Jeg har med hensikt holdt meg borte fra denne tråden en god stund, rett og slett fordi tidligere i denne (og mange andre tråder) blir konklusjonen alltid den samme: Ingen kan se inn i fremtiden, det er umulig for TOS med sikkerhet å si hvilken effekt innføring av bonuspoeng innenriks i Norge vil ha.
Tja, og hva er resultat av dette:
Dette er den desidert dummeste form a drive en Bonus-Programm, fordi dette er en Frustrasjons-Programm!
He he.. Her beskriver du majoriteten av bonusprogrammer på jordkloden i dag. Du kan jo forsøke å finne ett ledig business sete hos SAS til USA for resten av schedule. De mest verdifulle setene som SAS og andre selskaper mener de kan selge, blir ikke tilgjengelig på rabattert bonus. Revenue Management er ganske så flinke til å forutse hva som kan selges og blokkere slike seter. Men ja, det tas ut mange bonusseter årlig, men majoriteten av disse bonussetene hadde gått ut tomme og siden SAS tar seg betalt for skatter og avgifter, er kosten liten. Mange selskaper har nå flere nivåer av bonusreiser, noen har tilgang på seter som er til salgs på alle avganger, men da til svimlende poengpriser.
Det er velkjent at Saver awards tilgjengelighet er dårlig på populære avganger, det er en del av gamet som alle kjenner til.
Ett vellykket bonusprogram vil drives med solid overskudd på egne ben, til og med SAS sitt surr er en pengemaskin. Det å si at driften av ett bonusprogram og kostnaden med å gi ut gratisbilletter fordyrer og koster ett selskap penger er direkte FEIL, det er til og med TOS enig i. Gå tilbake i denne tråden og andre og se hva selskaper tjener på bonusprogrammer. Ofte er det mye mer enn hva de tjener på driften
Å hevde at KT "vet best selv" er nok delvis riktig, for KT er jo fagorganet som besitter spesielkompetanse på feltet. Hvis de ikke hadde gjort sine vurderinger så hadde de ikke gjort jobben sin. Som jeg har sagt mange ganger før så er det jo ikke slik at de gjør en dårlig jobb bare fordi man selv er uenige med konklusjonene. Jeg tror f.eks. at de besitter en kompetanse og relevant informasjon i betydelig større grad enn den gjennomsnittlige debattant her, og de har kommet med sin vurdering basert på sin kompetanse og tilgjengelig informasjon. Vi på utsiden kan ha våre oppfatninger om dette, men gjør evt våre vurderinger basert på enten betydelig mindre kompetanse på fagfeltet, på bakgrunn av betydelig mindre informasjon, eller begge deler.
Og de har kommet med en konklusjon at OSL-TRD/BGO/SVG har såpas god dekning og konkurranse at forbudet bør fjernes. Da er vi ihverftall enige i det.
Spørsmålet blir da innenriks generelt. (bortsett fra anbudsruter der bonus alltid har vært forbudt.
(selv om jeg ikke begriper hvorfor så mange på død å liv vil ha dette. Er det
noe jeg har lært gjennom tidene så er det at ingenting er gratis her i verden.
Er jo rene juleaften stemning her når SAS legger ut noen poeng tilbud.
Verden vil bedras

)
Internet hos DY er visst gratis, tipper dog at DY mottar en regning for installasjon og drift av dette?? Verden vil bedras, men det å kalle gitte kunder for dumme, synes jeg du burde holde deg for god til.
Jeg mente ikke å indikere at man skulle tilpasse håndteringen av statuskunder i Norge, men tilpasse bemanningen og kapasiteten der flaskehalsene er størst slik at køproblematikken ble mindre aktuell (og at de som reiser hyppig og trenger kontakt med SAS per telefon eller serviceskranker fikk et bedre tilbud - koblet opp mot kjøp av fullfleksbillett, ikke status). Dette som en respons på det som trekkes frem som viktig for hyppig reisende innenlands og som ikke har muligheten til å opptjene status. Det jeg forsøker å si er at det ikke bare er bonus innenlands som kan avhjelpe hverdagen til de som reiser mye.
Jepp, den er god. "Dersom du ønsker å benytte deg av de gode produktene til SAS, er det jo bare å få bedriften/statlige innstansen du jobber i til å kaste tusenvis av kroner ut av vinduet." Det er jo en flott utnyttelse av ressurser.
Og det du beskriver her koster penger for SAS som igjen fører til dyrere billetter.
Du har også i mange innlegg påstått at problemet er ikke bonusopptjening, men statusen man kan opptjene seg for de som reiser mye. Ett naturlig spørsmål vil da være hvor mange av EB sine medlemmer er gull og sølv.
Svaret er at det har vært konstant i mange år: 7-8%. Det har vært konstant siden før bonusforbudet i 2003. Det er nesten 3 millioner EBB, 200K er EBS, 85K er EBG. Vi vet at det tok opptil 90K grunnpoeng å oppnå EBG før forbudet kom, SAS kommer garantert til å heve kravene, slik at antall medlemmer blir konstant slik at tilbudet ikke forringes.
Og realiteten er at majoriteten av kundene til selskapene er overhodet ikke interessert i status.
Så beklager, kamerat. Det kommer til å bli vanskeligere å oppnå status og det at folk kommer seg å sette seg på ett fly uten grunn er kun for spesielt interesserte
Prisene øker ikke pga økte kostnader til selskapene. Prisene øker fordi selv bare tilstedeværelsen
av en bonusordning øker kundens betalingsvillighet og dette vil selskapene selvsagt benytte seg av.
Noen undersøkelser viser at denne økte betalings-villigheten er helt opp i 18%..
I tillegg kommer prisøkninger av redusert konkurranse på enkelte strekkninger og "hub" effekten av FFP.
Den andre linken viser bl.a. at selskapene tar inn det meste av kostnadene sine i form av avgifter når
kunden skal ta ut premien sin. Air France eksempelet viser at det som skulle vært en "gratis" bonustur koster
omtrent det samme som en økonomibillett på samme fly med alle avgifter betalt.
(Her er det sikkert store variasjoner men det er trenden i måten å gjøre det på)
W
Okei da. Du motsier deg som vanlig, men du har ihvertfall klart å finne en australsk rapport som ikke er 10 år gammel som konkluderer med at prisene kommer til å gå opp med 5% dersom man har bonusprogrammer inne i bildet.
Hubeffekten er ikke reell i SAS systemet lengre og heller ikke innenriks Norge. (dersom du vil at jeg skal forklare hvorfor i detalj, giddy up, men det å sammenligne huber i ett stort land med store avstander vs. Norsk innenriks tar seg vel av den biten).
Man (Du og andre) er redde for at prisene tvinges opp dersom bonus gjeninnføres
La oss ta for oss ruten Tromsø Oslo som er en av rutene Kjos mener er i fare dersom man innfører bonus igjen.
Først tar vi for oss 92-93% av passasjerene til SAS som ikke har status og alle DY kundene som ikke er EB medlem. Pris driver disse kundene først og fremst.
September måned: DY koster 519 kroner en vei som er minimumspris. SAS sin minimumspris er 769.- Bookingklasse er T, som gir 500 poeng en vei.
Dersom det stemmer at prisene går opp 5%, synes jeg det er flott for både SAS og DY. Prisene er fortsatt 70% billigere enn det var tidligere og det er ingen tvil at marginene er alt for små til og med for DY.
Spørsmålene som er relevant: Dersom prisene går opp med 5%, eller til og med 15% av de prisene vi ser her, tror dere at reisevolumet går ned til Tromsø på grunn at at prisene blir lagt på med 50-100 kroner?
Det andre spørsmålet er om kunder som ikke har status (som også bestiller billetter lang tid på forhånd) er villige til å betale 250 kroner en vei for å opptjene 500 poeng?
Tror det sier seg selv og jeg tror vi alle kan være enige i svarene på spørsmålene over.
Har man derimot status i SAS, kan svaret på spørsmål #2 selvsagt bli at ja, det er verdt å fly med SAS i denne gitte prissituasjonen (minimumspris)
Dersom prisene er tilnærmet like, vil kunder som allerede har status i SAS foretrekke å reise med SAS, med eller uten bonus.
Majoriteten av de som har status i SAS (80-90K grunnpoeng krav for gull før bonusforbud, garantert høyere etter) flyr mye utenriks og skal man fra Tromsø og ut i verden, kjøper man selvsagt gjennomgående billett og velger av den grunn SAS. Skal man på t/r til Oslo, vil pris spille inn, også for kunder med SAS status.
Det er også påstått at kunder som har status og reiser i jobben kommer til å lene seg mot SAS og kjøpe dyrere billetter der på jobbreiser. For det første, kunder med status vil velge SAS før DY i dag med forbudet dersom prisene er like av naturlige årsaker.
I dagens realistiske tilværelse utenfor akademikernes og konkurransetilsynets 4 vegger er det en gang slik at INGEN bedrifter uten bedriftsavtale vil tillate at man betaler i dyre dommer ekstra for å få fly med sitt favorittselskap. Dersom SAS koster 3K og DY koster 500 kroner på en avgang som går samtidig, ville jeg (og alle profesjonelle) selvsagt velge DY.
Har man en firmaavtale, blir det selvsagt litt annerledes, men DY har bevist at de kan konkurrere seg til store kunder som feks Forsvaret. Igjen, dersom man sitter og forhandler med SAS og DY som en stor bedrift, det er science fiction å tro at noen vil velge SAS kun fordi de har ett bonusprogram. Bedrifter med volumavtaler ser på PRIS, deretter frekvens, og ontime. Alt det andre er sekundært. Det for akademikere å hinte om at det er normen at selskaper ikke forholder seg til forhandlinger av avtaler profesjonelt, at man tar det som en selvfølge at ansatte på forretningsreise oppfører seg uetisk og at alle snyter på skatten, synes jeg er rimelig fornærmende.
En bedriftledelse skal være opptatt av en ting: Sørge for at bunnlinja er solid, utbyttet er der og at ansatte behandles bra. At man skal bruke millioner ekstra for at ansatte skal kunne opptjene bonuspoeng er urealistisk.
Konkurransen på norsk innenriks er mer enn god nok. Forbudet er gått ut på dato. SAS bør få muligheten til å benytte seg av sine markedsredskaper. Dersom man er redd for at flere vil oppnå SAS status og at DY mister en del forretningskunder, taler EB medlemstallene mot den påstanden. Det er jo heller ingenting som forhindrer DY å forbedre sitt program, særlig nå som de starter intercont.