26. Juni 2012
København Lufthavn Kastrup (CPH) – Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL)
Scandinavian Airlines 1460
McDonnell Douglas MD-82
OY-KHN
Sete 14F
Economy Class
Etter å ha kommet seg av, fikk jeg konstatert at neste flight skulle gå fra en gate like ved - faktisk stod det oppgitt ett minutts gange fra tavlen jeg så det på og til den nye gaten. Jeg siktet derimot på Scandinavian Lounge som jeg syntes lå altfor langt unna B-piren. Jeg kom meg uansett fram, og viste boardingkort og Lufthansen-kortet i resepsjonen og fant vegen opp trappen.
Etter noen flere matbiter og litt mer cola, begynte det å nærme seg boarding, og jeg fant vegen tilbake til B-piren og en av de ytterste gatene. Der stod OY-KHN klar, en '91-modell MD-82, tidligere MD-81.
Boarding begynte, og jeg fant 14F. Her ble avgangen litt forsinket, da kapteinen hadde oppdaget en plate eller noe på en motor som ikke så ut som den var helt "level" med resten av motoren, så de hadde ringt etter en mekaniker. Underveis beklaget han dette, og forklarte samtidig at air-conditionen ikke var så altfor effektiv, men at de skulle starte APU og om det ble for varmt, kunne man bruke safety on board-kortet som vifte ^_^.
Det var heldigvis ikke noen big deal, og når mekanikeren hadde bekreftet det kom vi oss avgårde.
Nok en relativt begivenhetsløs flight: Tralla for forbi igjen, og jeg gadd fortsatt ikke styre med hverken kort eller cash.
Innflyvning ble fra sør med først en venstresving ca. over Lillestrøm og - for å gni det inn - den siste høyresvingen for å line opp på final, ca. rett over Berger, og jeg kunne kikke ned på arbeidsplassen min.
Landing ble på 01R, og vi fant en gate på nordsiden, ca. halvveis ut på utenlandspiren. En liten pit-stop i tax-free. Tok en kikk innom bånd 10, siden jeg har sett at det har blitt brukt til spesialbagasje før, men der lå det ingen gitar. Fant da vegen til bånd 4 hvor bagasjen fra vår flight skulle dukke opp. Da jeg passert bånd 5, lærte jeg at det også var et spesialbagasjebånd, for det lå det en gitarkasse med Scanair-tag. Fikk plukket den med meg og gikk videre mot bånd 4, der kofferten min også nesten dro forbi. Pri-tag'ene virket altså
Derfra var det ut av tollen (rett gjennom). Det var en halvtime til bussen gikk, og av norske kontanter manglet jeg en tier på billetten. DNB sin automat gav meg en 200-lapp, og debn ble byttet mot en hundrelapp, en femtilapp, en cola og en Snickers på 7-11 ^_^.
Bussen kom også ca. på rute, og den var stappfull. Fikk lirket kofferten inn mellom to barnevogner i det lille "rommet" ved den midterste døra, og utrolig nok var det en ledig toseter, så gitaren fikk eget sete igjen.
Bussturen hjem foregikk ellers som vanlig, og litt vemodig ankom jeg hjemmet etter an halvtimes busstur.
"Og alle var enige om at det var en fin tur..."