Kære flyprat-brugere
Flere af jer har efterlyst et svar fra os i relation til den kritik af vores artikler om Houston-ruten, som er blevet rejst i denne tråd. Det får I her.
Først og fremmest vil jeg gerne sige stor tak for at dele jeres store viden om skandinavisk luftfart med os. Og det er ingen hemmelighed, at jeres skriverier herinde ofte danner grobund for artikler på CHECK-IN.dk. Ofte ved I ting før selskabernes presseafdelinger gør. Stor ros for det.
Vi er også meget glade for de reaktioner vi får på vores artikler. Både under artiklerne, i direkte mails og her på siden. Det er dejligt med engagerede læsere og jeres feedback indgår ofte i vores journalistiske overvejelser.
Når det kommer til artiklerne om SAS-ruten til Houston så lad mig slå flere ting fast:
- CHECK-IN.dk er ikke et ukritisk talerør for CPH og har ingen interesse i at promovere CPH på bekostning af andre lufthavne i Skandinavien. Vi går til CPH kritisk og objektivt, som vi gør til alle andre aktører vi skriver om. Lad mig som eksempel nævne vores gentagne artikler om ruter fra Sydsverige til Europa, der går udenom CPH. Vores artikler om Star Alliance- og oneworld-selskaber, der ikke ønsker at flyve til CPH. Vores artikler om de nye takster i lufthavnen og kritik af lukningen af Terminal 1 samt ikke mindst vores artikler om hvordan Gardermoen i flere måneder sidste år havde flere passagerer end Københavns Lufthavn.
- Vi har som medie ingen holdning til om ruten skal udgå fra den ene eller anden by. Vi er ikke i oliebranchen eller gør forretninger i Syd- og Mellemamerika. Men vi forholder os kritisk til SAS’ dispositioner. Flyet er indlejet på en tre-årig uopsigelige kontrakt med PrivatAir. Det har SAS selv bekræftet. Og i den tilstand SAS befinder sig i lige nu med hård konkurrence og stort underskud, så bør vi som branchemedie naturligvis holde et vågent øje med selskabets dispositioner. Og det gør vi. Ligesom vi gør det med Norwegian, Greenland Express og mange andre.
- En nicherute til Houston med et all-business fly er et spændende og nyskabende tiltag i konkurrencen mod blandt andre KLM og British Airways. De foreløbige passagertal tyder da også på, at det skandinaviske marked kan bære en sådan en rute. Spørgsmålet er blot hvad der er mest hensigtsmæssigt. Det kunne måske være et par gange om ugen at lade ruten starte i CPH, mellemlande i SVG og fortsætte til IAH. Det vil jeg lade op til SAS at vurdere og afgøre.
- Vi stoler 100 procent på troværdigheden af de kilder, som danner baggrund for vores historier. Hvis vi var det mindste i tvivl, så ville vi ikke bruge deres oplysninger.
Jeg håber at dette kan være med til at nuancere debatten. Hvis I har yderligere spørgsmål og/eller kommentarer, så er I altid velkomne til at skrive til mig på
post@andreaskrog.dk.
Med venlig hilsen
Andreas Krog
Redaktør, CHECK-IN.dk