Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Danskene er noen merkelige folk, og ekstremt lite virkeligsnære etter min erfaring. Husker jeg satt i et selskap i Århus med tilsynelatende oppegående personer (høy utdanning rundt bordet) og diskuterte, i fullt alvor, at Danmark hadde verdens høyeste BNP per innbygger...

Et annet eksempel er fra fotballens verden. I tiden da Rosenborg herjet som verst i Europa, kom det ofte uttalelser i dansk media om at de fem beste klubbene i Norden var danske.

Så når de da holder på som nå rundt SVG - IAH-ruten, blir jeg ikke et et fnugg overrasket. Har hørt det før. Og det hele begynner å bli veldig pinlig for min del.

Kan det være at de faktisk ikke vet bedre, eller har de de siste årene utviklet et alvorlig mindreverdighetskompleks mot sin kjære nabo i nord?

Er ofte i Danmark, og synes danskene er flotte folk. Men av og til støter man borti ting som virkelig får en til å undre.. Check-in.dk sin rolle i denne saken er et slikt tilfelle for min del.

Generaliseringen din av dansker er omtrent like legitim og nyansert som check-in.dks dekning av SAS' SVG-IAH-rute. Før du uttaler deg om at den er pinlig, kan du med fordel gå litt i deg selv.

Gjorde nettopp en kjapp sammenligning på Kayak for CPH-IAH. Raskeste alternativ jeg finner på returen er BA som er totalt 25-30 minutt raskere enn SAS med 1:10 layover på LHR (man kan bli svett av mer). Prismessig ligger de likt SAS. At danske selskap vil velge andre flyselskap hvis de er billigere forstår jeg godt, men påstanden om at 1:40 er for lang layover kjøper jeg ikke fra en sveitser en gang.
For the record: på utreise er SAS 1:35 raskere enn nærmeste konkurrent.

Med BA til samme pris og "like rask" er det ikke tvil om hva jeg ville valgt hvertfall.

Re: Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Moderator

Hei, vil bare minne alle på at vi forsøker og ikke gjøre dette til en landskamp, men prøver og holde oss litt objektive og unngå overdreven generalisering og stereotyper.

De som ønsker den type diskusjon henvises til vgdebatt og checkin.dk sitt kommentarfelt

/moderator

Ok, det var teit av meg å generalisere. Men check-in.dk er et offentlig tidsskrift som deler tankene fra CPH. Enda verre et det at en stor, seriøs bedrift som Maersk uttaler at de vil bruke ruten minimalt. Til tross for at SAS er dansk, og at suksess på SVG - IAH også vil gagne nettopp delvis danske SAS. Dette er det offentlige Danmark. Jeg er ett stakkarslig "nettroll". Håper dere klarer å se forskjellen. Kanskje har jeg et poeng også..

Edit: litt vanskelig å ikke ha landskamp i en tråd som nettopp er en landskamp. Initiert av dansk sabotering av SVG - IAH. Kanskje like greit å stenge hele tråden?

Last edited:

Det er vel ikke noen landskamp, men mener snakk om hvor uavhengig check-in.dk er - eller skal vi heller si mer hvor avhengig check-in.dk er? I hvert fall er troverdigheten lav. Det som er virkelig synd at mer uavhengige medier tar slikt for god fisk uten å dobbelsjekke påstander, men jeg har sagt det lenge at kvaliteten og troverdigheten til dagens medier har gått nedenom.

Ok, det var teit av meg å generalisere. Men check-in.dk er et offentlig tidsskrift som deler tankene fra CPH. Enda verre et det at en stor, seriøs bedrift som Maersk uttaler at de vil bruke ruten minimalt. Til tross for at SAS er dansk, og at suksess på SVG - IAH også vil gagne nettopp delvis danske SAS. Dette er det offentlige Danmark. Jeg er ett stakkarslig "nettroll". Håper dere klarer å se forskjellen. Kanskje har jeg et poeng også..

Edit: litt vanskelig å ikke ha landskamp i en tråd som nettopp er en landskamp. Initiert av dansk sabotering av SVG - IAH. Kanskje like greit å stenge hele tråden?

Det kan løbe af med os alle. Men tror vi alle kan blive enige om, at Check-In.dk kan være interessant at læse, men lige så snart CPH indgår i artiklen, så er de inhabile og subjektive. Og med de briller skal artiklerne læses.

At Mærsk ikke finder en forbindelse med flyskift i Stavanger mere interessant end en med skift i London er vel helt efter bogen. Mere synes jeg ikke deres udsagn kan bære. De udtaler sig jo også med udgangspunkt i virksomheden. Erstat København med Stavanger og Mærsk med Statoil og se hvordan budskabet så ser ud. Næppe problematisk :)

Med BA til samme pris og "like rask" er det ikke tvil om hva jeg ville valgt hvertfall.

Hehe, nei det skjønner jeg godt. Du er jo "hjemme" når du ankommer LHR;)

Men, hadde jeg vært Dansker, og hadde hatt valget mellom SK eller BA, tja, vet ikke
slipper iallefall T5 og 1/2 maraton

Hehe, nei det skjønner jeg godt. Du er jo "hjemme" når du ankommer LHR;)

Men, hadde jeg vært Dansker, og hadde hatt valget mellom SK eller BA, tja, vet ikke
slipper iallefall T5 og 1/2 maraton

Helt enig, man må jo gjennom security på T5, og her kan det være en del kø, samt store avstander, man rekker jo ikke noe lounge så det trekker jo ikke opp.

Tar Sola med liten connection any day fremfor LHR T5 med liten connection

Check-ins dækning af luftfart og relaterede ting er ofte en smule farvede og ikke altid lige nuancerede.

Hilsen Ole

....... Men check-in.dk er et offentlig tidsskrift som deler tankene fra CPH. ...... Dette er det offentlige Danmark. .

Checkin.dk er et privat "blad", absolut intet offentligt over det. Troværdigheden er en anden sag.

...... Initiert av dansk sabotering av SVG - IAH.
overdrivelse fremmer forståelsen :-)

en 737 ud af N har nok I det store billed ikke den store betydning fra eller til, bortset fra et bullet ego på Amager.

en 737 ud af N har nok I det store billed ikke den store betydning fra eller til, bortset fra et bullet ego på Amager.

Opplever vel mer "angrepet" på denne ruten som et tegn på at man er bekymret over at SAS viser vilje til å etablere ruter utenfor CPH.

Opplever vel mer "angrepet" på denne ruten som et tegn på at man er bekymret over at SAS viser vilje til å etablere ruter utenfor CPH.

..kombinert med at det kommer flere IC linjer fra OSL og ARN neste år. Klart det må torpederes koste hva det koste vil.

..kombinert med at det kommer flere IC linjer fra OSL og ARN neste år. Klart det må torpederes koste hva det koste vil.

Med tanke på at SAS ikke er friskmeldt, så virker det som noen lar fornuften gå forran forstanden. Om SVG-IAH kan tjene sårt tiltrengte kronasjer inn i sas systemet så vil det jo sikre danske arbeidsplasser også. Bedre å miste 10% av den danske arbeidsstokken når alternativet er at alle forsvinner. Og skulle SAS gå under er det vel begrenset hvor viktig CPH ville blitt for andre selskaper.

Greit tilsvar fra SAS på de danske spekulasjoner!

"E24 kjenner til at det som kan fremstå som en dansk kampanje mot ruten har skapt stor irritasjon hos mange i SAS. Nå tar også flyselskapet bladet fra munnen:

- Jeg er svært overrasket over artiklene om Houston-ruten, sier konserndirektør Eivind Roald i SAS, til E24 og avviser samtidig spekulasjonene om at SAS vurderer å legge ned ruten og flytte business-flyet til København-New York.

- Jeg har full respekt for at enkeltkunder i andre land har synspunkter, men vi har basert vår beslutning på hvor den største kundebasen flyr fra, sier han om «oljeruten».

Han minner om at man bruker lang tid på å planlegge nye langdistanseruter."

http://e24.no/boers-og-finans/sas-ab/danskene-slakter-oljeruten-naa-slaar-sas-tilbake/23297046

Bra av SAS å virkelig svare på tiltale. Dette har blitt en meget pinlig affære for diverse parter men er dessverre redd for at dette bare er en lite del av hva som faktisk foregår.

Dette burde stanse CPH bitter galle for noen år frem i tid!

Nei, jeg tror ikke det er over. Jeg har hatt noen mailutvekslinger med Andreas Krog, redaktør og eier av Check-in.dk det siste døgnet, og hans oppfatning kan sammenfattes i noen punkter:

SAS kan si hva de vil om ruten Stavanger-Huston, men han har en kilde i Norge som forteller hvordan det egentlig står til, og han betviler ikke sin kilde

Norge har ingen kritisk luftfartsjournalistikk, vi forguder Norwegian, Kjos og SAS i Norge, og derfor ser Check-in.dk det som deres oppgave å være den som balanserer og kritiserer

I den grad det finnes noen kamp/konkurranse mellom norske ruter og CPH, er det nordmenn som skaper den

Check-in.dk driver profesjonell journalistikk, er upartisk og har ingen agenda som går på å forsvare danske ruter og Kastrup

Back