Coast Air konkurs...

Re: BX konkurs...

Hovedproblemet til BX var vel at de rett og slett ikke hadde noen stor nok nisje - eller ikke klarte å utfylle dem:
- Charter. Fx Atlantic lever jo godt på det, så det kunne vel BX gjort også?
- Kortbane: men da må man ha mange nok fly til å bygge opp et tilstrekkelig nettverk, ikke bare en klatt her og der.
- Haugesundsregionen: Prisverdig å drive flyselskap for å betjene regionen, men når SAS tar de store rutene var det vel ikke nok igjen, også med hensyn til pilotrekrutteringen som nevnt ovenfor.

Trist at Coast Air er konkurs. Men har desverre fryktet dette en stund. Feks at et selskap har så mye pos flights kan umulig være lønnsomt.

Trist... Meget trist :(
Lurer på hvem Statoil setter inn på TRD - KSU og TRD - BNN? Var vel bare en ukes tild North Flying skulle fly

Trist at nok et norsk flyselskap går over ende.
Kjenner jeg de danske kremmerne rett så vil DAT om kort tid ha tatt over mye av Coast sin aktivitet til en rimelig oppstartskostnad for dem.
Vi vil nok se et markant inntog av DAT på det norske regional markedet etter hvert. De er nøkterne og har god økonomi i driften.

Huff, dette var veldig synd!
Mine tanker går til de ansatte.

Som det var nevnt tidligere i denne posten; samme som dessverre skjedde med Air Stord..

Trist at nok et norsk flyselskap går over ende.
Kjenner jeg de danske kremmerne rett så vil DAT om kort tid ha tatt over mye av Coast sin aktivitet til en rimelig oppstartskostnad for dem.
Vi vil nok se et markant inntog av DAT på det norske regional markedet etter hvert. De er nøkterne og har god økonomi i driften.

DAT er nøkterne, også hva gjelder å lønne sine ansatte, så det kan bli spennende å se hvor mange crew på ATR fra Coast som evt. vil følge med. De må nok tilby omtrent de samme betingelser som Coast har gjort frem til i dag om det skal være attraktivt, og det ligger en del over det DAT gir sine crew i dag. Når pilotene i Coast ikke er villige til å akseptere et dårlig tilbud hos Coast, så blir det kanskje litt rart om de skulle gjøre det hos DAT i stedet?

Men det er i hvert fall positivt at DAT sier at de har pendlervennlige arbeidsordninger siden basen blir Florø, så får håpe det løser seg for alle parter! :)

Ja, BU fløy FBU-RRS-TRD med 737 en periode. De fløy opprinnelig en morgen og en kveldsavgang med Friendship i tillegg til en middagsavgang med 737. Deretter gikk de over til to daglige (unntatt lørdag) 737-avganger. Problemet var at det bare var fredag og søndag at det var noe særlig belegg. Jeg fløy en god del med dem mens jeg bodde på Røros og det var ikke så veldig lange innsjekkingskøer akkurat...

Røros er en liten plass med under 3,000 mennesker. Det er ikke passasjergrunnlag for en 737. Fra Oslo Sentrum til Røros tar det opp mot 3 timer med fly. Toget tar fem og en halv time omtrent det samme som bil. Jeg kjører når jeg skal til Røros.

Nå er det slik at rutetilbudet ikke bare er forbeholdt rørosinger. Ruten skal dekke hele fjellregionen og da blir tallet langt høyere.

Trist dette, har utelukkende gode minner og opplevelser med Coast til og fra Stord.

Stemmer det. Det er Kystfly som eier flyene. Seglem eier også Kystfly.

Nå er det slik at rutetilbudet ikke bare er forbeholdt rørosinger. Ruten skal dekke hele fjellregionen og da blir tallet langt høyere.

Langt høyere? I prosent muligens, men i harde tall blir det mindre enn befolkningen i Østre Toten kommune hvis du regner summen av Røros, Os, Tolga og Tynset kommuner. Tar du med Holtålen sniker du deg såvidt over 16,000 og så er avstanden brått så stor at det tidsmessig er uinteressant å reise nordover for å komme sørover.

Jeg ser ikke at noen vil ha fly fra Lena.

Last edited:

Synd de ikke tok med toget, ca. 2,5 time og Kr. 220,- (ordinær pris ja)
Det tar like lang tid som bil og fly men til halve prisen.

Beklager avsporingen.....

Hehe, skal man regne slik, med god-tid-summary:

flyplass-innsjekk m/bag + boarding = 25min
flytid ca 50-60min
Ankomst og vente på bag: 20min.
Transport ned til OSLO S. 20-30min.

Så... Tja... Sånn, alt i alt blir vel toget mer miljøvennlig, om ikke kanskje
billigere? Dessuten er jo toget et mer miljøvennlig alternativ.

Men så kommer jo valg av flyets rutetid.
Kan man starte tidlig nok for å få med seg stresskoffert-folka, for å få
et business-konsept og -belegg?

Hvilken av BX sine ruter er anbudsruter og hvilken ikke?

OSL - RRS og OSL - VDB er anbudsruter. Ser at OSL -SRP også står omtalt som en anbudsrute i diverse media i dag, men det stemmer vell ikke?

Back