Charter nyheter (og rykter)

Det er vel markeder Kjos ønsket seg ...... Skal vi få se flere slike moves av de europeiske charter-/fritidsselskapene mon tro ..?
 
Alle selskaper som skal være med videre må utvide horisonten.

Rema-Reitan har med sine gode resultater lovt (flere hundre ?) kjøpmenn
tur til Las Vegas i sommer-

Blir interessant å se med hvilken transport.
 
Thomas Cook skal begynne med transatlantisk flyvninger til New York, Miami og Las Vegas i 2015, til de to første destinasjonene blir det flyvninger ut fra MAN.
Kilde: https://mobile.twitter.com/TCLeamington/status/459300793402028032/photo/1

Skal begynne ? Transatlantisk har da Thomas Cook Group holdt paa med i en aarrekke:rolleyes: De er hyggelige gjester i Seattle daglig - og saa sent som paa mandag traff jeg dem her paa Maui - en meget hyggelig og trivilig gjeng:cool:glade ansatte som blir tatt godt vare paa:rolleyes:
 
TCX har ikke hatt regulære ruteflyvninger til f.eks. NYC før dc-8-63

NYC er i saa fall unntaket - Thomas Cook Group representert ved Condor har og har hatt regulaere ruteflygninger til Seattle, Vancouver, San Francisco og svaert mange andre byer i USA. Seattle har hatt gleden av Thomas Cook de siste 3 aarene, de har regulaer avgang ca en time etter Lufthansa og med priser som ligger under USD 300.00 envei - vi har brukt dem et par ganger - regulaere billetter kjoept via deres egne Websider. Saa noen nyhet annet enn eventuell ny destinasjon er det ikke:)

Thomas Cook har ogsaa Interline avtale med Alaska Airlines med gjennomgaaende billetter (og priser) saa fra Frankfurt kan man via Seattle, Oakland, Los Angeles fly til byer i Alaska, inkludert Prudhoe Bay, til Honolulu, til Victoria - ja faktisk til byen hvor Air Berlin ble startet og drevet fra de foerste 10 aarene (som ironisk nok aldri har statt paa Air Berlins eget rutenett), men du og andre hyggelige mennesker kan komme dit med Thomas Cook paa regulaer flygning med regulaer billett
 
Last edited:
Novair lever i beste velgående, de har nettopp skrevet under kontrakt
på leasing av tre nye Airbus A321-200 (A321NEO), med levering fra
2017.

En del av dette, kan bl.a. leses her:
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10425


default.aspx
 
Det har de siste årene vært en markant vekst på chartersiden, så det kan være en konsekvens av det. Jeg tror det er litt med variasjon, og mange av turoperatørene har brukt rutefly i større grad i tillegg.
 
Og et "gammelt" selskap skifter navn...
Orbest blir Evelop( hva nå i alle dager det skulle være godt for)
Kunne de ikke kalt det E(n)velop heller..
 
Apollo har inngått avtale med Emirates og Qatar til vinteren

Neste vinter har Apollo rekordmange eksotiske nyheter i programmet. Selv om de fleste reiser går med charterfly har reiseselskapet neste år inngått avtale om å fly sine gjester med både Qatar Airways og Emirates fra Oslo.

Nyheter neste vinter er: Koh Yao Yai i Thailand, Bayahibe på Den dominikanske republikk, en mini rundreise på Bali, Abu Dhabi, Sri Lanka, Goa, Mauritius, Maldivene og Oman.

http://www.hangar.no/apollo-satser-med-qatar-og-emirates/
 
Ser på startour sine sider at Air Baltic skal fly for dem sommeren 2015.

Litt overraskende at dem vil ha en sliten 733 eller 735 fra BT på charter til blant annet Mallorca. Er lite seter i disse også, hvis BT har 757 så er det rart at ikke disse brukes i stedet.

Tui dumper altså DY med nye 737-800 og setter inne gamle 737-300/500..

13-06-2015 Palma 16:35 20:10 3 t 35 min Air Baltic, BT7845 Boeing737
27-06-2015 Oslo Lufthavn 20:55 00:35 3 t 40 min Air Baltic, BT7846 Boeing737

Finner det ikke under flyprogrammet, men under bestillingsvinduet.
 
Air Baltic skal også fly seriecharter fra Danmark neste sommer. Husker ikke nå om det er fra Aalborg eller Billund...

Espen
 
Ser på startour sine sider at Air Baltic skal fly for dem sommeren 2015.

Litt overraskende at dem vil ha en sliten 733 eller 735 fra BT på charter til blant annet Mallorca. Er lite seter i disse også, hvis BT har 757 så er det rart at ikke disse brukes i stedet.

Tui dumper altså DY med nye 737-800 og setter inne gamle 737-300/500..

13-06-2015 Palma 16:35 20:10 3 t 35 min Air Baltic, BT7845 Boeing737
27-06-2015 Oslo Lufthavn 20:55 00:35 3 t 40 min Air Baltic, BT7846 Boeing737

Finner det ikke under flyprogrammet, men under bestillingsvinduet.

airBaltic har ikke B757 i flåten lengre... Men som det sies er nok DY danket ut på pris, og at airBaltic muligens har litt større mulighet til å ta på seg ekstra avganger, DY har en stor flåte som skal fordeles ut på de forskjellige "programmene", og slikt trengs det lengre planleggingstid til. Men spennende med airBaltic på Charter i Norge, som raider66 nevener, de skal fly i Danmark også. Forøvrigt flyver jo SAS, og ikke DY alle ekstravgangene fra Værnes for StarTour.

Air Baltic skal også fly seriecharter fra Danmark neste sommer. Husker ikke nå om det er fra Aalborg eller Billund...

Espen

De skal fly charter til Rhodos og Chania fra Aalborg for SunCharter, samt at med det ble det også ny rute fra Aalborg til Riga.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=128627
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=128765
 
Ingen kritiske røster til at det er latvisk crew med latviske lønninger som skal fly mellom Norge og Syden?

Med tanke på at Air Baltic har mindre seter i sine maskiner samtidig som pris har vært avgjørende, så gir jo dette et godt og tydelig bevis på at Startour virkelig presser prisene forbi norske og skandinaviske betingelser.

Det er kanskje ikke bare enkelte selskap som står for dumping av priser og betingelser i Norge?
 
Ingen kritiske røster til at det er latvisk crew med latviske lønninger som skal fly mellom Norge og Syden?

Med tanke på at Air Baltic har mindre seter i sine maskiner samtidig som pris har vært avgjørende, så gir jo dette et godt og tydelig bevis på at Startour virkelig presser prisene forbi norske og skandinaviske betingelser.

Det er kanskje ikke bare enkelte selskap som står for dumping av priser og betingelser i Norge?

Det er til slutt kundene som presser prisene ned.

Dersom kundene ikke velger a kjöpe slike tilbyd, sa vil de forsvinne snart. Men pa den andre side, hva er forskjellen a fly charter en en utenlands-selskap og a fly en vannlig rutefly med e.g. KLM eller BA?
 
Det er til slutt kundene som presser prisene ned.
Det tror jeg ikke gjelder i chartermarkedet. Ola Nordmann skal til syden, uansett hvor mye det måtte koste. En tusenlapp eller to tror jeg har lite å si på reisebudsjettet for de fleste.

Ingen kritiske røster til at det er latvisk crew med latviske lønninger som skal fly mellom Norge og Syden?

Med tanke på at Air Baltic har mindre seter i sine maskiner samtidig som pris har vært avgjørende, så gir jo dette et godt og tydelig bevis på at Startour virkelig presser prisene forbi norske og skandinaviske betingelser.

Det er kanskje ikke bare enkelte selskap som står for dumping av priser og betingelser i Norge?
Blir spennende å se utviklingen fremover. Om pris er avgjørende faktor, vil vi nok se flere utenlandske selskaper gjøre ennå flere charteroppdrag for turoperatører.
Uansett er det en trist utvikling for norske og nordiske arbeidsplasser.
 
Det er til slutt kundene som presser prisene ned.

Dersom kundene ikke velger a kjöpe slike tilbyd, sa vil de forsvinne snart. Men pa den andre side, hva er forskjellen a fly charter en en utenlands-selskap og a fly en vannlig rutefly med e.g. KLM eller BA?

Synes det blir feil å velte ansvaret for at Startour/Tui bruker billige flyselskaper/øst europeiske, over på charterkundene. De kjøper en pakkereisene til Mallorca til en pris, og har vel liten innflytelse på hvilke selskaper startour leier inn.

Likevel, som jeg skrev så er jeg overrasket over at Startour velger å leie inn gamle 737-300, når kundene er vandt med Tuifly nordic sine nye 738 og DY med nye 738.. For min del ville jeg fravelge airbaltic, hvis flytidene til de andre er akseptable.
 
Synes det blir feil å velte ansvaret for at Startour/Tui bruker billige flyselskaper/øst europeiske, over på charterkundene. De kjøper en pakkereisene til Mallorca til en pris, og har vel liten innflytelse på hvilke selskaper startour leier inn.

Likevel, som jeg skrev så er jeg overrasket over at Startour velger å leie inn gamle 737-300, når kundene er vandt med Tuifly nordic sine nye 738 og DY med nye 738.. For min del ville jeg fravelge airbaltic, hvis flytidene til de andre er akseptable.
Er ikke problemt her, at DY og SAS ikke har nok ledig kapasitet for charter markedet? Air Baltic er vel da et av de aller nærmeste å leie inn og etter min mening like bra som DY og SAS, bare med litt eldre maskiner.
 
Som en fast reisende med Ving til Tenerife hver sommer, er skuffelsen stor når Ving sier at de ikke har fått noen flyselskaper til å fly for seg til sommeren, Ving har brukt SAS tidligere år samt Iberia/Iberworld slik at det ble 2 fly hver tirsdag om sommeren.

Noen som vet hva som skjedde med avtalen med SAS?

Trodde både SAS, Flyr og Norwegian ville ha en slik "sikker" flyvning?
 
Back
Top