Bonuspoeng innenlands

Jeg tror nok ikke BU662 misforstår, men jeg tror nok man snakker litt forbi hverandre. For det første regner jeg med at BU662 snakker om en alternativkostnad ved allokering av seter til bonusreiser (alternativkostnaden er den forventede inntekten hvis setet ble lagt ut for salg - hensyn tatt til sannsynligheten for at setet uansett ville blitt solgt). Denne har vi naturligvis allerede delvis på plass, fordi man kan ta ut bonusreiser innenlands i dag. Videre kan SAS dels styre hvor stor denne kostnaden er ved å styre allokeringen av slike seter, men samtidig har BU662 et poeng i at med flere bonuspoeng oppsamlet hos nordmenn så vil ønsket om å ta ut bonusreiser øke. Styrer man for sterkt ned på slike seter så opplever kundene at poengene er verdiløse, og bonuspoeng innenlands vil være mindre effektive for SAS. I tillegg er det nok riktig at folk ikke i første rekke reiser innenlands på bonusturer, men enn så lenge er alternativene direkte ut fra mange andre steder enn Oslo noe begrenset, slik at man Som oftest må reise minst ett segment innenlands også om man vil ut av landet.

Videre så har BU662 et meget godt poeng i at en viktig hemsko for mer konkurranse innenlands er kapasitetsbeskrankninger.

Det jeg mener og forsatt mener at han misforstår er at Bonus Poeng kan taes ut i Norge og har kunnet blitt tatt ut i Norge hele tiden, det blir ingen endring på den siden av saken. Og kanskje en bør ta seg litt tid til å se hvordan bruksmønstret er på poengene, hvor utrolig lav andel av poengene som blir brukt slik det antydes.

Det jeg mener og forsatt mener at han misforstår er at Bonus Poeng kan taes ut i Norge og har kunnet blitt tatt ut i Norge hele tiden, det blir ingen endring på den siden av saken. Og kanskje en bør ta seg litt tid til å se hvordan bruksmønstret er på poengene, hvor utrolig lav andel av poengene som blir brukt slik det antydes.

Klart at det er et poeng å finne ut om bruksmønsteret, Men vet du hvordan poengene brukes? På meg virker det opplagt at med bonusopptjening innenlands så øker behovet for bonusseter, akkurat slik som BU662 skriver. At man kan ta ut bonusreiser innenlands i dag er greit, men jeg antar at du ser at behovet for bonusseter vil øke med økt opptjening.

Det er sikkert riktig at man som bosatt i Oslo i liten grad vil bruke poengene innenlands. For mange av oss andre er det nok slik at man må reise innom Oslo på vei ut i den store verden.

Last edited:
Vil vel tro at de fleste tar ut poengene utenfor Norge, og vil gjøre det også _når_ vi får poeng innenlands.

Klart at det er et poeng å finne ut om bruksmønsteret, Men vet du hvordan poengene brukes? På meg virker det opplagt at med bonusopptjening innenlands så øker behovet for bonusseter, akkurat slik som BU662 skriver. At man kan ta ut bonusreiser innenlands i dag er greit, men jeg antar at du ser at behovet for bonusseter vil øke med økt opptjening.

Det er sikkert riktig at man som bosatt i Oslo i liten grad vil bruke poengene innenlands. For mange av oss andre er det nok slik at man må reise innom Oslo på vei ut i den store verden.

Vel jeg skrev i sin tid løsningen som gjorde det mulig for SAS telefonsalg å utføre Eurobonus bestillinger, det var et 8 måneders prosjekt hvor vi brukte mye tid på analyser av uttaksmønsterene og på styring av tilgjengelige seter, og selvom jeg forlot SAS for en god tid siden er mange av mine beste venner fremdeles i SAS og flere av dem i Eurobonus - så jeg tar ikke dette helt ut av luften, men vil våge påstanden at jeg nok har vel så god innsikt som en som sitter i et helt annet marked, i et helt annet land, i et helt annet flyselskap og jeg kjenner noe til ukependlingen som skissert (dog fra Sete 5A ;) )

Vel jeg skrev i sin tid løsningen som gjorde det mulig for SAS telefonsalg å utføre Eurobonus bestillinger, det var et 8 måneders prosjekt hvor vi brukte mye tid på analyser av uttaksmønsterene og på styring av tilgjengelige seter, og selvom jeg forlot SAS for en god tid siden er mange av mine beste venner fremdeles i SAS og flere av dem i Eurobonus - så jeg tar ikke dette helt ut av luften, men vil våge påstanden at jeg nok har vel så god innsikt som en som sitter i et helt annet marked, i et helt annet land, i et helt annet flyselskap og jeg kjenner noe til ukependlingen som skissert (dog fra Sete 5A ;) )

Ok. Etter din oppfatning, er det slik at mesteparten av bonusreiser går rett utenlands uten noen tilslutningssegmenter innenlands først? SAS har vel fortsatt noe begrenset tilbud ut fra både SVG, BGO og TRD direkte til utlandet (og jeg antar at SAS vil begrense tilgjengeligheten av billetter på flightene til/fra CPH fra disse steden) samt fra alle andre destinasjoner i Norge, så vil man ut så skulle man tro at mange må via Oslo.

Last edited:
Ok. Etter din oppfatning, er det slik at mesteparten av bonusreiser går rett utenlands uten noen tilslutningssegmenter innenlands først? SAS har vel fortsatt noe begrenset tilbud ut fra både SVG, BGO og TRD direkte til utlandet (og jeg antar at SAS vil begrense tilgjengeligheten av billetter på flightene til/fra CPH fra disse steden) samt fra alle andre destinasjoner i Norge, så vil man ut så skulle man tro at mange må via Oslo.

Veldig mange som tar ut bonusreiser kjøper et eller flere segmenter til vanlig pris, og setter dette sammen med bonussegmentene.
Mange benytter også bonusutak på hotell og leiebil.
På den måten kan man utnytte bonusuttaket til maks, og tilpasse det egne tider og ønsker.

I Norge må man ofte via Oslo, men BGO og SVG er også gode utgangspunkt for bonusreiser.

Det er nå også engang slik at de fleste Nordmenn helst ferierer utenlands, desverre synes jeg, da vi har mange flotte steder her hjemme.

Jeg tror heller ikke at dette er et problem, husk at SAS de siste somrene har kjørt store 50% kampanjer innenlands (også Scandinavia?). Om de ville begrense uttak innenlands ville de vel ikke kjøre slike kampanjer?

Veldig mange som tar ut bonusreiser kjøper et eller flere segmenter til vanlig pris, og setter dette sammen med bonussegmentene.
Mange benytter også bonusutak på hotell og leiebil.
På den måten kan man utnytte bonusuttaket til maks, og tilpasse det egne tider og ønsker.

I Norge må man ofte via Oslo, men BGO og SVG er også gode utgangspunkt for bonusreiser.

Det er nå også engang slik at de fleste Nordmenn helst ferierer utenlands, desverre synes jeg, da vi har mange flotte steder her hjemme.

Joda, det er nok slik. Men all den tid man har innenrikssementer inkludert i bonusbilletten så vil vel de fleste ønske at reisen på innenlandssegmentet også er bonus? Reiser ut fra BGO og SVG er vel uansett begrenset i forhold til destinasjoner, og man blir vel lei av Alicante og hva man nå ha for alternativer...;)

Joda, det er nok slik. Men all den tid man har innenrikssementer inkludert i bonusbilletten så vil vel de fleste ønske at reisen på innenlandssegmentet også er bonus? Reiser ut fra BGO og SVG er vel uansett begrenset i forhold til destinasjoner, og man blir vel lei av Alicante og hva man nå ha for alternativer...;)

Eller man kan dra via CPH eller FRA og få nærmest ubegrensede muligheter videre derfra. Innenriks tilslutning er en nødvendighet for relativt få av de som har mye poeng til bruk.

Eller man kan dra via CPH eller FRA og få nærmest ubegrensede muligheter videre derfra. Innenriks tilslutning er en nødvendighet for relativt få av de som har mye poeng til bruk.

Via FRA vil vel uttakskostnaden bli en noe annen? Kanskje ikke et problem for de med veldig mye poeng, men om Kåre i SVG som tjener opp kanskje 30k poeng ønsker en tur til Sør-Europa så er vel det fortsatt slik at det er mest gunstig å reise med SK hele veien? En annen sak, som nevnt i et annet innlegg er at jeg antar at SK ønsker å begrense uttaksmulighetene til CPH. Så vidt jeg kan se er vel kapasiteten til/fra Oslo betydelig bedre i antall avganger, og jeg antar at mange av de som kjøper billett via CPH skal ut i verden slik at alternativkostnaden av å åpne for stor bonuskapasitet via CPH nødvendigvis må bli noe større enn å åpne for bonus til/fra Oslo?

Last edited:
Via FRA vil vel uttakskostnaden bli en noe annen? Kanskje ikke et problem for de med veldig mye poeng, men om Kåre i SVG som tjener opp kanskje 30k poeng ønsker en tur til Sør-Europa så er vel det fortsatt slik at det er mest gunstig å reise med SK hele veien? En annen sak, som nevnt i et annet innlegg er at jeg antar at SK ønsker å begrense uttaksmulighetene til CPH. Så vidt jeg kan se er vel kapasiteten til/fra Oslo betydelig bedre i antall avganger, og jeg antar at mange av de som kjøper billett via CPH skal ut i verden slik at alternativkostnaden av å åpne for stor bonuskapasitet via CPH nødvendigvis må bli noe større enn å åpne for bonus til/fra Oslo?

De beste forbindelsene til Spania med SAS er utvilsomt fra Oslo.
Så ønsker man sol og varme er OSL det beste utgangspunktet.

Det er fult mulig å ta ut bonusreiser til/fra og via CPH, men det er klart det er begrenset med seter der som alle ruter.
Enkelte av avgangene derimot er det ikke noen problem ser det ut til.

PS.
De fleste vil ofte ta ut bonus hele veien, men om man f.eks ikke skulle ha nok poeng. Da kan man kombinere med vanlige billetter.

En av topp destinasjonene er "ingensteds" - eller byen null - poeng som aldri taes ut - ofte av folk som reiser såpass mye at de ikke bruker poengene - men er med fordi statusen på kortet er et nødvendig arbeidsredskap. Sagaen om den lykkelige ukependleren som reiser og reiser for andres penger er ikke ulik den om den lykkelige horen....de er rimlig tynnslitte begge to. Fra OSL, BGO og SVG er det uttaksmuligheter hos LH i tillegg til SAS - og så trykket på CPH rutene er ikke så stort at en må begrense disse..

Og litt perspektiv - en uke pendler OSL SVG vil ende opp med et sted mellom 90.000 og 110.000 poeng - det vil ikke skape noe enormt press eller behov for å begrense tilgangen...

Last edited:
Fra OSL, BGO og SVG er det uttaksmuligheter hos LH i tillegg til SAS - og så trykket på CPH rutene er ikke så stort at en må begrense disse..

Og litt perspektiv - en uke pendler OSL SVG vil ende opp med et sted mellom 90.000 og 110.000 poeng - det vil ikke skape noe enormt press eller behov for å begrense tilgangen...

Kostnaden med andre selskaper er vel ofte høyere enn med SK for en bonusreise?

Hvorvidt presset blir stort eller lite vet jeg ikke. Presset blir nok større enn hva tilfellet er i dag, det tror jeg er rimelig å gjette på. Om alle de 5-6 millioner (? fant ikke passasjertallene i farten) henter ut 600 poeng per reise så blir det ikke et helt uvesentlig antall poeng som akkummuleres, det tror jeg vel det må være enighet om?

I forhold til mine innvendinger mot bonus så er imidlertid dette ikke vesentlig.

Last edited:
Via FRA vil vel uttakskostnaden bli en noe annen? Kanskje ikke et problem for de med veldig mye poeng, men om Kåre i SVG som tjener opp kanskje 30k poeng ønsker en tur til Sør-Europa så er vel det fortsatt slik at det er mest gunstig å reise med SK hele veien?

*A er dyrere enn SK-metall ja. Gidder man ta ut poeng på en reise til Sør-Europa når det koster noen hundrelapper mer for en vanlig billett? Det hadde aldri jeg gjort i alle fall.

*A er dyrere enn SK-metall ja. Gidder man ta ut poeng på en reise til Sør-Europa når det koster noen hundrelapper mer for en vanlig billett? Det hadde aldri jeg gjort i alle fall.

For mange er vel alternativet at poengene går ut på dato? Langt fra alle reiser så mye at de samler nok poeng til å gjøre så mye sprell.

For egen del ville nok en bonusreise til sør-Europa vært betydelig rimeligere enn en standard billett (ut fra Tromsø blir det fort dyrt).

Beklager, men nå har jeg falt av. Hva er det man diskuterer her egentlig?

Verdien av bonuspoeng (som bla er avhengig av at man får tatt disse ut før de går ut på dato) kontra selskapenes kostnader ved å allokere bonusseter i stedet for solgte seter. Dette er dagens tema.;)

Last edited:
Det er vel ikke noe problem å ta ut poeng, problemet er hvis man forventer å få akkurat det setet man vil ha på den dagen man vil ha det, og med X antall i reisefølget.
De gangene jeg har tatt ut poeng, har jeg fått akkurat det jeg ville ha. Tviler på at det har kostet selskapet noe som helst, siden setene uansett ville stått tomme.
I januar måtte jeg faktisk bruke poeng før de gikk ut på dato, men heldigvis er det så mange andre muligheter enn flyreiser at det ikke bød på noe problem.
Jeg tror ikke man skal lage problemer av ting som ikke oppleves som vanskelig i det daglige.

Kostnaden med andre selskaper er vel ofte høyere enn med SK for en bonusreise?

Hvorvidt presset blir stort eller lite vet jeg ikke. Presset blir nok større enn hva tilfellet er i dag, det tror jeg er rimelig å gjette på. Om alle de 5-6 millioner (? fant ikke passasjertallene i farten) henter ut 600 poeng per reise så blir det ikke et helt uvesentlig antall poeng som akkummuleres, det tror jeg vel det må være enighet om?

I forhold til mine innvendinger mot bonus så er imidlertid dette ikke vesentlig.

Jeg tror at 1 av 2 bruker oppsparte poeng og en svært liten andel av disse bruker poengene innenlands og uttaksmønstret er storbyer i Europa i weekender og og en høy andel business class. Dermed er uttaksmønstret i utgangspunktet "mot strømmen" og mye av bruken "finansieres" med ledig kapasitet.

Av et innlegg i denne tråden leste jeg at Bonus systemet var nærmest kaputt i USA - og at ingen kunne ta ut reiser når de ville spesiellt i de tidene flest ønsket å reise - det tok meg under 20 minutter å finne og bestille bonusreise hjem til Portland i julen og jeg fikk enkelt endret reisen tilbake til Oslo mens jeg var i Portland - allt faktisk fra iPaden. Så jeg tror vi som lever i disse scenarioene som blir brukt - ikke alltid kjenner oss igjen, spesiellt synes jeg scenarioet mitt - ukependling OSL - SVG - OSL er preget av lite kunnskap om de faktiske forholdene på denne strekningen, det er noen svært viktige elementer som er helt utelatt.

Men om prisene skulle bli noen høyere - så er det vel helt i takt med de av KT godkjennte prisøkninger som f.eks. Ost - hvorfor er et stykke Jarslberg 80% dyrere på Holtet enn på Bainbridge island - Godkjent av KT!!

Hvorfor er norske bøker priset NOK 100.00 over hva de skulle kostet i et konkuranse utsatt market - Godkjennt av KT ! (For ikke å snakke om ebøker). Hvis forlagene i Norge styrte salget av eBilletter - ville du etter bestilling av en reise OSL-TOS-OSL måtte reise til Torp for å hente ute den Fysiske! eBilletten - enkelt (for så å si at eBilletter er noe de reisende ikke vil ha !)

Nei helt ærlig sitter jeg igjen med en meget sterk følelse at KT griper inn der de politisk KAN og lar de bransjene som har sterk nok Politisk støtte få lov til å skure frem uten inngripen, noe som i løpet av 2011 kostet meg betydlig mere enn hva en økning i flybilletter ville ha kunne koste.

Attachments

• math.jpg
    math.jpg
    34.9 KB · Views: 145
Last edited:
Men om prisene skulle bli noen høyere - så er det vel helt i takt med de av KT godkjennte prisøkninger som f.eks. Ost - hvorfor er et stykke Jarslberg 80% dyrere på Holtet enn på Bainbridge island - Godkjent av KT!!

Hvorfor er norske bøker priset NOK 100.00 over hva de skulle kostet i et konkuranse utsatt market - Godkjennt av KT ! (For ikke å snakke om ebøker). Hvis forlagene i Norge styrte salget av eBilletter - ville du etter bestilling av en reise OSL-TOS-OSL måtte reise til Torp for å hente ute den Fysiske! eBilletten - enkelt (for så å si at eBilletter er noe de reisende ikke vil ha !)

Nei helt ærlig sitter jeg igjen med en meget sterk følelse at KT griper inn der de politisk KAN og lar de bransjene som har sterk nok Politisk støtte få lov til å skure frem uten inngripen, noe som i løpet av 2011 kostet meg betydlig mere enn hva en økning i flybilletter ville ha kunne koste.

Fortsatt gjenstår vel mitt spørsmål om man ikke ofte må innom Oslo for å komme seg til disse storbyene? CPH er en mulighet, men sikkert ikke nok tilgjengelighet hvis 100.000 Europareiser skal tas ut. FRA likeså, men det er dyrere så ikke et alternativ for mange. Så har vi de som kun har nok poeng til en reise innen Norge og Norden som kanskje heller tar ut dette enn å la poengene gå ut på dato. Uansett er ikke dette den vesentlige innvendingen mot bonus.

Så:
Nå vet du at KT har forsøkt å gripe inn mot Tine og andre landbruksinstitusjoner, men er blitt overstyrt av andre forhold og i enkelte tilfeller av rettssystemet, så det er på ingen måte riktig å skylde på KT for situasjonen. Det har vel heller ikke skjedd noe spesifikt i det siste som KT kan reagere på. Tine har signalisert at man ønsker å sette opp tollen på utenlandsk ost, men så langt jeg har forstått det så er ikke dette gjennomført. Toll og avgifter er heller ikke noe KT har makt og myndighet over, så det blir helt feil å si at KT godkjenner prisøkningen som har sin basis i tolleregimet for landbruksprodukter.

KT har også hatt i inngrep i bokmarkedet, gjennom endringer i bokbransjeavtalen. Man har sikkert ikke gått langt nok, men jeg kjenner ikke det markedet godt nok til å forklare hvorfor det evt ikke fungerer. At bøker er dyrere i Norge kan komme av inntektsnivået. For utenlandsk litteratur er mulighetene til å kjøpe fra andre kanaler utenlands tilstede, noe som bør begrense mulighetene til å ta ut overpris på utenlandsk litteratur. Hvis det er norskspråklig litteratur som er overpriset så kan en forklaring være manglende stordriftsfordeler i produksjonen (vi er få som leser og forstår norsk) samt en implisitt støtte til forlagene som publiserer norske bøker. Alternativet, om man ønsket å sikre utgivelser på norsk, kunne være en direkte støtte fra staten til forlag eller forfatter, men det er langt fra sikkert at dette ville vært en bedre løsning. Videre så har nok ikke KT myndighet til å instruere aktørene om å være innovative. KT kan reagere dersom en handling er i strid med konkurranseloven.

I forhold til landbruksprodukter og bøker er det nok korrekt å si at andre forhold begrenser mulighetene for å utøve en effektiv konkurransepolitikk (det er landbrukspolitikk som både i Norge og resten av verden er viktig, og boklover i bokbransjen), men er det slik at man heller vil ha en ineffektiv konkurransepolitikk og ende opp i luftfarten som man ender opp i disse to bransjene? Jeg forstår indignasjonsnivået i forhold til bøker og ost dithen at man ikke ønsker det, så hva er galt med å la KT gjøre jobben de er satt til å gjøre der de kan gjøre dette? For landbruk og bøker er det andre hensyn man kanskje legitimt kan ta, fx hensynet til norsk språk og det å sikre fornyningssikkerhet og befolkningsmønster, mens det for luftfarten ikke kan sies å være tilfellet. KT har også grepet inn i forhold mange andre bransjer, så man skal ikke tro at det bare er luftfarten som er "berørt" av KT.

Last edited:
Back