Kjære snille SAS, lei inn flere fly, de er tilgjengelig på markedet, det er HELT sant! Ingen firma i verden har vel vokst seg større og tjent mer penger ved å kutte og skjære tilbake.
IC operasjonen er strukket til yttergrensen alt, det blir for dumt det dere holder på med idag. Få flåten opp på 20-25 fly og start nye ruter og behold de gamle.
Jeg håber vi ser et hint i, at man ved S13 har planlagt med mindst 13 fly i drift! Selv Bangkok-ruten er øget fra 4 til 6 ugentlige afgange, hvortil kommer de ni ekstra ugentlige afgange til USA.
Lille interessant liste:
http://www.airbus.com/aircraftfamilies/asset/aircraft-available/
Jeg har aldri skjønt hva som skulle være så stas og gjevt med en rute til Houston. For det første er det en by som svært få fritidsreisende vil være interessert i og faktisk de færreste business-reisende også (selvsagt minus oljeindustrien).
Vist SAS skulle gå til anskaffelse av en BBJ, vil den kunne trafikere SVG-IAH non-stop?
Problemet med en BBJ-løsning er vel, at hvis SAS kun anskaffer én, måske to, så er de noget sårbare. Så denne løsning kræver vel, at SAS har lidt mere end én rute at bruge flyet på?
Problemet med en BBJ-løsning er vel, at hvis SAS kun anskaffer én, måske to, så er de noget sårbare. Så denne løsning kræver vel, at SAS har lidt mere end én rute at bruge flyet på?
En rute? Mener folk virkelig at det er 100 business pax som reiser hver eneste dag mellom SVG og IAH? Du må nok hoste opp en rute til, ja
Dersom man svir av 3-4 mill hver eneste dag for å fly oljeindustrien mellom Stavanger og Houston tror jeg det er på tide med en heftig opprydning i slikt sløseri.
3-4 mill pr dag er småpenger å regne i den industrien, siden det fordeles på veldig mange selskaper med veldig stor omsetning og marginer.
Og samtidig tyner man forhandlerne som ikke bare må betale 'cash' ved levering til en pris de ikke vet før trucken svinger inn, men også tjener så lite per liter at de ikke får butikken til å gå rundt uten hjelp av andre inntektskilder. En slik innstilling at dette er 'småpenger' er betegnende på en svært usunn næring. For disse blør vi ved pumpene.
100 er mye ja, men trafikken er vesentlig.
Til sammenligning flyr det i snitt 383 oljerelaterte forretningspassasjerer i snitt pr dag, hver vei mellom Oslo og Stavanger. Kutt ut helgene og du er på 538 passasjerer hver vei pr dag.
Uten at jeg vet noe, vil jeg anta at fra Oslo, Bergen og Stavanger reiser minst 50 oljerelasterte passasjerer til Houston hver eneste dag.
3-4 mill pr dag er småpenger å regne i den industrien, siden det fordeles på veldig mange selskaper med veldig stor omsetning og marginer. Snittprisen er nok heller ikke 30-40k pr pax, mer i nærheten av 15-20k.
Det er ikke nødvendigvis innstillingen som er usunn, men beløpene som er store. Omsetning for utvinning og utvinningstjenester var 329 milliarder i Norge i første kvartal i år.
Det må være et reelt markedsbehov.100 mann som reiser til IAH fra SVG hver dag , inklusive BGO er ikke i overenstemmelse med virkeligheten.
Etter min oppfatning vil det smarteste være for SAS at de starter en rute til IAH fra nåværende hub , CPH.
Om jeg reiser via AMS eller CPH så er det ett fett! Antagelig synes jeg CPH vil være best.
Etter min oppfatning vil det smarteste være for SAS at de starter en rute til IAH fra nåværende hub , CPH.