Check-In: SAS ser på Houston

Re: Check-In: SAS ser på Houston

Vist SAS skulle gå til anskaffelse av en BBJ, vil den kunne trafikere SVG-IAH non-stop? Og ville piloter og cabin crew som er sertifisert for 737 kunne jobbe på denne maskinen?

Nu flyver folk vist ret ofte store omveje hvis prisen er korrekt. Med det argument ligger Amsterdam, London osv. jo i den forkerte retning, og burde derfor ikke kunne feede transatlantisk fra Norge.

Kjære snille SAS, lei inn flere fly, de er tilgjengelig på markedet, det er HELT sant! Ingen firma i verden har vel vokst seg større og tjent mer penger ved å kutte og skjære tilbake.

IC operasjonen er strukket til yttergrensen alt, det blir for dumt det dere holder på med idag. Få flåten opp på 20-25 fly og start nye ruter og behold de gamle.

Helt enig! Blir helt oppgitt når de nevner rutekutt på OSL-EWR og andre ruter...

Jeg har aldri skjønt hva som skulle være så stas og gjevt med en rute til Houston. For det første er det en by som svært få fritidsreisende vil være interessert i og faktisk de færreste business-reisende også (selvsagt minus oljeindustrien).

En periode fløy KLM både med 747 og 737 fordi 747en hadde for få C-seter.

http://www.sqtalk.com/forum/showthread.php?t=11742

Vist SAS skulle gå til anskaffelse av en BBJ, vil den kunne trafikere SVG-IAH non-stop?

Kortere SVG-IAH enn AMS-IAH

Problemet med en BBJ-løsning er vel, at hvis SAS kun anskaffer én, måske to, så er de noget sårbare. Så denne løsning kræver vel, at SAS har lidt mere end én rute at bruge flyet på?

Problemet med en BBJ-løsning er vel, at hvis SAS kun anskaffer én, måske to, så er de noget sårbare. Så denne løsning kræver vel, at SAS har lidt mere end én rute at bruge flyet på?

KLM klarte vel seg med bare en BBJ? Og gjaldt ikke det samme Swiss?

Poenget her er eventuelt å leie inn et fly for en spesiell rute

De blir vel neppe så mye mer sårbare enn de er på langrutene i dag.
Fordelen med en BBJ-rute er at det er få passasjerer pr dag, og dermed enklere å re-booke ved en kansellering.

En rute? Mener folk virkelig at det er 100 business pax som reiser hver eneste dag mellom SVG og IAH? Du må nok hoste opp en rute til, ja

Dersom man svir av 3-4 mill hver eneste dag for å fly oljeindustrien mellom Stavanger og Houston tror jeg det er på tide med en heftig opprydning i slikt sløseri.

En rute? Mener folk virkelig at det er 100 business pax som reiser hver eneste dag mellom SVG og IAH? Du må nok hoste opp en rute til, ja

Dersom man svir av 3-4 mill hver eneste dag for å fly oljeindustrien mellom Stavanger og Houston tror jeg det er på tide med en heftig opprydning i slikt sløseri.

100 er mye ja, men trafikken er vesentlig.
Til sammenligning flyr det i snitt 383 oljerelaterte forretningspassasjerer i snitt pr dag, hver vei mellom Oslo og Stavanger. Kutt ut helgene og du er på 538 passasjerer hver vei pr dag.

Uten at jeg vet noe, vil jeg anta at fra Oslo, Bergen og Stavanger reiser minst 50 oljerelasterte passasjerer til Houston hver eneste dag.

3-4 mill pr dag er småpenger å regne i den industrien, siden det fordeles på veldig mange selskaper med veldig stor omsetning og marginer. Snittprisen er nok heller ikke 30-40k pr pax, mer i nærheten av 15-20k.

Last edited:
3-4 mill pr dag er småpenger å regne i den industrien, siden det fordeles på veldig mange selskaper med veldig stor omsetning og marginer.

Og samtidig tyner man forhandlerne som ikke bare må betale 'cash' ved levering til en pris de ikke vet før trucken svinger inn, men også tjener så lite per liter at de ikke får butikken til å gå rundt uten hjelp av andre inntektskilder. En slik innstilling at dette er 'småpenger' er betegnende på en svært usunn næring. For disse blør vi ved pumpene.

Og samtidig tyner man forhandlerne som ikke bare må betale 'cash' ved levering til en pris de ikke vet før trucken svinger inn, men også tjener så lite per liter at de ikke får butikken til å gå rundt uten hjelp av andre inntektskilder. En slik innstilling at dette er 'småpenger' er betegnende på en svært usunn næring. For disse blør vi ved pumpene.

Det er ikke nødvendigvis innstillingen som er usunn, men beløpene som er store. Omsetning for utvinning og utvinningstjenester var 329 milliarder i Norge i første kvartal i år.

100 er mye ja, men trafikken er vesentlig.
Til sammenligning flyr det i snitt 383 oljerelaterte forretningspassasjerer i snitt pr dag, hver vei mellom Oslo og Stavanger. Kutt ut helgene og du er på 538 passasjerer hver vei pr dag.

Uten at jeg vet noe, vil jeg anta at fra Oslo, Bergen og Stavanger reiser minst 50 oljerelasterte passasjerer til Houston hver eneste dag.

3-4 mill pr dag er småpenger å regne i den industrien, siden det fordeles på veldig mange selskaper med veldig stor omsetning og marginer. Snittprisen er nok heller ikke 30-40k pr pax, mer i nærheten av 15-20k.

Har ingen problemer med å se det, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er behov for en BBJ daglig mellom Stavanger og Houston

Dersom etterspørselen er der, er gjennomsnittsprisen mye høyere enn 2500 til 3k USD. Utenom sommersesongen, er prisen mellom USA og Norge i biz uten lørdagsopphold over 5k

OT:
Atlas Air flyver en 747 mellem Houston og Luanda (Angola) 3 gange ugentligt. Den er ret specielt konfigureret: F10 C143 Y36.
Den opereres på vegne af SonAir, der er ejet af Angolas statslige olieselskab. Nu er alternativerne fra Houston til Luanda langt færre end Norge til Houston, men det siger lidt om olierelateret trafik mellem to olie-metropoler. Fra Europa er det i øvrigt også voldsomt dyrt at flyve til Luanda, og businesspriserne er skyhøje.

Det er ikke nødvendigvis innstillingen som er usunn, men beløpene som er store. Omsetning for utvinning og utvinningstjenester var 329 milliarder i Norge i første kvartal i år.

Dette blir feil sammenligning.
Selv om marginene som regel gode i i oljeindustrien er likevel de fleste selskaper jeg kjenner til fokusert på reisebudsjetter.
Det er ikke slik at det er fritt frem for å reise i hytt og pine uansett kostnad.
I det øyeblikk oljeprisen faller vesentlig strammes reisebudsjettene inn tilsvarende.
Man kan ikke forvente at flyselskapene skal starte ruter for at man kanskje benytter ruten til neste år.
Det må være et reelt markedsbehov.100 mann som reiser til IAH fra SVG hver dag , inklusive BGO er ikke i overenstemmelse med virkeligheten.
Etter min oppfatning vil det smarteste være for SAS at de starter en rute til IAH fra nåværende hub , CPH.
Om jeg reiser via AMS eller CPH så er det ett fett! Antagelig synes jeg CPH vil være best.
Det er i brukernes interesse at billett prisene blir konkuransedyktige.
Konkuransedyktige blir dem om transportøren har lavest mulige kostnader med pos. flyginger.
Til alle dem som ønsker en rute til IAH med SAS ; bruk ruten dersom den ser dagens lys.
Whishfull thinking kan ingen tjene penger på!

Det må være et reelt markedsbehov.100 mann som reiser til IAH fra SVG hver dag , inklusive BGO er ikke i overenstemmelse med virkeligheten.
Etter min oppfatning vil det smarteste være for SAS at de starter en rute til IAH fra nåværende hub , CPH.
Om jeg reiser via AMS eller CPH så er det ett fett! Antagelig synes jeg CPH vil være best.

Nå kjenner jeg ikke markedet for denne typen ruter, men kan man ikke tenke seg CPH-SVG-IAH som routing (kun mellomlanding, ikke flybytte)? Dette vil kanskje være spesielt aktuelt om størsteparten av de reisende originerer i SVG.

Et "olje-tilbud" fra SAS vil sannsynligvis lokke til seg flere reisende fra Aberdeen, hvis de flyr fra SVG enn kun fra CPH. Markedet er vel kanskje for lite uansett, men det er jo spennende at SVG blir nevnt. Det er lov å håpe :)

Back