23. Juni 2012
New York John F. Kennedy Intl. (JFK) –Frankfurt Am Main Airport (FRA)
Singapore Airlines 25
Airbus A380-800
9V-SKF
Sete 52D
Economy Class
Klokken passerte 19, og siden damen i innsjekk hadde skrevet "7:15" på boardingkortet mitt (uten at jeg helt akkurat husket hvorfor) tenkte jeg at jeg kunne gå. Så lenge loungen lå landside var det jo også greit å beregne litt tid til security. Der så køen laaaaang ut, og fast-track gjaldt tydeligvis kun C og F-klasse og ikke statuspax. Det gikk dog relativt radig unna. Det ble min tur og denne gangen gikk ikke like lydløst. Et forsøk til: Det peip igjen. Ble tatt til side der en TSA-dude dro noe over håndflatene mine, puttet de i en maskin, ventet litt og så var jeg good to go.
Fant gate A6 der 9V-SKF stod klar.
Jeg fant en kø som endte ved et skilt det stod "Business Class" på med en *G-logo på nederst. Så enkelt var det visst ikke. Etterhvert kom en kar og satte opp noen nye skilt, og nå gjaldt visst denne boardingkøen kun for Suiter, Business Class og PPS CLub (eller hva det stod). Star Gold og Krisflyer Elite Gold måtte visst boarde med economy-røkla (som jeg jo strengt tatt var en del av ^_^)
Aller først ble det boardet de som reiste med små barn, og de var det visst en del av. Noen fikk det med seg og kom fram. Så ble det ropt opp igjen, og noen flere dukket opp. Hele tiden var det barnefamilier som tydeligvis ikke fikk det med seg, før de dukket opp etterhvert. På den måten tok det unødvendig lang tid.
Etterhvert fikk C-klasse og Suite-pax boarde, og etter de var det Y-klasse på Upper Deck samt *G, så da gikk jeg.
Jeg hadde forøvrig valgt sete 52D. Det eneste kriteriet jeg hadde var ledig nabosete og med ganske full Y-kabin var det en liten "jakt" jeg holdt på med de siste ukene. Plutselig hadde hele midt-fireren på rad 52 blitt åpen, og jeg hadde først valgt 52G (høyre midtgang). 52D ble tatt etterhvert, så da var vi to stykker med to ledige seter i mellom oss.
Så, av de to ledige midtsetene, kom det en person og valgte det som var ved siden av meg. Litt irriterende, men ikke mye å gjøre med det. 52D ble dog ledig, og jeg "hoppet" dit. Før OLCI åpnet var altså D og F opptatt, mens E og G var ledige. Annenhvert sete, altså.
Raden ble midlertid full under OLCI, og det var kun spredte enjkelstseter ellers, så jeg valgte å bli. Det som da endte opp med skje var at personen i 52F hadde problemer med AVOD'en, så han ble flyttet. Hadde jeg altså ikke flyttet meg fra G til D, hadde jeg endte opp med ledig nabosete :headbang
Nuvel. Setekameraten var en asiatisk mann, som ikke tok så mye plass, og til tross for at jeg tar litt plass gikk turen faktisk over forventing, sånn sitteplassmessig. Null albuegnissing, og jeg følte ikke at jeg satt noe særlig ubehagelig, egentlig.
Vel ombord ble jeg ellers positivt overrasket. Det er første gang jeg har blitt fulgt til setet mitt i Y-klasse (riktignok ikke helt fra døren, men fra noen få rader foran der jeg skullle sitte). Jeg kan vel også innrømme at jeg ikke fikk direkte vondt i øynene av å se på kabinbesetningen.
Knyttnevetest
Stemningsbilde.