Bonuspoeng innenlands

Er det mulig å putte inne et ørlite spørsmål som faktisk handler om bonuspoengene????????????? Vil ikke ha en haug med svar på opp eller ned i Finnmark.......:lol:

Just for the record: er der noe nytt i denne saken? Traff et par småpiker som stod og vervet kunder til BankNorwegian's kort og de kunne med selvsikker mine si at DY skulle starte med bonuspoeng innenlands til høsten.
Any1knows

Det korte svaret er at dette ikke er avgjort enda. "Småpikene" vet nok ikke noe konkret om dette enda.

Man kan følge med på denne siden: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fa...okumenter/2012/horing-flybonus.html?id=674292

Som et apropos så er det nok slik at det meste av diskusjonen i denne tråden er relevant for problemstillingen, så det dreier seg fortsatt om bonus...;)

Takk for linken! Er litt overrasket over antallet advokatfirma som får forespørsel om å uttale seg, skulle tro at lovverket var greit ivaretatt her uansett.

Nå har jeg ikke hatt tid til å lese gjennom så mye her, men denne tilbakemeldingen skulle jeg tro vippet beslutningen kjapt i rett retning:
http://www.regjeringen.no/pages/37333774/JBjorge.pdf

Takk for linken! Er litt overrasket over antallet advokatfirma som får forespørsel om å uttale seg, skulle tro at lovverket var greit ivaretatt her uansett.

Nå har jeg ikke hatt tid til å lese gjennom så mye her, men denne tilbakemeldingen skulle jeg tro vippet beslutningen kjapt i rett retning:
http://www.regjeringen.no/pages/37333774/JBjorge.pdf

Den var ikke dum. Men så er vel strengt tatt bonuspoeng opptjent på tjenestereiser, og brukt privat, skattepliktig.

Tommy, dersom prisfølsomheten er mindre i Norge enn i andre land (fx Australia) så er det rimelig å forvente at en eventuell prisøkning av bonus er større i Norge enn i f.eks. Australia... ;-)

En gjennomsnittspris på 17-1800 er nok ikke så urimelig, all den tid laveste pris vel sjelden har vært mye under 600 kroner en vei.

At prisene kommer til å stige som en følge av fuelprisøkninger er naturlig og er ikke et konkurranseproblem.

He he. Joda, men det aa tro at SAS kommer til aa oeke prisene paa bakgrunn av bonusinnfoering, blir litt saert. Jeg tror nok realiteten er at SAS er havnet saapass bakpaa at selv med bonus, er det ikke realistisk at de naar igjen Norwegian.

I foelge rapporten Wahoo her sikter til, viser at antall fritidsreisende er i kraftig vekst, mens vi ser at forretningsreisende er paa vei ned.

Det overrasker ikke meg (og det har jeg hevded mange ganger foer) at gjennomsnittsprisen betalt av forretningsreisende mellom nord og soer er rundt 2000 kr t/r, altsaa bare en par tre hundrelapper unna hva gjennomsnittet for fritidsreisende er. Det tyder paa majoriteten av forretningsreisende ikke benytter flex billetter, noe som gjoer problemstillingen om hvem som vinner fullpriskundene mindre.

Bedrifter i Norge har en mye strengere reisepolicy naa for tiden og det er ikke realistisk aa tro at bedriftsledere kommer til aa tillate at bonuskaate selgere jekker opp prisene for aa faa mer poeng. En normal prosedyre er at man maa soeke spesielt for aa kjoepe flex/biz billetter, noe som garantert ikke kommer til aa endre seg.

Bedrifter i Norge har en mye strengere reisepolicy naa for tiden og det er ikke realistisk aa tro at bedriftsledere kommer til aa tillate at bonuskaate selgere jekker opp prisene for aa faa mer poeng. En normal prosedyre er at man maa soeke spesielt for aa kjoepe flex/biz billetter, noe som garantert ikke kommer til aa endre seg.

Vel, om man leser dokumentet fra KT som har gjort en spørreundersøkelse blant en del av de større reisekjøperne. Det er, om jeg husker det rett, ikke akkurat entydig at alt er blitt så mye strengere og at det er så stor grad av kontroll med hva, når og til hvilken pris man kjøper nå i forhold til før. Har bedrifter virkelig så strenge restriksjoner på kjøp av flex innenlands? At man har restriksjoner på kjøp av businessbilletter til utlandet er greit, men innenlands har jeg inntrykk av at det er noe mer løssluppet.

Vel, om man leser dokumentet fra KT som har gjort en spørreundersøkelse blant en del av de større reisekjøperne. Det er, om jeg husker det rett, ikke akkurat entydig at alt er blitt så mye strengere og at det er så stor grad av kontroll med hva, når og til hvilken pris man kjøper nå i forhold til før. Har bedrifter virkelig så strenge restriksjoner på kjøp av flex innenlands? At man har restriksjoner på kjøp av businessbilletter til utlandet er greit, men innenlands har jeg inntrykk av at det er noe mer løssluppet.

På side 27 i TOI rapporten, står det at gjennomsnittprisen på forretningsreiser mellom sør og nord Norge var 2100 kroner t/r. Den billigste flexbilletten tilgjengelig i de markedet dette gjennomsnittet er beregnet ut fra (TOS, BOO og ALF) koster 3800 t/r med Norwegian, 4400 med SAS

Det tyder på at ihvertfall nordlendinger på forretningsreiser i snitt er ganske smarte når det gjelder innkjøp av billetter.

Jeg husker godt mine forretningsreiser innenriks Norge frem til 2005. Jeg fløy sikkert minst 150 flighter i året innenriks og det var uhyre sjelden at jeg kjøpte fullpris, kanskje 5-10 ganger i året når avganger jeg måtte ta kun var tilgjengelig på flex. Dersom jeg måtte endre en sjelden gang, kjøpte jeg bare ny Economy billett som i de aller fleste tilfeller var billigere enn flex

He he. Joda, men det aa tro at SAS kommer til aa oeke prisene paa bakgrunn av bonusinnfoering, blir litt saert. Jeg tror nok realiteten er at SAS er havnet saapass bakpaa at selv med bonus, er det ikke realistisk at de naar igjen Norwegian.

Det er vel heller naivt å tro at de ikke gjør det med tanke på hvor hardt SAS jobber for at dette skal bli innført.

Det andre viktige aspektet her er at dersom WF får eurobonus så vil dette bety en kraftig
fordel SK/WF da man kan fly sine kunder i distriktene helt frem til døra. Det kan ikke DY.
Dermed vil med all sannsynlighet DY miste betydlige markedsandeler og konkurransen reduseres
med sannsynlig påfølgende ytterligere prisøkninger og rutenedleggelser.

Vi kan krangle om størrelsen på disse effektene, men at de kommer er det liten tvil om..

W

WF får ikke gi bonuspoeng på de rutene de flyr "i distriktene helt frem til døra", anbudsrutene. Jeg har skjønt det slik at et krav til de som får slike anbud er at de skal tilby gjennomgående billetter med alle selskaper som ønsker det, men at Norwegian til nå ikke har ønsket dette. Da kan man ikke "klandre" SAS/WF for dette. Men, korriger meg om jeg tar feil.

WF får ikke gi bonuspoeng på de rutene de flyr "i distriktene helt frem til døra", anbudsrutene. Jeg har skjønt det slik at et krav til de som får slike anbud er at de skal tilby gjennomgående billetter med alle selskaper som ønsker det, men at Norwegian til nå ikke har ønsket dette. Da kan man ikke "klandre" SAS/WF for dette. Men, korriger meg om jeg tar feil.

Det du skriver her er korrekt.
Alle selskaper som flyr på anbudsruter skal kunne tilby gjennomgående innsjekk med alle selskaper som ønsker det.
Frem til nå er dette noe Norwegian ikke ønsker.

Breaking news: ESA hevder at norsk generelt bonusforbud er i strid med EØS-avtalen. Mer her: http://www.eftasurv.int/press--publications/press-releases/internal-market/nr/1706

Dette er da sett på som en indre marked sak, noe som dreier seg om handelshindringer mellom land. Det er litt utenfor mitt kjernekompetanseområde, og jeg vet ikke om dette har konsekvenser for et eventuelt delvis forbud. Jeg antar at forbud begrunnet ut fra faktisk forhold som konkurransesituasjon o.l. kan berettige et forbud, men det vet jeg ikke. Det synes, basert på dette, som at det kan være vanskelig å opprettholde et generelt forbud om ESAs syn på saken blir siste ordet.

Edit: Jeg slo DN med 1 minutt... :) Flyprat er stedet du får nyhetene først...

Last edited:
På side 27 i TOI rapporten, står det at gjennomsnittprisen på forretningsreiser mellom sør og nord Norge var 2100 kroner t/r. Den billigste flexbilletten tilgjengelig i de markedet dette gjennomsnittet er beregnet ut fra (TOS, BOO og ALF) koster 3800 t/r med Norwegian, 4400 med SAS

Nå er det verdt å merke seg at pristallene som oppgis er basert på intervjuer av et utvalg av de reisende (intervjuer med 55000 reisende innenlands), og at så mange som 22% ikke har svart på dette. Det er nærliggende å tro, og som også kommenterer i rapporten, at mange som reiser på avtalepriser ikke alltid vet hva prisen på reisen er (andel forretningsreisende som ikke svarer på dette spørsmålet er også større enn andelen fritidsreisende), Dette er altså ikke rådata hentet fra flyselskapene, så det kan nok forekomme feil på nivået på prisene (også kommentert i rapporten).

I samme rapport for 2011 så rapporteres f.eks. prisutviklingen for forretningsreisende mellom sør og nord fra 2003 og til 2011 har gått ned med 40%. Ser man pp innenlandstrafikk som helhet så er prisene ned med 21% for forretningsreisende siden 2003, og bare 6% lavere for fritidsreisende. Dette faller sammen med introduksjonen av DY på innenlandsrutene...;) Dette har indirekte med bonusforbudet å gjøre, dersom man tror at bonus innebærer en etableringsbarriere. Det er også verdt å merke seg at prisreduksjonene for forretningstrafikken et betydelig større enn for fritidsreisende (ikke overraskende, men likevel...),

https://www.toi.no/getfile.php/Publ...12/1209-2012/1209-hele%20rapporten%20nett.pdf

Last edited:
Breaking news: ESA hevder at norsk generelt bonusforbud er i strid med EØS-avtalen. Mer her: http://www.eftasurv.int/press--publications/press-releases/internal-market/nr/1706

Dette er da sett på som en indre marked sak, noe som dreier seg om handelshindringer mellom land. Det er litt utenfor mitt kjernekompetanseområde, og jeg vet ikke om dette har konsekvenser for et eventuelt delvis forbud. Jeg antar at forbud begrunnet ut fra faktisk forhold som konkurransesituasjon o.l. kan berettige et forbud, men det vet jeg ikke. Det synes, basert på dette, som at det kan være vanskelig å opprettholde et generelt forbud om ESAs syn på saken blir siste ordet.

Edit: Jeg slo DN med 1 minutt... :) Flyprat er stedet du får nyhetene først...

Hvis forbudet bliver kendt ulovligt, så åbner det vel op for et større erstatningssøgsmål fra SAS mod den norske stat.

Men ellers positivt at ESA for alvor går ind i sagen. Vi kan da håbe af fornuften og fri konkurrence alligevel sejrer til sidst ;)

Siste tallene jeg så var bare ca halvparten av WF's avganger anbudsrute, så problemstillingen
er der uansett.

W

Siste tallene jeg så var bare ca halvparten av WF's avganger anbudsrute, så problemstillingen
er der uansett.

Bonuspoeng har fint lite med den underliggende problemstillingen å gjøre. Hvis du vil reise med DY frem til en WF/SK-flight får du ikke gjennomgående innsjekket bagasje eller hjelp ved problemer. Dette har fint lite med bonuspoeng å gjøre, dette betyr bare at DY har valgt å ikke ha avtaler med disse selskapene.

Gode nyheter i dag uansett, selv om diverse ankemuligheter sikkert gjør at en eventuell beslutning ligger langt frem i tid.

Nå er det verdt å merke seg at pristallene som oppgis er basert på intervjuer av et utvalg av de reisende (intervjuer med 55000 reisende innenlands), og at så mange som 22% ikke har svart på dette. Det er nærliggende å tro, og som også kommenterer i rapporten, at mange som reiser på avtalepriser ikke alltid vet hva prisen på reisen er (andel forretningsreisende som ikke svarer på dette spørsmålet er også større enn andelen fritidsreisende), Dette er altså ikke rådata hentet fra flyselskapene, så det kan nok forekomme feil på nivået på prisene (også kommentert i rapporten).

I samme rapport for 2011 så rapporteres f.eks. prisutviklingen for forretningsreisende mellom sør og nord fra 2003 og til 2011 har gått ned med 40%. Ser man phealing innenlandstrafikk så er prisene ned med 21% for forretningsreisende siden 2003, og bare 6% lavere for fritidsreisende. Dette faller sammen med introduksjonen av DY på innenlandsrutene...;) Dette har indirekte med bonusforbudet å gjøre, dersom man tror at bonus innebærer en etableringsbarriere. Det er også verdt å merke seg at prisreduksjonene for forretningstrafikken et betydelig større enn for fritidsreisende (ikke overraskende, men likevel...),

https://www.toi.no/getfile.php/Publ...12/1209-2012/1209-hele%20rapporten%20nett.pdf

Nettopp! Pris teller mye mer enn bonusprogrammer og har ingen innvirkning på utviklingen nå som de blir gjeninnført ;)

Endelig enig!

Nettopp! Pris teller mye mer enn bonusprogrammer og har ingen innvirkning på utviklingen nå som de blir gjeninnført ;)

Endelig enig!

Nuvel, i denne perioden var det ikke bonus så det er vanskelig å tilskrive dette til noe annet enn økt konkurranse innenlands...;) Hvis man så tror at bonus har en negativ effekt på graden av konkurranse så er det naturlig å se for seg en delvis reversering av denne utviklingen.

Last edited:
Konkurransen økte innenlands, prisene falt, det kom en lavprisaktør på banen, og SAS gjennomførte en imponerende kostnadsbesparelse... Jeg ser ikke helt denne reverseringa skje f.eks. i det skandinaviske markedet, her har det samme skjedd, det kom en lavrprisaktør på banen, prisene falt, SAS gjennomførte en kostnadsbesparelse, og bonusprogrammene besto. Men prisene falt betraktelig, og antall avganger steg.

Bonuspoeng har fint lite med den underliggende problemstillingen å gjøre. Hvis du vil reise med DY frem til en WF/SK-flight får du ikke gjennomgående innsjekket bagasje eller hjelp ved problemer. Dette har fint lite med bonuspoeng å gjøre, dette betyr bare at DY har valgt å ikke ha avtaler med disse selskapene.

Det er vel lite lønnsomt for en vanlig kunde å benytte seg av 2 bonussystemer samtidig?
Da vil jo opptjening av bonusfordeler ta dobbelt så lang tid.
Med andre ord, dersom WF får Eurobonus - helt eller delvis - vil kundene som er avhengig av WF i distriktene
selvsagt velge å bli eurobonus medlemmer og derfor med all sannsynlighet benytte seg av SAS
når de skal videre sørover for å få bonus hele veien. Da ser det svart ut for konkurransen i nord...

W

Last edited:
Med andre ord, dersom WF får Eurobonus - helt eller delvis - vil kundene som er avhengig av WF i distriktene
selvsagt velge å bli eurobonus medlemmer og derfor med all sannsynlighet benytte seg av SAS
når de skal videre sørover for å få bonus hele veien. Da ser det svart ut for konkurransen i nord...

W

I og med at de som flyr WF/DY sørover idag må kose seg i minimum tre timer ved mellomlanding samt plukke opp bagasjen og sjekke inn på nytt, tror jeg ikke det utslaget vil bli særlig stort ... Dette antallet er så lite at det neppe gjør særlig utslag.

Konkurransen økte innenlands, prisene falt, det kom en lavprisaktør på banen, og SAS gjennomførte en imponerende kostnadsbesparelse... Jeg ser ikke helt denne reverseringa skje f.eks. i det skandinaviske markedet, her har det samme skjedd, det kom en lavrprisaktør på banen, prisene falt, SAS gjennomførte en kostnadsbesparelse, og bonusprogrammene besto. Men prisene falt betraktelig, og antall avganger steg.

Så du tror at et selskap som får mer lojale kunder ikke vil forsøke å nyttiggjøre seg av dette på noe vis i prissettingen? I så fall så er ikke selskapet ute etter å maksimere inntjeningen sin, noe som selvsagt er mulig er tilfellet for SAS. Jeg tror imidlertid ikke noe særlig på det, og tror vel heller at SAS er et selskap som ønsker å tjene penger...;)

Last edited:
Back