Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

I den grad det finnes noen kamp/konkurranse mellom norske ruter og CPH, er det nordmenn som skaper den

Check-in.dk driver profesjonell journalistikk, er upartisk og har ingen agenda som går på å forsvare danske ruter og Kastrup

Mener du seriøst det du skriver???

Vi har to versjoner: en aktør (SAS) som sier ruta går bra og at de er fornøyde. Og en aktør som hevder å ha en kilde som forteller at det faktisk ikke går så bra som SAS hevder.

Jeg har på ingen måte noen forutsetning for å si hvem som har rett og hvem som har feil. Men samtlige her ser ut å vite at SAS sin versjon er rett.
Hva om check-in.dk har rett? Kan det være en teoretisk sjans for at så er tilfelle?
Begge parter har jo en agenda her.
Håper ruta går bra. En spenstig og frisk satsing. Jeg håper virkelig at SAS lykkes med dette.

Last edited:

Om Check-in.dk har et snev av troverdighet i hva de har skrevet, er de nødt til å svare på kritikken omgående. Da i utgaven som legges ut ved midnatt. Har de ikke mer konkret, nytt å tilføye eller en korrigering av allerede presentert innhold, er de fullstendig ribbet for troverdighet i denne saken og kan etter min mening legge ned.

Nei, jeg tror ikke det er over. Jeg har hatt noen mailutvekslinger med Andreas Krog, redaktør og eier av Check-in.dk det siste døgnet, og hans oppfatning kan sammenfattes i noen punkter:

SAS kan si hva de vil om ruten Stavanger-Huston, men han har en kilde i Norge som forteller hvordan det egentlig står til, og han betviler ikke sin kilde

Norge har ingen kritisk luftfartsjournalistikk, vi forguder Norwegian, Kjos og SAS i Norge, og derfor ser Check-in.dk det som deres oppgave å være den som balanserer og kritiserer

I den grad det finnes noen kamp/konkurranse mellom norske ruter og CPH, er det nordmenn som skaper den

Check-in.dk driver profesjonell journalistikk, er upartisk og har ingen agenda som går på å forsvare danske ruter og Kastrup

Takk for info.

Hans svar glitrer etter min mening av bitterhet. Kanskje en mulighet for deg som allerede har kontakt å invitere han til denne diskusjonen på flyprat?
Check-in.dk har jo produsert en rekke artikler basert på flyprat, så rent fremmed for kritikken er han jo neppe.

Jeg tror vi kan summere dette enkelt: Den ene parten sier at koppen er halvtom. Den andre sier at den er halvfull. Forventningene er ulike og reaksjonene deretter.

Eller så kan man bruke samme argument som fra Kastrup og SAS ved tidligere lansering,

"Slapp av, ruten går jo til Skandinavia".......

Jeg tror vi kan summere dette enkelt: Den ene parten sier at koppen er halvtom. Den andre sier at den er halvfull. Forventningene er ulike og reaksjonene deretter.
Kanskje en litt enkel oppsummering, MOW? Jeg har utfordret redaktøren til å kommentere artikkelen i Aftenbladet.no i Check-in.dk, men han så ingen grunn til å kommentere eller referere hva andre media skiver; den andre parten er jo kommet til orde med denne uttalelsen på hans nettsted: ”Det er nogle spekulationer, som vi slet ikke ønsker at forholde os til,” understreger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Kanskje en litt enkel oppsummering, MOW?

Kanskje. Det var heller ikke ment som noen dyptpløyende analyse .. ;)

Men faktum er at begge ser etter lys i enden av tunellen og checkin.dk håper det er toget ... Men SAS har jo presentert ganske detaljert tallmateriale og synes fornøyd, så hvorfor male fanden på veggen da?

Nei, jeg tror ikke det er over. Jeg har hatt noen mailutvekslinger med Andreas Krog, redaktør og eier av Check-in.dk det siste døgnet, og hans oppfatning kan sammenfattes i noen punkter:

SAS kan si hva de vil om ruten Stavanger-Huston, men han har en kilde i Norge som forteller hvordan det egentlig står til, og han betviler ikke sin kilde

Norge har ingen kritisk luftfartsjournalistikk, vi forguder Norwegian, Kjos og SAS i Norge, og derfor ser Check-in.dk det som deres oppgave å være den som balanserer og kritiserer

Oj, det var jo litt av en virkelighetsforståelse, og en navlebeskuelse som mangler sidestykke. Men samtidig så er jo dette veldig greit, man får en avklaring fra redaktøren selv om at de ikke er til å stole på og ikke kan tas seriøst. :rolleyes:
Dette kan jo bli artig den dagen SAS åpner nye langruter fra OSL og ARN forøvrig, kan bli mye god underholdning! :lol:

Eivind Roald kommer jo forøvrig med et veldig treffende stikk når han sier at artiklene minner om manglende forståelse for hvordan bransjen og ruteplanlegging fungerer. La også merke til at E24 nå omtaler Checkin.dk som en blogg og ikke som noe en journalist ville skrevet.

Oj,
Eivind Roald kommer jo forøvrig med et veldig treffende stikk når han sier at artiklene minner om manglende forståelse for hvordan bransjen og ruteplanlegging fungerer. La også merke til at E24 nå omtaler Checkin.dk som en blogg og ikke som noe en journalist ville skrevet.

Det er hvertfall tydelig at "redaktøren" av Check-in ikke har snøring når det gjelder offshoremiljøet på sørvestlandet.

Re: Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Haha, denne her tråd er efterhånden så pinlig som den overhovedet kan være. Som Dansker kan jeg kun være dybt rystet, over hvordan visse personer herinde har travlt med at udstille os Danskere, svine os til, pålægge os dagsordener m.v.
Det er da en interessant kontrast, at møde så mange begejstrede Nordmænd på ferie i Danmark, for så derefter at besøge denne side, som er fuld af de vildeste konspirationsteorier, og tilsvining af Danskere....

Er målet med Flyprat virkelig at bekæmpe alt Dansk, samtidig med at man begraver sig inde i sin egen lille fantastiverden?? Eller kunne man måske prøve at få et lidt mere nuanceret syn på tingene?? Og dermed som følge heraf løfte debatten op på et lidt højere niveau??

Hvis jeg skal summere jeres Check-in.dk sag op, så vil jeg gøre det som følger:
* SAS starter en all-business class olie-rute SVG-IAH - (iøvrigt ganske fornuftigt set).
* Check-in.dk skal som Dansk medie naturligvis spørge lidt ind til potentielle brugere af denne rute. Her er Maersk en ganske naturlig aktør. Selvom I Normænd mener de nærmest er ikke eksisterende i olie-branchen er dette ikke korrekt. Maersk er f.eks. en af de største (mener endda den største) udlejer af olieboreplatforme i verden. De er en af de førende aktører indenfor udvikling af produktions og boreteknologier, og har en hel del aktivitet i Houston.
* Maersk svarer som følge heraf, at de ikke synes ruten er optimal set med deres øjne (det har jeg også oplevet nogle af jer synes var mærkeligt og at de bare skulle rette ind...). Dette er vel et ganske naturligt svar fra Maersks side, præcis som det er ganske naturligt at SAS mener at potentialet er størst fra SVG.
* Dernæst kommer en artikel på check-in.dk med en kilde fra Norge nu og siger at SAS overvejer at flytte ruten til CPH. Ja nu begynder I så at råbe og skrige som små børn om at check-in.dk er bindegale og at det er CPH tilhængerne der er gået i krig m.v.
Har I overvejet at denne kilde måske er et velplaceret spin fra SAS side for at lægge pres på firmaerne for at bruge SVG-IAH ruten???

Istedet for at se alle disse CPH/dansker spøgelser som visse personer her på sitet gerne vil placere alle vegne, så prøv at analyser de nyheder I får istedet for. Og helt ærligt, skulle man lave en IAH rute fra CPH så ville det nok ikke blive en 44-sæders all-business class, men derimod en ganske almindelig 330/340 rute.
Alt det landskamp I taler om herinde er ikke noget vi oplever i Danmark, så den må stå for jeres egen regning.

Hva med om kilden faktisk er falsk? Hva om Check-in.dk, i lys av sin blogg historikk, har valgt å fremme denne påstanden kun for å fremme egen sak?

Nå skal jo ikke bloggere som check-in.dk tillegges de største journalistiske og redaksjonelle evner, men det er jo noe spesielt å kun vise til kun en kilde når det så til de grader kommer i retur fra SAS og kunder. At Check-in.dk nå for andre dag ikke velger å kommentere kritikken av sin egen artikkel, viser etter min mening at de innser å virkelig å ha driti på draget.

Forøvrig har ikke check-in.dk argumentert for en større maskin fra CPH, men helt konkret at
Denne premium ruten burde gått fra CPH.

Når det gjelder Maersk, så vil jeg vise til hva som har ligget til grunn for denne ruten.
Norge har over 200 selskap med reisevirksomhet knyttet til Houston.
Av kilder jeg har i SAS og Avinor så var det under arbeidet med å karlegge markedet for denne ruten slik at de 16 største aktørene fra Skandinavia til Houston var norsk baserte.
Da med OSL og SVG jevnstore.

All respekt for Maersk, men innenfor Olje er de pinlig små i norsk målestokk.
Dessuten er jeg ikke så sikker på at Maersk finner det positivt å bli dratt inn i en debatt som referansepunkt for noe som ikke er realistisk.

...så derefter at besøge denne side, som er fuld af de vildeste konspirationsteorier....

Velkommen tilbake janusk, du kommer i kjent stil... Sånn apropos propagandapresse; hvordan går det med www.cphtraveller.dk og i hvilken "journalistisk" kategori er dere i om jeg tør spørre? ;)

Og dermed som følge heraf løfte debatten op på et lidt højere niveau??

Flott!

Maersk er f.eks. en af de største (mener endda den største) udlejer af olieboreplatforme i verden.

Helt feil. Hørt om f.eks. Transocean, Seadrill, Diamond, Ensco , Rowan??
Mærsk er en relativt liten utleier av borerigger.

De er en af de førende aktører indenfor udvikling af produktions og boreteknologier, og har en hel del aktivitet i Houston.

Ja, det sier vel de fleste olje- og riggselskaper om seg selv.

Landskampen lar jeg ligge, og dansker er kjekke folk :D

Dagens kontring!

Først "heve diskusjonen på et høyere nivå" for så å komme med påståelser fullstendig basert på synsing....

Kan vi ikke bare trekke pusten, telle til 10. Så prøver vi å ikke la oss provosere, at Maersk er et stort konsern er det vel ingen tvil om. At de er superviktige som rigg selskap er vel en annen story.

Så la oss ta litt fakta

Maersk drilling ( drilling selskapet

http://en.wikipedia.org/wiki/Maersk_Drilling

Har ca 3% av verdens drill marked, 3500 ansatte og har 26 rigger.

Seadrill
http://en.wikipedia.org/wiki/Seadrill
Har 7900 ansatte og ca 63 rigger ( http://www.seadrill.com/our-fleet?rig=2fee24a8-d514-4c5e-a32b-4c5ed66dba7c)

Så Maersk drilling er små kontra Seadrill. Og Seadrill er ikke den største aktøren der ute.

La oss se litt på Maersk oil

http://en.wikipedia.org/wiki/Maersk_Oil

Wiki mener de har "over 600k barrels pr dag"

Mens andre kilder oppgir betydelig lavere tall

http://preview.thenewsmarket.com/Previews/MAER/DocumentAssets/240638.pdf

Så la oss sammenligne med Statoil som er Norges største men forsatt liten i verdens sammenheng.

http://www.statoil.com/AnnualReport...dPrices/Pages/ProductionVolumesAndPrices.aspx

Ca 1,4mill fat pr dag i 2012 fra Norsk sokkel og 670k fra fra internasjonal produksjon.

( om noen har bedre kilder så motas det). Men konklusjonen er vel at Maersk nok er store i Dansk sammenheng men som enkeltselskaper er de ikke superviktige for den globale oljebransjen. ( beklager avsporingen, men siden hele debatten handler litt om hvor viktig maersk er, så var det greit å komme med noe fakta).

Edit : Ser ut som jeg traff bra. Statoil er ifølge forbes verdens 20. største oljeselskap med ca 2mill Bpd

http://www.forbes.com/pictures/mef45miid/20-statoil-norway/

Last edited:

Ikke glem at Norge er vesentlig større på Gass enn Olje i verdens sammenheng.

Back