Coast Air konkurs...

Re: BX konkurs...

Fryktelig trist, men dessverre ikke helt uventet. Men samtidig har jeg fått inntrykk av at de har hatt en brukbar start på de nye rutene, så selv om overraskelsen ikke var fryktelig stor hadde jeg samtidig trodd at de gav det litt mer tid...

Dette kan fort gå utover Stord Lufthavn, de var jo eneste som fløy hos oss, og de hadde også rute til Gdansk herfra,med godt belegg, Det ser rimelig mørkt ut her borte nå. Men det jobbes med å få nye selskap til å fly nå.

Dette er trist. Jeg kjenner flere i selskapet og det har vært krisestemning i selskapet de siste ukene, men at beslutningen om nedleggelse/konkurs skulle komme så fort var litt overraskende. Underskuddet i 2008 skal visstnok ha vært på ca 30 millioner, og det er vel neste all-time-high for Coast, som ellers aldri har tjent penger. For Seglem har Coastair mest vært en slags hobby og først og fremst en hjelpende hånd til egen region. Og nå som det er urolige økonomiske tider, så kan man jo tenke tanken om at han vil være litt føre var og bruke penger på core business hvor han vet han kan tjene penger. Seglem hadde også planer om å bygge ny terminal på Stord for et titalls millioner, men vi kan vel regne med at de planene nå også stoppes.

DAT skal visstnok ha tilbudt seg allerede å ta over alle ATR'ene og pilotene, så kanskje DAT ganske raskt overtar Coast sine flyvninger også?

ja, departementet må hurtigutlyse nytt anbud på Fagernes og Røros. ESA var visstnok ikke helt fornøyd med at departementet tidligere har gitt anbud til WF i mellomperioden når andre selskaper har gått konk eller trukket seg ut

Andenes-ruta som WF overtok fra Coast var ikke noe ESA likte, men nå har jo Coast gått konkurs og Røros og Fagernes står uten flytilbud. Da er omstendighetene noe annerledes, så det kan tenkes at departementet som en nødløsning finner noen til å fly rutene samtidig som det utlyses nytt anbud.

Som det er sagt har WF minimalt med materiell for tiden, men man skal ikke se bort ifra at det er mulighet for en rundtur til Fagernes eller Røros med en 100-maskin innimellom.

Alle pilotene eller kun ATR-pilotene?

Forstod det slik at det var ATR-pilotene, men mulig det gjelder alle. Coast har virkelig slitt med å beholde folk i cockpit. I november alene var det 6 stk som sa opp, og de har mistet veldig mange folk til DY de siste årene. Coast har faktisk måtte leie inn crew fra et fransk selskap de siste månedene, og det er vel ikke akkurat billig.

Det er riktig ille. Dette er en nedtur for norsk luftfart...
Noen som tror WF overtar SRP/VDB/RRS inntil videre, om de har fly nok?

Trist at Coast Air måtte gi seg.
Når det gjelder ruten til Stord så tror jeg nok noen andre vil starte flyvninger der. Det var jo tross alt en rute som gikk med overskudd isolert sett. Både nå når Coat Air gikk konkurs og også når Air Stord slo seg konkurs.

Pilotene i Coast Air får jo en del av skylda her, og det overrasker meg ikke. Fra min tid i Air Stord husker jeg at Piloter jobbet hos oss bare for å få seg flytimer, og så fort de fikk muligheten så stakk de av til større selskap. Sånt blir dyrt i lengden for små-selskapene. Vet at også Coast Air har slitt med dette.

LN-FAN_at_HAU.jpg

:69:

Veldig synd - særlig tatt i betraktning at de har hatt en ganske ekspansiv satsning det siste året, både med ruter og forbedret tilbud til passasjerer, enten det er lavprisbilletter til fritidsreisende eller loungetilgang og interlineavtaler til forretningsreisende.

Coast Air hadde en forferdelig personalpolitikk for noen år tilbake, har snakket med flere som jobbet i selskapet, men det virker som om alt har kommet mer på bena de siste årene.

Jeg håper at DAT overtar rutene til/fra Stord og at ihvertfall arbeidsplassene på ATR flyene blir reddet. Muligens de kan fly København - Haugesund med CPH basert fly?

Jeg håper at DAT overtar rutene til/fra Stord og at ihvertfall arbeidsplassene på ATR flyene blir reddet. Muligens de kan fly København - Haugesund med CPH basert fly?

Tror nok det er uaktuelt - hensikten med HAU-CPH-HAU var å serve lokale passasjerer i HAU inn i SAS ICs system - levere de som skal ut å fly og å hente tilbake de som kommer. Med CPH-baserte fly må de fly tomme opp til HAU for å hente og tomme tilbake etter å ha levert - altså to t/r.

Tror nok heller det nå blir mer HAU-OSL-CPH-SAS IC nett og behov for mer kapasitet på HAU-OSL.

Pilotene i Coast Air får jo en del av skylda her, og det overrasker meg ikke. Fra min tid i Air Stord husker jeg at Piloter jobbet hos oss bare for å få seg flytimer, og så fort de fikk muligheten så stakk de av til større selskap. Sånt blir dyrt i lengden for små-selskapene. Vet at også Coast Air har slitt med dette.

Det blir litt enkelt å skylde på pilotene. Dersom selskapet ikke har gode nok betingelser til å holde på pilotene over tid, så forblir selskapet et selskap med stor gjennomtrekk. Det må da hele tiden trenes nye piloter fordi de raskt hopper videre til andre selskaper med bedre betingelser. DY sitt inntog i Norge har gjort det spesielt vanskelig for Coastair som nærmest har fungert som et rekrutteringsselskap. Coastair har i tillegg sin base i Haugesund, noe som ikke gjør situasjonen noe bedre. Folk flest ønsker å bo og jobbe på samme sted, og fordi det ikke finnes nok piloter i Haugesundsområdet så har de vært nødt til å basere seg på pendlere. Og ingen her hadde vel ønsket å bo i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim for å pendle til Haugesund dersom man kunne jobbe ut fra eget hjemsted med dobbelt så gode betingelser? Det er det som er realiteten om man grovt sammenligner DY og Coast.

Men selvfølgelig, det er trist for alle ansette i selskapet som mister sine jobber. Selskapet har bare ikke fått det til helt som de ønsket.

Last edited:

Pilotene i Coast Air får jo en del av skylda her, og det overrasker meg ikke. Fra min tid i Air Stord husker jeg at Piloter jobbet hos oss bare for å få seg flytimer, og så fort de fikk muligheten så stakk de av til større selskap. Sånt blir dyrt i lengden for små-selskapene. Vet at også Coast Air har slitt med dette.[/QUOTE]

Først vil jeg si at dette er en trist dag for piloter i coast air, det er utrolig trist å miste jobben sin, det gjelder uansett bedrift. Men for å komme litt inn på årsaken til konkurs, så registrerer jeg at der virker som piloter har delvis skyld i dette.kan si det med engang at det er fullstendig feil, det hele startet med en forhandling av ny fellesavtale som seglem å co ville at pilotene skulle godta, den nye avtalen inneholder punkter som e helt uvirkelig for at noen kan godta. f.eks dagens avtale sier at pilotene har 197 jobbdager i året, den nye avtalen ville dem ha måttet jobbe 220 dager uten lønnsforhøyelse, idag har dem 12-9 turnus, noe som e veldig bra, men den skulle også fjernes, samt redusert fridags kjøp. Dette e bar noen få punkter,kunne ha fortsettet med flere, men dette e bare for å gi ett lite innblikk, dem hadde også en veldig kort frist på svare på den nye avtalen, tydligvis ble ikke den godtatt. Det er veldig enkelt å kunne skylde på piloter i en slik situasjon, pilotene har min fulle sympati ovenfor arrogant ledelse i selskapet som faktisk ikke har noe personalpolitikk "what so ever" . Til alle piloter som i Coast Air ønsker dere lykke til videre. Stå på!!

Back