Coast Air konkurs...

Re: BX konkurs...

DAT's brød.......

Og her er bekreftelsen (Aftenbladet.no)

Det danske flyselskapet Danish Air Transport vil overta tre fly og en del av de 95 ansatte fra det konkursrammede Coast Air.

Tilbudet er fremmet av eier og administrerende direktør Jesper Rungholm i DAT til skipsreder Trygve Seglem som var 100 prosent eier av Coast Air. Karmøy-selskapet ble torsdag slått konkurs i tingretten i Karmøy.
 
Re: BX konkurs...

Er spent på om de kommer til å stasjonere 1 fly på Stord for å traffikere til OSL. Vet ikke om ruten til TRF har vert noe suksess.
 
Re: BX konkurs...

Jeg tviler på at ATR-crew fra Coast har veldig lyst til å være med over til DAT, i hvert fall styrmennene. I Coast har de hatt en helt grei startlønn på ca 290.000 NOK i året. Styrmenn hos DAT derimot starter på 15.000(!!) DKK i måneden og kan oppnå en topplønn på hele....*drum drum*....20.000 DKK i måneden! Det er ikke noe å bli feit av, og skal man samtidig pendle til Florø fra forskjellige deler av landet, så høres det ut som en dårlig deal.

Kapteinene kommer vel nogenlunde likt ut, men det spørs nok ikke om det blir mer jobbing enn 12/9 som de har hatt i Coast.

Pilotene fra Coast er selvfølgelig på jobbjakt alle steder nå, og følgende står å lese på Lufttransport sine websider som holder på å ansette en god del folk nå:

24.01.2008
De Coast air piloter som er interesserte i intervju i Lufttransport må fylle ut en online søknad. Denne detabasen vil bli gjennomgått i løpet av neste uke, og vi kommer til å lage et eget opplegg for å evt. intervjue en del av disse. Dette vil bli gjort så fort som mulig. Pass på å merke av for Coast Air eller ex Coast air på current employer. Ny info kommer til uka.
 
Last edited:
Re: BX konkurs...

Her er en pressemelding fra Samferdselsdepartementet:

Flyrutetilbudet for Fagernes og Røros etter konkurs i Coast Air AS



Coast Air AS meldte 23. januar i år om at selskapet har slått seg selv konkurs, og at alle flygninger opphører med øyeblikkelig virkning. Coast Air drev fram til konkursen flyrutene Fagernes – Oslo v.v. og Røros – Oslo v.v. etter anbudskontrakt med Samferdselsdepartementet.

For å sikre et flyrutetilbud på Fagernes og Røros vil Samferdselsdepartementet innhente tilbud fra andre flyselskap som kan overta driften av rutene. Departementet tar sikte på at en ny avtale om flyrutedrift kan komme på plass i løpet av mars-april 2008, og vare til 31. mars 2009.

For å gjøre perioden uten flyrutetilbud så kort som mulig tar Samferdselsdepartementet sikte på å opprette et midlertidig ruteopplegg på Fagernes og Røros i de kommende ukene før ny kontrakt for ruteflyging kommer på plass.

Våren 2008 vil det bli utlyst ny anbudskonkurranse for drift av regionale flyruter i Norge. Denne utlysningen vil også omfatte Fagernes og Røros, og den skal gjelde fra 1. april 2009.
 
Re: BX konkurs...

Jeg tviler på at ATR-crew fra Coast har veldig lyst til å være med over til DAT, i hvert fall styrmennene. I Coast har de hatt en helt grei startlønn på ca 290.000 NOK i året. Styrmenn hos DAT derimot starter på 15.000(!!) DKK i måneden og kan oppnå en topplønn på hele....*drum drum*....20.000 DKK i måneden! Det er ikke noe å bli feit av, og skal man samtidig pendle til Florø fra forskjellige deler av landet, så høres det ut som en dårlig deal.

Kapteinene kommer vel nogenlunde likt ut, men det spørs nok ikke om det blir mer jobbing enn 12/9 som de har hatt i Coast.

Pilotene fra Coast er selvfølgelig på jobbjakt alle steder nå, og følgende står å lese på Lufttransport sine websider som holder på å ansette en god del folk nå:

[/B]
Det er nok en grunn til at Jesper Rungholm & Co tjener penger i et konkuranseutsatt regionalmarked. Vi snakker her om tilpasningsdyktighet i forhold til det markedet de betjener. Det borger ikke for de helt store utskeilser på kostnadssiden i slike selskap.
Det er jo nettopp det som er resultatet dessverre for Coast Air.
Det er ikke vanskelig å se at styrmenn tjener mindre enn i andre selskap.
Imidlertid er det en frivillig sak å søke jobb i DAT når man vet lønnsbetingelsene på forhånd.
DAT vet nok at de har en situasjon der de fungerer som rekrutteringsselskap for piloter til andre selskaper. De får derfor store kostnader med opplæring av piloter i forbindelse med gjennomtrekk lik den Coast Air hadde.
Jeg vil anta at den lave begynner lønnen reflekterer noe av denne situasjonen.
 
Re: BX konkurs...

Hos DAT far kapeiner hvertfal 100.000 mere i ar og en skjema som gir dem lika sa mye fri som i BX.

Spoersma er hvorfor DAT klare dette og BX gikk konk. hvertfall ikk fordi piloter sjenner formye
 
Back
Top