Replying to Topic 'Cabin crew i Norwegian'
Det var da rart at se, at der langt om længe kom nogle få svar til mmusic. Lidt ærgerligt at et seriøst og nysgerrigt indlæg ikke bliver taget seriøst fra starten og istedet bliver brugt til at skrive uvidende og ignorante kommentarer.
Her er tale om et nyt medlem, der helt klart har interesse (og måske fremtidig karriere) i den branche, som vi alle holder så meget af og så må man da også kunne forvente at - specielt i dette forum - der bliver svaret seriøst. Fair nok hvis der er nogle ting som DY-ansatte ikke kan sige pga. tavshedspligt, men der er helt sikkert mange ting som kan siges og som kan være medvirkende til at give et fornuftigt billede af hvordan arbejdsforholdene er ombord.
Selv har jeg ikke kendskab til DY, men kan fortælle lidt om arbejdet hos SAS DK (Hvor min kone er ansat) - det kan måske være med til at give et billede af arbejdsforholdene generelt i branchen.
I forhold til tidligere tiders rigtig gode arbejdsvilkår er der i de senere år blevet strammet meget op, så forholdene nu mere passer til markedsforholdene. Arbejdstiden er p.t. 42 timer ugentligt med mulighed for forlængelse ifm. forsinkelser. Derudover er der night-stops og fritid på udedestinationer, der ikke tæller med som arbejdstid. Et eksempel på en arbejdsuge kan være, som min kone arbejder i denne uge:
Møder idag (mandag) kl. 06.45 og kommer hjem til København igen tirsdag eftermiddag. Derefter møder hun igen onsdag morgen kl. 07.00 og lander så igen på fredag ved middagstid. Derefter har hun fri til tirsdag morgen. Der er meget forskel på hvor mange legs der flyves pr. dag. Idag flyver hun f.eks. 7 legs, men hun i morgen kun flyver 3 (dog kun indtil tirsdag eftermiddag). Hos SAS er du garanteret en friweekend pr. måned.
Jeg kunne forstille mig at DY (som mange andre lavprisselskaber) ikke har så mange night-stops, da de ikke har behov for så mange afgange med tidlig feeder-trafik som et traditionelt netværksselskab. Desuden sparer de naturligvis også ret mange penge på dette. Ved night-stop får du ikke løn for din tid på jorden, men i stedet diæter til dækning af mad m.v. Dette er ganske fornuftige beløb og hvis du tænker dig om kan du sagtens få overskud på dette.
De fleste selskaber har personalerejser til meget lav pris på standby basis. De "gamle" netværksselskaber har aftaler med mange forskellige selskaber, mens de fleste nye lavprisselskaber udelukkende tilbyder rejser på egne ruter. Med den fokus flyselskaberne har på at få kabinefaktoren så høj som mulig er denne personalegode ikke nær så attraktiv mere som den tidligere var og man vil ofte opleve at der ikke er plads når man gerne vil rejse. Det betyder også at mange er begyndt at booke almindelige billetter for at være sikre på at kunne rejse på de ønskede dage. Dog vil det da ofte kunne lade sig gøre og specielt mulighed for fleksible billetter er et rigtig godt gode at have.
Jobbet som CA er i dag hårdt arbejde på alle selskaber og efter en arbejdsuge som beskrevet ovenfor er der ikke meget energi tilbage når det bliver weekend.
Når det så er sagt, så er det også et afvekslende og interessant job, hvor ikke to dage er ens - og som min kone (og nogle af hendes gode kolleger har oplevet) så bliver det faktisk endnu sjovere hvis man virkeligt sætter en ære i at give passagererne en god oplevelse og hjælper dem (på trods af forsinkelser, strejker, lavt serviceniveau osv.) Det er netop når man gør dette, at man får de sjove og positive oplevelser med passagererne.
Hvis du er intesseret i job som CA, så kan jeg da kun anbefale dig at prøve det, men vær indstillet på hårdt arbejde, irriterende passagerer og et liv der er svært at planlægge. Hvis du kan affinde dig med det så vil du til gengæld også få et interessant job med afvekslende arbejdstider og oplevelser af enhver art - både gode og mindre gode. Det vigtigste er nok at kunne se tingene i et positivt lys hele tiden - også når passagererne er sure og irriterende - det er netop her en god CA får vendt tingene til noget positivt og får løst situationen.
Jeg havde faktisk besluttet mig for at jeg ikke gad spilde tid på at kommentere airwolfs indlæg, men kan nu alligevel ikke lade med at forsvare CA'erne. Hvad DY gør på deres fly kender jeg ikke til, men når der bliver sagt at CA er overflødige ombord, så er det udtryk for både uvidenhed, dumhed og arrogance. CA er en af de vigtigste faktorer når det gælder en sikker flyvetur - faktisk er det deres primære opgave - og det at de servere kaffe ind i mellem er blot en ekstra service til pax.
Jeg ville ikke bryde mig om at flyve, hvis sikkerhedsudstyret ikke var tjekket ombord inden takeoff. Hvem er det lige der sørger for at baggage er anbragt korrekt, at der sidder førlige personer ved overwing exit, at alle er spændt fast, at sikkerhedsudstyr er tjekket, er piloternes øjne og ører i kabinen, yder førstehjælp ved sygdom, sørger for at alle kommer hurtigt ud ved nødlanding (evt. skubber lidt til folk ved sliden, så de ikke står i vejen for de næste), taler med urolige passagerer og beroliger pax med flyangst og meget mere.
At airwolf er så egoistisk fokuseret, at han mener, at han nok skal komme ud er bare trist - og i en nødsituation er jeg sikker på han nok skal komme på andre tanker. Det hjælper ikke meget at have den opfattelse hvis de er blevet ramt af et ikke fastspændt barn eller taske (reagerer som et projektil ved nødlanding) eller hvis der står tasker foran nødudgangen, så du ikke kan komme forbi - eller hvis der er passagerer i panik, der ikke tør springe ud i sliden og spærer vejen for andre. Så kan du sagens have den opfattelse, men det hjælper dig ikke meget når du står 8-10 rækker fra nødudgangen og ikke kan komme forbi.
En ting er CA's uddannelse som inkluderer førstehjælp, brandslukningskurser, årlig nødtræning m.v. men en anden ting (og ofte undervurderet) er års erfaring i at håndtere uplanlagte situationer og sørge for passagerernes velbefindende og tryghed - og ikke mindst at kunne forudsige evt. potentielle situationer med unruly pax etc. Dette er gældende på alle selskaber - også DY - og jeg har set utallige eksempler på dette på mine mange flyveture.
Mht. åbning af dørene, så er det en fast del af den årlige nødtræning at CA skal bevise at de kan åbne dørene/nødudgangene på de fly de er tjekket ud på, så påstanden om at kvinder ikke kan åbne disse er både sørgelig og et udtryk for uvidenhed.
Til mmusic, så håber jeg du fik lidt mere info du kan bruge - og hvis det er fordi du vil søge job som CA, så ønsker jeg dig held og lykke med dette.