Coast Air konkurs...

Re: BX konkurs...

Det er vanskelig, om ikke umulig for mindre bedrifter å gi de samme betingelser (f.eks. lønn) som større konkurenter. ”That’s life” Det fører til at folk ofte starter i mindre selskap og flytter litt på seg når de har fått den nødvendige arbeidserfaringen. Dette gjelder alle bransjer. Som et resultat av at det ikke er så mange mindre flyselskap vil gjennomtrekket av piloter bli ekstra stort hos de selskapene som er der. Å skylde på dårlig personalkolitikk er gjerne det enkleste i verden.

Hva skjer nå med statoil-charterne? Er det noe som skjer der?

Inntil videre blir nok pax sendt med SAS til TRD og så videre med WF til BNN. Hvis da ikke Katoair kommer tilbake med sine maurslukere. Eller kanskje Helitrans kan fly med sin nye Jetstream 41? Noen som vet om den har god nok performance for BNN?

Som det går fram i media, så skylder dem på piloter, jeg synes det er ennå enklere. dem la fram en avtale som de visste at piloter ikke kunne godta, virker mer som det var litt planlagt. Dessuten så har dem en dårlig personalpolitikk!!

Da må de nok inn med Boeinger på sk2308 for de klarer ikke å dytte 70 pax inn i en F50 :)

I løpet av dagen eller uka bør det komme flere nyheter for hva som skjer med anbudsrutene til Røros og Fagernes i hvert fall. Samtidig kan vi vel regne med at andre selskaper forsøker seg på noen av Coast sine ruter. Kan Vildanden ha ledig kapasitet?

Va, har du inte hört talas om F50 Next Generation?! Hehe ;-)

F50NG; er det Q400NG??? Nei nå ble jeg forvirret:)

Trist for alle i Coast Air, og spesielt for pilotkollegaer der. Men som andre har sagt så var det nok uunngåelig på sikt. Man må jo ha sorte tall for å drive i lengden. Og personalpolitikken har vært altfor dårlig etter hva jeg har skjønt på piloter jeg har snakket med.

Nå, det var en spök... det finns vel like mange F50 NG som Q400 NG...men en Q400 klarer ju i vart fall 70 pax. Når/hvis WF nå begynner med den igjen :)

DY til Røros...det tror jeg ikke før jeg ser det! Må i så fall være mellomlanding med et par avganger mellom OSL og TRD.
Markedet, krav til inntjening og full fly har endret seg mye siden BU holdt på til Røros

Last edited:

Nå, det var en spök

Jada, skjønte det. Måtte følge opp med en dårligere spøk he he.

Men DY på Røros? Det har jeg lite tro på. Går det an å tjene penger der overhodet?

Jada, skjønte det. Måtte følge opp med en dårligere spøk he he.

Men DY på Røros? Det har jeg lite tro på. Går det an å tjene penger der overhodet?

Så lenge staten betaler nok pr. tomme sete så kan det være lønnsomt :)

DY til Røros...det tror jeg ikke før jeg ser det! Må i så fall være mellomlanding med et par avganger mellom OSL og TRD.
Markedet, krav til inntjening og full fly har endret seg mye siden BU holdt på til Røros

Det var jo akkurat det jeg skrev.......TRD-RRS-OSL på morgenen og OSL-RRS-TRD på ettermiddagen...det skulle holde til Rørosingene.

Har (hadde) ikke SAS en F50 stående endel timer på OSL på formiddagen, men sår den lenge nok til en tur til RRS tro ?

Adressa antyder at WF og DY kan være aktuelle på OSL-RRS. Braathens fly jo OSL-RRS-TRD med B737....kunne det samme være aktuellt for DY montro? DY's prispolitikk skulle jo passe perfekt med å få turister og næringsliv tilbake til flyet.

Paxantallet stupte jo etter at BU gikk ut av ruten.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1016130.ece

Ja, BU fløy FBU-RRS-TRD med 737 en periode. De fløy opprinnelig en morgen og en kveldsavgang med Friendship i tillegg til en middagsavgang med 737. Deretter gikk de over til to daglige (unntatt lørdag) 737-avganger. Problemet var at det bare var fredag og søndag at det var noe særlig belegg. Jeg fløy en god del med dem mens jeg bodde på Røros og det var ikke så veldig lange innsjekkingskøer akkurat...

Røros er en liten plass med under 3,000 mennesker. Det er ikke passasjergrunnlag for en 737. Fra Oslo Sentrum til Røros tar det opp mot 3 timer med fly. Toget tar fem og en halv time omtrent det samme som bil. Jeg kjører når jeg skal til Røros.

Back