Check-In: SAS ser på Houston

Fysikeren

ScanFlyer Silver
Check-In: SAS ser på Houston

Så er en Houston-rute oppe at vende igen:

http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=64809

Men som artiklen nævner, så er SAS's IC-fly allerede ret godt udnyttet. Går det an at have mindre end daglige fly til New York om sommeren fra Oslo? SAS slår sig jo bl.a. op på frekvenser.

Så dog et bud på en løsning: Brug det BBJ-PrivatAir-fly som Gulf Air vist ikke længere bruger. Har vist en passende konfiguration og størrelse på denne noget udprægede business-rute :)

Som fan af flere ruter til CPH, synes jeg den skal gå fra København via Stavanger til Houston, men bare mine subjektive ønsker ;)

Undrer mig lidt over, at Icelandair ikke hopper ind her med en rute fra Keflavik til Houston, hvis det marked er så attraktivt som angivet.

Uanset hvad, vil jeg se noget mere før jeg tror på ruten etableres.
 
Last edited:
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Det er 12 dager siden dette var omtalt i norske aviser:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105976&page=4

Så vil danskene at OSL-EWR skal kuttes
Udmeldingerne fra SAS-direktøren åbner op for spekulationer om fremtiden for Oslo-New York ruten, som SAS åbnede sidste forår. Fra 1. april næste år får ruten mellem København og New York tilføjet yderligere tre frekvenser. Med et styrket New York-produkt fra København kunne SAS bruge noget af kapaciteten fra Oslo-New York ruten til at etablere en direkte rute til Houston fra det norske marked.
 
Last edited:
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Jeg har aldri skjønt hva som skulle være så stas og gjevt med en rute til Houston. For det første er det en by som svært få fritidsreisende vil være interessert i og faktisk de færreste business-reisende også (selvsagt minus oljeindustrien). For det andre vil ruten trolig måtte gå med andre og mindre fly enn dagens SKs longhaul-fly, noe som vil gjøre billettprisen skyhøy. I tillegg vil ruten sannsynligvis måtte gå innom CPH (?) og da blir det jo egentlig en ny SAS-rute fra CPH og ikke Norge. i tillegg virker det jo som noen i SAS fortsatt ikke er helt fortrolige med OSL-EWR??:)
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Jeg har aldri skjønt hva som skulle være så stas og gjevt med en rute til Houston. For det første er det en by som svært få fritidsreisende vil være interessert i og faktisk de færreste business-reisende også (selvsagt minus oljeindustrien). For det andre vil ruten trolig måtte gå med andre og mindre fly enn dagens SKs longhaul-fly, noe som vil gjøre billettprisen skyhøy. I tillegg vil ruten sannsynligvis måtte gå innom CPH (?) og da blir det jo egentlig en ny SAS-rute fra CPH og ikke Norge. i tillegg virker det jo som noen i SAS fortsatt ikke er helt fortrolige med OSL-EWR??:)

Nei, SAS sin strategi på OSL-EWR virker fortsatt litt difus, selv om flyene stort sett går stappfulle. Men det kan jo være at de mener at tre avganger daglig til New York er for mye, og det vil det jo bli noen dager i uka når DY setter igang. Men deres A 330-340 er nok altfor store for en all business destinasjon som Houston ja.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Denne artikkelen er bare "agurknytt" som spinner videre på uttalelsene i Aftenposten. Selv om check-in.dk har mange bra artikler, er det ganske mange av dem som bare er synsing uten kobling til intervjuer og reelle nyheter.

Nei, SAS sin strategi på OSL-EWR virker fortsatt litt difus, selv om flyene stort sett går stappfulle.

Hvorfor virker strategien diffus?
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Jeg arbeider i "oljå" i Stavanger og reiser til Houston med litt uregelmessig frekvens... Og det gjør mange av mine kolleger også. Det skjer masse spennende i Gulf of Mexico for tiden. Houston har masse verft, leverandører og kontraktører for oljeindustrien. I dag er det vanligst å fly Stavanger-Amsterdam-Houston med KLM. På jumboen til KLM sitter man ofte ved siden av en annen nordmann. Og i barene på flyplassen i Houston treffer man ofte på en Viking-fan (eller Ulf Sandnes). Slik har det vært i mange år. Om det er nok reisende til å opprette en egen rute mellom Stavanger og Houston vet ikke jeg, men KLM har i hvert fall tjent maaasse penger på denne forbindelsen i mange mange år.

Dersom SAS reduserer antall flyvninger mellom Oslo og New York så burde det være mulig å fly Oslo-Stavanger-Houston de dagene flyene er "ledig". Det er ikke så veldig mange "vanlige" turister som flyr til Houston, men siden det bor mange nordmenn i denne byen er det alikevel en god del som reiser fra Norge i ferien - for å besøke slekt og venner. Og nordmenn i Houston flyr "hjem" til Norge på tur for å delta i brylluper og desslike i "hjemlandet".

Hvis ikke SAS "erobrer" denne ruta så kan det jo hende at Norwegian gjør det når de kommer i gang med flere Dreamlinere.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Er OSL-EWR den longhaul ruten til SAS som gjør det svakest?
Spør siden det spekuleres i at denne kan kuttes/reduseres.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Er OSL-EWR den longhaul ruten til SAS som gjør det svakest?
Spør siden det spekuleres i at denne kan kuttes/reduseres.

I avisene står det jo at OSL-EWR går stappfull så å si hver dag. Tror noen bare er litt paranoide. På Businessclass.se så er svenskene redde for ruten ARN-ORD. Så man er vel litt redd for "sine egen" ruter og frykter det verste.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Vel å trekke seg ut fra OSL og ARN på long haul, er vel det samme som å åpne døren for at en konkurrent skal kunne etablere seg. Så sånn sett er vel det neppe så lurt..

Men dersom all LH virksomhet ble sentrert til CPH vil jo SAS kunne tilby en helt annen bredde i sitt produkt med flere destinasjoner enn hva de kan i dag. I lys av det kan jo det være kjempesmart.

Jeg tror SAS må satse på LH, men jeg er ikke så sikker på om å trekke seg ut av markeder er veien å gå. Jeg tror de trenger mer metall for å kunne møte konkurransen.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Lufthansa: A380, dagligt
KLM: 747, dagligt
BA: 747, dagligt
Air France: 777, dagligt
Turkish Airlines: 777, 4 ugentlige (starter 2013).

Der må vel være et forholdsvist stort behov til byen..
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Lufthansa: A380, dagligt
KLM: 747, dagligt
BA: 747, dagligt
Air France: 777, dagligt
Turkish Airlines: 777, 4 ugentlige (starter 2013).

Der må vel være et forholdsvist stort behov til byen..

Og så har du ikke UA/CO's flyvninger fra IAH til Europa med...
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

IAH er jo en star-hub, så det burde vel være mulig å få til en rute dit selv om det ikke er en stor leisure-dest?
LH skal jo sette inn A380 på FRA-IAH, så det må jo være et visst grunnlag.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Lettere å feede inn til FRA enn til SVG .. her snakker man feed kun i en ende og minimalt potensiale fra det amerikanske markedet. Ja, du vil ha en del videreforbindelser til Mexico, Sørstatene og vestkysten, men IAH er for langt sør til å trekke til seg majoriteten, som skal til østkysten. LH har massiv feed fra Asia. Min siste flight FRA-ATL var stappfull av disse - og det er omtrent kun lokale ATL-pax. ATL har null betydning for LH som transferstasjon.
Det er rett og slett ikke volum nok. Hadde man funnet at det lønte seg med f.eks. en 'trekant' IAH-ABZ-SVG-IAH hadde CO gjort det for lenge siden.
 
Last edited:
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Hvad med en ruteføring fra København med mellemlanding i Stavanger? Kan vel kombinere kravet om feed og direkte forbindelse fra Stavanger til Houston, selvom mellemlandinger ikke er populære.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Det er jo ikke noe problem å komme seg one-stop til IAH fra SVG med BA, LH eller KL, så at det er noe stort behov for en slik rute høres litt tvilsomt ut.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

At SAS eventuelt gjør en vurdering på Houston betyr vel ihvertfall at det må ligge forespørsel fra markedet. Eventuelt kan de vel se på statistikken på hvor mange som f.eks flyr til IAD,ORD og EWR som har connection videre til Houston.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Hvad med en ruteføring fra København med mellemlanding i Stavanger? Kan vel kombinere kravet om feed og direkte forbindelse fra Stavanger til Houston, selvom mellemlandinger ikke er populære.

For cnx fra CPH ville jeg tro det var like godt om pax fra CPH brukte en av de 5-6 daglige fly som allerede går CPH-SVG, istedenfor å la et LH fly gå knapt halvfullt til SVG for å fylle opp resten av setene.

Tidsmessig så kunne cnx tid med flybytte uten problem vært 30 min, hvorimot det nok tar 1 time å få sendt videre en 330 på mellomlanding. Med ytterligere cnx fra OSL, BGO, TRD og for den del STO, AMS, FRA, LHR etc kunne en kanskje fylt opp et fly? Uten at jeg på noen måte vil påstå å vite noe om passasjergrunnlaget til Houston...
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Enig i, at os fra København nemt kan skifte fly i Stavanger. Spørgsmålet er bare, om man kan feede nok ind til Stavanger med passende rentabilitet. Omvendt har Stavanger mange interessante "lokale" olieruter, der måske kunne hjælpe en del på det, og forbindelserne til de andre skandinaviske hovedstæder plus Helsinki er formentlig nemt fikset.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Kjære snille SAS, lei inn flere fly, de er tilgjengelig på markedet, det er HELT sant! Ingen firma i verden har vel vokst seg større og tjent mer penger ved å kutte og skjære tilbake.

IC operasjonen er strukket til yttergrensen alt, det blir for dumt det dere holder på med idag. Få flåten opp på 20-25 fly og start nye ruter og behold de gamle.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Hvad skal CPH bruge en IAD-rute til? Hvis en evt. rute til Houston kommer i hus, så skal SAS da ikke satse på feeder-trafik. Hvis man er bosiddende andre steder i Europa er det en radikal omvej at flyve via CPH og Stavanger end f.eks. via AMS eller CDG, så det skal jo være fordi der er et rigtig stort behov for olie-industrien i Norge - og ikke i de resterende steder af Europa.


Uanset tror jeg ikke på ruten og som en anden skrev, så havde CO da gået ind på ruten hvis der var behov for den.

Og som jeg læser det så vil de skære ned på OSL-EWR og benytte en A333 på ruten - ALL biz eller hvad? Det lyder ret usandsynligt...
 
Back
Top