Cabin crew i Norwegian

Replying to Topic 'Cabin crew i Norwegian'

til inof: Airwolf liker å krangle - hans innlegg skal tas med en klype salt. Og, som jeg har sagt til heg før Helge - vi passer på deg, og tar du HELT av går vi inn og sletter deg...:up:

Originally posted by EB

Airwolf glemmer vel at i tillegg til 6-9 ukers kurs så må alle som søker jobb i kabinen ha en minimums utdannelse fra før... Det finnes mange "bransjer" representert blant de som jobber i luften...:up:

Videregående skole er vel noe de fleste har? Ikke kom å fortell at det kreves mer en det…. At det er mange som jobber i luften som har mer utdannelse en det er jeg klar over… men det er da vitterlig ikke et krav!

Originally posted by CK

til inof: Airwolf liker å krangle - hans innlegg skal tas med en klype salt. Og, som jeg har sagt til heg før Helge - vi passer på deg, og tar du HELT av går vi inn og sletter deg...:up:

Hvorfor skal du slette han? De som angriper han er da minst like usaklige og ufin! Mannen har et annet syn en øvrigheten her… og stilles til hugs for det her! Jeg kan ikke påstå at ulven har brutt noen regler på forumet ei heller tråkket over streken i noen diskusjoner… han har skarpe meninger og ytrer dem…. Hva han har gjort tidligere bringes opp hele tiden… kanskje på tide å gå videre… Dette gjøres av flere yrkesgrupper her… Ikke fordøm en person bare på grunn av at han ikke er enig med øvrigheten….. angrepene på hans meninger og person er jeg mer tvilende til…. Både i denne tråden og andre…. >Dette skulle vel egentlig ikke være et forsvar for Airwolf… jeg ønsker vel heller å slå et slag for retten til å ha andre meninger en andre her…. Er det så farlig?
Vingeklipping kan brukes… men kanskje ikke der øvrigheten ønsker……
:devil :devil

Originally posted by mmusic

Noen her som kan fortelle litt hvordan det er å arbeide som Cabin Crew i Norwegian?

- Er det mye hotell overnattinger, eller prøver man å begrense dette for å spare kostnader?
- I hvilke norske byer har Nowegian base for CC?
- Har man generellt noen fordeler som CC? Gratis flytog, gratis reise innenlands et.c?

Håper på tilbakemelding, da jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er å jobbe som CC i Norge :)

Å jobbe som Crew vet jeg ikke så mye om. Men jeg kjenner til Dy og hvordan det er å jobbe der. DY har mange hyggelige mennesker annsatt, og mange av dem jobber i lufta. Men helt siden starten så har vel ikke de ansatte i luften blitt kjent for å ha noe godt arbeidsmiljø. Mange har sagt at arbeidsmiljøet var elendig! Om dette stemmer nå kan jeg ikke si…. Men for noen år siden så var det mange som ikke var særlig glad for å heve lønna si i DY. Men jeg tviler på at ting har endret seg så drastisk siden jeg var ansatt der. Men når det er sagt… så kjenner jeg mange som jobber i luften hos DY som sier at det er trivelig å jobbe der og at man ikke trenger å menge seg med det dårlige miljøet…. Jeg vet ikke hvem som er sjef for cabin crew i DY nå… men de som styrte sjappa for et par år siden var vel ikke helt på høyden… og man skal ikke se bort fra at de var medvirkende til å forsure arbeidsmiljøet. Dette gjenspeiles vel også i et veldig høyt sykefravær hos DY?
DY har vel som mål å holde hotellovernattinger på et minimum… så jeg tror ikke at man bør glede seg til å se for mange hotellrom som ansatt der…. Gratis reiser er det heller dårlig med… foruten om de reiser du har mens du jobber i cabinen… men dem gjelder kanskje ikke? Man har rabattavtaler med flybussen, flytoget og Nor Way bussekspress mener jeg å huske. SAS flybussen er fort det som lønner seg hvis man har mange turer til og fra OSL og bor i Oslo.
Men jeg kan ikke si det mange nok ganger… det er MANGE koselige og fantastiske mennesker som jobber både på bakken og i luften for DY…

Originally posted by LN-BRK

Originally posted by LN-KOG

Norwegian er sannsynligvis det eneste selskapet innen norsk luftfart som tar taushetsplikt alvorlig. Jeg har lagret mangt et utsagn på dette forumet som vil bli brukt i framtidige artikler med fullt navn og referanse til arbeidsgiver. Dette gjelder spesielt i forhold til Avinor.

Dette må du forklare litt bedre. Tar du alle utsagn her inne som offisielle uttalelser fra våre arbeidsgivere? Behandler du muntlig tale fra folk du møter i dagliglivet på samme måte og bruker det i artikler med fullt navn etc, uten å si at det er din hensikt?

Når man skriver på et åpent forum så må man kanskje regne med at man blir sitert? Jeg ser ikke noe problem i dette. Det er ingen som kan nekte andre å bruke det som blir sagt på et åpent forum…. Og særlig bra er det jo når personen som sier det er åpen på hvem han eller hun er… Det er lov…. Så hvis man har meninger som man ikke kan stå for så bør man kanskje la vær å ytre dem på et åpent forum?

Originally posted by EB

Airwolf glemmer vel at i tillegg til 6-9 ukers kurs så må alle som søker jobb i kabinen ha en minimums utdannelse fra før... Det finnes mange "bransjer" representert blant de som jobber i luften...:up:

Dette stemmer vel ikke helt. En MÅ ikke ha mer utdannelse enn fullført videregående skole, men selvsagt gunstig å ha erfaring fra yrker med kundeservice og språk bla. At mange går fra f.eks sykepleier-yrket til kabinpersonale er jo gunstig for flyselskapene, men synes heller det sier noe om arbeidsforholdene i helsevesenet...når en heller vil jobbe i luftfarten med alle de veldige negative arbeidsforholdene det er der med 20t dager og aldri fri slik det har blitt framstilt fra kabinforeninger og dem som jobber i kabinen i de siste ukene ;)

Men siden det er såpass stor rift om jobbene i luften kan flyselskapene velge de med erfaring og bakgrunn som kan være positiv for jobb i luften...:up:

Norwegian er sannsynligvis det eneste selskapet innen norsk luftfart som tar taushetsplikt alvorlig.

Og dem tar den alvorlig... Jeg var vel den første som ble truet til taushet... dem la ikke skjul på at å være kritisk til eget selskap kunne ha en negativ effekt på ansettelsesforholdet.... Og ikke minst forholdet til en del ledere..... Lurer litt på hva de har å skjule når de slår ned på alt og ingenting... Hvis man driver helt etter boka så er man vel ikke så redd for det som kan bli sagt omkring på forum og ute i den virkelige verden... og bare for å presisere... det er ikke foretningshemmeligheter som det er skrevet om og senere sensurert..... :baeh :devil

Høy lønn som CA ?

Hva er anser du som en høy CA lønn Airwolf?
Bare nysgjerrig på hva du anser som høyt for denne utdannelsen.
Dessuten er det vel ikke lltid CA og utdannelse henger sammen. Og det kan man selv fritt og deilig selv velge i dette landet.

Originally posted by EB

Men siden det er såpass stor rift om jobbene i luften kan flyselskapene velge de med erfaring og bakgrunn som kan være positiv for jobb i luften...:up:

Ja det er det, men da faller liksom argumentene som de kabinansatte kommer med at det er på grensa til uutholdelige arbeidsforhold i lufta. Folk står jo i kø for å jobbe...og "slippe unna" andre arbeidsforhold.
Må innrømme at jeg synes 375.000-400.000 er godt betalt for denne jobben med tanke på hva som kreves av utdanning. Og merk at jeg sier ingenting om at jobben ikke er viktig, eller at det er servitører! Sammenliknet med andre yrkesgrupper som har mange års utdannelse med studielån, så synes jeg det er forholdsvis godt betalt. I tillegg er det vel en del frynsegoder som svært billige billetter og hotellavtaler etc. Er dem vel undt, men synes f.eks at sykepleiere og andre omsorgsyrker bør ligge høyere i lønn. Men nå har vi jo en rød regjering med SV ved roret so i lang tid har lovet høyere lønn for omsorgsyrkene....blir spennede å se ved vårens lønnsoppgjør....blir vel som med SV sin skolemat. ;)

Mht. løn for CA, så er den faktisk ikke så vældig høj for en nyansat...

Der er i dag mange (med mange års ansættelsesforhold) der stadig kan opretholde en god (rigtig god) løn, men som nyansat i f.eks. SAS en grundlønnen på lidt over 17.000 danske kroner pr. måned. Dertil kommer så diæter og evt. tillæg. Ud af diæterne skal CA så selv betale for forplejning på night-stop. De høje lønninger er forbeholdt dem, der har mange års ansættelse, som stille og roligt går på pension og bliver erstattet af nye og billigere ansatte. De nye aftaler er langt fra så attraktive som de gamle.

For en nyansat CA idag er lønnen faktisk ikke specielt god.

Slet ikke når man tager vilkårene i betragtning:

- Ingen løn for "fritid" på night-stop m.v.
- Meget lidt indflydelse på ferieperioder
- Ingen garanti for fridage på ønskede datoer
- 1 fri weekend pr. måned
- Længere arbejdsuge en "normale" jobs. I DK 42 timer, mens andre har 37 timer pr. uge

Nu skal dette ikke opfattes som noget negativt, men som noget der skal tages med i betragtning når lønnen udregnes. Hvis du regner lønnen ud pr. time en CA er væk hjemmefra så er den faktisk meget lav i forhold til andre job-grupper.

Derudover går man glip af meget socialt, da man kun meget sjældent får fri på dage, hvor vennerne f.eks. holder fest.

Når det postuleres at lønnen er høj, så skal alt tages med i betragtning - og så er en "høj" løn jo relativ i forhold det det den ansatte yder. Det gælder forøvrigt også i andre fag.

At være CA er langt hen ad vejen en livsstil - jeg kender ikke nogen der har taget jobbet blot for pengenes skyld. Hvis der er nogle der gør det, så tror jeg hurtigt de fortryder for der må også ofres meget på hjemme- og vennefronten undervejs - og så er det jo ikke meget ved at sidde på et hotel og være "rig" når man ikke kan få livet med familie og venner til at hænge sammen.

Hvis man ikke har gjort disse ting klart fra starten, så er jeg sikker på man vil opleve problemer efter kort tid. Er man til gengæld indstillet på dette og liver sit liv på disse præmisser, så er jobbet som CA fremragende. Hos os sætter vi stor pris på at have fri på hverdage og arbejde i weekenderne, men det passer også godt med resten af familiens måde at leve på.

Originally posted by Jack

Originally posted by mmusic

Noen her som kan fortelle litt hvordan det er å arbeide som Cabin Crew i Norwegian?

- Er det mye hotell overnattinger, eller prøver man å begrense dette for å spare kostnader?
- I hvilke norske byer har Nowegian base for CC?
- Har man generellt noen fordeler som CC? Gratis flytog, gratis reise innenlands et.c?

Håper på tilbakemelding, da jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er å jobbe som CC i Norge :)

Å jobbe som Crew vet jeg ikke så mye om. Men jeg kjenner til Dy og hvordan det er å jobbe der. DY har mange hyggelige mennesker annsatt, og mange av dem jobber i lufta. Men helt siden starten så har vel ikke de ansatte i luften blitt kjent for å ha noe godt arbeidsmiljø. Mange har sagt at arbeidsmiljøet var elendig! Om dette stemmer nå kan jeg ikke si…. Men for noen år siden så var det mange som ikke var særlig glad for å heve lønna si i DY. Men jeg tviler på at ting har endret seg så drastisk siden jeg var ansatt der. Men når det er sagt… så kjenner jeg mange som jobber i luften hos DY som sier at det er trivelig å jobbe der og at man ikke trenger å menge seg med det dårlige miljøet…. Jeg vet ikke hvem som er sjef for cabin crew i DY nå… men de som styrte sjappa for et par år siden var vel ikke helt på høyden… og man skal ikke se bort fra at de var medvirkende til å forsure arbeidsmiljøet. Dette gjenspeiles vel også i et veldig høyt sykefravær hos DY?
DY har vel som mål å holde hotellovernattinger på et minimum… så jeg tror ikke at man bør glede seg til å se for mange hotellrom som ansatt der…. Gratis reiser er det heller dårlig med… foruten om de reiser du har mens du jobber i cabinen… men dem gjelder kanskje ikke? Man har rabattavtaler med flybussen, flytoget og Nor Way bussekspress mener jeg å huske. SAS flybussen er fort det som lønner seg hvis man har mange turer til og fra OSL og bor i Oslo.
Men jeg kan ikke si det mange nok ganger… det er MANGE koselige og fantastiske mennesker som jobber både på bakken og i luften for DY…

Mye har foarndret seg hos DY Jack!
Mulig det var slik i DY`s spede opprinnelse, men tør å påstå at du ikke finner et bedre og triveligere
arbeidsmiljø enn i kabinen hos DY idag.
Sorte får finnes det selvsagt overalt, men det er ikke noen "klikk" som forsurer miljøet lenger (om det i det
hele tatt noen gang har vært det)
Overnattinger er det også masse av. Disse kan variere fra 2 til 12 pr måned.
Crew har base på OSL og BGO

Ta en titt på linken under, så vil du se at passajerene nok har en litt annen
oppfatning av kabincrewet enn deg. Norwegian
Ikke et ord om at noen gjemmer seg bort her, snarere tvert imot

Originally posted by FlyHi

Mht. løn for CA, så er den faktisk ikke så vældig høj for en nyansat...

Der er i dag mange (med mange års ansættelsesforhold) der stadig kan opretholde en god (rigtig god) løn, men som nyansat i f.eks. SAS en grundlønnen på lidt over 17.000 danske kroner pr. måned. Dertil kommer så diæter og evt. tillæg. Ud af diæterne skal CA så selv betale for forplejning på night-stop. De høje lønninger er forbeholdt dem, der har mange års ansættelse, som stille og roligt går på pension og bliver erstattet af nye og billigere ansatte. De nye aftaler er langt fra så attraktive som de gamle.

For en nyansat CA idag er lønnen faktisk ikke specielt god.

Slet ikke når man tager vilkårene i betragtning:

- Ingen løn for "fritid" på night-stop m.v.
- Meget lidt indflydelse på ferieperioder
- Ingen garanti for fridage på ønskede datoer
- 1 fri weekend pr. måned
- Længere arbejdsuge en "normale" jobs. I DK 42 timer, mens andre har 37 timer pr. uge

Nu skal dette ikke opfattes som noget negativt, men som noget der skal tages med i betragtning når lønnen udregnes. Hvis du regner lønnen ud pr. time en CA er væk hjemmefra så er den faktisk meget lav i forhold til andre job-grupper.

Derudover går man glip af meget socialt, da man kun meget sjældent får fri på dage, hvor vennerne f.eks. holder fest.

Når det postuleres at lønnen er høj, så skal alt tages med i betragtning - og så er en "høj" løn jo relativ i forhold det det den ansatte yder. Det gælder forøvrigt også i andre fag.

At være CA er langt hen ad vejen en livsstil - jeg kender ikke nogen der har taget jobbet blot for pengenes skyld. Hvis der er nogle der gør det, så tror jeg hurtigt de fortryder for der må også ofres meget på hjemme- og vennefronten undervejs - og så er det jo ikke meget ved at sidde på et hotel og være "rig" når man ikke kan få livet med familie og venner til at hænge sammen.

Hvis man ikke har gjort disse ting klart fra starten, så er jeg sikker på man vil opleve problemer efter kort tid. Er man til gengæld indstillet på dette og liver sit liv på disse præmisser, så er jobbet som CA fremragende. Hos os sætter vi stor pris på at have fri på hverdage og arbejde i weekenderne, men det passer også godt med resten af familiens måde at leve på.

Begynnerlønnen er selvsagt lavere enn dem som har lang ansiennitet, noe som vel e r rett og riktig. Vet ikek hvordan det er i SAS Danmark, men under streiken i Norge så kom det fram at gjennomsnittslønnen for kabinansatte er 400.000,-kr i året (norske kroner sådan). Dette er selvsagt med dietter etc.

Og servitørene på Grand Cafe og theatercafeen tjener ca. 600.000 i året...:wow:

Originally posted by Jack

Originally posted by LN-BRK

Norwegian er sannsynligvis det eneste selskapet innen norsk luftfart som tar taushetsplikt alvorlig. Jeg har lagret mangt et utsagn på dette forumet som vil bli brukt i framtidige artikler med fullt navn og referanse til arbeidsgiver. Dette gjelder spesielt i forhold til Avinor.

Dette må du forklare litt bedre. Tar du alle utsagn her inne som offisielle uttalelser fra våre arbeidsgivere? Behandler du muntlig tale fra folk du møter i dagliglivet på samme måte og bruker det i artikler med fullt navn etc, uten å si at det er din hensikt?

Når man skriver på et åpent forum så må man kanskje regne med at man blir sitert? Jeg ser ikke noe problem i dette. Det er ingen som kan nekte andre å bruke det som blir sagt på et åpent forum…. Og særlig bra er det jo når personen som sier det er åpen på hvem han eller hun er… Det er lov…. Så hvis man har meninger som man ikke kan stå for så bør man kanskje la vær å ytre dem på et åpent forum?

LN-KOG er muligens flyjournalisten til VG :devot:

Originally posted by EB

Nå er jo de i en særstilling. Når Fredriksen blar opp 50.000 bare i tips så bliur det jo penger på dem.

(De tjener vel mer på Theatercafeen enn Grand)

Originally posted by Someone

Originally posted by EB

Nå er jo de i en særstilling. Når Fredriksen blar opp 50.000 bare i tips så bliur det jo penger på dem.

(De tjener vel mer på Theatercafeen enn Grand)
Her er det også spesialavtaler ute og går. Sansynligvis jobber de på lukarative avtaler som prosentlønn, som var vanlig i resturantbransjen før. Tviler på mange nyansatte på Peppes kan heve det nå til dags.

Originally posted by EB

Men nu må de dele med kokkene også!

De løntrin jeg kender til starter ved lidt over DKK 17.000 og op til omkring DKK 30.000 i grundløn plus diæter pr. måned. Dertil kan komme f.eks. pursertillæg og mindre tillæg for at gå et'er hvis der ikke er purser ombord.

Det er dem som er gældende nu. Inden disse løntrin trådte i kraft var der nogle af de "gamle" CA'er der havde højere løn og de kan selvsagt ikke sættes i løn, men vil på sigt blive faset ud af systemet når de går på pension o.lign.

Diæter er ikke en del af lønnen, da de udbetales for at dække de ekstra udgifter CA har på natstop til mad, drikke, telefon osv. At nogle (de fleste) så bruger færre penge end de får udbetalt i diæter og kan beholde forskellen er så en anden sag. Dette er også en variabel størrelse afhængig af hvilken schedule man får i den pågældende måned.

Jeg tror der i SAS DK findes næsten lige så mange løn-modeller som der er ansatte (overdrevet, men der er mange) og de har - fornuftigt nok - i de senere år forsøgt at minimere antallet og få nedsat de højeste løntrin. De løntrin jeg taler om her er såvidt jeg ved dem der er gældende for de CA'er der er ansat de senere år (samt indsluset fra Commuter) og vil være gældende fremover.

Mht. gennemsnitsløn, så skal dette nok tages med et gran salt, specielt under konflikter - forsøger alle at få tallene til at se ud til deres fordel. De tal SAS DK tidligere er kommet med (ifm. konflikten med kineserne ombord) var ikke løntal (selvom de forsøgte at få det til at se sådan ud - og pressen ukritisk viderebragte det) men de totale omkostninger for en CA med hotelophold, transporter, diæter osv. Derimod medregnede de ikke disse ekstra omkostninger, da de skulle sige hvad en kineser koster. Derfor bliver forskellen stor, men hotelomkostninger og diæter er de samme uanset hvem du er og hvilken grundløn du får

Jeg har svært ved at tro, at gennemsnitslønnen er 400.000 kroner, men der er helt sikkert mange der tjener der omkring og over INKL. diæter, som altså ikke er løn, men skal dække omkostninger på stop, telefonopkald hjem til familien osv. Det er helt at sammenligne med at andre forretningsrejsende får dækket udgifter til mad o.lign under rejser - uden at dette bliver regnet med som en del af deres løn. Det er også derfor mange diæter er skattefritaget.

Nu kan det jo altid diskuteres hvad en høj løn er - men med en "være-borte-tid" på mellem 70 og 80 timer pr. uge (netop udregnet af CAU) og en effektiv arbejdstid på 42 timer, så synes jeg i virkeligheden ikke det er så galt.

Hvis vi udregner det med 70 timer pr. uge og 4 uger på en måned, så svarer det til en timeløn på mellem 62 og 107 danske kroner. Og en timeløn på 178 danske kroner, hvis vi udelukkende regner arbejdstiden på de 42 timer og ser bort fra den "gratis" være-borte-tid.

Dertil kommer naturligvis nogle ekstra kompensations fridage, som kompenserer for arbejde på weekender, helligdage, sene nattetimer osv - som der ikke betales tillæg i lønnen for som i andre brancher.

Når årsregnskabet bliver gjort op, så tjener CA'er da meget godt, men de arbejder også hårdt for det og er væk i langt flere timer end de fleste andre jobs kræver.

Når disse ting så er taget med i betragtning kan man selvfølgelig stadig diskutere om det er for meget eller ej - personligt ville jeg ihvertfald ikke arbejde for 100 kroner i timen i mit job. Men om lønnen er for høj er jo relativ og op til den enkelte at vurdere..

Tror lønnen må være litt annerledes i Norge. Når i tillegg tar høyde for valutaforskjell etc så blir jo summen litt høyere i norske kroner. Lønnen som ble oppgitt ble ikke avvist fra fagforeningen så vil anta at den ikke er helt urimelig fra virkeligheten. Men selvsagt, dette beløpet er MED dietter etc. Nå jobber vel mange i Norge 5 dager og har så 4 dager fri, så man jobber vel oftest 5 eller færre dager i uken. De kabinsatte satte også fra dette kravet om å gå ned fra 192 arbeidsdager i året til 172. Det vanlige er 221 arbeidsdager i året.
Med 365 dager i løpet av 1 år og 172 dager jobbing, så er det jo ca like mange fri/feriedager i løpet av 1 år som arbeidsdager.

Men vi bør vel snart komme oss tilabke til topic snart

Back