Where everybody knows your name - The USA East Coast Tour 2012, with a dash of Europe

Blåhvalen bruker Virgin Clubhouse og en lounge kalt "The Oasis". Husker ikke helt hvordan, men de fordeler C-pax, F-pax og egne statuspax mellom de på en eller annen måte. Ingen av de er *A-lounger, så jeg får klare meg med Swiss-loungen. Ser den åpner 14:30.

Du får psyke deg opp med gitaren din og litt Alf Prøysen

"Du ska' fly en hval imorra
Som næsten ubrukt står..."

Herlig Fnate og herlig rapport Martin. Husk å få med deg kortstokker fra SQ, er vel det eneste selskap som vet at folk også greier seg uten iPad :colgate:

God tur hjem...;)

God tur hjem...;)

Skal da ikke hjem riktig enda. Forlater USA i morgen, men ankommer ikke Norge før på tirsdag. Noen som vil gjette hva jeg skal? ;)

En sangtittel som hint: "Right back where I started from" av Bryan Adams.,

Hmm skriver svaret mitt baklengs i tilfelle noen andre også vil gjette: oiratnO :lol:

Jaha? Hvordan kom du fram til det? Jeg har vel avslørt at jeg skal herfra med en SQA380. Den flyr til FRA, hvor jeg lander på søndag. Ikke en gang jeg er så gal at jeg drar tilbake til Canada da, før ankomst Norge tirsdag ^_^.

Om du tenkte på linken til Bryan Adams, så ikke tenk på han. Tenk på selve tittelen på sangen jeg nevnte, og sett den i sammenheng med denne TR'en

Dessuten forbinder jeg selv Bryan Adams mest med Vancouver ;)

Enten skal du tilbake til London? Eller kanskje du skal på en konsert til med Tom Petty and the HB?

Hehe kanskje like greit at jeg skrev det baklengs :lol:
Koblet Bryan Adams fødeby, hadde ikke helt fått med meg at du skulle med Singapore Airlines A380.
Jeg skylder på bildene av god mat som gjør at jeg må ta meg en matbit hver gang jeg er innom denne tripreporten. Og blir derfor distrahert og hopper over noen linjer :p :D

Skulle spise middag i går, og hadde delvis funnet ut hvor jeg skulle gå

*lete fram passende sangtittel*

http://www.youtube.com/watch?v=oNgPHJQRxo4

:p

Da ble det Rare Bar & Grill i kjelleren på hotellet - igjen.

Det ble en Cæsar-salat først, etterfulgt av en Grand Canyon-burger med Parmesan Truffle Fries.

12320200.jpg

Til dessert: Damen gav meg dessertmenyen, og kunne fortelle at i tillegg til det som stod på menyen haddde fried ice cream. Jeg var ikke helt sikker på om jeg hørte riktig, men det gjorde jeg visst. Da bestilte jeg det.

5bbbbf2b.jpg

Sov godt igjen, og i dag tidlig var det litt mer "trøbbel" med frokosten. Etter at jeg begynte å legge tips til vaskedamene, kastet de nemlig den siste frokostvoucheren min. Forklarte meg først til damen i restauranen, som sa jeg måtte ha den. Gikk så til resepsjonen, som skrev en ny uten å spørre noe mer.

Siden jeg begynte å gå lei All American, ble det French Toast til ære for kveldens hval.

3b1dfaf9.jpg

Trodde egentllig det skulle bli en forferdelig søt opplevelse, men det smakte faktisk mye bedre enn jeg hadde trodd.

Har fått sen utsjekk til klokken 13. Før det tror jeg at jeg skal prøve med ned til Guitar Center en tur og se om jeg kanskje kan får byttet noen strenger som jeg oppdaget at jeg hadde fått i feil tykkelse. Feil tykkelse i forhold til hva jeg trodde jeg ba om, samt at jeg ba om feil i forhold til hva jeg trengte fordi selgeren trodde at det var sånne som satt på gitaren jeg kjøpte. ^_^

Utsjekk blir så sent som mulig, og er været ok bir det å sette fra seg bagasjen og stikke og ta en lunsj før en tar en taxi til JFK.

Guitar Center var velvilligheten selv når det kom til bytte. I følge nettsidene var de ikke fornøyd før jeg var det, så jeg spurte pent om å få bytte en 10-pakning med 10-52 mot en 10-pakning med 11-49 (noen som skjønner hva jeg snakker om?). Tilbake på hotellet, og i ett-tiden fikk jeg sjekket ut og oppbevart kofferten og gitaren før jeg tuslet ned til 22nd/6th og tuslet inn på en Olive Garden.

Sammen med alle hovedretter følger det med enten en suppe eller salat. Salaten ser sånn ut:
1af6e338.jpg

1f1b59c7.jpg

Chicken and Shrimp Carbonara.

e58bafea.jpg

Varmt eple med is.

Deretter var det egentlig tilbake til hotellet og hente ut den oppbevarte bagasjen. Her synes jeg det var litt kult at hun som jeg hadde pratet med i resepsjonen både ifm. den manglende frokostvoucheren og ifm. late check out husket meg, og tiltalte meg ved navn. Jeg fikk koffert og gitar, og ble spurt om jeg trengte taxi og jeg bekreftet. Da virket det som et lite problem at jeg ikke hadde bestilt på forhånd, men det trodde jeg strengt tatt ikke var nødvendig i New York. Ble da spurt om jeg ville sitte på i en "etellerannet"-car (type limmo-fiirma) for 65 dollar. Fastprisen på en taxi til JFK er til sammenligning 45 dollar. Jeg tenkte et halvt sekund og takket ja.

Koffert og gitar baki, og vi duret avgårde. Jeg skal aldri påstå at jeg er kjent i New York utenfor det nummererte gatesystemet, men liker å følge på hvor vi kjører. På onsdagen hadde jeg kommet fra LGA og kommet inn på Manhattan et sted sør for der de begynner med nummer på gatene. Siden JFK ligger sørøst for LGA, tenkte jeg at det var sikkert en lur vei tilbake, men istedenfor kjørte vi under East River i en tunell på ca. 35th. På andre siden (Queens/Brooklyn/Long Island) er jeg ikke kjent i det hele tatt, så jeg satt bare og kikket ut. Ble allikevel litt smånervøs da jeg så det stod La Guardia på noen skilter. Måtte spørre om han hadde fått med riktig flyplass, og jo da, det haddde han. Det var bare litt trafikk den "andre vegen", så derfor kjørte han der. Vi var så nære LGA man kan være uten å faktisk kjøre av og parkere og ser man på et kart hvor LGA ligger i forhold til Manhattan og JFK, ser det ut som en skikkelig omvei. Jeg hadde midlertid fått oppgitt fastpris og hadde det ikke travelt, så jeg slappet godt av og "nøt utsikten". Vi endte til slutt opp på Terminal 4 der han parkerte rett under Singapore-skiltet. Takket for turen og gav han 65 dollar pluss litt tips.

Nå var vel klokka ca. 15:30 og fortsatt en stund til innsjekk skulle åpne. Jeg fant også ut at innsjekkingsområdet i T4 ikke var et sted og vente i flere timer, som jeg delvis hadde hatt planer om. Fant dog fort ut at det som var av serveringssteder og butiikker o.l. landside lå en etasje ned. Jeg hadde sett det fanttes en bagasjebutikk, så jeg gikk dit og jaktet på en TSA-lås til gitarkassen, sånn i tilfelle den måtte sjekkes inn. Fikk tak i det, og fant vegen tilbake til innsjekk.

7f629eea.jpg

Passe lang kø alllerede. Jeg stilte meg likesågodt opp som nummer fire i biz/*G-køen.

e9abda24.jpg

Ca. en halvtime før åpning kom en dame og støvsugde teppene.

Skrankene var forøvrig organisert med en for Suiter, tre for biz/*G, en eller to for de som hadde sjekket inn på nett, og sikkert en tre-fire, om ikke fe, for resten.

Det åpnet etterhvert, og det ble kjapt min tur. Som sagt var jeg nummer fire i køen men siden han i Suite-skranken ikke hadde noen Suite-kø enda vinket han fram fra biz/*G-køen. Spurte om det var muligheter for å ta med gitaren ombord, men dessverre. Den fikk dog noen "Fragile"-klistremerker på seg.

Som nevnt før bruker SQ Virgin Clubhouse og en annen lounge kalt "The Oasis" på JFK. Litt usikker på foordelingen, men F-pax, C-pax og egne statuspax er fordelt mellom de to på en måte. Altså ingen lounge for *G-pax sånn rent offisielt fra SQ sin side, men jeg visste at LX hadde en lounge der så jeg kunne jo bare bruke den. Men jeg regnet altså med at "det måtte jeg vite selv". Neida. Damen i skranken både fortalte at jeg kunne bruke den, samt forklarte vegen dit. Inne i loungen stod også flighten på tavla, og det ble tom. ropt et par SQ-pax der inne.

En koffert og en gitar fikk altså tag, og jeg fikk BP og bagasjekvitteringer. Litt smånervøs for gitaren men jeg bestemte for å ikke ta evt. sorger på forskudd. Bagasjen ble forøvrig ikke sendt på båndet, men man måtte selv ta den med til en TSA-dude som sendte den gjennom en scanner før den forsvant ned båndet. Eller: I biz-skranken var det en Swissport-dude som gjorde det. Ble stående og kikke for å se at det faktisk skjedde, og at jeg ikke hadde misforstått noe, men da jeg så han ta med seg mine kollli, gikk jeg og fant sveitserkantine.

Egentlig en helt grei kantine, forøvrig med utsikt til LX sine gater som ikke hadde mindre enn tre fly stående der da jeg kom. Ikke så aller verst imponerende med bare to direkteruter.

40335971.jpg

Stemningsbilde fra sveitserkantina.

Det ble litt mat og litt cola mens man satt og slo ihjel tid.

JFK-FRA.gif

23. Juni 2012
New York John F. Kennedy Intl. (JFK) –Frankfurt Am Main Airport (FRA)
Singapore Airlines 25
Airbus A380-800
9V-SKF
Sete 52D
Economy Class

Klokken passerte 19, og siden damen i innsjekk hadde skrevet "7:15" på boardingkortet mitt (uten at jeg helt akkurat husket hvorfor) tenkte jeg at jeg kunne gå. Så lenge loungen lå landside var det jo også greit å beregne litt tid til security. Der så køen laaaaang ut, og fast-track gjaldt tydeligvis kun C og F-klasse og ikke statuspax. Det gikk dog relativt radig unna. Det ble min tur og denne gangen gikk ikke like lydløst. Et forsøk til: Det peip igjen. Ble tatt til side der en TSA-dude dro noe over håndflatene mine, puttet de i en maskin, ventet litt og så var jeg good to go.

Fant gate A6 der 9V-SKF stod klar.

c50eb51d.jpg

Jeg fant en kø som endte ved et skilt det stod "Business Class" på med en *G-logo på nederst. Så enkelt var det visst ikke. Etterhvert kom en kar og satte opp noen nye skilt, og nå gjaldt visst denne boardingkøen kun for Suiter, Business Class og PPS CLub (eller hva det stod). Star Gold og Krisflyer Elite Gold måtte visst boarde med economy-røkla (som jeg jo strengt tatt var en del av ^_^)

Aller først ble det boardet de som reiste med små barn, og de var det visst en del av. Noen fikk det med seg og kom fram. Så ble det ropt opp igjen, og noen flere dukket opp. Hele tiden var det barnefamilier som tydeligvis ikke fikk det med seg, før de dukket opp etterhvert. På den måten tok det unødvendig lang tid.

Etterhvert fikk C-klasse og Suite-pax boarde, og etter de var det Y-klasse på Upper Deck samt *G, så da gikk jeg.

Jeg hadde forøvrig valgt sete 52D. Det eneste kriteriet jeg hadde var ledig nabosete og med ganske full Y-kabin var det en liten "jakt" jeg holdt på med de siste ukene. Plutselig hadde hele midt-fireren på rad 52 blitt åpen, og jeg hadde først valgt 52G (høyre midtgang). 52D ble tatt etterhvert, så da var vi to stykker med to ledige seter i mellom oss.

Så, av de to ledige midtsetene, kom det en person og valgte det som var ved siden av meg. Litt irriterende, men ikke mye å gjøre med det. 52D ble dog ledig, og jeg "hoppet" dit. Før OLCI åpnet var altså D og F opptatt, mens E og G var ledige. Annenhvert sete, altså.

Raden ble midlertid full under OLCI, og det var kun spredte enjkelstseter ellers, så jeg valgte å bli. Det som da endte opp med skje var at personen i 52F hadde problemer med AVOD'en, så han ble flyttet. Hadde jeg altså ikke flyttet meg fra G til D, hadde jeg endte opp med ledig nabosete :headbang

Nuvel. Setekameraten var en asiatisk mann, som ikke tok så mye plass, og til tross for at jeg tar litt plass gikk turen faktisk over forventing, sånn sitteplassmessig. Null albuegnissing, og jeg følte ikke at jeg satt noe særlig ubehagelig, egentlig.

Vel ombord ble jeg ellers positivt overrasket. Det er første gang jeg har blitt fulgt til setet mitt i Y-klasse (riktignok ikke helt fra døren, men fra noen få rader foran der jeg skullle sitte). Jeg kan vel også innrømme at jeg ikke fikk direkte vondt i øynene av å se på kabinbesetningen.

90fd6b2d.jpg

Knyttnevetest

4188ed5f.jpg

Stemningsbilde.

Vel ombord, fortsatte SQ å imponere.
Her er en Singapore Girl i ferd med å dele ut varme kluter i economy:
2a4faa2f.jpg

Amenity-kit: Sokker og tannbørste
c834a52c.jpg

Menyer ble også delt ut. En fancy måte å spørre om "chicken or beef" på

f2793f41.jpg

c8f3599d.jpg

7e4a617f.jpg

61c2e47f.jpg

e7adc090.jpg

27db82f3.jpg

62fbe14e.jpg

Barservice på gang:
924fc2a9.jpg

Gikk for "lokale råvarer" og prøvde en Singapore Sling.
c5990b86.jpg

Gikk for kyllingen som i hvertfall jeg syntes var helt grei.
d7479968.jpg

Her skar det seg litt: To crew serverte i min midtgang, med det resultat at ingen av de husket å servere drikke til oss på høyre side av midtgangen. Det var dog en kopp vann på brettet, så jeg hadde noe så skylle med da jeg klarte å spise en chilipepper. Det ble med den ene.

Fikk allikevel en slurk rødvin etterhvert, forøvrig servert fra store flasker.

Etter maten, var det en liten tur på do:
a9656c3d.jpg

e0643aaa.jpg

Resten av flighten kikket jeg litt på film og prøvde å sove litt.

Ca. to timer før landing var trallene i gang igjen.
Frokosten så sånn ut:
eb3185a2.jpg

Jeg har fått mye dårlig Y-klassefrokost (eller: Det jeg har fått av Y-klassefrokost har vært heller dårlig), men dette her var faktisk ikke så ille. Det var selvsagt ingen kulinarisk høydare, men det var faktisk litt mer enn f.eks. en muffin som jeg fikk hos BA sist. En croissant, en muffin og litt yogurth var faktisk så man kjente man hadde spist etterpå.

Frokostservering pågikk, og de som sov ved første "bordsetting" fikk tilbud om mat etterhvert som de våknet, og det var konstant bæring av brett til og fra galley etter at trallene var parkert.

Vi nærmet oss FRA og kabinen ble gjort klar. Inntrykket var at de var veldig flinke til å sjekke seterygger, setebelter etc. etc.

Landing ble fra vest og vi taxet til gate B-etellerannet.
Jeg fant vegen via et toalett, og fulgte skilting til baggage claim.
Et sted i løypa havnet jeg av en eller annen grunn gjennom en tollkontroll, uten at jeg helt skjønte hvorfor. Så en passkontroll og etterhvert var man i bagasjehallen. Koffert min kom fort forbi, og gitarkassen fant jeg borte ved spesialbagasjebåndet. En kjapp sjekk avslørte at jeg ikke blir en ny Dave Carroll enda. To flighter igjen før gitaren er hjemme, så vi får se ;)

Så var det tollen. Tre grønne sluser, to av de "bemannet", og de var opptatt av å "betjene" noen passasjerer, så jeg dro rett gjennom.

Vel ute var det å finne vegen til Hilton Frankfurt Airport. Siden jeg ikke skal fly igjen før på tirsdag, og siden jeg allikevel ikke trenger å være noe annet sted før i morgen, passet det med en natt her, sånn at f.eks. kunne komme seg i en dusj. o.l.

Siden jeg også hadde prøvd Hilton Garden Inn før, bestemte jeg meg for å prøve naboen nå
452bec99.jpg

(Bildet er fra en gammel TR)

Presenterte meg og fikk sjekke inn med en gang. Rommet var visst "akkurat blitt klart" i følge resepsjonisten. Kan sikkert stemme for trallen til vaskedama stod utenfor naborommet da jeg kom dit.

Fikk nøkkelkort med forklaring om hvor loungen lå, så da var jeg oppgradert også.

c5a9ece0.jpg

808b35ce.jpg

89a7eea3.jpg

Jeg fikk meg en etterlengtet dusj, og har ellers gjort lite. Hadde håpet å hlde meg våken, men vet jeg duppet av litt. Tror heldigvis fortsatt det ikke skal bli noe problem å sovne i kveld.

Et eple og en flaske eplesaft kom etterhvert, levert av en hyggelig dame:
b6af9dae.jpg

Nå tror jeg straks det blir litt middag i restauranten.

Så ut som et ganske fabelaktig economy produkt hos SQ...

Men synes det er pussig at de later til å ha så lite anerkjennelse av *G.

Så ut som et ganske fabelaktig economy produkt hos SQ...

Av de bedre jeg har prøvd, både service-og plassmessig.

Men synes det er pussig at de later til å ha så lite anerkjennelse av *G.

Tja, det var vel kun ved boarding, og vi ble uansett ropt opp som første boardingggruppe etter C og F, sammen med de "bakerste" (les: upper deck) radene i Y. Tom. deres egne *G-kunder (Krisflyer Ellite Gold) måtte faktisk boarde på den måten.

Men innsjekk gikk da greit, og jeg ble småimponert over at de "visste om" at jeg kunne bruke LX-loungen, siden den ikke var nevnt på nettsidene dems.

Ville ikke nølt med å fly de i Y igjen om jeg måtte, og er man ute etter en billig enveisbillett over dammen, er de et godt alternativ. Var vel en drøye 3K NOK jeg betalte.

Flott, Martin... Ser at de fortsatt har Stout ombord .. Ikke THE Stout, men ok....:8:

God tur videre ;)

Martin: Det var ikke pent gjort å redigere bort det jeg skrev over :p ;)

Last edited:
En kjapp oppsummering av middagen i går: Gikk for å prøve hotellets restaurant, som jeg fort skjønte var hakket "finere" enn nabohotellet som jeg spiste på i påsken (Hilton vs. Hilton Garden Inn)

Det begynte med at jeg "klarte" å bestille en hel flaske med sparkling water. Deretter et glass vin, som jeg dessverre ikke kan beskrive mer detaljert enn at den var rød, og italiensk og anbefalt av servitrisen.

c094316a.jpg

Først kom brød med fancy dip,

20a92cf3.jpg

Trodde et lite øyebllikk at dette var forretten jeg hadde bestilt - til 9 Euro - men det var heldigvis en sånn "complimentary" fra kokken.

9205d78a.jpg

Kalvecarpaccio

6c7a09f3.jpg

And

fa784b70.jpg

Kokosnøtt-panacotta.

Alt smakte riktig så godt.

Fikk ellers en god natts søvn, og en bedre frokost i samme restaurant i dag morges. Det jeg dog sleit litt med, var å finne ut hvor lenge de serverte frokost. Alle steder jeg lette oppgav bare hvor lenge restauranten var åpen, men ikke hvor lenge de serverte frokost. Jeg var vel nede i halv ni-ni-tiden, og da var fortsatt buffeten åpen.

Nå er det under en time til jeg sjekker ut, og neste leg er på ca. to timer. Hilton i andre enden har allerede oppgradert meg til King Junior Suite :up:

Back