CityJet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Så EI-HSA på Flesland i går,
skal være enig i at den så hvitere ut i fargen enn standarden på de «nye» SAS-flyene.

Jeg har bilder av GEA , C , D og H pluss HSA her på Sola de siste par ukene i finværet . De har samme hvitfarge som A320Neo så jeg tror nok at det såkalt " optisk bedrag" nå i vinterlyset at de virker hvitere i forbindelse med at de er nylakkert.

EI-HSE levert til CPH i går, i følge Skyliner. 18 år gammel ex-Lufthansa CityLine maskin.

Canadair CRJ 900 15088 EI-HS? CityJet delivery 14apr25 MST-CPH, OE-reg, SAS cs ex OE-LOM

Og enda en er sendt for maling i SAS farger. Usikker hvilke EI-HSx reg denne skal få?

Canadair CRJ 900 15083 EI- CityJet ferried 15apr25 FRA-MST, D-reg, for paint prior SAS wet-lease ops ex D-ACKF

EI-FPI og EI-GEF virker være ferdige med SAS operasjoner

Canadair CRJ 900 15244 EI-GEF CityJet ferried 16apr25 NWI-VLC after paint intp all white ex OY-KFK
Canadair CRJ 900 15425 EI-FPI CityJet ferried 14apr25 CPH-VLC after SAS wet-lease ops ex C-GZSJ

EI-HSE levert til CPH i går, i følge Skyliner. 18 år gammel ex-Lufthansa CityLine maskin.

EI-HSE har navnet : Fjolne Viking. Fjollete navn spør du meg.
Bilder tatt av meg i kveld på Sola.

Attachments

• DSC_583012.jpg
    DSC_583012.jpg
    118.3 KB · Views: 1,600
  • DSC_58312.jpg
    DSC_58312.jpg
    100.9 KB · Views: 1,574
  • DSC_604612.jpg
    DSC_604612.jpg
    40.7 KB · Views: 1,552
Prøvde EI-GED (16 år) og EI-HSA (19 år, ex Lufthansa) back-to-back og må si at sistnevnte fremstår som langt mer sliten innvendig. Håper de får gjort noe med innredningen etterhvert.

Den ble iallfall lakkert hvit under stoppet i Norwich;
https://abpic.co.uk/pictures/view/1933799

CityJet har vel sin hovedbase for vedlikehold på CPH, så mulig den er innom der før ev. den drar videre, eller så kan det hende den skal fly for flere i løpet av sesongen/ad-hoc etc.

VLC er base for Air Nostrum, som jo er et søsterselskab, og en del maintenance foregår også der.
Det er værd at bemærke, at flyet umiddelbart er malet i SAS grå, og ikke hvid, hvis man sammenligner farven med den Transavia der holder bagved, samtidigt er registreringen malet i grå, som også er SAS-standard. De normale hvide CityJet CRJ har sort registrering samt et irsk flag og et EU-flag ved siden af registreringen. Så meget tyder på SAS operationer

Er EI-HSA allerede ferdig hos Cityjet? Ser den rapporteres ferget tilbake til lessor, så ikke umulig CityJet benytter ch.11 på å kvitte seg med en dårlig leasingavtale?

Er EI-HSA allerede ferdig hos Cityjet? Ser den rapporteres ferget tilbake til lessor, så ikke umulig CityJet benytter ch.11 på å kvitte seg med en dårlig leasingavtale?
Av nysgjerrighet, har kunder (SAS) noe de skal ha sagt i slike diskusjoner? Antar kostnaden med å male den i SAS-livery faller på SAS og da hadde det gitt mer mening om eksempelvis EI-GEF sluttet å fly for dem. Jeg skjønner at leasningkontrakt er en affære mellom CityJet og eier, men likevel

Av nysgjerrighet, har kunder (SAS) noe de skal ha sagt i slike diskusjoner? Antar kostnaden med å male den i SAS-livery faller på SAS og da hadde det gitt mer mening om eksempelvis EI-GEF sluttet å fly for dem. Jeg skjønner at leasningkontrakt er en affære mellom CityJet og eier, men likevel

Slike saker er regulert i leieavtaler med tilhørende sikkerhetsavtaler. Lakkeringskostnader er innregulert i månedsleie og vedlikeholdsavsetninger.

Tilbake i CPH nå, så ser ut som det heller var snakk om vedlikehold, så trolig feilrapportert fra Skyliner sin side.

Back