Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Re: Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Transfer fra Aberdeen og København som det vises til i debatt og hos Check-in.dk, er pr dags på størrelsen til en liten Widerøe maskin. Stavanger, Oslo, Bergen, (i den rekkefølgen) er etter hva jeg er kjent med, de største destinasjonene for denne ruta.

Last edited:

Setevalg ved innsjekk SVG - IAH i morgen 21. Sept vedlagt.

Attachments

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    90.1 KB · Views: 922

Det er lov.

Men jeg vil nødig bygge for store forhåpninger...

Det er lov.

Men jeg vil nødig bygge for store forhåpninger...

Husk gratis parkering på SVG dersom du trekker lapp.
Den byttes inn i en for gratis parkering i innsjekkingsskranken.
Gate lounge med litt å bite i samt drikke åpner 2 timer før avgang ved gate 8:) God tur.

Fløy selv denne ruten for 3 uker siden.

Noen som har en formening om hvor høy kabinfaktoren bør være for at man skal gå i pluss på ruta?

Takk for innspill. Kommer fra TRD så parkering slipper jeg tenke på. Må si at for en som reiser relativt hyppig til Houston, så er dette midt i blinken.

Noen som har en formening om hvor høy kabinfaktoren bør være for at man skal gå i pluss på ruta?

SAS har vel utalt at det er god økonomi i ruta om flyene er halvfulle.

Det er prisene på billettene som avgjør dette.
Om det selges bare Z-klassebilletter til rundt 22.000 ( 11.000 per vei) skal det jo noen til, men er det mange som dundrer til med C-klasse til over 34.000 pr vei så er det jo et helt annet regnestykke.

Vi får vel de første indikasjoner uti oktober når Avinor slipper sine trafikktall, om det da er mulig å få dette detaljert ned på rutenivå.

Godt å se slikt belegg, hadde jeg ikke visst bedre skulle man jo tro at denne ruta har noe for seg :p

Det er prisene på billettene som avgjør dette.
Om det selges bare Z-klassebilletter til rundt 22.000 ( 11.000 per vei) skal det jo noen til, men er det mange som dundrer til med C-klasse til over 34.000 pr vei så er det jo et helt annet regnestykke.

Vi får vel de første indikasjoner uti oktober når Avinor slipper sine trafikktall, om det da er mulig å få dette detaljert ned på rutenivå.

Yes, og for at Check-in.dk skal kunne uttale seg om denne ruta går bra eller dårlig, så må de vite både kabinfaktor og hvor mye passasjerene i snitt har betalt. Man kan ikke bedømme ene og alene på grunnlag av passasjertall.
Da må de i så fall ha en kilde som kjenner begge faktorer. Jeg tviler de har det, men en vet jo aldri.

Når det er sagt, så trodde jeg ikke at det var så stort sprik i prisen på billetter på denne ruta. Og også overrasket over at man gjør det bra allerede ved en kabinfaktor på 50, hvis det er riktig. Flere selskaper har jo en kabinfaktor tett opp mot 8o uten at de tjener penger av den grunn.

Kære flyprat-brugere

Flere af jer har efterlyst et svar fra os i relation til den kritik af vores artikler om Houston-ruten, som er blevet rejst i denne tråd. Det får I her.

Først og fremmest vil jeg gerne sige stor tak for at dele jeres store viden om skandinavisk luftfart med os. Og det er ingen hemmelighed, at jeres skriverier herinde ofte danner grobund for artikler på CHECK-IN.dk. Ofte ved I ting før selskabernes presseafdelinger gør. Stor ros for det.

Vi er også meget glade for de reaktioner vi får på vores artikler. Både under artiklerne, i direkte mails og her på siden. Det er dejligt med engagerede læsere og jeres feedback indgår ofte i vores journalistiske overvejelser.

Når det kommer til artiklerne om SAS-ruten til Houston så lad mig slå flere ting fast:

- CHECK-IN.dk er ikke et ukritisk talerør for CPH og har ingen interesse i at promovere CPH på bekostning af andre lufthavne i Skandinavien. Vi går til CPH kritisk og objektivt, som vi gør til alle andre aktører vi skriver om. Lad mig som eksempel nævne vores gentagne artikler om ruter fra Sydsverige til Europa, der går udenom CPH. Vores artikler om Star Alliance- og oneworld-selskaber, der ikke ønsker at flyve til CPH. Vores artikler om de nye takster i lufthavnen og kritik af lukningen af Terminal 1 samt ikke mindst vores artikler om hvordan Gardermoen i flere måneder sidste år havde flere passagerer end Københavns Lufthavn.

- Vi har som medie ingen holdning til om ruten skal udgå fra den ene eller anden by. Vi er ikke i oliebranchen eller gør forretninger i Syd- og Mellemamerika. Men vi forholder os kritisk til SAS’ dispositioner. Flyet er indlejet på en tre-årig uopsigelige kontrakt med PrivatAir. Det har SAS selv bekræftet. Og i den tilstand SAS befinder sig i lige nu med hård konkurrence og stort underskud, så bør vi som branchemedie naturligvis holde et vågent øje med selskabets dispositioner. Og det gør vi. Ligesom vi gør det med Norwegian, Greenland Express og mange andre.

- En nicherute til Houston med et all-business fly er et spændende og nyskabende tiltag i konkurrencen mod blandt andre KLM og British Airways. De foreløbige passagertal tyder da også på, at det skandinaviske marked kan bære en sådan en rute. Spørgsmålet er blot hvad der er mest hensigtsmæssigt. Det kunne måske være et par gange om ugen at lade ruten starte i CPH, mellemlande i SVG og fortsætte til IAH. Det vil jeg lade op til SAS at vurdere og afgøre.

- Vi stoler 100 procent på troværdigheden af de kilder, som danner baggrund for vores historier. Hvis vi var det mindste i tvivl, så ville vi ikke bruge deres oplysninger.

Jeg håber at dette kan være med til at nuancere debatten. Hvis I har yderligere spørgsmål og/eller kommentarer, så er I altid velkomne til at skrive til mig på post@andreaskrog.dk.

Med venlig hilsen
Andreas Krog
Redaktør, CHECK-IN.dk

Andreas: Å benytte det samme flyet ut fra CPH med mellomlanding i SVG før videre reise til IAH lar seg ikke gjøre med bare ett fly som skal gå 6 dager i uken. Det er rett og slett ikke nok timer i døgnet til at det går rundt. Om etterspørselen fra CPH er stor nok så kan vel SAS sette inn et feederfly med det samme flightnummeret som videre til IAH, dog uten 44 C-class stoler men med f.eks 121 økonomistoler. Blir det bra nok?

Andreas: Å benytte det samme flyet ut fra CPH med mellomlanding i SVG før videre reise til IAH lar seg ikke gjøre med bare ett fly som skal gå 6 dager i uken. Det er rett og slett ikke nok timer i døgnet til at det går rundt. Om etterspørselen fra CPH er stor nok så kan vel SAS sette inn et feederfly med det samme flightnummeret som videre til IAH, dog uten 44 C-class stoler men med f.eks 121 økonomistoler. Blir det bra nok?

Man måtte vel også tanke opp flyet igjen på SVG da det ikke har nok Fuel til å gå cph-svg-Houston. Spørsmålet er vel også om det finnes nok pax som vil fra cph til houston til at en sånn løsning ville vært lønnsom.

Kære flyprat-brugere

Flere af jer har efterlyst et svar fra os i relation til den kritik af vores artikler om Houston-ruten, som er blevet rejst i denne tråd. Det får I her.

Først og fremmest vil jeg gerne sige stor tak for at dele jeres store viden om skandinavisk luftfart med os. Og det er ingen hemmelighed, at jeres skriverier herinde ofte danner grobund for artikler på CHECK-IN.dk. Ofte ved I ting før selskabernes presseafdelinger gør. Stor ros for det.

Vi er også meget glade for de reaktioner vi får på vores artikler. Både under artiklerne, i direkte mails og her på siden. Det er dejligt med engagerede læsere og jeres feedback indgår ofte i vores journalistiske overvejelser.

Når det kommer til artiklerne om SAS-ruten til Houston så lad mig slå flere ting fast:

- CHECK-IN.dk er ikke et ukritisk talerør for CPH og har ingen interesse i at promovere CPH på bekostning af andre lufthavne i Skandinavien. Vi går til CPH kritisk og objektivt, som vi gør til alle andre aktører vi skriver om. Lad mig som eksempel nævne vores gentagne artikler om ruter fra Sydsverige til Europa, der går udenom CPH. Vores artikler om Star Alliance- og oneworld-selskaber, der ikke ønsker at flyve til CPH. Vores artikler om de nye takster i lufthavnen og kritik af lukningen af Terminal 1 samt ikke mindst vores artikler om hvordan Gardermoen i flere måneder sidste år havde flere passagerer end Københavns Lufthavn.

- Vi har som medie ingen holdning til om ruten skal udgå fra den ene eller anden by. Vi er ikke i oliebranchen eller gør forretninger i Syd- og Mellemamerika. Men vi forholder os kritisk til SAS’ dispositioner. Flyet er indlejet på en tre-årig uopsigelige kontrakt med PrivatAir. Det har SAS selv bekræftet. Og i den tilstand SAS befinder sig i lige nu med hård konkurrence og stort underskud, så bør vi som branchemedie naturligvis holde et vågent øje med selskabets dispositioner. Og det gør vi. Ligesom vi gør det med Norwegian, Greenland Express og mange andre.

- En nicherute til Houston med et all-business fly er et spændende og nyskabende tiltag i konkurrencen mod blandt andre KLM og British Airways. De foreløbige passagertal tyder da også på, at det skandinaviske marked kan bære en sådan en rute. Spørgsmålet er blot hvad der er mest hensigtsmæssigt. Det kunne måske være et par gange om ugen at lade ruten starte i CPH, mellemlande i SVG og fortsætte til IAH. Det vil jeg lade op til SAS at vurdere og afgøre.

- Vi stoler 100 procent på troværdigheden af de kilder, som danner baggrund for vores historier. Hvis vi var det mindste i tvivl, så ville vi ikke bruge deres oplysninger.

Jeg håber at dette kan være med til at nuancere debatten. Hvis I har yderligere spørgsmål og/eller kommentarer, så er I altid velkomne til at skrive til mig på post@andreaskrog.dk.

Med venlig hilsen
Andreas Krog
Redaktør, CHECK-IN.dk

Hei Andreas

Flott at du besvarer kritikken som har oppstått mot deres blogg.
I lys av din redegjørelse oppstår det ytterligere noen spørsmål som jeg vet mange ønsker besvart. Dessverre finner jeg din påstand om at Check-in.dk ikke primært fører Kastrup sine interesser såpass fantastisk, at jeg kun velger å konsentrere besvarelsen på deres blogg innlegg i serien om Houston, for i det hele tatt å kunne betrakte din besvarelse seriøst.

1. Med tanke på deres blogg innlegg om at ruten vurderes flyttet til CPH, hvorfor har dere ikke møtt den skarpe kritikken fra SAS?

2. Flere her inne er kjent gjennom kilder i SAS, at selskapet faktisk har gitt dere fullstendig informasjon om fordelingen av passasjerer på denne ruten.
Tall som umiddelbart ville gravlagt debatten om at denne ruten hører hjemme i København. Hvorfor har Check-in.dk bevisst valgt å ikke gå ut med dette?

3. Hvorfor har det i denne saken vært et konsekvent fravær fra deres blogg med argumenter, og analyser om markedet for denne ruten? Det ligger meget med tilgjengelig materiale om de ulike skandinaviske markedenes tilknytning til Houston og ikke minst de ulike industriene i de skandinaviske landene tilknyttet olje og gass virksomhet. Analyser og argumenter som ville gitt dere mer troverdighet. Da også referanser og grundige analyser presentert av SAS selv.

4. Finner dere ikke det problematisk at Ole Kirch Christensen i check.in.dk har et langvarig personlig bekjentskap til Mette Christensen i AP Møller, hvis uttalelser konsekvent benyttes som argument for å flytte ruten i deres blogg?

5. Om Check-in.dk besitter informasjon om at SAS ikke forteller sannheten, er det ikke da på tide å presentere ytterligere informasjon som kan bidra til å nøyansere debatten?

6. Om som du påstår at Check-in.dk er en uavhengig blogg som ikke favoriserer noen flyplass, hvorfor har det seg da slik at dere ikke for denne ruten velger å presentere og argumentere for Oslo eller Stockholm, som av SAS ble presentert som aktuelle kandidater, men er fullstendig og utelukkende løst til København?

7. Gitt din besvarelse om at Houston burde utgått et par ganger i uken fra København, hvorfor presenterer da ikke Check-in.dk innlegg som påstått uavhengig blogg, argumenter for å dele opp Shanghai, Beijing, Singapore, Tokyo, Washington, Chicago og San Francisco fra både Oslo og Stockholm basert og argumentert opp mot næringslivsinteressene i de ulike landene?

Last edited by a moderator:

Takk for svar Andreas. Dersom bloggen deres er så opptatt av hva som er mest hensiktsmessig for SAS uavhengig av hvilke(n) flyplass ruta går i fra, hvorfor snakker dere gjentatte ganger nesten utelukkende om CPH og stiller spørsmålstegn ved at den starter i SVG? Hvorfor benytter du igjen anledningen til å ytre at SAS burde slynge den om CPH noen ganger i uka? Dersom dere hadde gjort litt research så hadde du sett at Oslo har det største markedet fra Skandinavia til IAH og at en eventuell slynge, som forøvrig ikke er et alternativ (allerede poengtert i denne tråden) heller ville vært naturlig å sette opp via OSL?

For meg så vitner dette om mangelfull forståelse av skandinaviske passasjerstrømmer og markedsgrunnlag samt den ensidige forventningen om at "alt" skal ta utgangspunkt på Kastrup.

Ser forøvrig at Mette Christensen i AP Møller fortsetter kampanjen mot SAS sin avgjørelse om Houston-ruta på sin bursdag og kommer med følgende utsagt i Standby:

Et håb er f.eks., at SAS blander kortene og erkender, at det var en fejl at starte den nye rute til Houston med kun business class-sæder fra den norske oliehovedstad, Stavanger, men i stedet bør lade den udgå fra København.

http://www.standby.dk/hellere-langruter-end-blomster/

Jeg er faktisk sjokkert over den manglende, overordnede forståelsen hun viser med et slik utsagt. Og dette er bare det som kommer ut i pressen, så skulle gjerne visst hva som foregikk i bakgrunnen.

Jeg ser også at hun benytter sjansen til å nevne BOS som ny SAS destinasjon fra CPH så det er relativt tydelig at de forsøker å posisjonere seg mtp en mulig BOS rute fra OSL, noe som SAS har snakket om ved flere anledninger. Kan tenke meg det blir, om mulig, enda mer forsuret stemning dersom BOS dukker opp fra OSL eller ARN..

Takk for svar Andreas. Dersom bloggen deres er så opptatt av hva som er mest hensiktsmessig for SAS uavhengig av hvilke(n) flyplass ruta går i fra, hvorfor snakker dere gjentatte ganger nesten utelukkende om CPH og stiller spørsmålstegn ved at den starter i SVG? Hvorfor benytter du igjen anledningen til å ytre at SAS burde slynge den om CPH noen ganger i uka? Dersom dere hadde gjort litt research så hadde du sett at Oslo har det største markedet fra Skandinavia til IAH og at en eventuell slynge, som forøvrig ikke er et alternativ (allerede poengtert i denne tråden) heller ville vært naturlig å sette opp via OSL?

For meg så vitner dette om mangelfull forståelse av skandinaviske passasjerstrømmer og markedsgrunnlag samt den ensidige forventningen om at "alt" skal ta utgangspunkt på Kastrup.

Ser forøvrig at Mette Christensen i AP Møller fortsetter kampanjen mot SAS sin avgjørelse om Houston-ruta på sin bursdag og kommer med følgende utsagt i Standby:

http://www.standby.dk/hellere-langruter-end-blomster/

Jeg er faktisk sjokkert over den manglende, overordnede forståelsen hun viser med et slik utsagt. Og dette er bare det som kommer ut i pressen, så skulle gjerne visst hva som foregikk i bakgrunnen.

Jeg ser også at hun benytter sjansen til å nevne BOS som ny SAS destinasjon fra CPH så det er relativt tydelig at de forsøker å posisjonere seg mtp en mulig BOS rute fra OSL, noe som SAS har snakket om ved flere anledninger. Kan tenke meg det blir, om mulig, enda mer forsuret stemning dersom BOS dukker opp fra OSL eller ARN..

Kan man faktiskt anta at SAS nå etablerer ruter iforhold til reisemønster og ikke politikk ( slik som i gamledager). Og det er derfor CPH taper ny lanseringer?

Siden Nordmenn generelt reiser mye pr innbygger.

Mulig jeg misforstår noe, men hvorfor er det galt med en nettside som mener at ruter bør gå fra CPH?

Back