Cabin crew i Norwegian

Replying to Topic 'Cabin crew i Norwegian'

Originally posted by LN-MOW

Vi har hatt DY crew her, men DY liker ikke at deres ansatte uttryker sine meninger paa forumet.

Norwegian er sannsynligvis det eneste selskapet innen norsk luftfart som tar taushetsplikt alvorlig. Jeg har lagret mangt et utsagn på dette forumet som vil bli brukt i framtidige artikler med fullt navn og referanse til arbeidsgiver. Dette gjelder spesielt i forhold til Avinor.

Originally posted by LN-KOG

Vi har hatt DY crew her, men DY liker ikke at deres ansatte uttryker sine meninger paa forumet.

Norwegian er sannsynligvis det eneste selskapet innen norsk luftfart som tar taushetsplikt alvorlig. Jeg har lagret mangt et utsagn på dette forumet som vil bli brukt i framtidige artikler med fullt navn og referanse til arbeidsgiver. Dette gjelder spesielt i forhold til Avinor.

find / serverlocation
rm -rf /serverlocation
run as hell

...vi har slettet noen innlegg etter oenske i fra den DY ansatte (Crew) som hadde postet dem. Og DY Crew har laert at DY ledelsen leser dette forumet(noe SASBraathens ogsaa gjoer).

Sånn generellt både for SAS og Norwegian, kan man som Cabin Crew fly gratis innelands?

Jeg har lagret mangt et utsagn på dette forumet som vil bli brukt i framtidige artikler med fullt navn og referanse til arbeidsgiver. Dette gjelder spesielt i forhold til Avinor.

:nor

For mange kan dette virke som en trusel.

Dette må du utdype nærmere synes jeg. Du vil altså navngi personer som i dette forum har kommet med negative utsagn om sin arbeidsgiver uten deres samtykke?

Det var synd at ingen i bransjen klarer å besvare min lille test, jeg får bare trekke mine konklusjoner deretter.

Men seks ukers kurs, er dette hele utdannelsen for kabinansatte?

Jeg er uansatt redd for at myndigheter og flyselskaper etterhvert finner ut at antall CA kan reduseres. Det overrasket meg også mye i Norwegians tilfeller der det ikke er servering at de trekker seg helt unna uten å være i aktivitet.

Originally posted by mmusic

Sånn generellt både for SAS og Norwegian, kan man som Cabin Crew fly gratis innelands?

Naa kjenner jeg ikke detaljene i fra Norwegian, men generellt faar de ansatte (det er ingen forskjell paa Cabin crew og andre) fly for 10% av billettprisen, men de betaler alle avgifter paa lik linje med andre passasjerer....saa det er gunstig...dette gjelder som regele paa hele rutenettet + gode rabatter hos andre selskaper...som regel er det ogsaa standby, dvs du vaere med om det er plass ledig...du kan ikke bestille plass....

Originally posted by Airwolf

Det overrasket meg også mye i Norwegians tilfeller der det ikke er servering at de trekker seg helt unna uten å være i aktivitet.

Saa lenge de er ved sine stasjoner under start og landing, er det ingen begrensninger paa hvor i kabinen de oppholder seg. Og hvis selskapet ikke vil at de skal servere, saa maa de jo foelge stillingsinstruksen.

Originally posted by Airwolf

Det var synd at ingen i bransjen klarer å besvare min lille test, jeg får bare trekke mine konklusjoner deretter.

Men seks ukers kurs, er dette hele utdannelsen for kabinansatte?

Jeg er uansatt redd for at myndigheter og flyselskaper etterhvert finner ut at antall CA kan reduseres. Det overrasket meg også mye i Norwegians tilfeller der det ikke er servering at de trekker seg helt unna uten å være i aktivitet.

mellom 6 og 9 uker er vanlig....og du har stillt spoersmaal om hvorvidt flyvertinnene kan klare aa operere noedutgangene (pga vekt ?) jeg vet at min kone, den lille italienerinnen, aldri hadde noe problemer med Noedutgangene paa 727, 737 og MD-80 naar hun floey for Alaska Airlines, hun maatte gjennom tester i loepet av hele karrieren, og det innebar aa aapne Noedutgangene i simulerte noedsitutasjoner...

fysj for et nedlatende syn og mening om en yrkesgruppe Airwolf, som gjør en KJEMPEjobb i den jobben de har...

Makan....

Og ja, de har gjerne 6-8 ukers kurs, og nei, det er INGEN ingeniørutdannelse de får på den korte tiden, men herregud da mann, finn deg et annet forum og heng ut folk & yrkesgrupper på...

Har selv bakgrunn som Flyvert/Kabinansatt/CA whatever you call it, og har sett kollegaer redde liv, både med hjertestarter og med hjertemassasje...

Og respekt for dem ombord? Om 3 menn bråker og lager trøbbel? Hvordan i all verden skal du kunne håndtere noe i det hele tatt om det IKKE skal være noen ansatte i kabinen da?

Hvordan hadde DU håndtert situasjonen da? Kunne DU vært en av de som villet lage bråk ombord? Har du SÅ mye problemer med at noen bestemmer der at du ikke hadde respektert dem?

Geeez------

:mol

Originally posted by dc-8-63
mellom 6 og 9 uker er vanlig....og du har stillt spoersmaal om hvorvidt flyvertinnene kan klare aa operere noedutgangene (pga vekt ?) jeg vet at min kone, den lille italienerinnen, aldri hadde noe problemer med Noedutgangene paa 727, 737 og MD-80 naar hun floey for Alaska Airlines, hun maatte gjennom tester i loepet av hele karrieren, og det innebar aa aapne Noedutgangene i simulerte noedsitutasjoner...

Okey, jeg har hørt at disse nødutgangene kan være tunge å få opp eller åpnet, og at enkelte kabinansatte har hatt problemer med dem. Men det er godt å høre.

Ellers sies det jo at det er passasjeren som sitter nærmest en nødutgang som har ansvaret for å åpne den om nødvendig, men det vel kanskje naturlig.

Originally posted by ENGM RAMP

fysj for et nedlatende syn og mening om en yrkesgruppe Airwolf, som gjør en KJEMPEjobb i den jobben de har...

Makan....

Og ja, de har gjerne 6-8 ukers kurs, og nei, det er INGEN ingeniørutdannelse de får på den korte tiden, men herregud da mann, finn deg et annet forum og heng ut folk & yrkesgrupper på...

Har selv bakgrunn som Flyvert/Kabinansatt/CA whatever you call it, og har sett kollegaer redde liv, både med hjertestarter og med hjertemassasje...

Og respekt for dem ombord? Om 3 menn bråker og lager trøbbel? Hvordan i all verden skal du kunne håndtere noe i det hele tatt om det IKKE skal være noen ansatte i kabinen da?

Hvordan hadde DU håndtert situasjonen da? Kunne DU vært en av de som villet lage bråk ombord? Har du SÅ mye problemer med at noen bestemmer der at du ikke hadde respektert dem?

Geeez------

:mol

Du viser ihvertfall tydelig at du har et annet syn enn meg, noe jeg selvsagt respekterer, uten at du tyr til lavmålte personangrep...og det er slik en diskusjon skal være.

Det som ligger bak mitt syn er at jeg ikke finner logikk mellom utdannelse, arbeidsoppgaver og deres høye lønnsnivå. Den streiken de nylig satte i gang som skadet SAS Braathens svært mye var i høyeste grad unødvendig etter min oppfatning. Jeg synes synd på selskapet, nå har jeg kjøpt noen reiser med dem for å være med å gjenoppbygge tilliten :cheers:

Og jeg lager aldri bråk :smokin

Ellers sies det jo at det er passasjeren som sitter nærmest en nødutgang som har ansvaret for å åpne den om nødvendig, men det vel kanskje naturlig.

Det dreier seg om over-wing - det kreves ikke crew ved disse. Det er derfor det paakreves 'foerlige voksne' i disse radene.

SKBU's ledelse er ennaa ikke saa teknisk avanserte at de har funnet ut hva dette er ... :D

DY har vel de samme fordeler som flyansatte flest .. rabatterte billetter paa egne ruter, om de har avtaler med andre selskaper vites ikke. ID-billetter er uansett mindre attraktivt enn foer .. saerlig siden man kan reise billig med fast plass.

Gratis flytog?? Da jeg jobbet i SAS fikk vi ingen rabatt - Norgesbuss var greiere der ..
Som ansatt på Osl får du rabatt på flytoget. Norwegian har ikke de samme id avtalene som Sas har. Hvis de har avtale med andre enn seg selv, så må det være med Sterling. (korriger meg hvis jeg tar feil)

Sas ansatte har ID billetter med ca 154 flyselskaper, og det er ALLTID attraktivt og ha. Billigbilletter kan som kjent ikke endres og refunderes. Det kan ID billetter

Dette må du forklare litt bedre. Tar du alle utsagn her inne som offisielle uttalelser fra våre arbeidsgivere? Behandler du muntlig tale fra folk du møter i dagliglivet på samme måte og bruker det i artikler med fullt navn etc, uten å si at det er din hensikt?

Airwolf glemmer vel at i tillegg til 6-9 ukers kurs så må alle som søker jobb i kabinen ha en minimums utdannelse fra før... Det finnes mange "bransjer" representert blant de som jobber i luften...:up:

Det var da rart at se, at der langt om længe kom nogle få svar til mmusic. Lidt ærgerligt at et seriøst og nysgerrigt indlæg ikke bliver taget seriøst fra starten og istedet bliver brugt til at skrive uvidende og ignorante kommentarer.

Her er tale om et nyt medlem, der helt klart har interesse (og måske fremtidig karriere) i den branche, som vi alle holder så meget af og så må man da også kunne forvente at - specielt i dette forum - der bliver svaret seriøst. Fair nok hvis der er nogle ting som DY-ansatte ikke kan sige pga. tavshedspligt, men der er helt sikkert mange ting som kan siges og som kan være medvirkende til at give et fornuftigt billede af hvordan arbejdsforholdene er ombord.

Selv har jeg ikke kendskab til DY, men kan fortælle lidt om arbejdet hos SAS DK (Hvor min kone er ansat) - det kan måske være med til at give et billede af arbejdsforholdene generelt i branchen.

I forhold til tidligere tiders rigtig gode arbejdsvilkår er der i de senere år blevet strammet meget op, så forholdene nu mere passer til markedsforholdene. Arbejdstiden er p.t. 42 timer ugentligt med mulighed for forlængelse ifm. forsinkelser. Derudover er der night-stops og fritid på udedestinationer, der ikke tæller med som arbejdstid. Et eksempel på en arbejdsuge kan være, som min kone arbejder i denne uge:

Møder idag (mandag) kl. 06.45 og kommer hjem til København igen tirsdag eftermiddag. Derefter møder hun igen onsdag morgen kl. 07.00 og lander så igen på fredag ved middagstid. Derefter har hun fri til tirsdag morgen. Der er meget forskel på hvor mange legs der flyves pr. dag. Idag flyver hun f.eks. 7 legs, men hun i morgen kun flyver 3 (dog kun indtil tirsdag eftermiddag). Hos SAS er du garanteret en friweekend pr. måned.

Jeg kunne forstille mig at DY (som mange andre lavprisselskaber) ikke har så mange night-stops, da de ikke har behov for så mange afgange med tidlig feeder-trafik som et traditionelt netværksselskab. Desuden sparer de naturligvis også ret mange penge på dette. Ved night-stop får du ikke løn for din tid på jorden, men i stedet diæter til dækning af mad m.v. Dette er ganske fornuftige beløb og hvis du tænker dig om kan du sagtens få overskud på dette.

De fleste selskaber har personalerejser til meget lav pris på standby basis. De "gamle" netværksselskaber har aftaler med mange forskellige selskaber, mens de fleste nye lavprisselskaber udelukkende tilbyder rejser på egne ruter. Med den fokus flyselskaberne har på at få kabinefaktoren så høj som mulig er denne personalegode ikke nær så attraktiv mere som den tidligere var og man vil ofte opleve at der ikke er plads når man gerne vil rejse. Det betyder også at mange er begyndt at booke almindelige billetter for at være sikre på at kunne rejse på de ønskede dage. Dog vil det da ofte kunne lade sig gøre og specielt mulighed for fleksible billetter er et rigtig godt gode at have.

Jobbet som CA er i dag hårdt arbejde på alle selskaber og efter en arbejdsuge som beskrevet ovenfor er der ikke meget energi tilbage når det bliver weekend.

Når det så er sagt, så er det også et afvekslende og interessant job, hvor ikke to dage er ens - og som min kone (og nogle af hendes gode kolleger har oplevet) så bliver det faktisk endnu sjovere hvis man virkeligt sætter en ære i at give passagererne en god oplevelse og hjælper dem (på trods af forsinkelser, strejker, lavt serviceniveau osv.) Det er netop når man gør dette, at man får de sjove og positive oplevelser med passagererne.

Hvis du er intesseret i job som CA, så kan jeg da kun anbefale dig at prøve det, men vær indstillet på hårdt arbejde, irriterende passagerer og et liv der er svært at planlægge. Hvis du kan affinde dig med det så vil du til gengæld også få et interessant job med afvekslende arbejdstider og oplevelser af enhver art - både gode og mindre gode. Det vigtigste er nok at kunne se tingene i et positivt lys hele tiden - også når passagererne er sure og irriterende - det er netop her en god CA får vendt tingene til noget positivt og får løst situationen.

Jeg havde faktisk besluttet mig for at jeg ikke gad spilde tid på at kommentere airwolfs indlæg, men kan nu alligevel ikke lade med at forsvare CA'erne. Hvad DY gør på deres fly kender jeg ikke til, men når der bliver sagt at CA er overflødige ombord, så er det udtryk for både uvidenhed, dumhed og arrogance. CA er en af de vigtigste faktorer når det gælder en sikker flyvetur - faktisk er det deres primære opgave - og det at de servere kaffe ind i mellem er blot en ekstra service til pax.

Jeg ville ikke bryde mig om at flyve, hvis sikkerhedsudstyret ikke var tjekket ombord inden takeoff. Hvem er det lige der sørger for at baggage er anbragt korrekt, at der sidder førlige personer ved overwing exit, at alle er spændt fast, at sikkerhedsudstyr er tjekket, er piloternes øjne og ører i kabinen, yder førstehjælp ved sygdom, sørger for at alle kommer hurtigt ud ved nødlanding (evt. skubber lidt til folk ved sliden, så de ikke står i vejen for de næste), taler med urolige passagerer og beroliger pax med flyangst og meget mere.

At airwolf er så egoistisk fokuseret, at han mener, at han nok skal komme ud er bare trist - og i en nødsituation er jeg sikker på han nok skal komme på andre tanker. Det hjælper ikke meget at have den opfattelse hvis de er blevet ramt af et ikke fastspændt barn eller taske (reagerer som et projektil ved nødlanding) eller hvis der står tasker foran nødudgangen, så du ikke kan komme forbi - eller hvis der er passagerer i panik, der ikke tør springe ud i sliden og spærer vejen for andre. Så kan du sagens have den opfattelse, men det hjælper dig ikke meget når du står 8-10 rækker fra nødudgangen og ikke kan komme forbi.

En ting er CA's uddannelse som inkluderer førstehjælp, brandslukningskurser, årlig nødtræning m.v. men en anden ting (og ofte undervurderet) er års erfaring i at håndtere uplanlagte situationer og sørge for passagerernes velbefindende og tryghed - og ikke mindst at kunne forudsige evt. potentielle situationer med unruly pax etc. Dette er gældende på alle selskaber - også DY - og jeg har set utallige eksempler på dette på mine mange flyveture.

Mht. åbning af dørene, så er det en fast del af den årlige nødtræning at CA skal bevise at de kan åbne dørene/nødudgangene på de fly de er tjekket ud på, så påstanden om at kvinder ikke kan åbne disse er både sørgelig og et udtryk for uvidenhed.

Til mmusic, så håber jeg du fik lidt mere info du kan bruge - og hvis det er fordi du vil søge job som CA, så ønsker jeg dig held og lykke med dette.

Takk for tilbakemeldinger! Også takk til FlyHi for utfyllende innlegg med mye bra info!!

Back