Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Jeg tror nok ruten går bedre enn hva check in håper. HAdde den gått dårlig hadde de ikke hatt behov for å drive løgn propaganda ;)
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

En ting er spin, men har der virkelig været et møde omkring dette?

http://www.check-in.dk/sas-truer-med-at-flytte-houston-rute-til-cph#.VBaHXS6SzMg

Hvis ikke olieindustrien i Norge flyver mere fra Stavanger til Houston, så vil den tre uger gamle rute allerede fra januar kunne udgå fra København i stedet for Stavanger. Det er ifølge en kilde budskabet fra SAS

Jeg skulle likt og vite hva som faktisk ble sagt kontra det som checkin.dk hevder gjennom sine anonyme kilder.

Og ha møter mellom leverandører og kunder er jo veldig normalt, men mistenker at budskapet kanskje kan ha vært mer av typen: "Hvis ikke ruten brukes, vil den ikke fortsette", hvilket jo er en selvfølge.

Om ruten går bra eller dårlig vet jeg ingenting om, men checkin.dk har jo mistet all kredibilitet i denne saken, selv om de skriver om den annen hver dag:rolleyes:
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Jeg tror ikke Check-In vet noe mer om hvordan denne ruten går enn alle oss andre.

I sidste uge kunne CHECK-IN.dk fortælle hvordan SAS på flere afgange kun har en belægning på 20 procent på ruten, som betjenes med et særligt Boeing 737-700 fly, der er indrettet med kun 44 business class-sæder og opereres af schweiziske PrivatAir.

http://www.check-in.dk/sas-truer-med-at-flytte-houston-rute-til-cph#.VBajmk04VoI

Dette var det jo Eivind Roald som sa til Aftenposten, det er ikke noe Check-In har funnet ut av. Dessuten var kommentaren hans at enkelte avganger hadde hatt 20 prosent kabinfaktor, mens andre hadde vært tilnærmet fulle. Poenget var uansett at interessen for ruten hadde tatt seg opp og at de ventet 60 prosent gjennomsnittlig kabinfaktor i løpet av siste del av september.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Jeg tror ikke Check-In vet noe mer om hvordan denne ruten går enn alle oss andre.



http://www.check-in.dk/sas-truer-med-at-flytte-houston-rute-til-cph#.VBajmk04VoI

Dette var det jo Eivind Roald som sa til Aftenposten, det er ikke noe Check-In har funnet ut av. Dessuten var kommentaren hans at enkelte avganger hadde hatt 20 prosent kabinfaktor, mens andre hadde vært tilnærmet fulle. Poenget var uansett at interessen for ruten hadde tatt seg opp og at de ventet 60 prosent gjennomsnittlig kabinfaktor i løpet av siste del av september.


Poenget er vel at Check-in.dk benytter alt de kan finne for å presentere usannheter som undergraver denne ruten. Da av bitterhet over at den ikke går fra CPH. Ser man Check-in.dk sin journalistiske makkverk de siste årene så er nettstedet pent lite annet å regne enn en diger PR og propaganda maskineri for Kastrup der ting konsekvent utelates for å farge ulike artikler.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Check-in føyer seg inn i rekken av medier som tråler etter negativ informasjon som passer bra med hvordan de ønsker å fremstå. Ta nettavisen for eksempel, de skriker ut "ELENDIGE NYHETER FOR NORGE" basert på en rapport fra SSB som spår ett eller annet basert på fremskrivinger. Fremskrivinger er i beste fall kvalifisert gjetning, men det unnlater såklart nettavisen å nevne. chec-in.dk leter selvfølgelig etter informasjon, muligens tatt ut av kontektst, som passer bra med deres agenda.

E24/vg.no burde skamme seg som siterer check-in.dk, det er absolutt ingen substans i hva de skriver og artiklene synes å inneholde et snev av bitterhet.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Hvis ikke olieindustrien i Norge flyver mere fra Stavanger til Houston, så vil den tre uger gamle rute allerede fra januar kunne udgå fra København i stedet for Stavanger. Det er ifølge en kilde budskabet fra SAS
Var det ikke seinest nå i helga at flyet skulle flyttes til CPH-EWR? :stir

SAS har uansett vært ute å avvist artikkelen til check-in som helt ute.
http://www.aftenbladet.no/energi/olje/SAS-avviser-rykter-om-flytting-av-Houston-rute-3509035.html
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Var det ikke seinest nå i helga at flyet skulle flyttes til CPH-EWR? :stir

SAS har uansett vært ute å avvist artikkelen til check-in som helt ute.
http://www.aftenbladet.no/energi/olje/SAS-avviser-rykter-om-flytting-av-Houston-rute-3509035.html

SAS er ikke nådige mot Check In:

Artikkelen er både feilaktig og ensidig

Informasjonssjefen mener artikkelen i den danske nettavisen er sterkt preget av at danske interesser som olje- og rederiselskapet Maersk gjerne vil ha lagt Houston-ruten til København.

Var vel bare et spørsmål om tid før dette skjedde sett i lys av artiklene Check In har klart å produsere siste par ukene:p.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

SAS er ikke nådige mot Check In:





Var vel bare et spørsmål om tid før dette skjedde sett i lys av artiklene Check In har klart å produsere siste par ukene:p.

Liker at SAS er klare og tydelige, litt kjipt for de norske mediene som tar Check in for god fisk.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Liker at SAS er klare og tydelige, litt kjipt for de norske mediene som tar Check in for god fisk.
E24 er nok mer interessert i overskrifter og antall klikk en kvalitet på journalistikken.
Det er bare å se på barnehagen som blir i kommentarfeltene på disse sakene... :p
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

All omtale er god reklame :p Det kan være tilfeldig, men SAS har Houston-reklamen sin under aftenbladet artikkelen nå.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Det er tydelig at Maerskfolkene er vant med å få det som de vil, for verre surmuling skal man lete lenge etter når det gjelder reaksjoner vedrørende oppstart av en ny flyrute....

Maersks volum til/fra Houston kan jo ikke på noen måte måle seg med det totale volumet fra Stavangerregionen.

Jeg abonnerer på Check-in.dk's nyhetsbrev og synes i prinsippet det er interessant og helt ok. Men i denne saken har de skutt langt over mål, for å si det pent. Dagens oppslag gidder jeg egentlig ikke å kommentere.... Vrøvl!

Beste hilsen Espen
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Tror "noen" lager reportasjer mot bedre vitende her. Aner de hvor lite olje Mærsk produserer, og hvor lite oljemiljøet i Danmark egentlig er? Dansk sokkel kan omtrent sammenlignes med Haltenbanken, og dansk oljeservice er små og få. Skulle man hatt direkterute fra KSU eller TRD til IAH også?
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Litt kjekt å bla litt tilbake hos Check-In da, Mette Christensen uttalte seg tidligere ;

Hos A.P. Møller - Mærsk er det vigtigere, at der kommer en rute til Houston end præcis hvordan den kommer til at se ud.

”Vi er meget interesseret i at få en rute fortrinsvis fra CPH, men den kan jo slynges på flere forskellige måder. Vi har adskillige former for aktiviteter i Houston, som udvikler sig i positiv retning. Derudover er Houston et særdeles godt hub til især Mellem- men også Sydamerika. For os drejer det sig om rejsende både til og fra Houston,” forklarer Mette Christensen.

http://www.check-in.dk/sas-og-maersk-i-dialog-om-houston-rute#.VBcdfmIaySM

Nå har jo tonen fått en annen lyd.... Hvor lang ventetid har de i når di må via andre plasser, 1,5 time er jo ikke all verden, selv om det kan bli mindre. Er vel snakk om SK skal justere noen tillsluttninger etterhvert også.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Danskene er noen merkelige folk, og ekstremt lite virkeligsnære etter min erfaring. Husker jeg satt i et selskap i Århus med tilsynelatende oppegående personer (høy utdanning rundt bordet) og diskuterte, i fullt alvor, at Danmark hadde verdens høyeste BNP per innbygger...

Et annet eksempel er fra fotballens verden. I tiden da Rosenborg herjet som verst i Europa, kom det ofte uttalelser i dansk media om at de fem beste klubbene i Norden var danske.

Så når de da holder på som nå rundt SVG - IAH-ruten, blir jeg ikke et et fnugg overrasket. Har hørt det før. Og det hele begynner å bli veldig pinlig for min del.

Kan det være at de faktisk ikke vet bedre, eller har de de siste årene utviklet et alvorlig mindreverdighetskompleks mot sin kjære nabo i nord?

Er ofte i Danmark, og synes danskene er flotte folk. Men av og til støter man borti ting som virkelig får en til å undre.. Check-in.dk sin rolle i denne saken er et slikt tilfelle for min del.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Danskene er noen merkelige folk, og ekstremt lite virkeligsnære etter min erfaring. Husker jeg satt i et selskap i Århus med tilsynelatende oppegående personer (høy utdanning rundt bordet) og diskuterte, i fullt alvor, at Danmark hadde verdens høyeste BNP per innbygger...

Et annet eksempel er fra fotballens verden. I tiden da Rosenborg herjet som verst i Europa, kom det ofte uttalelser i dansk media om at de fem beste klubbene i Norden var danske.

Så når de da holder på som nå rundt SVG - IAH-ruten, blir jeg ikke et et fnugg overrasket. Har hørt det før. Og det hele begynner å bli veldig pinlig for min del.

Kan det være at de faktisk ikke vet bedre, eller har de de siste årene utviklet et alvorlig mindreverdighetskompleks mot sin kjære nabo i nord?

Er ofte i Danmark, og synes danskene er flotte folk. Men av og til støter man borti ting som virkelig får en til å undre.. Check-in.dk sin rolle i denne saken er et slikt tilfelle for min del.

Som gæst i venneland (eller fjendeland?) ville jeg ønske, at jeg havde ord at svare igen med, men lader dem nok blive i tankerne (herunder hvad jeg har hørt at pudsige udsagn fra norske kollegaer).

Hvad jeg dog synes er lidt langt ud er, at man tager et ret unuanceret synspunkt på "alle" danskere på baggrund af en lige så unuanceret artikel i et medie, der vist må siges at være æresmedlem af en imaginær fanklub omkring CPH. Udenfor denne klub, der nok er lige så nuanceret som fanklubber i fodbold, er der en erkendelse af, at rutenettet omkring CPH er noget der skal kæmpes for.
 
Last edited:
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Nå har jo tonen fått en annen lyd.... Hvor lang ventetid har de i når di må via andre plasser, 1,5 time er jo ikke all verden, selv om det kan bli mindre. Er vel snakk om SK skal justere noen tillsluttninger etterhvert også.
Gjorde nettopp en kjapp sammenligning på Kayak for CPH-IAH. Raskeste alternativ jeg finner på returen er BA som er totalt 25-30 minutt raskere enn SAS med 1:10 layover på LHR (man kan bli svett av mer). Prismessig ligger de likt SAS. At danske selskap vil velge andre flyselskap hvis de er billigere forstår jeg godt, men påstanden om at 1:40 er for lang layover kjøper jeg ikke fra en sveitser en gang.
For the record: på utreise er SAS 1:35 raskere enn nærmeste konkurrent.
 
Last edited:
Back
Top