opp. Han ble bare stående å stirre, og vente og hadde sikkert spart masse tid om han gadd å gå opp trappen.

70e65427.jpg

Klassisk MD-detalj?

483c10ea.jpg

153990dc.jpg

Flighten gikk bra til tross askebeger i armlenene. (;))

Flighten ellers foregikk uten de store hendelsene. En tralle for forbi, men når det er BOB gidder jeg sjeldent å styre med kort eller cash. Vi landet ca. på rute, og parkerte på B-piren på CPH.

b44ff474.jpg

Byebye OY-KHU

CPH-OSL.gif

26. Juni 2012
København Lufthavn Kastrup (CPH) – Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL)
Scandinavian Airlines 1460
McDonnell Douglas MD-82
OY-KHN
Sete 14F
Economy Class

Etter å ha kommet seg av, fikk jeg konstatert at neste flight skulle gå fra en gate like ved - faktisk stod det oppgitt ett minutts gange fra tavlen jeg så det på og til den nye gaten. Jeg siktet derimot på Scandinavian Lounge som jeg syntes lå altfor langt unna B-piren. Jeg kom meg uansett fram, og viste boardingkort og Lufthansen-kortet i resepsjonen og fant vegen opp trappen.

6a21e266.jpg

9c995132.jpg

29cc0f99.jpg

Etter noen flere matbiter og litt mer cola, begynte det å nærme seg boarding, og jeg fant vegen tilbake til B-piren og en av de ytterste gatene. Der stod OY-KHN klar, en '91-modell MD-82, tidligere MD-81.

Boarding begynte, og jeg fant 14F. Her ble avgangen litt forsinket, da kapteinen hadde oppdaget en plate eller noe på en motor som ikke så ut som den var helt "level" med resten av motoren, så de hadde ringt etter en mekaniker. Underveis beklaget han dette, og forklarte samtidig at air-conditionen ikke var så altfor effektiv, men at de skulle starte APU og om det ble for varmt, kunne man bruke safety on board-kortet som vifte ^_^.

Det var heldigvis ikke noen big deal, og når mekanikeren hadde bekreftet det kom vi oss avgårde.

Nok en relativt begivenhetsløs flight: Tralla for forbi igjen, og jeg gadd fortsatt ikke styre med hverken kort eller cash.

Innflyvning ble fra sør med først en venstresving ca. over Lillestrøm og - for å gni det inn - den siste høyresvingen for å line opp på final, ca. rett over Berger, og jeg kunne kikke ned på arbeidsplassen min.

Landing ble på 01R, og vi fant en gate på nordsiden, ca. halvveis ut på utenlandspiren. En liten pit-stop i tax-free. Tok en kikk innom bånd 10, siden jeg har sett at det har blitt brukt til spesialbagasje før, men der lå det ingen gitar. Fant da vegen til bånd 4 hvor bagasjen fra vår flight skulle dukke opp. Da jeg passert bånd 5, lærte jeg at det også var et spesialbagasjebånd, for det lå det en gitarkasse med Scanair-tag. Fikk plukket den med meg og gikk videre mot bånd 4, der kofferten min også nesten dro forbi. Pri-tag'ene virket altså :)

40a9c55b.jpg

Derfra var det ut av tollen (rett gjennom). Det var en halvtime til bussen gikk, og av norske kontanter manglet jeg en tier på billetten. DNB sin automat gav meg en 200-lapp, og debn ble byttet mot en hundrelapp, en femtilapp, en cola og en Snickers på 7-11 ^_^.

Bussen kom også ca. på rute, og den var stappfull. Fikk lirket kofferten inn mellom to barnevogner i det lille "rommet" ved den midterste døra, og utrolig nok var det en ledig toseter, så gitaren fikk eget sete igjen.

Bussturen hjem foregikk ellers som vanlig, og litt vemodig ankom jeg hjemmet etter an halvtimes busstur.

"Og alle var enige om at det var en fin tur..."

Last edited:
Som vanlig flott rapport fra deg Martin - takk skal du ha :up:

Godt var det òg at gitaren kom seg vel (og hel formoder jeg) med til siste stoppested...

e1cf4e1b.jpg

Lillebjørn fikk plutselig en voldsom interesse for klatring......

Hehe...med slik bordpynt var det ikke bare hos Lillebjørn det "rykket i klatrefoten..." :D

Ja, selvfølgelig! Gretschen klarte seg kjempefint! Driver og blir glad i henne nå. Tror det blir et langvarig og lykkelig forhold ;)

Ja, selvfølgelig! Gretschen klarte seg kjempefint! Driver og blir glad i henne nå. Tror det blir et langvarig og lykkelig forhold ;)

Det var godt å høre.

(Hilsen en som skal ut å fly med en synthesizer i morgen (i dag faktisk) og lurer på hvordan det kommer til å gå.)

Takk for nok en fantastisk Trip Report Martin!Godt at gitaren klarte seg.

Nå er det jo under en mnd igjen til Fly&Øl&Springsteen også.

Elefanten hadde god sans for armaturet forresten.

Takker så mye for hyggelige kommentarer :)

Hadde også med meg speilrefleksen på turen, og denne gangen fikk jeg faktisk somlet meg til å ta noen bilder med den, så som en liten bonus kommer et par speilrefleksbilder fra Boston:

DSC_1628.jpg

DSC_1629.jpg

DSC_1630.jpg

DSC_1631.jpg

DSC_1632.jpg

DSC_1633.jpg

DSC_1634.jpg

DSC_1635.jpg

DSC_1638.jpg

DSC_1639.jpg

Fin rapport. På SQ til JFK-FRA flight, skulle det store flertall videre eller var dere endel som gikk av i FRA?

Takk for følget Martin - underholdende og fint skrevet som vanlig. Ser fram til din neste tur :)

Fin rapport. På SQ til JFK-FRA flight, skulle det store flertall videre eller var dere endel som gikk av i FRA?

Vanskelig å si. Alle måtte selvsagt av, og de som skulle videre med samme fly ble tatt til side, og fikk gå rett til gatene igjen. Mange "så ut som " de skulle videre (les: de var asiatere), men det trenger jo ikke bety noe, egentlig.

Men jeg var definitivt ikke den eneste som gikk av i FRA.

Back